HITEK-LOTEK wedstrijd!

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door FOX35, 25 nov 2009.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Hiermee wordt de Modelbouwforum-Vrije vlucht-HITEK-LOTEK-wedstrijd 2009-2010 uitgeschreven.

    Doel: Met een zelf ontworpen en gebouwd modelvliegtuig, dat uitsluitend van huis-tuin-en-keuken materialen is geconstrueerd, in het winterseizoen 2009-2010 een zo lang mogelijke vrije (dus onbestuurde) vlucht maken.
    Regels:
    1. Het model mag alleen worden geconstrueerd van de navolgende materialen: satéprikkers van max. 20cm, tandenstokers, lucifers, vloeipapier uit schoenendozen of overhemdverpakkingen, 80-grams kopieerpapier, plasticfolie dat, in welke vorm dan ook, in supermarkten te koop is, paperclips, kraaltjes, elastiek uit de naaidoos, naai- en ijzergaren, spelden, lijm zoals bij bouwmarkten te koop is, doorzichtig plakband van maximaal 2cm breed, hard plastic verpakkingsmateriaal, bureau-elastiekjes, blik van conservenblikken, gitaarsnaren, condooms, wegwerphandschoenen, ballonnen van flexibel materiaal, plastic frisdrankrietjes van maximaal 25 cm lang.
    2. Nadrukkelijk zijn andere materialen niet toegestaan, dus géén balsa, triplex, vurenhout, depron of ander schuim en kant-en-klare onderdelen zoals propellers. Wie materialen wil gebruiken die niet in regel 1 staan kan dit melden aan PP van der Meer (FOX35 op dit forum). Hij zal dan beslissen of het wel of niet gebruikt mag worden in de geest van de wedstrijd. Als hij gebruik toestaat zal hij dat aan het reglement toevoegen.
    3. Het model mag een propeller hebben en worden aangedreven door een rubbermotor die alleen mag bestaan uit elastiek uit de naaidoos, bureau-elastiekjes of gemaakt van ballonnen, wegwerphandschoenen of condooms. Andere vormen van aandrijving zijn niet toegestaan. Een rubberaangedreven model dient vanaf de grond op te stijgen en moet derhalve over een onderstel te beschikken. De tijd tussen het loskomen van de grond en de landing wordt gemeten als vluchttijd.
    4. Niet aangedreven modellen, zwevers dus, mogen op 3 manieren op hoogte worden gebracht:
    a) het model mag van een hoogte van max. 5 meter met een handstart losgelaten worden, waarbij het model tijdens de vlucht niet boven de 5 meter mag komen (met andere woorden, Chuck-start of discus-launch zijn niet toegestaan), de vluchttijd geldt van handstart tot landing
    b) het model mag met een lijn van naai- of ijzergaren met een maximale lengte van 10 meter worden opgetrokken, waarbij het model tijdens de vlucht niet boven de 10 meter mag komen (bunts en dergelijke niet toegestaan), de vluchttijd loopt van het loskomen van de lijn tot de landing,
    c) het model mag met een catapult die uit maximaal twee bureau-elastiekjes staat worden afgeschoten. De vluchttijd loopt van het afschieten tot de landing.
    5. Het model moet een minimumgewicht hebben van 5 gram exclusief rubber als de vlucht buiten wordt gemaakt, 2 gram als binnen wordt gevlogen en als de vlucht in de eigen huiskamer van de deelnemer wordt gemaakt geldt geen minimumgewicht. De spanwijdte en romplengte mogen maximaal 50cm bedragen.
    6. De deelnemer dient het model zelf te hebben ontworpen en gebouwd.
    7. De vluchttijd moet worden opgemeten in hele seconden door een andere persoon dan de deelnemer. De tijdwaarnemer moet desgevraagd bereid zijn de door de deelnemer gemelde tijd te bevestigen. Op de eerlijkheid van de tijdwaarnemer wordt vertrouwd.
    8. De deelnemer post zijn tijd op het vrije vlucht-subforum van modelbouwforum.nl, maar, na zijn eerste vlucht, alleen als die beter is dan zijn tot dan toe beste vlucht. Op de eerlijkheid van de deelnemer wordt vertrouwd.
    9 .Elke deelnemer dient een foto op het forum te posten waarop zijn model samen met een duidelijk zichtbare liniaal van 30cm is afgebeeld.
    10. Het is mogelijk vluchten te posten vanaf 15 december tot en met de eerste vrijdag volgend op de IFII wedstrijd in Nijmegen die medio maart 2010 zal plaatsvinden. De winnaar is degene van wie daarna datum de langste vlucht op het forum staat.

    Ik, PP van der Meer, stel een Ikara Kolibri ARF rubberaangedreven indoor vrije vlucht model als prijs ter beschikking.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2009
  2. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Ik doe mee :D

    Mogelijk blijft mijn model beperkt tot het "woonkamer vliegen" omdat ik niet zoveel zaal beschikbaar heb maar dat hangt ook af van het indoor vliegen bij m'n club.

    We gaan ons best doen.
     
  3. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    allereerst natuurlijk top dat dit organiseerd;)

    en depron uit vleesbakjes? Dat is te koop in de supermarkt. Ik neem aan dat enige creatieviteit wat betreft materialen wel toegestaan is? dus niet alléén de genoemde dingen. Een betere afspraak lijkt mij dat je het in een supermarkt / drogist / groenteboer / etc. kunt krijgen.
    5 gram lijkt mij vrij zwaar. Een woonkamermodel valt hier mee af denk ik.
    :thumbsup:
    toch een extra reden om mijn best te doen

    Maarten
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    En ik doe natuurlijk ook mee. Ik had ook huiskamervliegen in gedachten, maar met 5 gram minimumgewicht gaat dat niet lukken. Ik zie ook niet een maximum ruimte genoemd, dus buiten vliegen mag ook?

    Overigens PP, mogen de volgende materialen ook?
    - depron afkomstig van verpakkingsmateriaal?
    - gitaarsnaren?
    - luciferhoutjes?
    - rubber van ballonnen?

    En zo zijn er natuurlijk nog meer materialen te bedenken die niet bij de modelbouwwinkel vandaan komen.
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Vanmorgen toen ik naar mijn werk fietste wat gedacht over de wedstrijd. Ik ben gewend om gewoon wat uit de rommeldoos te pakken voor dit soort projecten, zullen we gewoon afspreken dat ik bij alle twijfelgevallen gewoon jullie via het forum raadpleeg? Het gaat mij er niet om de mazen in de wet te vinden en met een jurist als PP aan het roer lijkt mij dat ook een onbegonnen zaak.

    PP, als de sluitingsdatum kan worden opgerekt tot half maart dan kan er ook tijdens de IIFI worden gevlogen. Het grote voordeel is dat er dan een grote en hoge zaal beschikbaar is, en een legertje tijdswaarnemers.
     
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben heel benieuwd wat dit project aan creativiteit oplevert. Ik vind het leuk om mijn ontwerpideeen te delen met mijn "concurenten" dus daarom plaats ik hier alvast:

    Een paar ontwerpoverwegingen:
    - prikkers met een maximale lengte van 15 cm maakt het voor de hand liggend om een spanwijdte van 30 cm te kiezen met een normale V-stelling, of 45 cm met een vleugel met oortjes;
    - boterhamzakjes leveren waarschijnlijk het beste bekledingsmateriaal op;
    - bamboe is wel sterk, maar niet stijf. De stijfheid moet dan komen van een dikke bamboe ligger, of van steunen en spandraden. Denk aan de toestellen van de eerste helft vorige eeuw;
    - elastiekjes kunnen veel minder toeren aan dan modelvliegrubber. Ik denk dat een lange romp handig is om een lange motor te kunnen plaatsen zodat er toch heel wat toeren mogelijk zijn. Maar een lange bamboeromp wordt erg slap, dus ook hier steunen en spandraden gebruiken, of een opgebouwde romp maken.
     
  7. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Mijn eerste idee was om eerst alleen een voorstel te lanceren. Vervolgens dacht ik ‘hoezo, als ik een wedstrijd uitschrijf moet ik niet eerst met iedereen gaan discussiëren over de voorwaarden”. Dit betekent niet dat ik niet bereid ben bepaalde dingen te heroverwegen. Laten we zeggen dat de voorwaarden nog tot 15 december aangepast kunnen worden.

    Mijn doel was om het enerzijds niet te makkelijk te maken voor wat meer ervaren bouwers en tegelijkertijd niet te moeilijk voor onervaren bouwers. Depron uit vleesschaaltjes is een materiaal dat de afgelopen 15 jaar al zeer uitgebreid voor eenvoudige indoormodellen is gebruikt. Ebele Schouwstra van de Kottenparkclub in Enschede was de grote pionier en heeft daar geweldige ontwerpen voor gemaakt. In die tijd was depron blijkbaar nog niet in grote platen te krijgen, dus werden vleesschaaltjes gebruikt. Met name boterhamvleesschaaltjes leverde heel dun depron op. Ook van Wout is bekend dat hij zeer goed met depron overweg kan … Van Depron kun je na verwerking meestal niet meer zien of het uit een vleesschaaltje of een grote plaat kwam. Nee, mij lijkt dat we ook depron van vleesschaaltjes niet moeten toestaan. Ook vind ik dat we echt moeten vasthouden aan een vaste lijst van materialen, juist om al te grote creativiteit op dit gebied uit te sluiten. Het gaat er juist om wat je met die beperkte materialen toch kunt bereiken!

    Eigenlijk om dezelfde reden als depron, wil ik liever ook geen bamboe toestaan, ook al is dat eigenlijk wel een HTEK materiaal, dat bij bloemisten en tuincentra te krijgen is. De reden is dat je er volgens mij gewoon te veel mee kan. In feite denk ik dat, als je depron en bamboe zou toestaan, dat je vrijwel net zulke goede (rubber)modellen zou kunnen bouwen als met balsa, triplex en vurenhout, en dat je zelfs gewone bestaande ontwerpen kunt gebruiken, vooral als je depron en bamboe in combinatie zou gebruiken, en dat lijkt mij nou net NIET de bedoeling van deze wedstrijd. Het zou er te eenvoudig van worden, en vooral de ervaren bouwers zouden op dat punt te veel in het voordeel zijn.

    Met luciferhout heb ik geen problemen en bij nader inzien ook niet met gitaarsnaren, ook al is dat in feite dun pianodraad. Ook met rubber van ballonnen heb ik geen probleem als ik rubber van condooms en handschoenen al toesta. Ik zal deze materialen toevoegen aan de lijst. Verder zal ik een bepaling opnemen dat mij gevraagd kan worden of bepaalde materialen toegestaan zijn, en dat als ik vind dat het materiaal bij de bedoeling van de wedstrijd past, ik het zal toestaan en alsnog vermelden.

    Mijn ervaring met wedstrijdreglementen is dat er oeverloos over gediscussieerd kan worden, en vaak iedereen een andere mening heeft. Mijn voordeel nu is dat ik de wedstrijd uitschrijf en dus kan bepalen wat ik wel en niet terecht vindt, al doe ik dat zo goed mogelijk. Nu kwam het idee een wedstrijd er van te maken niet van mij, dus als jullie zouden vinden dat ik het idee heb gepikt en jullie liever zelf de voorwaarden bepalen, dan ga je gang, no hard feelings (at all!). Ik wilde alleen het idee omzetten in daden.

    Het leek mij dat een onervaren bouwer met de genoemde materialen al te veel moeite zou moeten doen om onder de 5 gram te komen. Mijn Hangar Rat is zeker al aanmerkelijk zwaarder, en dat heb ik een beetje als ‘benchmark’ gebruikt. Ik heb in de eerste plaats als vlieglocaties aan sporthallen en buiten gedacht, maar de schouwburg, bibliotheek, hal van het kantoor van je werkgever, de grote schuur van je buurman etc. zijn natuurlijk ook allemaal mogelijk. Om jullie tegemoet te komen zie ik twee opties. De ene is dat we voor vluchten die in de eigen huiskamer van de deelnemer gemaakt worden de minimumgewichtseis laten vervallen. De andere is om die eis te verlagen tot 2 gram, want ik weet zeker dat als je de cracks er op los laat dat ze zelfs met de genoemde materialen modellen van enkele tientallen grammen zullen kunnen bouwen.

    Buiten vliegen mag dus zeker. Ik dacht zelfs dat het voor verschillende mensen de enige fatsoenlijke ruimte zou zijn om te vliegen. Ik zie ook geen reden om beperkingen aan de ruimte te stellen. Ik vond alleen dat het, als een zwever van hoogte wilde starten, dat het niet mocht liggen aan hoe hoog de hal was die je tot je beschikking had, vandaar de maximumhoogte daarvoor van 5 meter. Hoogtestarten met een lijn is natuurlijk moeilijk en is meer iets voor buiten, vandaar een maximumlijnlengte van 10 meter. Om creatieve startmethodes te voorkomen waardoor het toestel hoger uitkomt dan de lanceerhoogte heb ik dat uitgesloten. Ook wilde ik zo thermiekvluchten uitsluiten, want ook dat is alleen iets voor cracks, en zou voor onervaren vliegers te veel overlaten aan het toeval.

    Ik vind het prima de wedstrijdtermijn uit te bereiden tot de IFII. Zullen we de wedstrijd daarom van 15/12 t/m 15/3 laten lopen?

    Laatste opmerking voor Wout: ik heb jouw overwegingen over spanwijdtes en romplengte niet opgevat als pleidooi voor andere voorwaarden. Wel heb ik weer bewust een maximum spanwijdte en romplengte opgenomen. Het lijkt me best te doen om van satéprikkers en plasticfolie met enige moeite een model van A1 (of zelfs A2)-grootte te kunnen bouwen, dat zelfs met een handstart vanaf 5 meter of met een hoogtestartlijn van 10 meter veel langere vluchten kan maken dan welk rubbermodel ook. Om die reden heb ik ook de catapult willen beperken. Ook heb ik geen onbeperkt lange romp willen toestaan, juist om te voorkomen dat er met gigantisch lange motoren gevlogen zou worden.
     
  8. Jster

    Jster Guest

    Tof! Dit ga ik volgen, en misschien zelfs een bescheiden poging wagen. ;)
     
  9. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb het reglement gewijzigd en zal dat indien nodig blijven doen, dus hou het goed in de gaten.
     
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Fox, bedankt voor je reactie en de aanpassingen aan het reglement. Mijn opmerking over de afmetingen waren ook niet bedoeld als pleidooi om dit aan te passen, en ik vind de beperking aan de afmetingen ook uitstekend gekozen. Ik ben blij dat de weg vrij is gemaakt om ook huiskamermodellen te kunnen bouwen binnen deze wedstrijd. Als ik op dit moment naar buiten kijk word ik spontaan een indoorfanaat....
    Het uitsluiten van depron en aanverwante materialen kan ik ook goed mee leven, het ging mij er vooral om te zien waar de grens moet liggen tussen speciaal materiaal (platen depron) en materiaal uit de supermarkt (verpakkingsschuim). Als je jouw motivatie "vooral de ervaren bouwers zouden op dat punt te veel in het voordeel zijn" als richtlijn blijft hanteren sta ik geheel achter je.

    Ik zie mijzelf inmiddels wel als ervaren bouwer en zal proberen zoveel mogelijk van mijn ervaring te delen. Dus verwacht niet een geheim wapen van mij, alles zal ik hier uitgebreid bespreken.

    En Jster, doe vooral mee!
     
  11. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Perfect! Overigens waren de bouwsels volgens mijn 2e ontwerp deltavliegertjes van ... satéprikkers met plasicfolie van plastic zakjes! Ik vond ze toen zo goed vliegen (als ik ze van het balkon af gooide, ze 'vlogen' toch zeker 4-5 seconden voor ze op de grond lagen ...) en makkelijk en goedkoop te produceren dat ik er over dacht ze in serie te gaan produceren en aan vriendjes te verkopen....

    Mijn eerste ontwerpen waren gebouwd van de splinters waar de vloer mee bezaaid was nadat mijn ouders de muren van de woonkamer met vuren schroten hadden laten bekleden. Het was ongeveer 1974 en ik zal 10 zijn geweest ... Van de splinters koos ik de meest rechte en ik lijmde ze met witte houtlijm aan elkaar. Ik nam de verhoudingen van de Mentor zoveel, een beginnerszwever met alleen rechte lijnen van Joep van Hattum die de tekeningencatalogus van de KNVvL stond die ik net had aangevraagd. Een A5 boekje met donkergroene kaft, uitgave 1967. Wat heb ik daar veel in zitten bladeren in mijn pogingen een keus te maken voor mijn eerste projecten! De modellen van vurenhout waren bekleed met het tissueachtige papier waar de slijter flessen drank in draaide. Mijn moeder had daar ooit een hele stapel van versierd om wijnflessen die als verjaarskado werden gegeven in te draaien. Met een speld onderin de romp gestoken trok ik ze met een stukje naaigaren van de salontafel af en dan zweefden ze ... een stukje. Van zwaartepunt, instelhoek en dergelijke had ik nog nooit gehoord.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2009
  12. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    dit lijken mij allemaal prima regels:)
    en nu maar bouwen:cool:
     
  13. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    inmiddels ben ik begonnen met materialen uit te zoeken die ik ga gebruiken. Voorlopig ga ik met de satestokjes en plasticzakjes bezig. Het probleem dat ik tot nu toe had met die zakjes is dat ik nog geen goede lijm had gevonden om het aan het hout te lijmen. Tenminste, bij m'n laatste model gebruikte ik UHU-por maar die valt hier natuurlijk af. Nu ben ik "kraftkleber" van de Action aan het testen.
     
  14. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Is UHU-por niet bij een bouwmarkt te koop? Ik moet ook eens gaan uitproberen wat goede lijm is voor boterhamzakjes.
     
  15. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Nee, die kon ik alleen bij de modelbouwwinkel kopen.

    Die lijm die ik aan het testen ben werkt voldoende. Het plastic bleef goed aan het hout plakken dus ik heb een vervanger voor de UHU-por :D

    Die satestokjes zijn nog best "zwaar" 0,6 tot 1,1 gram, en in de lengte door snijden is nogal een werkje. Eens kijken of ik daar ook een vervanger voor kan vinden.
     
  16. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Als lijm kun je gewoon bisonkit gebruiken. Dit is toch bij iedere bouwmarkt verkrijgbaar. Wie weet doe ik ook nog een poging. Erg leuk dat je zo veel totaal verschillende dingen kunt doen, van zwevers tot rubbermodellen.
     
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Bisonkit zal in bepaalde gevallen prima voldoen, maar in andere gevallen (als je de bisonkit niet dun kunt uitsmeren en het dus een klodder wordt) blijft het volgens mij te flexibel en kun je het lostrekken. In ieder geval is bisonkit goed te verdunnen (met aceton of thinner als ik met goed herinner) en dan ook zeer geschikt om plastic folie als bekleding mee te lijmen. Bisonkit is overigens geel. Er zijn ook kleurloze contactlijmen (Pattex, maar ook Hema) die in die zin nog beter zijn dan Bisonkit.

    Ik heb overigens gisteren cocktailprikkers gekocht omdat ik wilde weten of 15cm een goede maat was. Die van mij waren echter 17cm, en er kunnen mogelijk nog wat langere in oploop zijn. Ik wilde in ieder geval van die lange prikkers (voor barbeque of bij potplanten) uitsluiten. Ik verhoog de lengte dus tot 20cm in het reglement.

    Ik ben er net als wout ook een voorstander van om kennis te delen. Vandaar:

    Goeie sateprikkers zijn overigens in feite ook van een bepaalde soort bamboe. Ik heb ook geprobeerd ze te splijten. Dat gaat redelijk, maar het worden geen mooie rechte delen, maar als je flink wat prikkers vaak genoeg splijt moet je van de verkregen delen best hele mooie en toch lichte frames kunnen bouwen. Of je het net als gewoon bamboe ook boven een kaarsenvlam in een vorm kunt buigen die het dan vasthoudt heb ik nog niet uitgeprobeerd.

    Met betrekking tot gitaarsnaren: ik speel toevallig ook nog eens gitaar. De snaren die je het beste kunt gebruiken zijn de hoogste snaren voor een electrische gitaar. Zoek een gitarist in je kennissenkring en vraag of je als hij zijn snaren vervangt de hoogste drie mag hebben. Door die in U gebogen te houden op bekleding te leggen en de uiteinden daarvan om de snaar vast te plakken kun je volgens mij op een heel simpele manier hele lichte staartvlakken en tips maken...
     
  18. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    gewoon de hobbylijm van de action:)

    en mag balsa?
     
  19. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    als je de regels had gelezen had je het geweten.
     
  20. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Voor het splijten van bamboe moet je steeds door het midden gaan. Wanneer je probeert een dun strookje van de prikker af te halen lukt dit meestal niet. Dus steeds doorgaan met halveren totdat je mooie dunne strookjes hebt. Met schrapen of schuren kun je ze nog bijwerken.
    Ik ga eens proberen om een rond kielvlak van bamboe en boterhamzakjes te maken op de manier die PP beschreef met de gitaarsnaar. Ik gebruik dan verdunde bisonkit, kan inderdaad met aceton of thinner, maar ook met terpentine of wasbenzine wat trager droogt.
     

Deel Deze Pagina