Begin dit jaar deze besteld via aliexpress. Nu ik de maiden gedaan heb blijkt deze zijn motor uit te vallen na minder dan 2 minuten. De motor is dan ook al heet. Dilemma zou dit aan de motor liggen of aan de regelaar ? Er nochtans eflite electronica in ( = RTF) . De motor is een eflite BL180 2500kv en de regelaar ook eflite 10Amp. Ik vlieg hem op 3s , en op 2s loopt de motor ook warm het duurt enkel langer.
Motor verbruikt, en verbruikt gewoon wat hij nodig heeft. ongeacht wat ervoor zit, de motor trekt het gewoon. dus te kleine regelaar, motor trekt de regelaar kapot. te grote prop, motor verbrand, en tegelijk trekt hij de regelaar kapot. Regelaar heeft een max stroom, daarboven kan het kort duren. warm en heet is bij iedereen wat anders... dus voor referentie: Warm = vinger kan er altijd op blijven heet= vinger haal je er met een paar tellen graag vanaf. wordt de motor heet, wordt deze te zwaar belast. prop te zwaar. zou wel raar zijn als dit de originele 4x3 prop is, die raden ze zelf aan. Ze raden zelf een 3s 500 mah aan.. het is wel heel bijzonder dat de electronica dan zelfs op 2S nog heet wordt (en stopt, als ik het goed begrijp). warm mag het best worden... heet verkort de levensduur. en echt heet is vlot overleden. met 30% minder voltage, heb je ook 30% minder toeren, dus veel meer dan 30% minder verbruik ik neem aan dat je de prop niet wisselt.. en dat de originele 4x3 erop zit Feit dat de regelaar in de beveiliging schiet, kan 2 dingen betekenen. OF het bec gedeelte (stroomvoorziening voor ontvanger en servo's) wordt te zwaar belast. Wordt hij heel heet van, en gaat functies uitschakelen. wat best het verhaal verklaard, met 30% minder motorverbruik zou hij niet zoveel problemen mogen geven. OF de motor trekt inderdaad teveel stroom, waar een regelaar ook heet van wordt. En zodoende in de thermische beveiliging schiet. maar dan zou hij wel heel erg out of spec moeten functioneren, dan moet die prop verkeerd zijn, of de motor/regelaar is niet wat ze verkondigen.
kon het ff niet laten.. ik heb de setup door ecalc gehaald (site, vrij handig) De conclusie hieruit is eigenlijk dat de 2500kv motor met de 4x3 prop maar 3,66 ampere zou mogen trekken. niet in de buurt van 10 ampere, dus op motorvermogen zou de boel niet mogen blokkeren.. dan nog, motor heet = te zware belasting voor de motor. regelaar in de thermische beveiliging = toch ergens iets niet goed. fout type motor? fout type regelaar? fout in de instellingen van de regelaar? ik kan hem op internet ook niet vinden, dus ik kan ook niets zeggen wat hij wel of niet kan. zelfde als de regelaar. timing in de regelaar kan ook veel hitte veroorzaken.. maar daar kun je dus net niets mee, aangezien je de instelkaart van de regelaar niet kunt vinden.
Alles loopt soepel. Alles is orgineel. Met die theory zat ik ook. Mss in de motor een wikkeling slecht en dan de esc in thermo. Ik heb een nieuwe motor van hetzelfde type besteld. Die kan ik dan appart testen met dezelfde prop en een reserve regelaar. Wat het toestel betreft , het vliegt heel fijn. Eindelijk een vervanger gevonden voor de Swift ( van Hype ).