HKM, DLG "Concept"

Nog even en je betaald voor een DLG net zoveel als voor een F3B zwever....

HKM Website

T'is verder wel een plaatje van een kist. (vleugel lijkt wel een Twistervleugel voor een leek als mij..........)

Is dit weer een stap voorwaarts?

Spreadtow rompje is wel erg mooi.

Wat voor voordelen heeft spreadtow ten opzichte van de "normale" weefsels eigenlijk?

Laatst bewerkt:
Wat voor voordelen heeft spreadtow ten opzichte van de "normale" weefsels eigenlijk?

De vezels liggen op die manier rechter/strakker (minder op en neer gegolfd) dan in een normaal weefsel. De vezels hebben dus minder de vorm van een veer, en zijn dus stijver.

Het is niet zo dat ik zuur wil doen over de prijs van een goede zwever. Alle waar naar zijn geld.

Ik ben alleen benieuwd op welk niveau je uitkomt, werptechnisch en vliegtechnisch.

Waar "staat" deze zwever in de "voedselketen"? (als jullie begrijpen wat ik bedoel...)

Door de brede romp word het effectief vleugel oppervlak een stuk minder.
Tijdens bochten draaien slipt een DLG bijna altijd omdat we geen slipmeter aan boord hebben. Daarmee loopt de stroming schuin over de vleugel en dus ook romp en de grote bovenzijde van de romp zorgt daarmee voor een flink stuk weerstand.
Men zegt dat een laagdekker minder zou pendelen maar als ze een iets stijvere/dikkere staartboom zouden gebruiken met een iets groter kielvlak is het pendelen ook weg.
Persoonlijk ben ik er helemaal niet van overtuigd dat het hoger gooit. Ik heb ook nergens gemeten gooihoogtes gelezen.
Verder zie ik op de foto dat de ailerons niet voorzien zijn van een koolkous maar een balsa ligger. Dit scheelt flink in stijfheid en dus fluttergevoeligheid. Verder is een 3.1kg servo behoorlijke overkil en zuipt het waarschijnlijk alleen maar stroom.

Ik heb het ding nog nooit zien vliegen ondanks dat er al een jaar lang foto's op internet
staan. Hiij is ook schrikbarend duur voor een kist die zich nog bewijzen moet. Standard versie is 200 euro duurder dan een Twister.

Het is wel een indrukwekkend verhaal op die site, maar inderdaad, eerst zien en dan geloven.

Persoonlijk vind ik de Twister zo goed vliegen, dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat hieraan nog veel te verbeteren valt.

Als je zoveel voor een kist betaald, ga je er vanzelf in geloven dat hij vele malen beter is dan al het andere. Je moet voor jezelf toch de prijs kunnen verantwoorden.

Als je zoveel voor een kist betaald, ga je er vanzelf in geloven dat hij vele malen beter is dan al het andere. Je moet voor jezelf toch de prijs kunnen verantwoorden.

maar hoe moet je je zelf verantwoorden dat je verliest van lieden die toestellen vliegen met de helft van de reach......

Back