HK Poseidon 650

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door pompebled, 21 apr 2016.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Goedemiddag!

    Ik heb de Poseidon van Arnold overgenomen: http://www.modelbouwforum.nl/threads/de-poseidon-een-rg-65-rc-zeilboot-van-hobbyking.226052/
    Arnold is overgestapt naar een DF65, want het modificeren van de Poseidon, tot die mee kan komen met de DF65, bleek nog tegen te vallen.

    Natuurlijk was ik nieuwsgierig en heb de boot in de standaard (door Arnold gemodificeerde versie) met de originele zeilen even geprobeerd.

    Dat was even wennen, als je de grotere, zwaardere en goed getrimde Voyager gewend bent, om het eens voorzichtig uit te drukken...
    Ik had het in de filmpjes op youtube al gezien en nu dus aan den lijve ondervonden; de standaard zeilen zijn inderdaad abominabel en de boot is er amper fatsoenlijk zeilend mee te krijgen, met name het grootzeil kreeg ik niet plooivrij en de top waait altijd uit, ongeacht de mastbuiging.
    Het mooist staan de zeilen er vóór de wind varend bij, dan valt het gebrek aan profiel niet zo op en gaat het, sneu genoeg, ook nog het hardst.

    Aan de wind kon ik de loefgierigheid er niet uit trimmen, om een rechte lijn te varen moest ik permanent tegensturen, dat remt natuurlijk als een dolle.

    Waar ik erg aan moet wennen is het lagere gewicht en de winch; de boot valt gemakkelijk stil bij het overstag gaan, als je onvoldoende snelheid meeneemt en de winch is véél slomer dan een zeilservo, dus ik heb vandaag voor het eerst een aantal malen ongewild achteruit gezeild, vóór de boot weer voorwaarts wou...

    De boot ziet er op het water goed uit, veel complimenten van passanten gekregen.

    Nu éérst eens een andere set zeilen maken, dat zou het vaargedrag aanzienlijk moeten verbeteren.

    Groeten, Jan.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Afgelopen weekend eens een Claudio gadget gemaakt om geprofileerde zeilen voor de Poseidon te maken.
    Bij wijze van test heb ik de originele zeilen in panelen gesneden en volgend de instructies bij de gadget weer aan elkaar geplakt.

    Door deze operatie wordt het zeil (nog) korter, dus ik heb het bovenste deel vervangen door een langer stuk spinaker, zodat het zeil nu tussen de masttop en de giek past met minimale speling.
    Arnold suggereerde het al, en ik heb zijn idee overgenomen; het zeil is bovenin wat smaller gesneden, zodat het achterlijk niet meer tegen de achterstag 'leunt' en bij weinig wind niet naar de andere zijde valt.

    Ik heb de data voor de dikte van de 'shims' uit de spreadsheet gebruikt om de bolling te bepalen, bovenin wat méér bolling dan onderin.
    Ik vind het resultaat behoorlijk hol/bol, misschien was wat minder beter geweest.\
    Affijn, éérst maar eens proefvaren...

    Dat moet nog even wachten tot ik het 'profiel' van kiel wat heb gefatsoeneerd; de kiel was aan vóór en achterzijde zowat even rond, in plaats van een druppelprofiel, dat op (bijna) niks uitloopt, daar is nog wel wat weerstand/werveling te reduceren.

    De as in het roerblad zit er scheef én niet in het midden in, wat een roer oplevert, dat niet in lijn met de kiel staat.
    Eérst maar eens voorzichtig recht buigen en zien hoe het vaart.

    Ook hier moet het profiel worden bijgewerkt.

    Nu ik toch bezig ben, de ballastbulb wees licht naar beneden, die zal ik met een hoek van +2 ° aan de fin zetten.

    Groeten, Jan.
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De bolling kan je met dit prog. berekenen http://www.sailcut.com/
    Dat gadget van Claudio heb ik ook gebruikt het rond snijden van de banenkomt zeer nauw , tienden van een mm.
    De grootste bolling onder in het zeil, daar is de windsnelheid het laagste.
    Als je doorlopende zeillatten plaatst en een losse broek dan kan je met de schoothoek op de giek de bolling aan de windsterkte aanpassen.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo René,

    Dat het behoorlijk nauw luistert, ben ik ook achter gekomen, gelukkig kun je de baan weer lostrekken en een nieuwe plakpoging wagen als het resultaat je niet bevalt.

    Je opmerking:' De grootste bolling onder in het zeil, daar is de windsnelheid het laagste', is logisch, de instructies bij de Claudio gadget geven het omgekeerde aan, méér bolling bovenin en minder onderin...
    Nu heb ik een losse broek, dus ik hoop dat ik er een fatsoenlijk profiel in krijg.

    Het velletje glasweefsel met epoxy voor de zeillatten ligt momenteel uit te harden tussen twee glasplaatjes.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2016
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Gistermiddag wezen testen met de mast extreem voorover en de ophanging van de fok gewijzigd.

    In plaats van onder en boven een touwtje aan het voorlijk, wat bij spanning uit dreigt te scheuren, heb ik kleine stukjes PVC isolatie aan het voorlijk geplakt met zelfklevend spinakerdoek.
    Door de buisjes loopt de voorstag, die lekker op spanning staat en de fok hangt daar spanningloos aan, valt lekker door (ondanks de in de weg zittende dirk) en staat goed.

    Zelfs op beschut water was de vlagerige wind aan de forse kant, een paar keer flink plat geslagen en duikboot gespeeld vóór de wind, maar (heel) langzaam komt er verbetering in het zeilgedrag.
    Nog steeds is de boot extreem loefgierig, vooral in de vlagen is er geen houden aan en maakt het gebrek aan balans in de tuigage zich zeer nadelig bemerkbaar.

    Op de foto de boot vóór de tewaterlating, goed zichtbaar de spinakertape die de buisjes op hun plaats houdt en het abominabele (te) holle profiel van het grootzeil 8-05-2016 Fok aangepast.jpg

    Het weer van gisteren bleek teveel voor de 3D geprintte onderdelen, de neerhaler desintegreerde onder het geweld als de boot weer eens sterk oploevend achteruit dreef met klapperende zeilen.

    Ook de oogjes aan de fokkeboom gaven de geest, je kon de afzonderlijke lagen los zien liggen.

    Niet sterk genoeg voor dit soort omstandigheden.

    Vanmiddag de boel weer hersteld; het draaipunt van de fok, door middel van het naar voren draaien rond de voorste schroef van het dekbeslag en vervolgens een nieuw gaatje te boren voor de (nu voorste) schroef is zo'n 12 mm naar voren verkast.
    De neerhaler is nu een lijntje met een spanner.
    De mast dit keer zo ver naar voren geneigd als de mastvoet toeliet (eigenlijk géén gezicht, maar ja) en op naar de gracht.

    Vanavond minder wind en de boot vertoonde zowaar iets dat op zeilen leek; rechtuitvaren zonder noemenswaardige roer input was nu mogelijk, dat wijst er op, dat de balans in de tuigage uit de doos nergens op lijkt.

    Volgende stap is het verkleinen van het grootzeil aan het achterlijk, en het reduceren van het te diepe profiel.

    Groeten, Jan.
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  6. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Goed bezig.
    leuk dat je zo uitgebreid beschrijft wat je allemaal probeert.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Gisteren de panelen losgehaald en met minder bolling weer aan elkaar geplakt.
    Vandaag het achterlijk besneden en het voorlijk, dat door het opnieuw aan elkaar zetten van de panelen enigszins hol was geworden, licht bol gesneden.

    Grootzeil besneden.jpg

    En dan houd je dit over:
    What's left..jpg
    Waar noodzakelijk hoekversterkingen toegevoegd en de gaatjes voor de lijnen met een hete soldeerbout erin geprikt.

    Morgen de boel maar eens op de boot zetten.

    Groeten, Jan.
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag de boot weer opgetuigd en vanavond een poosje aan de waterkant gezeten en de boot z'n ding laten doen.
    Het reduceren van het grootzeil zorgt voor een betere balans in het tuig; met de mast rechtop moest ik minimaal tegensturen om oploeven te voorkomen, in een vlaag was er amper wat aan te doen, maar het zeilgedrag is enorm verbeterd.
    Door de betere balans laat de boot zich veel beter sturen, het overstag gaan lukt nu iedere keer.

    Ik heb de mast nog wat meer voorover gezet; dat verbeterd het zeilgedrag nog iets (het ziet er alleen niet uit).

    Volgende stap; een grotere fok, of het grootzeil nog vlakker snijden en nog een reepje van het achterlijk af.
    Als ik eenmaal de verhouding fok/gootzeil weet kan ik gaan nadenken over een RG65 lengte mast met een nieuw A-tuig.

    Groeten, Jan. Opgetuigd..jpg
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bij meer dan 25 ° helling ga je altijd te veel loefgierigheid krijgen, zeker met een brede romp achteraan.
    Bij veel wind kleiner tuig .
    Wat ik zelf doe is bij veel wind de boom van de fok door het bevestigingsoog naar voor schuiven.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo René,

    Zo leer ik elke keer weer wat, de Poseidon heeft inderdaad een slank voorschip met een brede platte kont.
    Met de tuigage zover naar voren geeft dat dus ook problemen vóór de wind, gisteren ging het wel, maar twee dagen eerder stond het water regelmatig tot aan de mast, de neus komt bij meer snelheid niet uit het water, maar wordt bij toenemende wind en snelheid gewoon onder water gedrukt.
    Dit gaat wel aardig gecontroleerd; als ik wat oploef komt de neus weer omhoog, alleen, als de kademuur dichterbij komt, heb je die optie niet altijd...

    De truc met het verschuiven van het bevestigingsoog voor het draaipunt lukt wel bij m'n Voyager want daar zit het beslag op de boom gefixeerd met siliconenslang ringen, bij de Poseidon zitten de geprinte bevestingspunten op de boom vastgelijmd, als ik daar aan ga morrelen valt het geprinte materiaal uit elkaar.
    Nóg een verbeterpuntje...

    Groeten, Jan.
     
    smaragd vindt dit leuk.
  11. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Vorig jaar heb ik ook een Poseidon gekocht en heb al het één en ander verbeterd. Te veel oploeven is nog steeds een item. In de winter zeil ik een beetje MicroMagic.
    Op dit moment vlieg ik veel F5J en ga volgende week weer eens zeilen denk ik.
    De mastvoet (zo zag ik zo net) is gemakkelijk 2 cm naar voren te verplaatsen. Het dek is redelijk stevig en deukt een beetje in. Er moeten alleen twee kleine parker gaatjes worden bijgemaakt. De oude heb ik dan ook weer gedicht met een drup CA lijm.

    Misschien een idee ....... volgende week heb ik weer meer tijd.
    Groetjes Frans
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Frans,

    Ik heb even gekeken met een spiegeltje op een steel; de mastvoet staat op het uiterste puntje van de versteviging die vanaf de kielkast naar het dek loopt.
    Als je nog verder naar voren zou gaan, dan moet je die versteviging óók verder naar voren verlengen anders verliest de mast z'n steun, deukt het dek in onder de spanning van de verstaging en meer van dat soort narigheid.
    Het laminaat is de bekende Chinese vinylester, snel verwerkbaar, maar vrij zacht.
    Bij mijn boot is het polyesterwerk ook niet geweldig, er vallen spontaan gaten in de kuip; daar heeft het glasweefsel niet tegen de gelcoat aan gezeten en een klein tikje is voldoende om daar dwars doorheen te gaan.
    Broddelwerk, maar voor dat geld kan het ook niet anders.

    Groeten, Jan.
     
  13. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo Jan
    Afgelopen weekend was de F5J wedstrijd afgelast door de slechte weersvoorspelling.
    Je hebt gelijk wat die versteviging betreft. Een dwars plaatje triplex op de bodem lijmen ging nog wel. Om mijn vingers ruimte te gunnen moest het besturingsframe er uit en het is gelukt. Een extra dekondersteuning ervoor gemaakt en ook dat frame weer terug gemonteerd. Een stevige klus dat wel.
    Na montage van de mast bleek dat de zij-verstaging te ver naar achteren stond met als nadeel dat de masttop helemaal niet achterover wilde staan. Beide dek-verstagings-bevestigingen zijn nu, door het voorste gaatje weer te gebruiken, 3,5 cm naar voren gekomen. Door de mast-midden-verstaging voorin te plaatsen, en dat punt ligt nu iets voor de mast, blijkt dat de twee-delige mast weer iets achterover kan hellen. Niet te veel maar genoeg om het voorlijk van het originele grootzeil beter te laten aansluiten.

    Hoe zeilt het ?
    Nou ik vind het een zeer grote verbetering. Een half uurtje op een vijver, met veel wind shift door de omliggende bebouwing, toonde aan dat ie neutraal te trimmen is. Het aanhechtingspunt van de jibboom is nu op de boom te verschuiven bij mij en die moest, doordat de mast 2 cm naar voren is geplaatst, ook naar voren. Bijna tegen de voorstag die er bij mij nog opzit.

    Een aanrader dus ....... groetjes Frans
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Frans,

    Waar het slechte weer al niet goed voor is...

    Ik ben nog niet weer aan mijn Poseidon toegekomen, maar het is goed te horen dat met de mast verder naar voren de boot beter getrimd kan worden.
    Ik heb afgelopen zaterdag een nieuwe carbon buis als mast gehaald, dus ook bij mijn boot gaat de hele zaak er af en wordt de boel opnieuw opgebouwd.

    Groeten, Jan.
     
  15. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Vandaag weer gezeild met de Poseidon.
    Ook ik heb de mast vervangen door koolstofbuis van 8mm. Die moest aan de uiteinden ietsje opgedikt worden om te kunnen passen en is veel steviger dan de deelbare originele mast.
    Onder de fok zit nu een nieuwe 6mm koolstofbuis. Die is langer geworden om, vlak voor de mast langs, de vertikale bolling van de fok te kunnen verstellen. Langs de fokkeboom zit nu een schoot verstellings lijntje en een verstelbare achterlijk strekker. De bolling van de fok is dus horizontaal en vertikaal verstelbaar.
    Ook aan de giek, die een centimeter langer is gemaakt, heb ik een horizontale verstelling gemaakt om de grootzeil bolling te kunnen beïnvloeden.
    Origineel zijn nog de zeilen waar een aardige print op zit. De stagen zijn allemaal vervangen met een betere kwaliteit lijn.

    Het 2cm naar voren verplaatsen van de mast (met voet) en de onderdekse versteviging leverd echt een goed zeilend schip op. De stijve 8mm mast staat vrijwel rechtop en kan gemakkelijk ca. 3cm naar voren en naar achteren worden versteld.
    Het schip zeilt daarmee neutraal, heeft bij windvlagen neiging om op te loeven, maar valt ook weer af als de wind weer weg valt.
    Varend met halve wind, de schoten aantrekkend, loeft de boot uitzichzelf bijzonder weinig op. Iets wat mijn MicroMagic erg sterk doet zonder dat je het roer gebruikt.

    Ik heb nu een Poseidon die goed vaart en die hooguit een tikje zwaar is in de RG65 klasse.
    Wel is er de wens om de batterij naar achteren te kunnen verplaatsen. In windvlagen gaat de neus behoorlijk naar beneden. Misschien kan dat beter. Met rustige snelheid vaart de onderste ronding van het neusje een halve centimeter onder water.
    Conclusie: tot en met 3 beaufort zeilt ie leuk.

    Groetjes Frans
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Frans,

    Bedankt voor je update!
    Goed te horen dat de Poseidon fatsoenlijk zeilend te krijgen is.
    Het is alleen belachelijk, dat de fabrikant Beili niet de moeite genomen heeft een (Chinese) RC zeiler in de arm te nemen bij de ontwikkeling van deze boot, dan hadden deze modificaties gelijk in de productie kunnen worden meegenomen.

    Nu worden wereldwijd argeloze nieuwkomers gepiepeld door het gelikte uiterlijk en opgezadeld met een beroerd zeilende boot.
    Dat is geen reclame voor de RC zeilsport.

    Groeten, Jan.
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Eindelijk eens tijd gehad/genomen om het profiel van de kielfin en het roer eens aan te pakken, vooral aan de achterzijde was het profiel behoorlijk dik wat de weerstand niet ten goede komt.
    Met een schuurlat eens flink wat stof gemaakt en de achterzijde dubber gemaakt.
    Profile keelfin and rudder 02.jpg

    Ook de leading edge iets spitser geschuurd, eens kijken hoe dit zeilt zodra het hier weer droog is en er wind staat...
    Ik heb ook de roeras gebogen, zodat tenminste bij het rechtuit varen kiel en roer in één lijn staan.
    Dit is natuurlijk sub-optimaal, maar om de roerkoker uit de boot te halen en recht te zetten is iets méér werk.

    Groeten, Jan.
     
  18. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Is zo'n kiel ook niet veel te dik voor het goede? Voor de Reynolds-getallen waar dit soort boten bij varen, zou een aspectratio van 6% ideaal zijn.
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bram,

    De kielfin is polyester zonder doorlopende bout of carbon(staaf) wapening, het is dus een slappe bedoening.
    Wil ik de fin nog dunner schuren, dan moet ik er eerst versteviging in aanbrengen.
    De fin is nu bovenaan 63 mm breed en op die plek 7,5 mm dik, 6% zou de helf dunner betekenen, dan moet ik een nieuwe carbon fin maken, want de standaard fin zo dun maken leidt tot spaghetti, zo slap...

    Hmm, daar valt dus nog wel wat te winnen qua weerstand...

    Groeten, Jan.
     
  20. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    hmm.. een nieuwe maken is natuurlijk wel van flink andere orde dan even een beetje bijschuren..

    succes
     

Deel Deze Pagina