Och, dat valt wel mee als je de spullen er voor in huis hebt. Mocht ik al zover gaan, dan komt er ook een kielkast in in plaats van dat slappe gedoe met een gleufje van 5 mm diep en een bout tot aan het dek. Kan ik gelijk de kiel een stuk naar achteren zetten, dan hoeft de mast niet, zoals nu, maximaal naar voren te staan, met alle gevolgen voor het voor de wind varen vandien... Groeten, Jan.
De kiel een stuk naar achter , inclusief de bulb? Daarmee verplaats je wel je zwaartepunt en komt je voorsteven een tikkie uit het water waarmee je de zeilprestaties ook aan de wind waarschijnlijk behoorlijk beinvloedt.We gaan het vast zien. Ard
Hallo Ard, Welke zeilprestaties? Deze Poseidon is de beroerdst zeilende boot die ik ooit in handen heb gehad. Ik heb net weer een uurtje aan de waterkant doorgebracht met het spelen met de afstelling van de tuigage, het blijft huilen met de pet op. Bijna alles wat er bij het ontwerp (en de uitvoering) verkeerd gedaan kon worden is vlekkeloos door Beili uitgevoerd, alleen de waterdichtheid van het luik en de doorvoeren hebben ze niet verpest... Met de kielfin verder naar achteren verwacht ik dat de boot minder loefgierig zal worden, want zelfs met het draaipunt van de fok verder naar voren, de mast zover naar voren als de maststeun toelaat zonder verbouwingen en een 2,5 cm van het achterlijk van het grootzeil afgesneden is de boot nog steeds loefgierig. En dan staat er ook nog maar een korte 95 cm mast en een belachelijk klein zeiloppervlak op. Groeten, Jan.
Vandaag één van mijn grootste ergernissen aangepakt; de blaartrekkend trage de lier door een servo om de zeilen te bedienen. Als je gaat veranderen kom je natuurlijk weer zaken tegen die niet deugen, of niet werken; zo lag het tropische regenwoud na het losdraaien van de lier aan één kant los in de boot, de verbindingen tussen de delen waren keurig voorgefreesd, maar slechts in elkaar gedrukt zonder lijm. Eerst maar een druppie lijm erop voor ik verder kon. Het binnenwerk ziet er nu uit zoals bij de MM, met een 'katrol' in beide schoten, alleen zitten de componenten hier niet zo gunstig geplaatst, daarvoor zou ik een nieuwe tray moeten maken, waar de boel beter in past. Voorlopig maar even zo, zodat ik nog even een uurtje naar de waterkant kon om te testen. Een lekker windje, overwegend in de lengterichting van de gracht, dus weinig wervelingen, die het zeilen soms wel eens 'te interessant' maken om nog te kunnen zien wat je wijzigingen nu precies voor invloed op het vaargedrag hebben. De manier van het aanslaan van de zeilen had ik afgelopen week al aangepast; die achterlijke klemmetjes verpesten de hoeken van de zeilen en zorgen ervoor dat de zeilen er bij weinig wind tamelijk beroerd bij staan, er af die zooi en gewoon stropjes met spanners, dat laat zich tenminste fatsoenlijk instellen zonder gereedschap (of te desintegreren). De vorm van het grootzeil laat nog te wensen over, de knik in de mast bij de zaling/koppelstuk helpt daar niet echt, maar dan maar een paar plooien, varen met die hap. Alle kleine aanpassingen beginnen geleidelijk aan een fatsoenlijk zeilende en handelbare boot op te leveren, we gaan vooruit! Groeten, Jan.
Gisteravond hoorde ik achter me opeens: 'ploink...' Bleek weer een van de geprinte onderdelen de geest te hebben gegeven, dit keer het oogje aan de voorzijde van de fokkeboom. Dit houdt de voorstag, dus de mast was achterovergezakt... Vandaag de plastic resten er uit geboord en een carbon buisje er in gelijmd, gelijk een paar centimeter langer, zodat er meer met de positie van de fok geschoven kan worden. Een stukje rvs draad tot een oogje gebogen en tussen twee stukjes siliconenslang vastgezet. Weer een stapje verder. Groeten, Jan.
Als het straks ook zo zeilt, ben ik tevreden. Gisteren een nieuw grootzeil gemaakt en aangeslagen, er zijn nog wat verbeterpuntjes, maar het is aanzienlijk minder hol gesneden dan mijn vorige poging met het originele grootzeil. Tussen de buien door even wezen testen: Eigenlijk stond er wat teveel wind, maar in de beschutting van bomen en bebouwing was het nog wel te doen. Vóór de wind natuurlijk een aantal keren duikbootje gespeeld, gelukkig is het deksel redelijk waterdicht. Vrij weinig spanning op de neerhouder, zodat het achterlijk flink kan lozen. Eérst zo maar eens een poosje varen, wellicht straks nog een nieuwe (geprofileerde en iets grotere) fok, hoewel de originele het niet slecht doet. Ik ben echter niet zo van de bedrukte zeilen, het leidt af en geeft geen goed beeld van hoe de zaak er bij staat, vooral op enige afstand. Groeten, Jan.
ik was al benieuwd waar de update bleef, maar ik zie dat je je laatste post hebt aangepast en aangevuld. Lijkt de goede kant op te gaan
Ik heb de Phoenix...het grotere broertje van de Poseidon. Heb de kiel vast gezet met polyester en het roerblad vergroot. Het tuig is aangepast door de mast wat in te korten (zo'n 20 centimeter) en de verstaging van dyneema te maken. Het originele tuig valt echt onder "speelgoed". De zeilen uit de doos kunnen zo de prullenmand in. De stagbevestiging aan dek heb vervangen door aluminium strips. En dan begint het er eindelijk op te lijken.... Het model van de romp is mooi. Ben nu bezig de boot zo te trimmen dat hij net als mijn MicroMagic zonder correcties een aandewindse koers blijft volgen. Ga nu aan de slag met een nieuw setje zeilen van dunne mylar film. Gister nog even gevaren.
Sodeju, wat een joekel van een roerblad is dat geworden... Zo op het oog is het nog groter dan het roer op mijn 1M Voyager. Wat was het probleem met het standaard roer? Vaak zijn problemen met de roerwerking terug te voeren op de balans van de boot, met name de plaats van de zeilen en de trimming. Mooi tuig staat er op, zelfbouw? Groeten, Jan.
Het stoorde mij dat ik hem af en toe slecht door de wind kreeg. Met mijn MM nooit problemen mee ( wat is dat toch een goed en makkelijk zeilend bootje...). Heb het bestaande roerblad met een heel fijn matje en polyester vergroot en weer in profiel geschuurd. Ben er nu eerst mee gaan proefvaren met het idee; kleiner maken is makkelijker dan groter maken. Met het verkleinde zeiloppervlak zijn de zeileigenschappen beter. De boot is anders snel overtuigd bij een beetje wind. De zeiltjes zijn zelf gemaakt. Zonder banen maar wel met een wat gebogen gesneden voorlijk....zo'n 5mm denk ik. Met wat extra spanning op het voorlijk trek je er dan een mooie bolling in op de goede plaats. Heb in het verleden wel zeiltjes gemaakt met een mal en banen voor de MM. Moeilijk om de banen goed te plakken. Uiteindelijk stonden mijn zeiltjes uit 1 stuk er mooier op. Beetje spelen met de neerhouder en de voorlijkspanning en er ontstaat een mooi profiel. Ik kan me voorstellen dat dat bij grotere zeilen zoals op de 1 meter klasse banen wel voordeel bieden ten opzichte van een gebogen voorlijk.
Door omstandigheden weinig met de Poseidon gevaren en getuned, maar vandaag eens kunnen meezeilen met de groep DF65 vaarders die hier in de stad ontstaan is. In eerst instantie was ik met de Voyager onderweg (de Seawind stond nog te drogen na de bak water die ik er gister in gevaren had, het luik behoeft nog meer aandacht), maar samen met de DF65 groep was dat geen goed idee, sommige zeilers konden er niet goed tegen, door de grotere lengte waterlijn en meer zeiloppervlak voorbij gestoken te worden. Even terug naar huis gewandeld, de Poseidon opgehaald en een aantal wedstrijdjes meegezeild; achterin het middenveld met een enkel derde of vierde plek, was wel het maximum dat ik er met de nog niet geoptimaliseerde Poseidon uit kon halen. Zonder gewichtje aan de fokkeboom gaat die niet altijd te loevert en met het smalle grootzeil verlies je dan teveel t.o.v. de DF65, op aan de windse koersen was het verschil veel kleiner. De heersende windrichting was niet ideaal voor de gekozen locatie waardoor het hele (of halve) veld soms stil lag in een windwak en de verschillen groot waren, toch even vergelijkend warenonderzoek kunnen doen. Er moet nog het nodige aan de Poseidon en mijn regelkennis verbeterd worden... Groeten, Jan.
Jan, ik bewonder je inspanningen om van zo’n slecht zeilende boot iets beters te maken... Ben benieuwd hoe ver je daarmee komt. Succes gewenst. Wim
Een clublid heeft een Volantex Compass op de kop getikt en klaagt steen en been over de zeileigenschappen (of beter, het gebrek eraan), dus ik heb mijn Poseidon eens onder het stof vandaan gehaald voor vergelijkend warenonderzoek. Met de standaard zeilen kun je met de Compass eigenlijk niks, zelfs met de zeilen, die ik op de Poseidon heb, vaar ik er rondjes omheen... Vandaag met wat meer wind wezen zeilen op de gracht en dan valt op hoe traag de Poseidon is en hoe klein het windvenster is, in de vlagen voor de wind gaat de slanke boeg er onverbiddelijk onder, zelfs afkruisen lukt dan al niet meer en aan de wind is de boot slaapverwekkend traag. Het vaarbeeld lijkt er alleszins op; zeilen goed getrimd, lichte helling en een nette boeggolf, maar gang zit er niet in. Verwacht ik teveel van 65 cm waterlijn? Of is het romp ontwerp van de Poseidon niet beter? Als ik filmpjes bekijk van reguliere RG65, dan lijkt dat een stuk vlotter te gaan. Groeten, Jan.
Ik probeer al een poosje een RG65 ontwerp te vinden waarbij de romp vergelijkbaar is met de Poseidon: Wat me opvalt, is dat de rompvorm (onderwaterschip) van de P.O.S. lang niet de 'banaan' ronding heeft die ik bij veel RG65 ontwerpen zie. Ik heb nog geen ontwerp kunnen vinden dat de lijnen naar de boeg zo gestrekt houdt. Doel van de oefening is natuurlijk het zeilgedrag te verbeteren. Ard heeft al eens gesuggereerd om de kielfin (en bulb) naar achteren te verplaatsen, dat is zeker een optie, maar hoe ver? Als ik dat doe komt er ook een kielbox in i.p.v. de paar mm diepe gleuf in de bodem, met een bout tot aan het dek, het is niet superslap, maar de vinylesther is geen sterke hars, zeker niet bij de laagdikte van deze romp. Suggesties? Groeten, Jan.
Dag Jan De Poseidon lijkt me meer een afgeleid schaalmodel. De laatste hit bij de RG65 is de IVY. Ik heb geen lijnenplan, maar wel een tekening. Ook een foto van het zij-aanzicht groet Wim