Hitec HS-82MG , servo beweegt schokkend , volgt niet vloeiend de stick-beweging ??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo mensen ,

Na het vervangen van mijn oude Hitec- HS-81MG servo's door hun vernieuwde uitvoering ,nl. de HS-82MG , is de servo-beweging alles behalve vloeiend. Zowel los als ingebouwd volgen zij schokkend de beweging van de stuurknuppel. Dit bij zowel langzame als snelle stick-uitslagen.

Gelukkig (dacht ik ) had ik nóg 2 nieuwe servo's liggen , maar alle 4 de nieuwe servo's vertonen hetzelfde gedrag.

De zender is een multiplex (mc4000), de ontvanger is ook van multiplex (RX-7 Synth DS IPD)
en op alle 4 nieuwe servo's staat Im vertrieb von MULTIPLEX .

Wie o wie kan mij met een goed antwoord weer aan het vliegen brengen ?

Groeten , John

Weet je wel zeker dat het aan de servo's ligt?
Andere ontvanger geprobeerd? Andere servo's aan dezelfde ontvanger?

Is er iemand in de buurt met een servo-tester? Dan weet je zeker dat het aan de servo's ligt.

Zijn de potmeters van je zender versleten?
Dan zou je dat effect ook bij andere modellen moeten zien, en blijkt het afkomstig van 1 knuppel/schuif.

Dirk.

Loeki ,
Expo wel geprogrammeerd , meerpunts curve is mogenlijk maar zéker niet toegepast

Wubbe ,alle 4 de servo's die ik geprobeert heb zijn hageltje nieuw uit de verpakking. Is dus eigenlijk uitgesloten. De ontvanger RX7-IPD-DS-Synth van multiplex heeft nooit kuren vertoont maar moet vanavond nog uitgesloten worden.

Gerben , Als ontvanger-accu een 4-cel 2200 NiMh van Sanyo in gebruik en ja ,die is fris en volgeladen. Bovendien zit in het model een spanning-checker ingebouwd (7-leds van Graupner )

Dirk, Potentiometers sluit ik direct uit. Ik ben erg zuinig op mijn zender en bij andere modellen heb ik geen problemen ondervonden.

Vanavond een NiCad accu en een andere ontvanger proberen. Kijken of er winst te behalen valt.

Word vervolgd........

John,

Misschien een overbodige vraag, maar staat de zender goed afgesteld:
PCM , PPM7 of PPM9 ?

Zelf heb ik de 3010 en is die zo in te stellen.

Groeten, JH

In een pb'tje heb ik al gemeld dat in de betreffende zender een keuze gemaakt kan worden tussen het bedienen van mpx servo's en alle overige .... Mpx gebruikt namelijk een afwijkende pulstijd ! Je hebt de keuze dus tussen Mpx en Uni. Weet ff niet uit mijn hoofd waar dat precies staat maar die optie is er .......

Arno,

Dat maakt toch alleen verschil voor de middenstand, niet voor de wijze waarop de servo's aangestuurd worden? Of vergis ik me dan?

Groet,
Gerben

Arno,

Dat maakt toch alleen verschil voor de middenstand, niet voor de wijze waarop de servo's aangestuurd worden? Of vergis ik me dan?

Groet,
Gerben

In principe wel maar ik heb ook al wat verhalen langs zien komen die iets soortgelijks als dit schetsen.
MPX en Hitec lijkt vaker problemen te veroorzaken. Bij sommige digitale Hitecs is het ook mogelijk in de servo zelf enige instellingen aan te passen.
Anders lijkt me dit een typisch "Corrien" gevalletje :)

Laatst bewerkt:
Niks Hitec(h), gewoon een (stekker)verbindingsprobleem

Jan Hein,
Inderdaad goed opgemerkt , veel MPX gebruikers zien dit punt over het hoofd. De zender wilt graag weten wat voor soort ontvanger er gebruikt word. In mijn geval betekent dit dus een 7-kanaals ontvanger en FM-modulatie. Dus is PPM7 aangekozen in het menu "betriebsart".

Arno ,
Inderdaad deze zender heeft ook de keuze of je een eigen "MPX" of een andere "Fremd" ontvanger gebruikt. Ook hier is vanzelfsprekend de keuze op "MPX" gezet. Dit is enkel van belang voor het neutraal-punt.

Vervolg dramatiek ;

Na het plaatsen van de vleugel met daarin 4 servo's kom ik erachter dat alle servo's dit probleem nu ook ineens vertonen. Na vele stick-bewegingen komt led knippercode 6 vervolgens code 7 en daarna code 8 tevoorschijn .
Terwijl de accu-controller( Graupner no' 3138 ) niets aangeeft heb ik toch een andere controller (Robbe 8409) eraan gehangen. Die laat regelmatig een spannings-dip zien waardoor de ontvanger vermoedelijk deze foutcode geeft.

* Andere accu's NiMh ,NiCad, Eneloop geprobeerd, geen verschil.
* Ik heb nu de accu direct op de ontvanger aangesloten op een andere aansluitplaats en probleem is verminderd.
* nu geïmproviseerd beide B/D sockets als aansluitpunt van accu gebruikt en eureka het probleem is drastisch minder tot geheel weg.

Blijkbaar zijn in de loop van tijd de stekkers (JR/Fut) van accu en/of ontvanger vervuild geraakt waardoor ik nu ineens dit probleem verkreeg. De oorzaak is dus bijna zeker een spannings-dipje door contact-problemen met de aansluiting van ontvanger-accu op de ontvanger zelf. Hetzij in het verlengkabeltje van accu naar ontvanger hetzij de contacten van de ontvanger-accu zelf.

Nu wil ik alle plussen en minnen van de servo's met elkaar verbinden mag dat ??
Dit zodat ik via 2 goudstekers van 4 mm direct zowel de ontvanger als servo's van spanning kan voorzien zonder dat de spanning via alle contacten voor problemen kan zorgen.

De titel van dit kopje zal ik nu moeten aanpassen. Niks Hitec(h) , gewoon een (stekker)verbindingsprobleem lijkt het nu.

Groet , John

4mm goudcontacten voor je ontvanger en servo's???
Dat is wel extreme overkill. 4mm goud is goed tot 100A.
2mm is meer dan genoeg, hoewel ik met goede, schone normale servostekkers (met dikker draadje dat wel) nog nooit problemen heb gehad eerlijk gezegd. Zeker gezien het feit dat je geen digi servo's gebruikt...

Groet,
Gerben

Gerben ,

Oké , 2mm. Die bedoelde ik eigenlijk ook. Heb ze nog plenty in voorraad,
4mm gebruik ik al reeds voor vol-electro kisten ,vandaar dat 4mm in mijn gedachten vast zit.

Groeten ,

John

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back