HK450 4-blade

Vat ik even niet? die bladen kun je ook wegzwenken hoor (hooguit één blad verwijderen) en dan kun je hem overal kwijt waar je een tweeblads heli kwijt kunt....

Bij de grote Vario's moet ik alle bladen wel verwijderen want die zitten met dubbele bouten vast en kunnen niet zwenken. Is een stuk lastiger, maar ja, 12 kilo heli moffel je nou eenmaal niet effe in een hoekje weg....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Tsja.... ik ben weer terug in de bouwdoos-fase.... :(

Welkom bij de club.:(

Vanmorgen even de heli uitgelaten.
Na ongeveer 4 minuten oefenen trad er ineens vrij oncontroleerbaar gedag op.

De heli wou een beetje zijn eigen leven gaan leiden.

Meteen de landing ingezet en de heli vrij zacht aan de grond gekregen.

Hij stond echter nog maar nauwelijks aan de grond, toe ook de staart er naast op de grond lag.

Dit was dus het resultaat.
k1uao6.jpg

2cdcsok.jpg

Oorzaak. ?????

Vermoed dat het te maken heeft gehad dat er geen tail boom brace aan de staart heeft gezeten.

Denk niet dat dit aan het ontbreken van een tail boom brace ligt. Als je die brace nodig hebt, is er meer aan de hand.....

Had je tijdens het vliegen zichtbare trillingen? (voordat het euvel zich voordeed, bedoel ik)

heb je al eens met de heli op toeren, maar veilig aan de grond, de tailcasing beetgepakt om te voelen of de hekrotor trilt? (asje krom, bladen in balans?)

Een andere reden die ik kan verzinnen, is dat de klem, waarmee de boom in het frame zit, dusdanig vast heeft gezeten dat de buis vervormd is geraakt. Zodra dat gebeurt is de sterkte eruit en zal hij beginnen met verzwakken, brace of geen brace. Maar dat is niet waarschijnlijk, want dan moet hij wel héél vast....

Derde optie is: hoe gedroeg je staart zich? wilde de servo wel eens gaan "jutteren"? Als dat gebeurt treed er ook een heel grote wisselende belasting op in precies de aanhechting van de staart (waar hij nu ook gebroken is). Vergeet niet dat je met de bladen die je nu gebruikt, ogeveer twee keer zoveel rotorkoppel opwekt als waar de heli voor ontworpen is, dus onrust in de staart veroorzaakt ook veel grotere krachtenwisselingen dan wat door de ontwerper voorzien is. En tegen deze krachten helpt de brace ook niet echt overigens.

Hoe dan ook, wel heel vervelend dat het gebeurd is.

Hopelijk kun je achterhalen wat er gebeurd is.
Ik heb hier nog steeds de spullen niet binnen.... :(

Groet, Bert

Mensen, ik heb inmiddels besloten te stoppen met dit projectje omdat ik momenteel te veel uitgaven heb aan mijn "grote" projecten 3-blads Alouette III, 5-blads Hughes 500E en de wederopbouw van mijn Heim Star-Ranger.

De heli zelf is inmiddels verkocht, het kopje met 10 losse scale-bladen erbij is evt. te koop.

Marco.

Back