HK betaalt klanten om HK binnen fora op te hemelen

ron van sommeren

Forum veteraan
Hoe betrouwbaar zijn positieve reacties op HK producten dan nog, hoe betrouwbaar zijn leden die HK produkten adviseren?

Zie
Don't read this - RC Groups
en
jobs at HK??? - RC Groups
en
This Thread Is Gonna Get Killed - RCT

Shilling is strafbaar in de USA. HK is niet strafbaar, strafbaar zijn forumleden die niet aangeven dat ze betaald worden om HK veren in de reet te steken. Voor meer info over shills en wie dat zoal zijn op RCG, RCU etc.:
www.rctruth.com

@moderators
Dit is geen bespreking van HK kwaliteit en service.

Laatst bewerkt:
Op RCTECH krijgen mensen ook kado'tjes en kortingen als ze hun icon en onderschrift aanpassen naar de wil van een winkelier. RCmushroom was 1 van de grootste daarin.

Ach, er zijn nog wel meer dingen, ook op dit forum.
Sommigen linken naar winkels omdat ze daar belang bij hebben (eigenaar), anderen verwijzen naar een bepaald merk omdat ze bij dat bedrijf werken.
En dan heb je ook nog mensen die gesponsord worden.
Dus je moet gewoon weten wie de persoon is die het schrijft en niet zomaar iets aannemen.
Het is net het echte leven.

GJ

En wat is er verkeerd aan promotie tegen betaling? Het wordt pas dubieus als je betaald wordt om te liegen. Als ik een product goed vind, en de leverancier wil mij betalen om dat wereldkundig te maken, fijn! Alleen als ik een product niet goed vind, en de leverancier vraagt me om te liegen erover, da's verkeerd.

In één van de topics zie ik de oproep van HK. Ze vragen nergens om niet eerlijk te zijn:

Do you like playing with HobbyKing products?
Do you want to get paid for promoting HobbyKing products in forums and other online mediums?

Dus als je de eerste vraag met "nee" beantwoordt, dan moet je het niet doen. Als je dat toch doet, om het geld, ben je fout. Niet HK, maar jijzelf. Daarom is shilling ook strafbaar, en niet het bedrijf dat gepromoot wordt.

Ach ja, en er zijn maar heel weinig zaken die met reclame en promotie te maken hebben die 100% zuiver zijn naar eenieders mening.

Hugo

Het wordt pas dubieus als je betaald wordt om te liegen.

Precies... Maar het "infiltreren" in fora om HK te "promoten" is in mijn optiek ook fout.
We hebben hier op het forum een aantal lieden die redelijk "HK-addict" zijn.
Prima, moeten ze vooral zelf weten.
Maar als ze zover gaan dat ze HK de hemel inprijzen ("Uitstekende prijs/kwaliteit-verhoudingen!!") moeten ze niet raar staan te kijken als anderen daar keihard tegenin gaan.
Ik heb die zogenaamde "uitstekende prijs-kwaliteitsverhoudingen" (Proest) onder andere in Neurenberg mogen aanschouwen.

Adverteerders hebben zich ook aan regels te houden, adverteren: prima, graag zelfs, maar op irritante manieren mensen lastig vallen: nooit.

Op RCTECH krijgen mensen ook kado'tjes en kortingen als ze hun icon en onderschrift aanpassen naar de wil van een winkelier. RCmushroom was 1 van de grootste daarin.

Dat is natuurlijk belachelijk! Dan weet je toch dat je je site ten gronde richt? Of zie ik dat verkeerd..

En wat is er verkeerd aan promotie tegen betaling? Het wordt pas dubieus als je betaald wordt om te liegen.
Nou...met promotie tegen betaling is niks mis, als het maar duidelijk is. ik vind het dubieus als je betaald wordt door een fabrikant maar daar niet voor uit komt. Daardoor kun je de "onafhankelijke" beoordelingen en reviews niet meer onderscheiden van de "betaalde" praatjes. Met betaalde praatjes is niks mis maar ik bekijk ze anders dan onafhankelijke.

Dat is natuurlijk belachelijk! Dan weet je toch dat je je site ten gronde richt? Of zie ik dat verkeerd..

Het is er de laatste tijd wel rustig met commerciele posts, mogelijk is het beleid veranderd wat ik dan gemist heb. Maar Mushroom gaf je een bep. percentage korting als je je icon en ondertitel had aangepast en kreeg dan een presentje. Ik weet dat ook Kamikaze hobbies erg actief hierin was, in ieder topic waarvan hij de modellen in zijn winkel had was het "now on stock" tot vervelends aan toe.

Maar inderdaad, wij Europianen kijken iets anders tegen commercie dan die (soms) idiote Yankees ;)

Maar kijk eens hier op dit forum, deels was het al gaande toen je commerciele links in de ondertitel wilde verbieden en legio's aan mensen gingen klagen omdat zelfs mensen verplicht werden hun sponsoren te vermelden.....

Tja.. altijd lastig he, kijk leuk en vooral mooi dat iemand gesponsord word, maar de sponsor van een gebruiker is niet per definitie de sponsor van dit forum! Dat is hoe ik er tegenaan kijk.. Dat het soms toevallig wel zo is, kijk dat maakt het dan weer makkelijker.

Robert

Het is algemeen geweten dat ze bij RCgroups wel heel erg anti-hk zijn, zal wel komen omdat het meerderdeel alleen maar denkt dat producten uit the USA goed zijn daar. Als je beziet watvoor topics daar soms gestart worden tegen vreemde producten, niet perse Hobbyking je wordt gek. Daarom blijf ik ook weg bij RCgroups, ik word ziek van die Amerikanen. :(

Maar als ze zover gaan dat ze HK de hemel inprijzen ("Uitstekende prijs/kwaliteit-verhoudingen!!") moeten ze niet raar staan te kijken als anderen daar keihard tegenin gaan.
Ik heb die zogenaamde "uitstekende prijs-kwaliteitsverhoudingen" (Proest) onder andere in Neurenberg mogen aanschouwen.
En anders ik wel. Zowel de servo's als het staartwiel wat ik er gekocht heb waren ruk. Ik hou het voortaan gewoon bij futaba en andere bekende modelbouwmerken van de 'oude garde'.

Het is algemeen geweten dat ze bij RCgroups wel heel erg anti-hk zijn, zal wel komen omdat het meerderdeel alleen maar denkt dat producten uit the USA goed zijn daar. Als je beziet watvoor topics daar soms gestart worden tegen vreemde producten, niet perse Hobbyking je wordt gek. Daarom blijf ik ook weg bij RCgroups, ik word ziek van die Amerikanen. :sad:
HobbyKrap is de grootste adverteerder op RCG. En HobbyKrap is een heler.

Amerikanen zijn produkt-xenofoob, daar heb je helemaal gelijk in.

Tja.. altijd lastig he, kijk leuk en vooral mooi dat iemand gesponsord word, maar de sponsor van een gebruiker is niet per definitie de sponsor van dit forum! Dat is hoe ik er tegenaan kijk.. Dat het soms toevallig wel zo is, kijk dat maakt het dan weer makkelijker ...
Ik heb dit draadje o.a. gestart omdat er op RCG telkens ontzettend veel gelazer ontstaat binnen discussies doordat HK voor promotie betaald. Met als triest resultaat het tamelijk paranoïde en tamelijk onbeschofte RCTRUTH forum. Ik zie daar maar een handvol redelijke en nuancerende mensen, roependen in de woestijn, de rest kan alleen maar schuimbekkend posten.

Op zich heb ik geen mening over gesponsorde reviews of betaalde undercover promotie.

Wel heb ik verstand van internetmarketing.

Waar het deze bedrijven allemaal om gaat is de link`s met anchortext. Als het even kan zonder "nofollow tag".

1. Hoe meer links naar een website hoe sterker / aantrekkelijker deze wordt voor de meeste zoekmachines.
  2. Hoe meer links met een bepaald woord (anchortext) er in verwerkt hoe beter deze site scoort in de zoekmachines op dit woord.
  3. Hoe meer links zonder "nofollow tag" hoe beter dit werkt.
  4. Hoe meer de links afkomstig zijn van websites met gerelateerde onderwerpen hoe beter dit werkt.
Wanneer je dus links "koopt" op zoveel mogelijk rc gerelateerde pagina`s krijg je heel veel van het bovenstaande voor relatief weinig moeite. Ook zul je een enorme verscheidenheid krijgen die het er allemaal heel natuurlijk doet uitzien voor zoekmachines.

Zoekmachines zien als het dus als volgt:

"He moet je nu kijken,.. al die rc mensen hebben het over ... Dat moet dus wel een hele goede bron zijn voor informatie over dit onderwerp. Laten we dit maar bovenaan zetten"

Veel blog`s, fora ed. hebben geen weet van dit principe en hanteren dus die "nofollow tag" niet waardoor ze onwetend aangeven richting zoekmachines dat ze die bron volledig vertrouwen.

Modelbouwforum gebruikt de tag soms wel soms niet (ik kan dat zien omdat ik mijn browser zo heb ingesteld dat no follow link`s roze zijn)

Dus:

Ron,.... jij hebt zojuist de mensen geholpen waar je zo`n hekel aan hebt.
Robert,... promoot alleen zijn eigen zaak.
GJVO,... promoot zijn vliegclub

Enz. enz.

Waar het deze bedrijven allemaal om gaat is....

Zoveel mogelijk centjes verdienen.

Als ik het goed begrijp is de definitie van 'shilling' dat, bedrijven forumgebruikers benaderen om hun spullen te promoten dmv bv een link in hun handtekening, in ruil daarvoor krijgt die forumgebruiker geld of materiaal/onderdelen van het desbetreffende bedrijf.

Lastige kwestie.

Een aantal jaar geleden liep ik met de gedachte om een bedrijf te benaderen dat materiaal kan leveren voor de bouwverslagen die ik hier op het forum plaats, in ruil daarvoor had ik 1 link aangeboden en hun producten in beeld gebracht op de foto's
Heb toen zelfs nog met Robert overlegd, het is een win win situatie, ik kan bouwen, forum heeft input, en het bedrijf exposure.

Uiteindelijk heb ik het niet gedaan.

Dat klopt,... op het net verdien je centjes met link's, link's en nog eens link's.

Ik probeer alleen uit te leggen dat het er niet om gaat dat de gene die de link ziet, er op klikt, en misschien iets koopt maar dat men probeert autoriteit op te bouwen in de zoekresultaten. Directe verkopen uit link klikkende bezoekers schieten meestal niet zo hard op. Het gaat om de argeloze zoeker die via de zoekmachine op de site komt omdat die nou eenmaal voorgeschoteld wordt door de zoekmachine.

Laatst bewerkt:
We hebben hier op het forum een aantal lieden die redelijk "HK-addict" zijn.
Prima, moeten ze vooral zelf weten.

Ha ha ha de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet....net zo goed zit hier op dit forum (en dit topic) een groep "lieden" die elke gelegenheid aangrijpen om HK de grond in te boren.
Deze reactie (van Roel) gaat ook al weer niet meer over de marketingmethode van HK (waar dit topic eigenlijk over begon) maar over de kwaliteit van de producten van HK....

Het zijn dingen die bij elkaar horen.... Hoe kan je producten aanprijzen als er geen voorraad is of het internet vol staan aan slechte ervaringen naast de goede?
OK, mensen zijn gevoelig voor reclames en positieve aanprijzingen (wij van WC-eend adviseren alleen....) en sommige mensen doen er ook alles aan om de negatieve ervaringen te filteren of de grond in te boren.

Back