HJK Pilf x 1.1, Mega 16/40/1 setup

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door joeribar, 4 aug 2020.

  1. joeribar

    joeribar

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Ellikom
    Hallo iedereen ik ben nieuw in de pylon/hotliner wereld. Heb er al heel wat verschillende gevlogen maar telkens 2dehands gekocht dus ze waren vliegend. Nu ben ik vanplan mijn Pilf x 1.1 te voorzien van 2 setups. De setup die er nu in zit pylonrace/speed setup en een 2de setup als hotliner. Ik heb nog een mega 16/40/1 liggen waar ik een reductie op wil gaan zetten. Maar wie kan me helpen/bevestigen dat volgende onderdelen correct gekozen zijn voor de motor die ik heb.

    Ik wil het volgende bestellen

    - KPG27-Getriebe 5,2:1 · Kontronik

    - Adapterflansch 3500 · KIRA 400/480 · KPG25 · KPG27 · Kontronik

    - Kontronik KK 480 - Alu-Kühlkörper für Ø 28 mm Motoren

    Prop
    - CFK Klappluftschraube 15" x 16" · 8 mm Hals · RFM Freudenthaler

    Klopt dit allemaal

    En wat voor een propadaptor zou ik best nemen voor deze setup?

    Bedankt alvast! [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb het idee dat die prop wel heel erg positief is.. 15 inch diameter lijkt mij erg groot als pylonaandrijving.
    Dan zou ik eerder denken aan een 7x21 of zo.
    En die Kühlkörper zal niet heel veel helpen, is alleen maar extra gewicht en ruimte.
    Volgens mij heeft @H.B.Busking ooit een HETmotor van een vertraging voorzien, dat is dezelfde maat.
    Die weet het wel.
    Als hotliner setup (dus bursts van 2-3 seconden) kan je er een RFM 16x16 opzetten.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. joeribar

    joeribar

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Ellikom
    Die prop is ook de bedoeling als hotliner. Een pylon setup heb ik er nu al inzitten
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, dan kan je 15x16 of 16x16 nemen.
    Het koelblok kan je weglaten, dat voegt niets toe.
    Gewoon tussen de stijgvluchten wat tijd laten, seconde of 20.
    En Bas weet wel of de flensmaten en zo kloppen.

    GJ
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zijn die Kontronik boxen nog wel los te bestellen? Pffff... gelukkig... staat weer iets op die site
    Tijdlang helemaal niets... In 2012 koste de 27 iets van 70 Euroknollen...
    Check de box bij aankomst goed... mij hadden ze een stroeve toegestuurd... kon niet, bestond niet... moest flink mokken om een goede geleverd te krijgen...
    Bijkans moet/kan je mikken op boxen van Hacker?

    Combi met een HET-RC 2W25 (kv=2720) is verder goed. Blokkeren van een motor met een klap houdt in dat de as zich van de rotor loswerkt. Helaas moeten meemaken... nieuwe brommer... maar bleek ook te reparen te zijn...
    De KPG 25 een 5,2 : 1 box heeft een uitgaande as van 5 mm
    Modus van het motorrondsel (Conrad) even ontschoten, maar dacht modus 0,5... is idd ook deze modus tandwielen...

    De spinner met propmenemer van Freudenthaler, die met de Z er in...
    14,5 x 14 smal op aanraden van Gerben. Eerst 15 x 13 breed gevlogen. En de kist trek op die 14,5" prop werkelijk mooi weg. Gerben heeft dat goed in de smiezen...
    Ieder geval met een Huh-factor... de hola hoogte in... is geen speeder... is de kist niet naar...
    Calculatie gedaan op eCalc.ch....

    Freudenthaler, Versetzt meenemer en carbon spinner (als een geheel aangeleverd), zodat de props beter langszij klappen.


    CE3A6EAA-F4BD-40E4-ABA9-B1C94E548FC9.jpg


    En de 'Gerben' koelsleuf... soort dwarsfluit... maar mooi slank en door de vorm
    minder kans op inscheuren van romp bij hardere landingen. Soms zie je ook wel Deltavorm
    sleuven... vreemde luchthappers en andere contrapties... dit is de beste vorm...
    De zaak tocht door via een open motorspant met 4 gaatjes en via de open spinner...


    65C1114B-BC93-4A00-999A-5B631EFD9B19.jpg

    De informatie staat verdeeld in een paar draadjes.... zoiets...
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/het-wilco-reparatie-draadje.90037/page-14
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/budget-hotliner.95306/
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-hawk-f5b-van-staufenbiel.85456/
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-budget-drive-van-jos.120421/


    Dit doorworstelen is wel huiswerk! Zoveel info...

    eCal.ch sheet 2015 er even aangehangen... en die van de 15 x 13"
    Je ziet dat daar de motor op een zeer hoog rendement staat bij 15 x 13 totale rendement is lager...
    Maar zo rond de 88% blijft er 12% over voor neuspeuteren....
    De calculator is sindsdien menigmaal bijgesteld... complexer en meer input.
    In de praktijk zit het er dicht op... Jeti/Unilog telemetrie laat het zich allemaal keurig aflezen...

    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 4 aug 2020
  6. joeribar

    joeribar

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Ellikom
    Bedankt voor al de tips alvast. Nu ben ik ondertussen al wat verder gaan zoeken en de setup zoals ik hem wil zou ik max 8-10 sec mijn motor mogen open zetten anders krijg ik een kort rook effect zeggen ze nu heb in iemand gevonden met de zelfde motor/overbrenging/prop dus heb ik hem even gevraagd wat zijn ervaringen zijn. Tot op heden nog geen antwoord ik laat zeker wat weten als ik meer weet.

    De foto is eentje van de telemetry na een vlucht met de pylon setup op 5s. Dat is ook ineens de max flight time die ik haal wegens over verhitting wel een gekend probleem vermoed ik... [​IMG]
     

Deel Deze Pagina