Denk niet dat dit aan het ontbreken van een tail boom brace ligt. Als je die brace nodig hebt, is er meer aan de hand.....
Had je tijdens het vliegen zichtbare trillingen? (voordat het euvel zich voordeed, bedoel ik)
heb je al eens met de heli op toeren, maar veilig aan de grond, de tailcasing beetgepakt om te voelen of de hekrotor trilt? (asje krom, bladen in balans?)
Een andere reden die ik kan verzinnen, is dat de klem, waarmee de boom in het frame zit, dusdanig vast heeft gezeten dat de buis vervormd is geraakt. Zodra dat gebeurt is de sterkte eruit en zal hij beginnen met verzwakken, brace of geen brace. Maar dat is niet waarschijnlijk, want dan moet hij wel héél vast....
Derde optie is: hoe gedroeg je staart zich? wilde de servo wel eens gaan "jutteren"? Als dat gebeurt treed er ook een heel grote wisselende belasting op in precies de aanhechting van de staart (waar hij nu ook gebroken is). Vergeet niet dat je met de bladen die je nu gebruikt, ogeveer twee keer zoveel rotorkoppel opwekt als waar de heli voor ontworpen is, dus onrust in de staart veroorzaakt ook veel grotere krachtenwisselingen dan wat door de ontwerper voorzien is. En tegen deze krachten helpt de brace ook niet echt overigens.
Hoe dan ook, wel heel vervelend dat het gebeurd is.
Hopelijk kun je achterhalen wat er gebeurd is.
Ik heb hier nog steeds de spullen niet binnen....
Groet, Bert