HK450TT Pro - Van nul tot ?

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Japie.G, 4 jan 2012.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hallo!

    Ik ben zelf een echte vleugelvlieger, maar blijf de techniek achter de heli's erg leuk vinden. Ook om er aan te sleutelen vind ik erg leuk. Echter zijn crashes al snel vrij kostbaar en is daarom voor mij de lol er al weer snel af. Toch blijft het knagen... dat heli gedoe.. puur om de lol van het bouwen en tweaken met elektronica!

    Nou was ik voor de zoveelste keer weer eens aan het kijken naar een T-Rex 450 Pro. Leuk ding, degelijk in elkaar en met 335 euro voor een combopakket nog niet eens zo heel duur. Echter omdat ik het voor mezelf zo goedkoop mogelijk wil houden, en ooit als een wat ervaring heb opgedaan met een HK kitje heb ik besloten om die 335 euro als budget te houden, en daar zo veel mogelijk voor in te slaan. En hopelijk dus toch een flinke smak goedkoper uit kom dan een align kit. En ja ja ja, ik hoor een aantal al denken.. ik weet dat ik inlever op kwaliteit, maar dat is voor mij nou juist niet zo belangrijk. Gewoon lekker prutsen met zo'n heli en mezelf daar het helivliegen een beetje mee aanleren.

    Ik heb in het verleden een KDS450SV gehad waar ik mee heen en weer kon vliegen, heb voor de bouw lol eens een HK450, goedkoopste versie, gebouwd, en heb een T-Rex 500 gehad, helemaal nieuw en van Align. Die 500 werd ik zelf gewoon bang van, dus dat is iets waar ik pas weer mee ga vliegen als ik het heli vliegen echt wat beter onder de knie heb. Ik hoop ooit nog eens een 550 te scoren, dat vind ik echt de mooiste heli maar die er is! Maargoed, eerst dus eens de chalenge aangaan om voor 335 euro een zo compleet mogelijk pakket te scoren voor een 450size. Wel dusdanig dat hij niet SUPERgoedkoop is uitgerust.

    De heli zelf:
    Een HK450TT Pro
    - Dit kitte is qua 450 ongeveer het beste wat je van HobbyKing kan krijgen.
    - Pro omdat ik dat ontwerp het mooist vind (tailservo in het frame e.d.)
    - TT omdat ik in het verleden gedoe met belts heb gehad. Static en noem maar op. Ik hoop dat met TT iets minder te ondervinden

    Afweging, bestellen in China, of elders zoeken. Als ik er een bak met douane kosten overheen krijg ben ik nog steeds niet goedkoop uit. Ik had de gok toch genomen, en dus de bestelling afgemaakt bij HK. Zie ik ineens een aanbieding hier op het forum en op Marktplaats van iemand die nieuwe kitjes aanbiedt voor 55 euro. Ik direct de hobbyking bestelling geannuleerd en met die man in zee gegaan. Volgende dag het kitje hier in huis voor 55 euro! Gelijk een motor erbij besteld, want die had hij ook nog nieuw. Een turnigy 2836 3700KV. Lijkt me een prima motor voor in de 450. Op 3S moet daarmee een prima headspeed te halen zijn!

    Tussenstand:

    * HK450TT Pro (55euro)
    * Turnigy 2836 3700kv (17euro)
    * - transactiekosten (3euro)

    Ik heb de beste man in totaal 75 euro betaald en had het pakket de volgende dag op de deurmat liggen. Helemaal top! In China had ik 109 dollar moeten betalen, wat al een euro of 83 is, plus mogelijk de douane kosten! Kortom een flinke goede deal!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan heb ik natuurlijk nog verdere spullen nodig om de heli vliegend te krijgen. Heel lang zitten zoeken wat nou wel goedkoop is, maar toch niet na een klein tikje al helemaal niet meer werkt. Bijvoorbeeld geen HXT900 servo's op de swash. Die had ik op mijn vorige HK project, maar die strippen echt bij elk tikje. Daar moeten dus MG servo's in. Op die manier probeer ik het toch goedkoop te houden, maar net een heel klein tikkeltje beter dan het allergoedkoopste..

    Na veel wikken en wegen de volgende bestelling gedaan bij HK. Mooi het gewicht onder de kilo gehouden zodat de verzendkosten binnen de perken blijven. Kwam goed uit dat ik de motor al in Nederland heb kunnen kopen!

    ESC en stroomvoorziening:
    * Turnigy ESC (Plush 40A)
    * Turnigy 7,5A UBEC (just in case, of voor 'later')

    Servo's:
    -Swash
    Turnigy MG90s (3x)
    -Tail
    Power HD 3688HB (Align DS520 kloon)
    - Hier heb ik veel over lopen dubben. Maargoed, deze moet in ieder geval in het frame passen, en qua specs is hij ook niet heel verkeerd. Weer net een tikje boven het allergoedkoopste!

    Tools:
    Had nog heel wat ruimte over in het pakket, dus ik heb even wat handigheidjes mee besteld die toch nog nodig waren en zeker van pas kunnen komen.
    * Schroevendraaiertjes
    * IR Thermometertje
    * Schroevenbakje

    En dan nog wat echt klein spul, denk aan schroefjes e.d. Niet essentieel iig! Totale pakket gaat verzonden worden voor 96 euro. Nu denken jullie natuurlijk... Hee waar is je gyro.. nou die had ik nog liggen, een Assan GA-250. Voor de vorm tellen we die qua kosten er even bij. 106 euro totaal voor de resterende electronica.

    Totaal uitgegeven nu aan de heli: 75+106=181 euro! Mijn budget bevat dus nog 154 euro, en ik heb nu al meer aan materiaal dan ik gehad zou hebben met de Align kit!

    Ik ben nog even in gesprek geweest met de verkoper van de HK450TT Pro kit en die had zowaar nog meer mooi spul in de aanbieding. Laat nou net de voeding van mijn lipo lader kapot zijn gegaan.. Hij had nog een mooie zware voeding! Hmm, een laddertje ook nog wel, ook maar erbij dan! Eh.. een mooiere canopy, want align heeft natuurlijk een veel mooiere GF canopy op zn pakket zitten. Heeft ie ook nog wel! Mooi dan! Maak me ook maar een crashpakket voor het resterende bedrag.

    Het volgende is nu naar mij onderweg:

    HobbyKing 540w 220~240v Power Supply (13.8v~18v - 30amp)
    Turnigy A-6-10 200W Balance charger & discharger
    T450 Carbon Fiber Flybar Paddle set
    Fiberglass Canopy for Trex-450 (Pro, Sport)
    4x GT450PRO Stabilizer Bar
    1x GT450PRO Battery Tray
    3x GT450PRO Tail Drive Gear Assembly
    2x GT450PRO Skid Pipe
    2x GT450PRO Skid Pipe Rubber Stopper
    4x GT450PRO Tail Boom
    1x GT450PRO Servo Linkage Set
    2x GT450PRO Canopy Spinner
    2x GT450PRO Main Shaft Cover
    3x GT450PRO Tail Drive Gear Assembly (Torque Tube Version)
    3x GT450PRO Feathering Shaft (51x4mm) 2pcs
    2x GT450PRO Main Shaft (118x5mm) 2pcs
    3x GT450PRO Torque Tube (373x4mm)
    1x Fiberglass Main Blade 325mm (1pair)
    1x Carbon Fiber Main Blade 325mm (1pair)
    3x GT450PRO Plastic Tail Blade

    Kortom, 335 euro uitgegeven, maar een HELE GROTE bak aan heli hobby rijker! Best wel heel wat goedkoper dan Align zo op deze manier! Ja ja, minder kwaliteit e.d. maar daar maal ik dus niet om in dit project. De lader en power supply had ik sowieso nodig voor mn vleugelvliegtuigen, dus dat is een mooie meevaller om die in dit project mee te financieren!

    Als de rest van de pakketjes binnenkomen laat ik hier het vervolg zien uiteraard.

    Zo, hele lap tekst, let dus niet op spelfouten, ik heb het snel achter elkaar hier ingetikt, en niet nagelezen :)
     
  2. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Misschien heb ik het verkeerd gelezen maar volgens mij mis je alleen nog je gyro. Voor de rest lekker bezig zo als je begint dan maar goed!
     
  3. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    @flying jesse:
    Alvast veel succes met het project!
     
  4. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Die heeft ie nog een assan 250 uit de tekst vernomen


    Succces met de bouw van je heli

    Greetz,

    Jeroen
     
  5. Brandenburg

    Brandenburg

    Lid geworden:
    12 dec 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik zou die turnigy bec niet doen. Bij mij in iedergeval werkt de supersoft start niet. Dus voorzichtig op toeren die heli.
    Of heb ik gewoon pech met mijn bec?
    Verder leuk project. Veel succes ermee.
     
  6. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Haha wat stom staat er inderdaad duidelijk tussen. Lezen op zon iphone is ook niet alles.
     
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Tnx voor de reacties! Inderdaad ga ik de Assan GA250 gebruiken! Tis een lange lap tekst ;)

    Een softstart op een BEC? Ik denk dat je de ESC bedoelt. Ik weet dat die op een plush niet goed werkt. Had in eerste instantie voor een superbrain 40a gekozen, juist vanwege de softstart! Echter bleek die volgens reviews soms zwaar te failen op andere vlakken! Vandaar toch een plush.


    ----------------------
    Sent from iPhone.
    Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :)
     
  8. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Ik zelf een HK 55 ESC op de 450 ccpm en een Plush op de PRo TT. Bij beiden heb ik de moeite niet getroost om een softstart te programeren. Met dergelijke helis niet echt een noodzaak.

    GA250 is een leuke gyro voor de prijs en de nieuwste versie is voorzien van een toegewijde delayknop.

    Stevo
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2012
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik had op m'n vorige 450 inderdaad ook geen softstart, gewoon rustig gas geven. Ik heb nog een van de eerste Assan GA250's. Naja we zullen wel zien hoe die presteert!
     
  10. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Voor de goeie orde de mijne is ook de oude versie. Het is een kreng om te programmeren maar eens je de knepen kent is hij best.

    Succes

    Stevo
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    En mijn pakket met lader/psu en reserveonderdelen is binnen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu het HK pakket nog ;)
     
  12. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Hoi Japie,

    Mooi pakket aan onderdelen zo! Als je een keer wat kapot hebt ben je niet meteen uitgevlogen. Dat vind ik zelf superfrustrerend. Voorlopig ben ik aan het oefenen meteen solo pro en een simulator aerofly.

    De Turnigy 2836 3700kv motor, wat is daarvan de as diameter? Ik heb gelezen dat die niet 3,17mm is, maar 3mm. Dan zouden de standaard pinions niet passen.
     
  13. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    De standaardpinions passen als het goed is echter wel, enkel zit het vlak waar je de schroef op vastdraait iets verkeerd, dus dat moet je ff zelf aanpassen. Althans, dat is het geval bij de 3500kv
     
  14. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hmm daar zeggen jullie wat. Ik ben nu onderweg, maar check het straks thuis even!


    ----------------------
    Sent from iPhone.
    Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :)
     
  15. jahrno

    jahrno

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Dieren
    Hallo ik heb ook een hk450 tt pro.
    Ik heb hem van de week in elkaar gezet en hij vliegt goed.

    Heb alle boutjes en moertjes nagelopen met onvetter en loctite.
    Lagers met vet gevuld.

    Verder heb ik de mainshaft en main gear vervangen voor een align, omdat
    Ik maar met die wobbel bleef zitten. (dit is nu opgelost)
    De tail slider en dat 90 graden hendeltje heb ik ook vervangen voor align
    (hier zat erg veel speling op).

    En de tailvin heb ik aan de onderkant breder gemaakt zodat hij niet meteen de grond inschiet bij een landing op gras/grond.

    En ik zou de gyro pads die bijgelverd worden niet gebruiken want die plakken niet zo best.

    Dat met het pinion tandwiel klopt ook, je moet het vlakke kantje iets langer maken.
    ik heb de Turnigy 450/500 H2223 Brushless outrunner 3500KV en heb er een 11 tands pinion op.
    Niet te groot gaan met je pinion want dan heb je kans dat je motor doorbrand.
    En borg ook ff de inbusjes in de motor.

    Nog een tip :hudy inbus sleutels passen perfect en draai je ook niks dol.
     
  16. luc1955

    luc1955

    Lid geworden:
    6 jan 2012
    Berichten:
    30
    Locatie:
    brunssum
    hoi japie heb zelf ook een hk 450 laten komen volgens mij van de zelfde persoon en dat motor probleem heb ik opgelost door het motorsteuntje om te draaien motor komt dan hoger te zitten dan hoef je niets aan het asje te doen past dan goed
    controleer ook even de 2 tailboom armtjes bij mij zaten alle 4 de bevestegingen los
    mocht ik nog meer ontdekken laat ik het je weten
    veel succes
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    De motor is een samenspel.
    Heb je een 2000 kv motor, heb je misschien een 16 tands motortandwiel nodig om alsnog aan de 2500 toeren op de kop te komen (niet berekend, gewoon voorbeeld)

    Bij een 3000 of 3500 kv zit je inderdaad op een 11 tot 13 tands, afhankelijk wat je wilt.
    Voor een beginner is 11 beter, dan kun je de regelaar wat hoger uitsturen (moet boven de 75%zitten ivm rendement, eronder heb je een goede kans op erg heet worden)

    Ga je nu op de 3500 kv een 16 tands tandwiel zetten, blijft de motor gewoon heel...
    Waarschijnlijk als de regelaar wat krap gekozen is fikt deze uit
    En stel je hebt een veel te grote regelaar erin, bv een 55 of 60 amp, dan toert hij gewoon op maar dan spettert waarschijnlijk de kop of bladen uit elkaar...
    En je wilt geen scheermessen met 5000 rpm langs je hoofd horen suizen..
    Als ze raken, ben je niet blij
     
  18. rcdaan

    rcdaan

    Lid geworden:
    21 nov 2009
    Berichten:
    533
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Een te grote regelaar is niet erg, enkel dat'ie te zwaar is voor de gebruikte toepassing maar de motor gaat er niet harder door draaien ;)

    Ik ben nu ook een tt pro aan het bouwen. Enkel heb ik een fbl kop gekocht, eens kijken als me dat gaat lukken haha.

    Leuk om dit project te volgen, ben benieuwd!
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je normaal een 11 of 12 tands tandwiel op de motor zet, fikt de standaard 35 amp regelaar hoogstwaarschijnlijk af als je er opeens een 20 tands in gaat zetten.

    Dan gaat het toerental dus wel ernstig omhoog, het aantal gebruikte amperes ook.
    heb je een huge ass regelaar eronder hangen, fikt deze dus niet af en kan het extreem hoge toerental wel bereikt worden.
    vandaar mn waarschuwing...
     
  20. rcdaan

    rcdaan

    Lid geworden:
    21 nov 2009
    Berichten:
    533
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ahh vandaar ;)

    Ik dacht ook eens een slimme opmerking te maken!
     

Deel Deze Pagina