HK450 tail houd te goed

Chow

Forum veteraan
Nu al een tijd aan het pielen maar de tail van mijn 450GT blijft lastig. Ik heb een 401B gyro en MD922 tailservo. Met de vorige tailservo zelfde probleem dus de servo is het probleem niet. Wat er gebeurd is dat de tail bij langzame bewegingen steeds terug bounced naar de oorspronkelijke stand. Geef je schopjes dan heb je dat probleem niet.. Zie het filmpje wanneer het wel goed gaat..

Doe ik deze bewegingen nu langzaam dan bounced hij dus terug. Mechanisch is de heli op orde. Geen speling of binding. Stef Stuntpiloot heeft vorig weekend zelf ook nog even gekeken. Gain is uiteraard al diverse malen aangepast maar ik krijg het er niet helemaal uit. Dit is zoals je zult begrijpen nogal irritant als je bijvoorbeeld wilt landen en de tail nog even langzaam een paar centimeter naar je toe wilt draaien. Ik ben dus een beetje door mijn opties heen.. Iemand nog een suggestie alvorens ik de gyro eraf sloop en een andere gyro probeer?

Laatst bewerkt door een moderator:
Delay staat op 0 zoals dat zou moeten bij een digitale servo.. Althans bij de 401B. Maar is het normaal wat je ziet in het filmpje of is mijn probleem omschrijving normaal. Het filmpje is namelijk een voorbeeld hoe het gaat als je snelle bewegingen geeft. Dat gaat goed. Het gaat om de trage bewegingen. Dan stuiterd hij terug..

Dat verklaard misschien het terugslaan. Als de kop wat meer momentum heeft, slaat hij ook niet zo snel terug. Proberen zou ik zeggen,.. :bye:

Ma'ja wie ben ik,... :wink:

Je bedoelt te zeggen dat de tail minder bounced als ik gewichtjes op de flybar gooi? Daar moet ik even over nadenken..

Heb even op google gekeken en ik kwam op een gering aantal forums terecht waar jou probleem beschreven wordt. Eigenlijk wordt er nergens een directe oplossing beschreven. Wel zou je je delay nog even kunnen proberen (hoger dan 0 dus), klinkt raar maar het schijnt soms te werken.. afhankelijk van je servo en heli.

Nu zijn mijn oplossingen voor vandaag even op... morgen een nieuwe dag ;)

Beetje bijzonder

Speling etc verdenk ik niet 123.
Dan zie je vaak onbelast rammels door de staart heen gaan, jij hebt juist een probleem als je gaat draaien

Normaal is dit een typisch gain probleem.
Gain te laag, dus dan gaat hij dit wel eens doen, dan "ziet" hij de beweging niet zo lekker

Heb je al geprobeerd om aan je hardware gain te sleutelen?
Hardware gain omlaag = software gain omhoog
Oftewel ball op de servo een stuk naar binnen
Of kleinere staartblaadjes proberen.

Bal op de servo arm kan niet verder naar binnen. Dan raakt hij de as. Dan blijft nog over hele kleine tailblades. Suggesties? Ik heb nu de 450 pro tailblades..

Hoi ! ik denk dat het probleem zit in de combinatie servo/gyro. Iets ijlt er na, na een stuurbeweging. Ik zou eerst een andere servo proberen, zowel een snellere als een tragere om te zien of het probleem erger wordt of niet.
Pas daarna zou ik een andere gyro gaan proberen. Wel zou ik eerst de delay functie proberen.

De servo is reeds vervangen. Dan rest alleen nog het vervangen van de gyro lijkt me..

**Edit**

Ik lees nu ergens dat de 401B last kan hebben met snelle digitale servo's. Ik ga de GA-250 er wel opzetten. Kijken of dat soelaas bied..

Ik gebruik gewoon de langzame servo op de staart icm een kloongyro (hxt 900) en dat werkt prima ! Terugbounchen doet hij in elk geval niet.
Als je perfektie verwacht, zul je toch naar een high end gyro en dito servo op zoek moeten.

Klopt. Maar goed. Ik heb nu de GA-250 erop gezet.. Was even turen in de manual hoe dat werkt maar hij zit erop. Nu kijken of dit de boel oplost..

Wordt vervolgd dus. Nu snel koken en dan foto's maken van de kampioenswedstrijd van m'n oudste zoon. Remaiden zodra ik een gaatje heb komende week..

Laatst bewerkt:
He lolbroek

Je zet er een andere gyro op a veel eur
Terwijl een test met staartblaadjes een paar eur kost..

Kijk ff voor de staartbladen van een se v2
De pro staartbladen zijn nl redelijk lang
Ze worden ook wel bat wing genoemd
Zijn +/- 58 mm lang, terwijl een pro blad 61 is
Als je dan ook nog dat rondere profiel hebt, moet het goed zijn om te testen

Valt mee hoor ;) De GA-250 kost maar $9 en had ik net binnen. Was eigenlijk voor de 250 bedoelt maar heb hem er maar opgezet. Ik denk namelijk niet dat de tailblades dit probleem echt definitief gaat verhelpen. Hooguit zal het wat minder worden. Ik heb namelijk nogmaals het Hobbyking forum doorgepluisd en er zijn best veel anderen die gelijksoortige problemen ervaren met de 401B in combinatie met een snelle digitale tailservo op de 450.
Ik heb zo'n voorgevoel dat ik van het probleem af ben. Maar dat weten we na de remaiden..

Ik denk dat je nog wat kan experimenteren met de setup zoals hij nu is. De HK401B is zo slecht nog niet. Een andere gyro gaat geld kosten, met misschien het zelfde resultaat.

Probeer de gewichtjes eens, ze hoeven niet eens helemaal tot de paddels te komen, op de helft van de flybar werkt ook. :D

De HK401B is niet slecht maar er spelen 2 zaken heb ik begrepen. Ten eerste zijn met name de oude 401B gyro's best goed. De latere versies (mid 2011 ergens) vertonen bij veel mensen kuren. Dat verzin ik niet. Dat lees je op de fora. Dus waarom niet een mems erop die ik hier op de plank heb liggen :mrgreen: Da's toch ook experimenteren ;)

Wat betreft de flybar. Dat staat los van dit topic en heeft te maken met het feit dat ik de cyclic wat direkter wil hebben. Daarmee ga ik wel experimenteren met verschillende paddles en lengte van de flybar..

Back