HK401b - Lama v4

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Jasper.tm, 27 jul 2010.

  1. Jasper.tm

    Jasper.tm

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    281
    Hallo allemaal,

    Ik heb mijn Lama v4 nu uitgerust met alle brushless electronica.
    2 brushless motoren, aan 2 brushless regelaars. Die twee regelaars gaan naar een V-tail mixer. Vanuit daar gaat een servo draad (aileron) naar de Gyroscoop, de andere draad gaat naar de ontvanger.

    Als ik gas geef begint de bovenste rotor eerst te draaien. Daarna de onderste. Soms stottert de heli iets, dit ligt niet aan de assen/tandwielen. Als ik dus om z'n as wil draaien gaat de ene rotor keihard draaien, en dan gaat de andere uit.

    Ligt dit dus allemaal aan instellingen van de Gyro? Ik snap het idee dat je de
    Gyroscoop aan het richtingsroer van je vliegtuig doet, want dat is immers een servo. Maar omdat deze heli co-axiaal is, en dus met twee rotoren stuurt, snap ik niet hoe het precies werkt en hoe de gyroscoop reageert..



    [​IMG]

    Alvast bedankt,
    Mvg. Jasper
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Kortgezegd, ja

    De gyro is een apparaat wat alleen bekijkt of hijzelf een hoeverdraaiing ondergaat, en of deze hoekverdraaiing ingestuurt wordt.

    Dus, als jij links stuurt, zal de gyro jou je gang laten gaan.
    Maar gaat de staart zelf naar links (door wind, gas geven etc) zal de gyro gaan proberen het geheel recht te houden.

    Normaal werkt dit met een servo (deze versteld dan de hoek van de staartbladen), bij een coaxiaal werkt dit door 1 van de 2 rotoren langzamer te laten lopen (of natuurlijk de andere harder te laten gaan)
    De gyro "verteld" alleen maar wat er moet gebeuren, een klein stukje electronica eromheen maakt de gyro geschikt voor gebruik met een servo of met twee motoren.

    Dat bij opstarten een van de twee rotoren niet mee wil doen, kan kloppen. Die is dan als compensatie voor de gyro, en zal dus pas gaan draaien als de gyro merkt dat de staart van richting veranderd zonder dat dit gevraagd wordt.

    Als jouw coax normaal vliegt, normaal stuurt en verder niet te veel gekke dingen doet, hoef je er verder niets achter te zoeken.
     

Deel Deze Pagina