HK Y-3 Fiberglass Tri-Copter

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
Hallo people :)

inmiddels vlieg ik een jaartje of 6 vliegtuigen, maar de gedachte een keer een tricopter te bouwen/aan te schaffen zat altijd in m'n achterhoofd. Dus! Maar eens wat rondgekeken, en inmiddels besteld.

28389-sub9.jpg

Compleet onverstandig waarschijnlijk als eerst copter.. maar ik vind het een leuk ogend ding :P Verder no nuts -> no glory :P

En als electronica-stuff heb ik dit besteld (niet geleid door al te veel kennis van zaken ;)):

Okee.. dit is allemaal al besteld.. Dus het is niet m'n bedoeling te vragen of dit een verstandige / goede setup is. Aan de andere kant zou ik tips/kritiek wel graag lezen.. Wellicht voor een volgend of ombouw/verbouw project..

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben hier wel benieuwd naar... Hopelijk past al je elektronica in die behuizing. Ziet er overigens ook wel leuk uit met die LEDs maar tegelijkertijd ook wel een prijzig frame.

Ik zou wel M5 (borg)moeren gebruiken i.p.v. de geleverde 'moer' (kegelding) om de propeller vast te zetten, die dingen waren naar mijn mening namelijk niet altijd even gebalanceerd. Wie weet wist je dat al, maar ik kan het maar gezegd hebben :)

Verder wel goeie keuze FC, ik heb zelf ook een APM2.6 clone besteld voor mijn huidige quad, kijken hoe dat gaat.

Veel succes in ieder geval!

Thanks voor de reactie Willem!
Ik heb al wel enkele setjes van die prop-adapters.. Het is een beetje hit-and-mis ermee.. Ongeveer 2/3 van die ik heb gehad waren netjes in balans.. De rest dus inderdaad NIET ;)
Maar voor een multi-copter maakt het inderdaad ook niet zo uit of het erg aerodynisch is..

Die FC leek mij ook wel o.k. inderdaad.. Ik wilde liefst iets wat ook in vliegtuigen bruikbaar is..

EN ik ben zeer benieuwd naar de kwaliteit van het frame (Vooral van de jaw-setup.. of daar veel speling in zit)

Ik zal m'n bevindingen hier posten!

Puntje kritiek, als je 1x crashed en je beschadigd de romp dan is het over met de fun, de romp is erg dun en fragiel.:(

Als je ooit weer eens een soortgelijk model wil dan zijn er andere modellen waarbij je de afzonderlijke onderdelen los kan bestellen.

Hier een leuk voorbeeld van wat ik bedoel, met ook nog eens een intrekbaar landingsgestel.:D

V-4 (V-Tail)

Die is ook wel mooi ja :D

En ja. ik begrijp het risico van crashen, bij mooie vliegende dingen :)
Een goede reden om rustig aan te beginnen, zullen we maar zeggen (ik ken mezelf :P)

Ik heb de tri ook gehad vandaar mijn ervaring ermee, niet gecrashed maar weer verkocht voordat....;)

Naja als je ermee begint ben je toch verloren, voor je het weet staan de multi's overal.:-P

Veel plezier met bouwen en vliegen.

Oeps ehmm.. M'n huis staat/hangt al vol met vliegtuigen! Hahahaha :)

Zow! En vandaag kreeg ik het frame binnen.. Ziet er zeer goed uit! En ik ben blij te zien dat je jaw-frame is uitgevoerd met kogellager.. Geen enkele speling! :)

Update time :)
zoals gezegd, heb ik inmiddels het frame & de motoren binnen.. Ik kan de copter nog lang niet af maken, maar alvast gedaan wat ik nu kon..

Motortjes voorzien van mount-kruizen (CF) en prop adapters.. vervolgens gemonteerd op et frame
2014-08-15%2002.jpg

de armen van het frame hebben 'markeringen' voor de 4 schroeven.. Helaas niet helemaal op de juiste plek.. 1 schoefje paste daardoor niet.

Gelukkig past de kap wel netjes over/om de motor
2014-08-15%2003.jpg

De onderkant van de motor-nasel's heb ik voorzien van wat plastidip
2014-08-15%2004.jpg

En de jaw-setup voorzien van servo & motor
2014-08-15%2005.jpg

2014-08-15%2006.jpg

op de kop:
2014-08-15%2007.jpg

En voorlopig ziet hij er dan zo uit:
2014-08-15%2001.jpg

Next up: Wachten op de rest van de onderdelen :P

Het ziet er goed uit zo, ik vind het vooral ook mooi omdat je alle bedrading etc. weg kunt werken onder die behuizing. Bijkomend nadeel dan wel dat het niet goed bestand is tegen crashes, maar goed.

Mijn volgende multirotor wordt waarschijnlijk zoiets als een Tarot 680 omdat die zo'n mooie kap heeft om over de elektronica te plaatsen.

Ga zo door :p

Aha! Werk aan de winkel weer :)

2014-08-23%2001.jpg

3x ESC
1x ESC programmer
1x FC
1x GPS
1x verlichting-set

En inmiddels zit er wat leven in het apparaat :)

Update!

alle electronica, afgezien van de verlichting, is inmiddels ingebouwd :)
2014-08-24%2001.jpg

2014-08-24%2002.jpg

En nog wat testen...

Inmiddels heb ik op alle assen getest of de copter tegen gaat werken, als ik hem scheef houd of draai.. Dat werkt allemaal..
Ik moet nog even een veilige methode bedenken om te testen of stick-bewegingen het gewenste resultaat hebben..

*edit*

En toen was er licht..

Ik heb nu nog een probleempje bij het vastzetten van de lipo.. beetje onhandig om bij te komen.... Voor de rest is hij klaar voor een test-vluchtje :)

EN ik ben weer een stap verder 8-) Ik heb de hele indeling maar aangepast, om de lipo makkelijker te kunnen plaatsen..
De FC heb ik nu op de onderste verdieping geplaatst, en de lipo nu boven op:

2014-08-25%2001.jpg

Veel makkelijker zo..
En als ik bij de FC moet, kan het bovenste platform met 2 schroefjes los gehaald worden:

2014-08-25%2002.jpg

Ik heb dat plankje trouwens voorzien van 'Self Adhesive Non-Slip Battery Pad' https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=26171 . Super stroef spul! Handige uitvinding :)

Ohw.. en ook nog een beetje wat aan de looks gedaan ;)
2014-08-25%2003.jpg

En daarmee is de copter klaar voor een testvlucht :)

En.. Hij blijkt ook te kunnen vliegen :)

Update: een aantal dagen geleden een flinke crash gehad! :O Deze keer vloog ik in 'loiter' mode.. Omdat ook es te proberen.. Dat leek eerst heel mooi stabiel te hoveren.. Toen ik zelf ook wat probeerde te gaan vliegen ging dat mis.. Hij liep bij me weg, en ik kon em niet corrigeren..

Schade: 1 prop, en een klein scheurtje in de romp.. Niet structureel, maar ik gooi er toch wel een beetje epoxy & kevlar tegen aan..

Back