HK450 4-blade

Ik heb de meenemer van Align die op de 2 blads kop wordt gebruikt. Ik gebruik ipv 2 armpjes alleen maar 1 armpje.

H45113T, 450FL Mixing base assebly/Blue

4086-5497-large.jpg
 
Maak je dan niet bewust een onbalans in je kop?

Je doet alle moeite om alles gebalanceerd te krijgen, maak je bewust een onbalans op de as
Nu zal het niet merkbaar veel verschil geven in de heli, maar iedere trilling is er 1

Dat lastige loskomen is een apart verhaal
Als alles lineair ging, zender correct ingesteld etc is dat lastig om voor elkaar te krijgen in een heli
Mijn "hobbyproject", de mini titan non estab, vliegt met +- 10 graden pitch, en 8 cyclic (ik ben gewend aan 3d curves)
En ik ga die 8 nog proberen op te schroeven, af en toe met uitkomen van een bepaalde bocht met een stevige windvlaag heb ik nog wel eens alle zeilen nodig om de neus de goede kant op te houden (omlaag)
Ligt ook een beetje aan de gebruikte bladen die erop zitten, align carbons wordt hij weer een beetje schichtig van
 
Laatst bewerkt:
Maak je dan niet bewust een onbalans in je kop?

Je doet alle moeite om alles gebalanceerd te krijgen, maak je bewust een onbalans op de as
Nu zal het niet merkbaar veel verschil geven in de heli, maar iedere trilling is er 1

Nee hoor, bij iedere multiblade swashdriver zit al het gewicht aan 1 kant. Merk je in de praktijk helemaal niets van. Mijn Hughes 500 met 5 bladskop is ook trillingsvrij.
 
Intussen staat de HK helemaal vliegklaar. Een kleine domper was wel dat de hoofdas speling heeft in het middenstuk van de 4-bladskop. Dit heb ik opgelost door een strookje alufolie rond de as te lijmen en dan de kop erop te forceren. Dit lijkt redelijk spelingsvrij en goed uitgelijnd te zitten dus "fingers crossed".

PICT0005.jpg


Ik heb eerst de hoofdbladen statisch uitgelijnd qua bladspoor en dat bleek al aardig goed te zitten. Daarna de heli telkens opgespooled en 1 voor 1 de bladen netjes getraced. Dit blijkt nog best een klus omdat 1 halve omwenteling op de kogellink vaak al teveel is.

PICT0004.jpg


Ik heb de plastic staartrotorblaadjes vervangen door carbon Curtis Youngblood items die iets langer, breder en stijver zijn waardoor de stuwkracht iets beter moet kunnen zijn.

PICT0003.jpg


De regelaar is ingesteld op governor- 70% maar loopt wel erg hoog in toeren op. Geen probleem, maar ik merk heel duidelijk dat de Gaui GU-365 FBL unit niet goed werkt. Dezelfde unit heb ik in de HK500CMT-FBL zitten en werkt daar prima in. Deze 2e unit heeft ook al getracht in de grote Kavan JetRanger zijn werk te doen maar ging daar ook al niet (sturen naar 1 kant). Ik vermoed dat deze unit dan ook defect is en durf hier zeker niet mee te gaan vliegen. Bij testen "uit de hand" bij de HK is duidelijk te zien dat hij de nick vol voorover gooit als de rotor op toeren komt.

Ik denk er even over na maar zal het waarschijnlijk gaan proberen zonder elektronica...

Wordt vervolgd!
 
Intussen vlieg ik de HK lekker rond met de originele kop om er wat aan te wennen. Het vliegt eigenlijk veel stabieler dan ik had verwacht! De staart wil nog niet echt stabiel zijn maar dat komt meer door de grote variaties in toerental door het afzwakken van de accu. Ik ga nogmaals proberen de governor aan de praat te krijgen maar dan moet ik even de motor demonteren om het pooltal te tellen (want dat moet je instellen op de ESC).

Ook heb ik intussen de HK plastic "scale" bladen binnengekregen die erg flexibel en wat zwaarder zijn dan de glasvezel bladen die ik nu heb. Hiermee zou ik zonder electronische stabilisatie moeten kunnen vliegen. Wordt vervolgd...
 
De motortjes voor een 450 zijn vrijwel zonder uitzondering 6 polig....

Je kunt ook een Align ESC plaatsen, die trekt zich weinig aan van het pooltal en hoewel door velen verguisd, is hij prima geschikt voor schaalvliegen, heb ik gemerkt.

Groet, Bert
 
Ah mooi, dan neem ik dat pooltal. Ik had al een Align gevonden hier op het forum maar die bleek verkocht:(. Dus maar weer met de Hobbywing proberen.

De motortjes voor een 450 zijn vrijwel zonder uitzondering 6 polig....

Je kunt ook een Align ESC plaatsen, die trekt zich weinig aan van het pooltal en hoewel door velen verguisd, is hij prima geschikt voor schaalvliegen, heb ik gemerkt.

Groet, Bert
 
Voor het geval het interessant is:
Ik heb zojuist mijn toerental gemeten, en ik blijk vrijwel exact 2000 RPM te draaien. Daarmee kan ik een 1.2 kilo zware heli op het kleine achterplaatsje bij mij thuis (turbulentie van garage, schutting, wind via een loopgang etc etc.)
gewoon zonder E-stab in de lucht houden.
Is wel wat werken en niet rocksteady, maar ik voel me er niet onveilig bij en kan gewoon doorhooveren tot aan de LVC....

Groet, Bert
 
Hier zie je goed de verschillen tussen de plastic "scale" bladen en de std. glasvezelbladen.

Bert, heb je een 12T motortandwiel erop zitten of een 10T? Ik kan die 10T niet krijgen hier.

PICT0011.jpg
 
Hoi Marco.

Ik gebruik een 10 tands tandwiel, en ik weet zo snel niet meer waar ik die besteld heb. Ik dacht bij hobby maniac.... maar er zijn er meer die ze hebben.

Ik weet niet met wat voor regelaar en motor je vliegt.
Mijn set-up is KDS 3500 kV motor en Align regelaar. Met de regelaar op governor en 75% throttle, kom ik dan op 2000 RPM uit.. Dat vliegt gewoon absoluut goed bij mij, met romp er omheen. Trekt 18 A ongeveer in hoover, en er word niks TE warm, maar ik moet niet 4 pakketten zonder pauze leegvliegen ben ik bang.....

Ik vermoed, dat jij met een 12 tands tandwiel in de trainer nog wel kunt vliegen, als je 2200 tot 2400 RPM aanhoud, maar met romp ben ik bang dat dit veel te zwaar gaat worden.

Ik ben er gisteren uit verveling mee aan het pielen gegaan, en ik merkte tot mijn héél grote verbazing dat bij deze nogal slappe blaadjes een bladspoorfout veel meer invloed heeft dan ik dacht: was eerst tevreden met een afwijking die zo klein was dat ik niet meer kon zien welk blad er hoger of lager liep. Uit balorigheid de blad-tips voorzichtig met een stift aan getipt bij draaiende rotor, en op die manier de laatste halve mm eruit gesteld. En ik was verbaasd hoeveel beter de rotor ging sturen..... Strakker, direkter en vooral preciezer. Voor de stabiliteit en windgevoeligheid maakt het echter niets uit

EDIT: bovenstaand geld voor de starre kop (heb in een vlaag van "wat kan het ook schelen" de starre kop gekocht i.p.v. de gedempte)

De rotor stuurde al "goed" voorheen hoor, maar ik had echt niet verwacht dat het zo veel uitmaakte, dus besteed hier goed aandacht aan en het zal je lonen.

Het is hier nu rustig en droog.... Ik ga vliegen!

Groet, Bert

PS: jouw bladen hebben "trim-tabs" en die van mij niet.... :(
 
Laatst bewerkt:
Heb vanmiddag trouwens even met carbon bladen gevlogen (vanwege de regen maar 3 minuten helaas), deze:

** Live-Hobby.de ** Your RC Model Shop for Helicopter and Parts Carbon Rotorbltter fr 4 Blatt Scale Rotorkopf 318mm # CB-318-4 CB-318-4 - www.live-hobby.de

Is helaas niet een kwestie van oude eraf en nieuwe erop, de hele heli moet opnieuw ingesteld worden (hoger toerental, andere pitchcurve) en daar ben ik nog niet mee klaar. Ik denk dat voor deze bladen een 11 tands tandwiel beter geschikt is (draai nu nog met 10 tands en dat gaat ook goed)

In hoover maakt het qua sturen niet heel veel verschil, maar de heli lijkt op snelheid duidelijk beter te sturen. Let wel, is nog maar een eerste indruk, maar tot nog toe niet verkeerd. Updates volgen.

Wat me wel opviel: het is naar mijn mening beter, éérst te leren hooveren met die plastic bladen, want die zijn wat vriendelijker in hoover. Pas als je de heli enigszins rond kunt vliegen, overschakelen op carbon, want je moet met die carbon bladen wél weten waar je naar toe wilt. Met plastic heb je nog iets meer bedenktijd....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Bert

Ik vlieg nu al heel vlot met de SR zowel in de tuin als in de sporthall.

Adviseer je nu om terug naar plastiek te gaan en daarna Carbon?

Stevo
 
Hoi Stevo,

Yep, dat is precies wat ik adviseer. Tenminste, voor diegenen die dezelfde geestelijke afwijking hebben als ik, en zonder E-stab willen vliegen. Als je mét E-stab gaat vliegen maakt het niks uit en kun je direkt carbon gaan gebruiken.

Begin met plastic bladen. Die zijn zwaarder en hebben dus een groter gyroscopisch moment. Daardoor gaat alles net even wat vriendelijker en kalmer.

Je moet met plastic ook wat minder toeren draaien, en dus is hopelijk de schade ook wat kleiner met een crash.

De bladen zijn ook veel flexibeler en reageren dus wat minder scherp.

En last but not least, een plastic setje kost 9 Euro, een carbon setje minmaal 40....

Daarmee leer je rigid sturen, tot je geen fouten meer maakt in het hooveren en ook al voorzichtig een beetje rond kan manouvreren. Begin met "tamme" nick en roll uitslagen. Zodra je kunt hooveren, ga je de stuuruitslagen geleidelijk aan zo scherp zetten als dat je verdragen kunt. Gewoon iedere paar LiPo's een paar procenten erbij. Geloof me vrij, voor dat advies ga je me dankbaar zijn! zodra je een beetje kunt rondvliegen met een lage tot matige snelheid (iets sneller dan sukkeldraf), ga je over op Carbon.

Dat stuurt namelijk afschuwelijk scherp. Dan moet je al geen fouten meer maken. Maar eens je op carbon overschakelt, loopt je heli op rails en zal net als een hobbel in die rails, iedere foute stuurbeweging ook heel hard doorkomen. Dan kun je meer snelheid gaan ontwikkelen, en dan begint het ook comfortabeler te vliegen.

Dat is mijn persoonlijke inschatting: als een gemiddelde overstapper de overstap (EDIT: die van flybarred 2 blads naar non-Estab meerblad) maakt met carbon, dan duurt het 5 seconden....

Ik zal kijken of ik binnenkort een filmpje van het vliegen buiten kan maken...

EDIT: daar stond ik toch wel van te kijken, met de plastic bladen vloog ik ongeveer 1750 mAh weg in 6 minuten, met de carbon bladen, ondanks een hoger toerental, vlieg ik in dezelfde 6 minuten maar 1500 mAh weg, en dat scheelt dus bijna een minuut vliegtijd.... Had wel verwacht dat het iets zou schelen, maar niet zo veel!

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
** Live-Hobby.de ** Your RC Model Shop for Helicopter and Parts Carbon Rotorbltter fr 4 Blatt Scale Rotorkopf 318mm # CB-318-4 CB-318-4 - www.live-hobby.de

Is helaas niet een kwestie van oude eraf en nieuwe erop, de hele heli moet opnieuw ingesteld worden (hoger toerental, andere pitchcurve) en daar ben ik nog niet mee klaar. Ik denk dat voor deze bladen een 11 tands tandwiel beter geschikt is (draai nu nog met 10 tands en dat gaat ook goed)

Hoi Bert,
Dit is het setje waar ik het in mijn topic op HA over had.

Denk dat je nu ook iets meer een idee krijgt van de rotorkop die ik daar gebruik.

De bladen alleen zeggen natuurlijk niet alles, maar qua headspeed en dergelijke denk ik wel.

Hoop zelf het nieuwe setje eind deze, begin volgende week binnen te krijgen.

Ben benieuwd naar je verdere bevindingen met deze bladen.
 
Weet ik, had je stukje goed gelezen....:D (maar daar had ik ze niet vandaan hoor, ik wist ze al te vinden voor ik op jouw artikel stuitte)

Die kop die jij hebt, die heeft een makker van mij ook.

Tot nog toe heb ik daar nog niet mee kunnen vliegen, dus ik durf echt niet te zeggen of die kop beter of slechter, of "hand-vriendelijker of juist niet" stuurt.

Alles wat ik weet, is dat de starre kop waar ik mee vlieg, zich ook prima met de hand laat sturen.

Ik vlieg nog steeds niet met jouw headspeed, ik heb het nog niet gemeten, maar ik denk dat ik rond de 2200 zit nu. En daarmee kan ik al probleemloos rondvliegen, zit nu denk ik rond de 50 km/u gemiddeld en dat stuurt al redelijk comfortabel. Sneller hoeft van mij ook niet, want dit is al véél meer dan wat realistisch is, sneller en het gaat er gewoon ridicuul uitzien.

Mijn ervaring met deze bladen is dat ze goed sturen, maar afschuwelijk slecht uitgebalanceerd zijn af fabriek, en ze zijn ook niet super recht: ik moest enorm veel aan het bladspoor weg stellen, en behoorlijk wat corrigeren aan het gewicht. Wat dat (balans en tracking) betreft zijn die Copter-X bladen véél beter, die zijn gewoon alle vier in balans. Qua hoovergemak zijn de Copter-X ook beter, maar zodra je gaat proberen rond te vliegen, dan ga je het verschil nogal merken. De Copter-X willen dan alle kanten uit, die "CarbonHobby" bladen lopen dan beduidend beter rechtuit.

Heel mischien ga ik de HeliArtist bladen nog proberen, maar dat zie ik nog wel. Die zien er wel wat beter uit (die flapjes staan lelijk, vind ik)

Hoever ben jij er ondertussen mee? Qua vliegen bedoel ik?

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Hoever ben jij er ondertussen mee? Qua vliegen bedoel ik?

Groet, Bert

Ben nog steeds in de hover fase.

Af en toe even een stukje links, rechts, voor en achteruit.
Maar heb maar een beperkte oefenruimte op dit moment.
Zoek nog naar wat mee open ruimte om met wat meer afstand te kunnen gaan werken.

Heb me wel voor genomen dat ik pas een stap verder ga, als ik de heli zonder problemen van een zweef beweging weer, zeker minimaal een minuut of meer, helemaal stil kan hangen.

Weet dat ik dan pas klaar ben om met het echte vliegwerk te gaan beginnen.
 
Tsja.... ik ben weer terug in de bouwdoos-fase.... :(

Tip: leg niet de nadruk op de tijdsduur van de strakke hoover, dat frustreert alleen maar. Leg de nadruk op de stabiele hoover zelf, en zorg dat je er plezier in houd; dus stuur zo nu en dan ook eens bewust wat heen en weer.
Dat is naar mijn ervaring toch de betere training.

Reden dat ik dat zeg: ik vlieg nu een aantal jaar rigid, en al zeg ik het zelf, ik heb best een acceptabele hoover in de vingers. Maar die hoover vasthouden kost gewoon heel veel concentratie en die kun je beter aan het leren vliegen besteden dan aan het uitbreiden van de tijdsduur dat je een hoover vast kunt houden.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je dat je gecrashed bent??:shock:

Tsja.... ik ben weer terug in de bouwdoos-fase.... :(

Tip: leg niet de nadruk op de tijdsduur van de strakke hoover, dat frustreert alleen maar. Leg de nadruk op de stabiele hoover zelf, en zorg dat je er plezier in houd; dus stuur zo nu en dan ook eens bewust wat heen en weer.
Dat is naar mijn ervaring toch de betere training.

Reden dat ik dat zeg: ik vlieg nu een aantal jaar rigid, en al zeg ik het zelf, ik heb best een acceptabele hoover in de vingers. Maar die hoover vasthouden kost gewoon heel veel concentratie en die kun je beter aan het leren vliegen besteden dan aan het uitbreiden van de tijdsduur dat je een hoover vast kunt houden.

Groet, Bert
 
Tip: leg niet de nadruk op de tijdsduur van de strakke hoover, dat frustreert alleen maar. Leg de nadruk op de stabiele hoover zelf, en zorg dat je er plezier in houd; dus stuur zo nu en dan ook eens bewust wat heen en weer.
Dat is naar mijn ervaring toch de betere training.

Groet, Bert

Tip geaccepteerd :lol:

Bedankt voor je tip Bert.
Zo zie je maar, simpel maar even niet over nagedacht.

Een stabiele hover kost me inderdaad heel veel concentratie.
Ga dus maar eens even mijn tactiek van "hersen training" aanpassen.;-)


Balen dat je weer in de bouwfase terecht bent gekomen.
Hoop dat je de oorzaak kan achter halen.

Laat je nog wel weer horen hoe me dat vergaat.
 
Bedoel je dat je gecrashed bent??:shock:

Yep.... eerste niet-lesheli crash in 6 jaar....
Wel afgelopen zomer nog een stomme schade gehad, maar die heli stond nog min of meer aan de grond; niet echt een crash, en dat was mijn eigen domme fout (zitten prutsen in het programma en niet goed gecontroleerd).

Dit was helaas weer een ouderwetse "echte": hoogte, snelheid en verlies van controle, the deadly cocktail....

Weet de oorzaak nog niet, maar heb een vermoeden dat de goedkope servo's in combinatie met een slordigheidje (stuurstang die tegen het sevohuis kon aanlopen) de boel de nek om gedraaid hebben.... Zeker weten doe ik het niet, kan niks vinden aan de zender of ontvanger. Kan ook maar zo een zendamateur zijn geweest. Die zitten hier wel in het dorp, maar ik heb er in 13 jaar nog nooit last van gehad....

Als ik tijd van bouwen heb, is ie uiterlijk 6 uur nadat de spullen binnen zijn weer airborne.... Met een beetje mazzel Zondag dus....

Groet, Bert
 
Back
Top