Hitec HS55

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Didier, 18 okt 2002.

  1. Didier

    Didier Guest

    Ik ben net klaar met m'n nieuwe modelletje en was vanavond bezig met programmeren.
    Het ging goed tot dat 1 vleugel servo (splinter nieuwe HS55) het begaf. :evil:
    Van te voren getest en alle servo's deden het, dus tijdens bouwen heb ik de bevestigings oortjes eraf gesneden en een ander stekkertje erop gesoldeerd omdat dat zo beter uit kwam.
    Heeft iemand vaker ervaring met Hitec servo's die het opeens niet meer doen?
    Deden ze moeilijk met garantie?
    Ik krijg hier gelijk een hele vieze smaak van.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kan het niet aan het nieuwe stekkertje of de soldeerverbinding liggen? Weet je zeker dat je bij het nieuwe stekkertje geen draden verwisseld hebt? Heb je plus en min verwisseld dan kan de servo-elektronica in de vuilnisbak. Behuizing, stekker en tandwielsetje wel bewaren ;)

    Mocht dit alles goed zijn en het echt aan de servo liggen: je hebt de behuizing 'gemodificeerd' en zelf gesoldeerd. Ik hoef het niet voor je uit de tekenen, maar geld terug of een nieuw exemplaar kun je dan gevoeglijk op je buik schrijven :( :(
     
  3. Didier

    Didier Guest

    Nee, ik denk dat ik ook naar m'n geld kan fluiten.
    De servo heeft het na m'n modificatie gewoon goed gedaan.
    Wat ik wel vergeten ben om te zeggen is dat mijn zender, (Multiplex Profi3030) bij servo 1, (de inmiddels defecte servo) bij servo instellingen iets heel raars had.
    Ik had voor servo 1 en 2 "flaperon" ingesteld en bij servo 2 had ik onder de "flaperon instellingen" gewoon keuze tussen aileron en flap instellingen, volstrekt normaal!
    Bij servo 1 onder "flaperon instellingen" had ik de keuze tussen aileron en MOTOR??!!!!
    IK kreeg deze vreemde instelling niet weg en dat was ook het moment dat m'n servo niets meer deed.
    Uiteindelijk heb ik voor servo 1 opnieuw flaperon gekozen en toen was het wel goed, alleen was de servo al bedankt.
    Ik heb toch het idee dat het met deze "zender- bug" te maken heeft. :(
     
  4. Didier

    Didier Guest

    Wat ik net toch mee maak?!!!!
    Ik wilde net naar de modelbouw zaak gaan om een nieuwe servo te halen, ga ik ik hem nog even voor de zekerheid testen en wat denk je: doet ie het weer.
    Dit heb ik nog nooit, in de 15 jaar dat ik RC modelvlieg, meegemaakt!!!
    Een "zelf herstellende servo".
    Ik heb gisteren avond toch helemaal niets anders gedaan?!!
    Ik heb er net een paar keer op zitten tikken om te kijken of het misschien een los contact is maar nu blijft hij het doen.
     
  5. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    nou, gefeliciteerd! :p

    en nou maar hopen dat hij er niet halverwege de vlucht mee ophoud :roll:
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Klink als een slechte verbinding (gebroken draadje ???)....

    Ik zou maar niet te veel op deze servo vertrouwen...als je de oorzaak niet alsnog kan vinden....
     
  7. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Wel schattig met zo'n blauwe behuizing.

    Ik zou 'm echter wél vervangen. Liever 28,- extra uitgeven dan een model verliezen...
     
  8. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    en stuur die 'kapotte' maar naar mij :twisted:
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    :)
    Didier,

    Je hebt waarschijnlijk de fout zelf opgewekt, je schrijft al dat je een vreemde instelling op je zender kreeg die je niet goed kon krijgen. Het is waarschijnlijk dat je het kanaal op je zender hiermee hebt "uitgeschakeld". Toen je alles weer teruggezet hebt is het kanaal weer "ingeschakeld" zodat de servo nu weer werkt. De "fout" zat dus hoogstwaarschijnlijk in de zender en niet in de servo.
    Zoek nog eens goed in de handleiding van de zender dan kan je mogelijk vinden wat er verkeerd ging. Overigens als een servo niet, goed, werkt test ik hem altijd op een ander kanaal of met een servo testertje.

    Succes,
    Ernst Grundmann
     
  10. Didier

    Didier Guest

    @Ernst

    Ik heb die desbetreffende avond servo 1 (de ogenschijnlijk defecte servo) op kanaal 2 aangesloten op mijn ontvanger en servo 2 (de goed werkende servo) op kanaal 1 aangesloten op mijn ontvanger.
    Servo 1 deed het niet en servo 2 deed het wel!!!
    Ik heb na van alles geprobeerd te hebben maar laten rusten.
    (o.a. onderkant servo open geschroefd om te kijken of ik wat raars zag/rook)
    Volgende dag voor de zekerheid weer geprobeerd en toen deed hij het!
    Ik heb niets anders gedaan zo ver ik weet.
    Ik heb gelijk de servo getest door er op te tikken om te kijken of het een los contactje was.
    Ik heb zelfs op m'n dremel een onbelans gewichtje geplaatst zodat de dremel flink trilt en tegen de servo gehouden, hij deed het dan ook prima.
    Bedrading gecontroleerd op soldeer verbinding en ook dat is goed.
    Hele vreemde storing in iedergeval.
     
  11. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Klinkt als een kapot motortje, let met de HS55 er heel goed op dat de servo niet in zijn eindstanden vast kan lopen, het motortje hiervan is erg sterk maar helaas een wat zwakkere broeder...... Over garantie doen ze bij hitec meestal niet zo moeilijk, hangt alleen van de importeur af, belgie of Duitsland maakt een hemelsbreed verschil................Peet...............8)
     
  12. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Om massahysterie te helpen voorkomen :wink: ; ik heb nog geen problemen gehad met de HS55.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    :roll:
    Didier,

    Zo te zien heb je dus overal aan gedacht en getest! Inderdaat dus een vreemd geval waar ik ook moeite mee zal hebben om er mee te gaan vliegen.
    Wat Peet schrijft zou ook heel goed een (de?) oorzaak kunnen zijn. Vervelend dat je op afstand weinig meer kan doen dan wat suggesties doen maar niet repareren of de echte oorzaak boven water krijgen.
    Nog één klein advies, bij twijfel niet gebruiken!

    Succes,
    Ernst Grundmann
     
  14. Guest

    Guest Guest

    Soms hangt het leven van een model aan een koperdraadje :wink:
     
  15. Didier

    Didier Guest

    Bedankt voor de reaktie allemaal.

    <------ Dit is hem trouwens geworden, de Blizzard 400 met Hacker motor.
    Wel een heel klein fotootje maar ja.....
    Hij is "ready to go"!!!!
     
  16. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hmm, interesting. Welke Hacker zit erin? Cellen?

    Groeten,

    Paul

    Ps. Mijn HS55 servo's zijn al een keer met 120 recht de grond in gegaan zonder enige schade! :D
     
  17. Didier

    Didier Guest

    @Paul

    In de Blizzard zit een Hacker B20-15L en 8x1100AAU cellen.
    Hij moet z'n eerste vlucht nog maken.

    Ik zou graag foto's op de forum willen zetten, maar dat gedoe om via "Hoeverlaken, Madrid en Parijs" foto's op dit forum te zetten gaat me ver!
     
  18. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Didier: Op wat voor gewicht ben je nu uitgekomen?
     
  19. Didier

    Didier Guest

    @Bert

    Volgens mijn "zeer nauwkeurige" keuken weegschaal komt het gewicht op ongeveer 525gram.
    De vleugelbelasting komt daardoor op ongeveer 55gr/dm2. (stabilo oppervlak niet meegerekent)
    Ik weet niet wat normaal gesproken de vleugelbelasting voor dit soort kistjes is maar het lijkt mij niet extreem hoog.
     
  20. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dat is een vrij normale vleugelbelasting voor een pylonracer. Moet goed gaan :)

    Groeten,

    Paul Ravensbergen
     

Deel Deze Pagina