HK450GT staart schud nogal

Na mijn HK450GT gebouwd en afregeld te hebben probeerde ik de maiden te doen.
Echter na de bollen eronder te doen en op te toeren begon de heli flink horizontaal te schudden in HH mode.
Ik dacht eerst dat het aan de bollen lag, dus die eraf gehaald maar dat hielp niks.
Het vreemde is, is dat in normal mode de heli gewoon stabiel hangt (met continue bijsturen natuurlijk)....

Mijn combo is een HK401 gyro met HK922 servo.
Hij is ingesteld op DS met 0 delay.

Iemand raad?

als je tail goed is afgesteld in normal mode zou ie eigenlijk moeten blijven hangen...

die horizontaal schudden (wag: meer gain steken in HH indien traag, indien snel schudden dan minder gain in HH) is dat enkel de staart of de ganse heli???

Hk401

Die HK clone van de Futaba 401 is zonder enige twijfel de slechtste gyro die ik ooit geprobeerd heb.
Gelijk dan ook de vuilbak in gegooid.
Als je denkt voor 12$ een goeie gyro te hebben.... terwijl je voor de originele Futaba 401 als snel +/- 130 euro betaald terwijl die tevens al bij de oudere generatie kan gerekend worden.
Er zijn hier regelmatig GP780 gyro koopjes te doen op dit forum als ik je een goeie raad kan geven ;)

ik heb de gain al ingesteld van 60-90%. maakt allemaal niks uit.
tis raar. maar ik lees net op de hobbyking forums dat de combinatie HK401&HK922 wel eens een probleem zou kunnen zijn.

HobbyKing Forums - HK401 tail wagging with digital servo - Page 1

als de staart zenuwachtig heen en weer slaat moet de gain omlaag en niet omhoog de gain moet omhoog wanneer de staart als een dweil stuurt of een grote slag links en rechts heeft.
mischien riem te strak.
bladen goed gebalanceerd?
geen bladspoor ?

Voor normaal vliegen (geen 3D) is dit een prima gyro voor het geld. Ik heb de HK401b intussen op al mijn helis (250size t/m 700size) zonder problemen rondvliegen. Dat een GP of Futaba gyro nog wat beter is geloof ik zonder meer.

Klex, begin eens met 40% gain en de delay in de middenstand. Dan de gain langzaam opvoeren tot het oscilleren (heen en weer slaan staart) optreed, dan iets terugstellen.

Die HK clone van de Futaba 401 is zonder enige twijfel de slechtste gyro die ik ooit geprobeerd heb.
Gelijk dan ook de vuilbak in gegooid.
Als je denkt voor 12$ een goeie gyro te hebben.... terwijl je voor de originele Futaba 401 als snel +/- 130 euro betaald terwijl die tevens al bij de oudere generatie kan gerekend worden.
Er zijn hier regelmatig GP780 gyro koopjes te doen op dit forum als ik je een goeie raad kan geven ;)

Eigenlijk moet je de delay op max zetten (100). Dan de staart stil maken door de gain in te stellen, zo hoof mogelijk maar de staart moet stil blijven. Daarna de delay langzaam omhoog. Elke keer 360 graden om z'n as draaien, en daarna stoppen. De heli moet dan direct stil staan, en niet doorschieten of teruf kaatsen
Groeten
Martin

Eigenlijk moet je de delay op max zetten (100). Dan de staart stil maken door de gain in te stellen, zo hoof mogelijk maar de staart moet stil blijven. Daarna de delay langzaam omhoog. Elke keer 360 graden om z'n as draaien, en daarna stoppen. De heli moet dan direct stil staan, en niet doorschieten of teruf kaatsen
Groeten
Martin

Hallo Martin,
ik zal het straks eens proberen, maar weet je het zeker? Ik heb altijd gelezen dat voor een digitale tail servo de delay altijd op nul moet.
Groeten,
Alex

Back