Hitec HS81

Discussie in 'Model elektronica' gestart door R2D2, 4 jul 2014.

  1. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    mijn zoon heeft een toestel van iemand gekocht enige tijd geleden, nu moet ik hem altijd nog eens afbouwen dus daar maar eens mee gestart,
    als eerste maar even een regelaar er in en de ontvanger er in, servos zaten er al in dus even zoeken welke servo wat doet , ik denk wat een brandlucht ruik ik ? ik voel de regelaar en die is behoorlijk warm, alleen de motor is nog niet eens aangesloten dus dan maar eens de amperetang aansluiten en het blijkt dat de servo,s bijna 7 amp opnemen !!!
    servo,s los en dan maar even 1 stuks aansluiten en ja hoor 2,3 amp neemt deze servo op, de servo,s zitten ingebouwd dus toestel open gesneden en wat tref ik aan Hitec HS81 servo,s nu ben ik al helemaal geen fan van Hitec ( vindt het rotzooi ) maar okay 2,3 amp voor een mini servo is toch teveel van het goede, dus maar even een goedkope turnigy servo op de onvanger en de amperetang er op, bijna geen opname perfect dus.
    kortom, is dit normaal voor Hitec servo,s of heeft iemand een ander idee, er zitten 5 servo,s in en alle 5 nemen zoveel op
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Gebruik al jaren tot volle tevredenheid HS-81 servo's. Dit zijn "ouderwetse" analoge servo's.

    Misschien de ontvanger ingesteld voor digitale servo? Daar kunnen analoge servo's niet tegen.
     
  3. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Gebruik die dingen ook al jaren.
    Ik heb met deze servo' 's nog nooit problemen gehad, wat niet wil zeggen dat een ander altijd zoveel geluk heeft gehad met dit type servo.
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Van welk merk is die Ampere tang? Deze meting kan namelijk niet juist zijn. Voor lagere stromen kun je trouwens beter een universeel metertje voor een tientje bij de Aldi halen. Voor kwalitatieve metingen zijn die nauwkeurig genoeg en zo'n Ampere tang is meer bedoeld voor hogere stromen.

    HS81 servo's zijn niet de meest energie vriendelijke (zoals de meeste mini/micro servo's), maar 2,3 Ampere kunnen ze nooit opnemen. In de servo zit een 4 of 5 Ω motortje (de exacte waarde zou ik moeten nakijken), dus geblokkeerd zou dit zo'n 1 Ampere kunnen trekken. Uiteraard kan dit slechts enkele seconden, want dan is het motortje doorgebrand.

    In stilstand neemt een HS81 zo'n 9 mA, wat niet ongewoon is. Onbelast draaiend is de stroomopname ruim 200 mA en dat is tamelijk veel. Belast draaiend kan dit dan oplopen tot zo'n 400 mA. Een standaard servo van Hitec, Futaba, Graupner of Spektrum om maar een paar merken te noemen neemt onbelast draaiend genoegen met ongeveer de helft.

    Het is echter niet ongewoon, dat kleinere servo's een hogere stroomopname kennen dan standaard formaat servo's. Dit geldt eigenlijk voor alle merken. Het aantal fabrikanten van dit soort kleine motortjes is nu eenmaal zeer beperkt, dus men heeft weinig keuze.

    Overigens is de HS81 de meest verkochte Hitec microservo en behoort naar mijn onbescheiden mening tot de betere kwaliteit analoge servo's. Ik zou dus maar eens in het model kijken hoe soepel alles beweegt.
     
  5. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Prima servo ,mits je hem niet gebruikt om een standaard servo te vervangen.
    Wel ok als upgrade voor een mini servo .
    in mijn twinstarr/graupher bussard/ez star/picojett zitten ze al jaren .

    Ik denk dat je roeren niet meer echt soepel lopen .
    En een amperetang is zoals al verteld niet echt goed voor zulke stroompjes .
    Leuk voor 50 ampere maar niet voor minder dan 15 a 20 ampere .
     
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Hitec servo's zijn uitstekend. Ik gebruik al meer dan 15 jaar Hitec servo's van verschillende types. Nog nooit met een servo een probleem gehad.

    Net als Corrien al schrijft; check allle aansluitingen (electrisch en mechanisch) in het model. Mogelijk zit daar iets verkeerd.
    7 Adc in rust is wel extreem hoog, dit kan bijna niet. Het duidt op complete kortsluiting.

    Succes met zoeken, er moet iets te vinden zijn.

    Grt,

    Arnoud.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ook in mijn boekje horen de Hitec HS65 en HS81 tot de betere servo's: veel door mij mishandeld, nooit problemen mee gehad.

    Heel vroeger heb ik veel gelazer gehad met de grotere Hitecs (2 servo's, en tot 20% totaaluitval zonder aanwijsbare reden, waarvan zelfs 2 stuks kapot uit de doos), maar de exemplaren die het overleefden leven heden ten dage nog steeds. Die kleintjes daarentegen, zijn echt prima!

    Groet, Bert
     
  8. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ik heb ze dus al met een universeelmeter doorgemeten, als de spanning er op wordt gezet neemt 1 servo iets meer dan 1 amp op, even later verbruikt hij bijna niets meer, en dat is biij alle 5 de servo,s zo,
    ik heb eerder met rc auto,s geraced, had altijd hitec servo,s op het stuur deze ging vaak stuk daarna deze eens een keer vervangen door een robbe en nooit weer problemen gehad, o ja de specificaties van beide servo,s waren gelijk, misschien ben ik daardoor wel negatief en misschien wel onterecht ontevreden oven hitec
     
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Het zou kunnen duiden op een condensator probleem in de servo's. Zijn de servo's (bij de vorige eigenaar) op een te hoge spanning aangesloten ?

    Gezien de huidige nieuw prijs lijkt het mij beter en veiliger om alle servo's te vervangen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  10. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    EnEn sluit ze eens 1 voor 1 aan op een ontvanger met een ontvanger accu er aan .
    Beweeg de roeren eens als dat lukt er steeds meer bij aansluiten .
    En letten op soepel bewegen vd roeren .
    Ik gebruik 2 hs 81 en 2 mx 2of3 servos in mijn twinstarr met een 1 ampere bec .
    Het is minimaal maar ik roer niet als een gek als ik vlieg .
    Wie weet is je de bec in de regelaar niet ok ??

    Ps een stuurservo is natuurlijk heel wat anders ,constant trillen schokken en klappen opvangen .
    Vaak te lichte servo gebruiken ,ik denk dat corrien veel stuurservo,s ziet die stuk zijn .
    Dan neem je een savox of veel liever ko of offroad een ace rc .
     
  11. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ja ik heb ze er al uitgehaald, ik vertrouw die servo`s ook niet meer, ik ben al aan het ombouwen, alleen moet ik het halve toestel open snijden, dit omdat alles is weggebouwd.
    de hitec servo,s krijgen een enkeltje klikko maar wil eerst even èèn uitelkaar halen
     
  12. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    T zijn nog steeds prijzige servo,s .
    Kom op kerel even aan een ontvanger prikken met ontvanger accu en je weet meer .
    Of geef ze anders weg aan iemand ,kliko is erg kort door de bocht .
    Laat anders iemand anders op de club er na kijken .
    Die een beetje elektro snapt .
     
  13. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    niet om het èèn of ander maar ik weet me aardig te redden met elektrotechniek, zit al meer dan 30 jaar in de meet en regeltechniek, dit mag toch geen probleem zijn, ik wil alleen even weten of iemand dit ook al eens eerder had meegemaakt, ik neem gewoon geen risico`s met servo`s, het kan je kist kosten....... toch...
     
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Heel verstandig besluit. Veiligheid gaat echt boven alles.

    Grt,

    Arnoud.
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Werkende servo's in de kliko gooien is natuurlijk weer heel wat anders. Als rechtgeaarde modelbouwer doe je dat niet. Al bewaar je ze alleen maar om een clubgenoot gelukkig te kunnen maken met een tandwielsetje.
     
  16. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Aan de andere kant moet je ook wel eens wat weg gooien.
    Als je alles altijd bewaard ligt je hobbyhok wel heel snel heel vol.
    En dan...
    Is er geen plaats meer voor iets nieuws.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jan zei toch:

    Maar dan moet je wel die clubgenoot gelukkig maken...

    Dus Karl, we zijn op papier nog steeds clubgenoten: ik zal alvast wat plankruimte vrij maken voor al dat geluk ;)

    Groet, Bert
     
  18. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    :offtopic: Dat weggooien heeft toch eigenlijk ook geen enkel resultaat? Die ene keer in de drie jaar, dat het bouwhok uitgemest wordt (nadat dit al meerdere malen is uitgesteld) heb je inderdaad opeens veel meer ruimte. Maar hoe lang duurt dat nou eigenlijk? Binnen een paar weken ligt het even vol of nog voller. En wat heb je dan weggegooid, dat je een week later kunt gebruiken? En wat kun je dan allemaal niet meer terugvinden omdat het niet meer op z'n vertrouwde plek in de stapel ligt? En zeg nou zelf, hoeveel ruimte neemt een servo nou helemaal in?

    Zelf heb ik bijvoorbeeld nog van die grote, lineaire Microprop servo's liggen, die in 1978 bij een 2e hands gekochte set zaten. Geen idee wat ik er nog mee moet, maar ze zullen het vast nog wel doen. Weggooien kan altijd nog wel een keer.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jeetje... Waar had ik mijn tijdmachine ook alweer gelaten? Ik wou dat jij eens een hartig woordje met mijn ouders gewisseld had in de tijd dat ik nog thuis woonde.....:rolling:

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina