HK Pursuit Brushless V-Hull R/C Boat (82mm)

Discussie in 'Speedboten' gestart door rayrz, 4 mrt 2015.

  1. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    Beste Boot freaks,

    Even voorstellen, mijn naam is Raymond en ik ben sinds kort eigenaar van deze Hobbyking Pursuit Brushless V-hull.
    Ik heb nog weinig ervaring in speedboten. Wel heb ik wel eens gevaren met wat mindere bootjes, je kent ze wel met die 2x 380 motors.
    Ook heb een zeilboot van HK. 1m89, dat gaat ook best aardig.
    Eigenlijk was ik meer in de multicopters en vliegtuigen, maar aangezien de wetregelgeving voor de multicopters zo streng zijn geworden, besloot ik de boel maar te verkopen en te gaan voor boten. (dat mag wel). Ik ga regelmatig naar italie gardameer en mij lijkt me heerlijk om met deze boot te varen.
    Ik zat zelf te twijfelen tussen een Proboat blackjack 29, of een geico 29.
    Maar het is toch door veel lezen deze pursuit geworden.

    [​IMG]

    Zodra dat ik deze boot heb opgebouwd wil ik hem eerst ervaren met de standaard motor, 1620kv.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb een zoek tocht gedaan welke regelaar ik moest kopen voor de pursuit.
    Mijn keuze is toch de Turnigy AquaStar 160A water cooled geworden.
    [​IMG]

    omdat ik later een snellere motor erin wil zetten, bv:
    3660SL 3180kv Brushless Inrunner (WaterCooled)
    [​IMG]

    Ik weet niet of er mensen zijn die deze motor ook wel eens gebruikt hebben?

    Tot zo ver een beetje mijn verhaal, maar ik stuit natuurlijk nog op een paar brandende vragen. Zijn er mensen op dit forum die mij een beetje opweg willen helpen?

    zo kwam ik op de vraag hoe deze zij messen heten? en hoe ik die het beste kan afstellen? Recht of een beetje schuin?

    [​IMG]

    Zo ook het roer...moet tie recht of ook wat schuin worden afgesteld?
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    schuin:
    [​IMG]

    Hoe heten deze achter platen? en hoe stel ik die af? of wanneer stel ik die af?
    [​IMG]

    De servo komt hier:
    [​IMG]

    Voor de antenne hebben jullie ook hier een gat geboord?
    [​IMG]



    Maken jullie de schroefjes ook extra vast met locktide?

    Nou tot ver mijn eerste topic! ik hoop op leuke reactie's.

    groetjes Raymond uit Nijmegen

    [​IMG]
     
  2. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    649
    Locatie:
    Lent
    De messen aan de zijkanten zijn turn-fins, deze helpen de boot beter door de bocht te gaan, de kont stuitert dan niet weg, maar blijft mooi in de bocht.
    Ze moeten grip hebben op het water, recht naar beneden dus.

    De platen zijn trimtabs, als de boot op snelheid niet mooi stabiel loopt kun je deze iets naar beneden afstellen om de neus naar beneden te drukken. Let op, trimtabs zijn eigenlijk lapmiddelen en remmen de boot af. In principe moet je zonder deze tabs een heeeel eind moeten komen.

    Het roer ook gewoon recht naar beneden.

    Ik zou beginnen met alle schroefverbindingen in de boot na te lopen, te controleren. Op waterdichtheid en borging met bijvoorbeeld locktite.

    Je moet ook het zwaartepunt/balanspunt in de gaten houden. Die moet voor een mono rond de 30-32% liggen volgens mij. Dit is het punt vanaf de spiegel waarop je de boot vaarklaar moet kunnen laten balanceren.

    De hoek van de drive/schroefas is ook een belangrijk punt kwa afstelling, begin met een hoek van 0 graden.

    Lees wat topics door, kun je veeeeel van leren.


    Grappig dat je uit Nijmegen woont, ik zelf kom uit Lent. Waar wil je gaan varen?

    Gr Lex
     
  3. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Die SL motor mag je vergeten. Als je later meer snelheid wilt is een TP4050 of leopard 4074/4082 de juiste motor.

    De standaard motor is aan de kleine kant, goed voor 50-60km/h maar daarna begint hij redelijk warm te worden. Iemand die ik ken heeft dezelfde gehad vandaar :)
    2de puntje is de romp zelf, zonder vezelversterking vind ik die aan de slappe kant. Leegmaken en een vezel in de romp lamineren zou niet slecht zijn maar aangezien je de ARTR versie hebt is dat wel heel wat werk. Nu ja, je kan proberen met de standaard motor, is hij snel genoeg is er geen probleem, wil je later sneller zou ik toch overwegen hem leeg te halen en te lamineren.

    Een antenne doorvoer heb je niet nodig. Een goede zender/ontvanger set is voldoende. Ontvangerantenne in de boot plakken zodat hij BOVEN de waterlijn komt als je vaart. Dan is er normaal geen enkel probleem.

    Afstellen: trimtabs omhoog zetten en proberen de romp zo stabiel mogelijk te krijgen met de ashoek en met je zwaartepunt. Op het laatste een klein beetje met de trimtabs bijsturen en je hebt een stabiele boot.

    Vergeet niet elke bout na te lopen, zippers rond de waterkoelnippels te doen en te checken op waterdichtheid.

    Veel plezier met je nieuwe boot!

    Gr,
    Roy
     
  4. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    Hey Lex,

    Bedankt voor al je info!! Kijk, Daar heb ik wat aan! Ja, ik kan overal wel varen toch? waar er mooi strak water ligt, ff blazen met de boot haha. Maar in Wijchen heb je ook wel een mooi stukje open water ( loonse waard ) waar niet te veel mensen/pottekijkers zijn.

    Ik woon in lindenholt en om me heen zijn veel wateren.
    Ik ken ook de modelbouw winkel in Hobma in Elst, en ik weet ook dat ze daar wel eens op de industrie wateren hun demo's varen. Heb ik wel eens gezien.

    Maar misschien als je een keer gaat varen kun je me een keer uitnodigen om te komen kijken, je mag me ook wel toevoegen op Facebook ofzo? ff prive berichtje sturen.

    gr ray
     
  5. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    Hey Roy,

    Jij ook bedankt voor alle info. Ik zal zeker nog wel wat vragen aan je stellen.!

    Zoals 1: Heb je er ook schuim voorin de neus? stel je boot slaat om dat hij niet zinkt? Bij mij zat er standaard schuim in. is dat genoeg? of doen jullie er meer in.

    Ik heb een MR200 Marine Spektrum ontvanger gekocht, er zitten twee lange antenne kabels aan. misschien eentje in de boot plakken en de andere dan toch omhoog in een buisje?


    gr raymond:
     
  6. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Hallo Raymond,

    Ik zou geen schuim gebruiken. Dat zet redelijk fors uit en als je niet op past breekt het de naad van je romp open. Wat je beter kan kopen zijn van die buizen waar kindjes mee leren zwemmen. Van die lange schuimen buizen die je in 10 verschillende kleuren kan krijgen? Die snij je dan op maat en stop je in de neus. Altijd de romp ook afplakken met goede tape. Zeg nooit, het water ligt er zo rustig bij, ik plak hem deze keer niet af. Op die momenten gaat je romp dan juist wel eens op zijn dak en loopt hij vol he... Zorg misschien best voor een lange lijn met een tennisbal op het einde zodat je, mocht je boot op zijn dak belanden, toch een manier hebt om hem binnen te halen. Een opblaasbare reddingsboot kan ook of als je bij een modelbouwclub gaat ben ik er vrij zeker van dat zij wel een echte sloep ter beschikking zullen hebben!

    Ik heb heel lang met een spektrum zender gevaren en ik had er geen klagen over. Signaal gaat meer dan ver genoeg voor een Pursuit. Er staat dacht ik een uitleg op de website van spektrum hoe je de antenne's moet plaatsen. Ik dacht dat ze loodrecht op elkaar moesten geplaatst worden. Je mag natuurlijk altijd een antenne doorvoer maken maar het is niet nodig. Dat moet je zelf weten. Ik heb nog nooit een boot gehad met antennedoorvoer en ik heb nog nooit signaalverlies gehad :) Al de andere vragen die je zou hebben moet je hier maar stellen!

    Gr,
    Roy
     
  7. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    240
    Poolnoodles zijn er in alle kleuren voor 1,25e bij de hornbach
     
  8. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    649
    Locatie:
    Lent
    Ik vaar idd in Elst. We hebben daar een eigen steiger en ophaalboot.
    Electro kun je op meerdere plekken varen inderdaad, mijn brandstofboten kan ik niet overal zomaar in het water gooien helaas.

    Met mijn electro hydro kan ik niet uit de voeten op een kleine plas, de plas in Elst is groooot!

    Ik zal je wel informeren als er weer gevaren wordt.
     
  9. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    Beste Lex,

    Dat zou leuk zijn, als mijn bootje af is dan kom ik zeker ff in elst. Zo ver is dat niet rijden!

    Gr Raymond

     
  10. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    regelaar

    hallo,

    Ik heb vandaag alles binnen gekregen. Nu was ik aan het bedenken hoe alles erin komt.

    kan de regelaar zo in het midden? of hebben jullie een betere oplossing?
    Als ik de boot zo vast hou en balanceer, dan is hij aardig waterpas zegmaar.
    graag jullie mening!

    [​IMG]

    gr ray
     
  11. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    servo

    Volgens het boekje moet je de servo met ti-raps vast maken.
    Maar ik lijmde altijd alles in de vliegtuig wereld.
    Is het niet beter om de servo ook aan de onderkant te lijmen? hij gaat er toch niet meer uit. mits hij kapot gaat. Anders kan ik wel hete lijm gebruiken of epoxylijm.

    graag jullie advies.

    [​IMG]

    [​IMG]

    gr raymond
     
  12. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    Boot balanceren

    Beste Bootfreaks!!

    Nog een brandende vraag waar ik niet uitkomt. Hoe balanceer ik mijn boot.
    Men praat over 31% , 28%. ik weet niet wat jullie daarmee bedoelen.
    Ik weet wel in de vliegtuig wereld dat ze praten over CG punt (Central of Gravity)

    Maar is dat bij een boot ook nodig? hoe ver hij met de achterkant in het water licht. Zeker om goed in plané te komen. (jaja, ik heb vroeger ook nog gewindsurfd)

    Mijn boot is zonder de achter-gear, 82 cm.
    [​IMG]

    Graag jullie hulp!
     
  13. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Voila :

    http://www.rc-raceboats.de/special/Beginner E-Powerboat.pdf

    Een heel groot document waar heel veel nuttige tips en trucs in staan, wel in het Duits , maar met plaatjes en uitleg erbij ..

    Het zwaartepunt,ligt op 28% van de romplengte, gemeten vanaf de spiegel ,daar met twee vingers , links en rechts de boot tussen de vingers laten balanceren , gaat de neus naar beneden , dan gewicht naar achter , en vice versa

    suc6
     
  14. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    En voor je gaat varen testen op waterdichtheid (!)
     
  15. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    waterdicht

    Beste Roy,

    Jij ook nog erg bedankt voor al je hulp, waardeer ik ook enorm!

    Testen op waterdichtheid lijkt me een goed plan, ff in de badkuip droppen.
    Maar als ik zo naar de achterkant bekijk ziet het best waterdicht uit,.

    Stoppen jullie de MR200 ontvanger ook nog in een ballontje? of kan die volledig tegen water?

    groetjes Raymond


     
  16. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    spiegeltje , spiegeltje....

    Wauw, hier staat echt alles in, wat veel info zeg.....het is inderdaad jammer dat het in het duits is. Mijn duits is niet supergoed. Maar dan veel plaatjes kijken. Hebben jullie niet zoiets al een keer geschreven? misschien idee?


    Maar kun je is een tekening maken van die spiegel?
    want als ik bij mij thuis meet vanaf de spiegel dan meet ik zeker 6 meter.(spiegel hangt aan de muur) hahaha, grapje.

    Maar ff serieus. bedoel je de spiegel precies in het midden van boot?


    gr raymond

     
  17. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.527
    Locatie:
    Oss / MVC "The Wings" Nistelrode
    Leuk om te zien hoe een enthousiasteling geholpen wordt op het forum.
    Daar is het ook voor bedoeld!

    Ik weet niet veel van boten maar hier kan ik je wel mee helpen:
    De spiegel is de achterkant van een boot.

    Veel succes!
     
  18. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    De spiegel naar jouw 6 meter ?:(8O8O

    prrrttt , de spiegel van de boot is de achterkant van de boot waar je roer aan vast zit en je aandrijfas uitkomt :).

    Eerst even de lengte van de boot opmeten van de neus , van de boot, naar de spiegel , van de boot :bye:, daarna even uitrekenen hoeveel 28 % is in cm , dus bv lengte boot totaal 100cm, maakt 28% daarvan 28cm.

    dit meet je dus vanaf de achterkant naar voren en zet je aan beide zijde bv een streepje , of ik heb een stukje tape geplakt en daar op een streepje gezet , maar kan bv ook in de rand waar de " deksel" , of kap op komt , bv met watervaste inkt ......

    mbt de ontvanger : voorkomen is beter dan genezen, maw je kan voor de zekerheid de ontvanger in een ballon doen, echter moet je wel regelmatig de ballon verwijderen om zodoende condensvorming te verkomen. Echter als je goed aandacht besteed om de boot waterdicht te maken , zodat er geen water in kan komen, ook als de boot op zijn kop ligt , zou het niet nodig moeten zijn van die ballon....

    suc6 maar weer

    (nu komen weer de grapjes zeker van de deksel, en een potje ):rolling::rolling:

    en nog wat leesvoer , bak chips erbij en gaan :

    leesvoer

    evbragt : twelve points :D

    :idea: je kan stukken tekst evt. vertalen via :google: ,niet gegarandeerd dat het goed wordt vertaald, maar toch , anders even vragen wat er mee bedoelt wordt
     
  19. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    COG

    Beste Rob,

    HAHA, Ja, daarom, ik ben compleet nieuw in deze boot wereld!! Heb nog een hoop te leren. Maar ik begin hem nu te snappen.
    Zo kwam ik gister achter dat mijn setup in de boot gigantisch verkeerd zit.
    Het gewicht zat veeeeeel te ver naar voren. Ik dacht dat dit niet uitmaakte. Maar zo zie je maar weer.....

    Oude setup plaatsing (verkeerd gewicht)

    [​IMG]

    Door jullie hulp heb ik nu mijn boot nu goed de COG gewogen op 28%.
    Mijn bootje is 82cm. daar 28% vanaf de spiegel, kwam ik op 23cm.

    Dus nu een andere setup plaatsing bedacht.:

    [​IMG]

    De regelaar aan de rechterkant en de lipo toch maar aan de linkerkant.
    Nu balanceerd hij mooi op mijn vingers op 23cm.

    Nu alleen nog alles vast lijmen.

    Over dat ballontje zou ik idd nog even overnadenken. misschien zet ik hem wel in een klein bakje.

    gr ray



     
  20. rayrz

    rayrz

    Lid geworden:
    25 dec 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Nijmegen
    Boot standaard

    En ik ook kon het niet laten om een leuke boot standaard te maken.
    Dus ik gister naar de gamma. 2 paar buizen 32mm 4 bochten, 4 t-stukken.
    Eerst alles zo in elkaar gezet, daarna pas gelijmt met epoxylijm.
    Omdat de boot smaller naar voren word heb ik het tussen buis voor 1 cm smaller gemaakt.

    nou hier mijn foto's van mijn boot standaard.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Later stop ik nog een touwtje door de buizen om hem te dragen.
    Aan de uiteinde van de t-stukken op de buis, zet ik nog een krimpkousje overheen voor het verschuiven op gladde ondergrond.

    ja, het word nog wel wat!!

    gr ray
     

Deel Deze Pagina