HK Electrolyte 40mm EDF composite

Discussie in 'EDF forum' gestart door Emanuel, 30 jan 2015.

  1. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    HK heeft een leuk nieuw speeltje op de website gezet:
    [​IMG]

    Het is de ARF versie van een toestel dat z'n leven begon als scratch build op RC Groups met aks doel de 100Mph te halen met een 40mm EDF. Er is een kit versie van geweest en nu heeft HK er een ARF van gemaakt. De romp is glasweefsel composiet en de vleugels zijn van balsa.

    Als ik de verhalen op RC Groups moet geloven haalt hij die 100 Mph (~160 Km/u) ook wel wat erg rap is voor een kistje met 508mm spanwijdte.

    Nu ben ik wel in voor dit soort gifkikkertjes, er is er dus eentje naar me onderweg. Ik wil hier van foto's plaatsen van de (af)bouw als daar interesse voor is.
     
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Mooi toestel.
    Lijkt wel wat op een Habu.
    Mag ik vragen wat jou set up wordt en.......welk Lipo pack gaat erin?
    Vr Gr E
     
  3. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    De ARF komt compleet met fan, die ga ik dus gebruiken. Er komt een 30A ESC in en 1300mah 3 cel lipo. Servo's ben ik nog niet uit. De aanbevolen Dymond D47 - 4.7gram servo's kosten 19,- per stuk en dat is wat aan de hoge kant wat mij betreft. Ik heb nog een paar mooie Inolab servo's liggen, maar die zijn bijna 9 gram. Geen idee of ze gaan passen.
     
  4. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Aha!!
    Duidelijk.
    Zou 4S Lipo niet net effe wat beter gaan?
    Lijkt me dat je op 3S Lipo power tekort komt.
    Denk ook dat dit een lastige handstarter is.
    Snel weg kunnen rollen over de vleugel lijkt me goed denkbaar en kan zeer lastig zijn als er ook nog eens net effe te weinig power is.
    Vr Gr E
     
  5. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Er zit een bungy elastiek bij, gooien ga ik dus zeker niet doen. 4s is overkill voor de 8000 Kv motor. Bovendien is 160 km/u echt hard zat voor zon klein ding.
     
  6. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Duidelijk.
    Hoop dat ze jou gaat bevallen straks.
    Ze is wel erug klein en erug snel.
    Vr Gr E
     
  7. joel14

    joel14

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    3
    Mooi ding
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  8. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Zal wel een jankbakje worden met die hoge KV impeller erin.
    Maar vind het model wel mooi.
    Vr Gr E
     
  9. jsf

    jsf

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    134
    En daar dan een FPV setje op :) ;)
    Ik heb zeker interesse in een bouwverslagje hiervan! Mooi model inderdaad.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2015
  10. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
  11. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    FPV daarop zal het inderdaad NIET gaan worden.
    Daar benne veel betere toestellen voor.
    Vind het wel een gedurfd project hoor.
    Zal je vertellen waarom.........
    Heb tijdje terug veel gevlogen met die HobbyCity Funfighter modellen.
    Bijna allemaal geprobeerd.
    De ene vloog fijner dan de andere.
    Maar allemaal hadden ze dit gemeen: te snel en te klein formaat.
    Totaal niet wat voor de beginners.
    Ben best wel een ervaren vlieger maar op 4S vond ik die Funfighters net effe te klein voor de dikke 180km per uur die ze genereerden op top speed.
    Tja......dan vlieg je toch lekker half gas zou de leek zeggen.
    Ha ha ha ha ha, dat werkt niet lekker met Warbirds.
    Die willen speed hebben.
    Voor mij valt dat te kleine en te snelle spul dus af.
    Maar.........wens jou er alle goeds mee toe.
    Hoop dat die kleine rakker jou gaat bevallen.
    We horen het wel tzt.
    Vr Gr E
     
  12. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Je moet idd niet met dit soort kistjes beginnen. Klein en snel is echt wel een uitdaging,
    dat maakt het nu juist leuk. Je moet snel reageren en vooral niet te ver weg vliegen. Je bent dus continu aan het sturen.
     
  13. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Duidelijk.
    En ik geloof heilig dat jou dat wel gaat lukken!!!
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    verplaatst naar edf
     
  15. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Alvast een filmpje van de jet in actie:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Amsterdam
    Blijft hk

    Heb hem ook duct beetje scheef tussen stuk te groot of rest slecht gemeten ha ha. Hk kwaliteit maar komen er wel uit. Heb al een hoop gezien op oa RC netwerk and groups. Het is wel een leuk dingetjejtjetje.

    Wat ik gezien heb maken ze her en der grove fouten of het zijn zwaartepunten dingen we shal see..........
     
  17. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Amsterdam
    Waar is de rest

    Waar is de rest kan mij niet voorstellen dat wij de enige zijn. Topic starter laat ook aub wat zien of horen Lets share. Wij dachten bv stabilo naar achteren ivm cg en een stukje van het hoogteroer onderkant romp beetje weghalen verder naar achteren meer effect en meer lipo voor.

    Enjoy
     
  18. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Haha, ik ben nog niet echt doorgegaan met de bouw. Moest vliegen met al dat mooie weer!
     
  19. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Tijd voor het verslag... eindelijk...

    Inhoud van de doos. Alles keurig verpakt en onbeschadigd binnen gekomen.
    [​IMG]
    De 40mm fan heeft een aluminium behuizing wat hem zeer stevig maakt. Ook helpt het bij het koelen van de motor. De rotor is gelukkig kunststof en heeft 8 bladen.
    [​IMG]
    Het hoogteroer beweegt in z'n geheel. De messing stang kan draaien in het middenstuk. Hier zit heel weinig speling in. Het standaard roer heveltje bestaat uit 2 flinterdunne houten stukjes die op elkaar gelijmd moeten worden. De nerf van deze stukjes staat verkeerd waardoor ze te zwak zijn. Ik heb vervanging laten frezen uit glasweefselplaat.
    [​IMG]
    [​IMG]
    De servo's die ik had liggen en wilde gebruiken waren iets groter den dan aanbevolen Dymond servo's. Ik heb de gaten in de vleugel wat groter moeten maken.
    [​IMG]
    Ook uit de romp moest wat materiaal weggehaald worden om ruimte te maken voor de servo's. Ik wilde deze niet onder uit de romp laten steken en ook de aansturing aan de bovenkant van de vleugel hebben. Origineel zit dat onder het toestel, maar dan land je dus op de stuurstangen en dat zag ik niet zo zitten.
    [​IMG]
    De roer hevels voor de rolroeren stellen ook niets voor, daar heb ik ook stevige glasweefsel hevels voor laten frezen.
    [​IMG]
    Om de kleine uitslag van de rolroeren (2-4mm) mogelijk te maken met zo groot mogelijke servo uitslag heb ik extra gaatjes gemaakt in de servo armpjes. Om deze op exact dezelfde plaats te boren heb ik de armpjes even op een schroevendraaier gestoken. Die klemde mooi in het gat.
    [​IMG]
    Het was even klooien om de stuurstangen mooi op lengte te krijgen, maar het is gelukt. Niet meer af te stellen, maar kan ook niet loskomen.
    [​IMG]
    Voor het rechtop lijmen van de staart heb ik een Depron malletje gesneden.
    [​IMG]
    In de romp ruimte gemaakt voor de kop van de servo.
    [​IMG]
    Zo ziet het er uit als de vleugel op z'n plaats zit. het past allemaal net.
    [​IMG]
    Klaar voor de eerste poging. De zender erbij laat mooi zien hoe klein deze rakker is.
    [​IMG][/url]
    Nog wat plaatjes van toen hij nog heel was:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Na de eerste vluchtpoging zag hij er niet meer zo strak uit. De neus was afgebroken en flink gekneusd. Ik heb een paar rondjes kunnen vliegen voordat hij neer ging. Plotseling verloor ik de controle over het hoogte roer. Dat had zich losgewerkt. Ik denk dat ik bij de bungy lancering te hard in de zijkant van het toestel heb geknepen en daarbij de servo al gedeeltelijk had losgedrukt. Ik had deze met epoxy vastgelijmd tegen de romp zijwand. Deze lijmverbinging is tijdens de vlucht verder losgekomen:
    [​IMG]
    Ik heb de schade aan de neus nog kunnen herstellen en de servo opnieuw vastgelijmd, maar nu met een goede siliconen lijm. Deze is veel elastischer en zal niet zo snel losbreken bij het inknijpen van de romp.
    Een 2de poging om te vliegen is weer jammerlijk mislukt. Al tijdens de bungy launch begon het toestel om z'n as te draaien. Ik heb nog tegen kunnen sturen en ben toen flink gaat trimmen. Iets te ver, want hij begon nu de andere kant op te rollen. Vol tegensturen hielp niet meer en hij ging met een doffe klap het veld in. De neus heb ik echt uit de grond moeten trekken. Het rompje in nu echt stuk... De rest is nog 100% intact, het is dus een heel sterk kistje.
    [​IMG]

    Er werd er hier op MBF een te koop aangeboden. Die heb ik gisteren gekocht want vliegen zal ik met dit ding!
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2015
  20. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Amsterdam
    Beste Emanuael,

    Het probleem zit hem in het feit dat er in het hoogte roer ook een plastic buisje zit. Dit zit aan beide zijde en is bijna niet te zien op het eerste oog. Dit is plastic, dit kan je dus niet verlijmen. Zelf maak ik een nieuw hoogte roer.
     

Deel Deze Pagina