HLG/DLG forum per vandaag actief.

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door NVM, 15 jun 2005.

  1. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Beste Mensen,

    Theo verzocht mij onlangs om een HLG/DLG forum aan te maken. Dit vanwege het feit dat de populariteit van deze tak van modelvliegen behoorlijk aan het toenemen is.
    Bij deze heb ik hier gehoor aan gegeven. Bestaande topics die over HLG/DLG/F3K-vliegen gaan zullen te zijner tijd naar dit sub-forum.

    Veel succes met dit forum!

    Robert
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    HLG/DLG?? :oops:
     
  3. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    wilde net het zelfde posten michel :oops:

    gr Remco
     
  4. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Ik dat dit juist de reden is om dit sub-forum te starten :wink: Ik neem aan dat Theo heel snel een stukje gaat schrijven hier om het nader te verklaren ...

    Robert
     
  5. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    HLG = Hand Launch Glider (veredeld gooien)
    DLG = Discus Launch Glider (slingeren en werpen)
     
  6. peytr

    peytr Guest

    Veredeld gooien = speerworp

    Slingeren en werpen = met de zwever aan een vleugeleinde gehouden wegslingeren


    :sleepy:
     
  7. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Het gras is al voor mijn voeten weggemaaid :)
    Dat velen niet weten waar HLG en of DLG voor staat is niet vreemd maar gelukkig is deze tak van modelvliegen in opmars.

    Eigenlijk is het back to basics. RC thermiekzweven zonder gebruik te maken van lier, sleep, elastiek of hulpmotor. Gewoon uit het handje!!
    Kan dat? Ja dat kan! Door het model vanuit de hand in de thermiek te gooien.
    > Dat zit toch veel te hoog? (veelgestelde vraag)
    NEE dat zit niet te hoog! Wie heeft ze niet op boomtophoogte zien draaien. De Buizerds en andere roofvogels. Op geringe hoogte langzaam stijgend zonder een enkele vleugelslag. Enkele jongens op de DLGmeeting gaven daar duidelijk een demonstratie van door bij windkracht 4 en tussen de buien door gewoon met hun modellen vanuit een DLGstart thermiek op te pakken.
    Maargoed, HLG/DLG
    HLG staat inderdaad voor Hand Launch Glider. En daar is eigenlijk al alles mee gezegd. Een zwever die vanuit de hand gestart wordt. Denk hierbij aan de Robbe Disco en vergelijkbare modelllen met ribbenvleugel. Beetje type vergrootte vrije vlucht met rc er in. Model wordt op hoogte gebracht door het met een speerworp zo hoog mogelijk te gooien. De bereikte hoogte is gering.
    SAL. Uhh heh SAL???? Ja SAL ofwel Side Arm Launch. Dit is een soort tussenstap tussen HLG en DLG. Het model wordt bij 1 vleugeltip vastgepakt en vanuit de heup omhoog gegooid. Denk hierbij aan het gooien van een platte steen over het water om deze te laten ketsen. Nu echter gooi je het model schuin omhoog. De bereikte hoogte neemt nu al toe. De modellen hebben een spanwijdte van ongeveer 1 meter en nog vaak ribbenbouw. EPS en EPP delta's gebruikt men ook wel eens. Zoek maar eens op dit forum naar The BUG.
    DLG ofwel Discus Launch Glider. Een echte wedstrijdklasse en wel de F3K. Iedere klasse heeft zijn regels en bij DLG is dat dat de spanwijdte niet groter mag zijn dan 1,50m en het gewicht niet zwaarder dan 600 gram. Er zijn nog meer regels maar dat zijn de belangrijkste.
    Modellen zijn veelal niet meer uit ribbenbouw maar vaak schuim met carbon , kevlar en andere hoogwaardige materialen of de vleugel is opgebouwd uit schalen.. Wedstrijdmodellen wegen vliegklaar onder de 300 gram en varieren in prijs zo tussen de 160 en 350 euro. In verhouding tot alle andere rc wedstrijdklasse's erg goedkoop.
    Aan de tip van de vleugel zit een pegje. Door de zwever nu bij dat pegje vast te pakken en de zwever met een discusworp de lucht in te slingeren kunnen er aanzienlijke starthoogtes bereikt worden. Een ongeoefend persoon haalt zo'n 20 meter. maar door geoefende personen zijn gemeten hoogtes van 50 meter gehaald.

    Even een kleine uiteenzetting van de verschillende termen. Om nu alles uit te gaan leggen wordt me teveel en ik zou zeggen kijk even naar de foto's EN VIDEO van de DLGmeeting in dit forum en er wordt veel duidelijk denk ik. Je ziet er modellen van 20 euro bouwkosten zoals de Gambler ( die in de boom hangt) en de absolute topkist de Turbo. kist met gele vleugelrand en zwarte carbontippen. Nogmaals, Het DLG'en begint in nederland terrein te winnen. In onze omringende landen wordt het al aktief beoefend en zijn er landelijke en internationale wedstrijden.

    DLG'HLG is erg verslavend. Iedereen die het al eens gedaan heeft zal dat beamen. Na iedere worp denk je; De volgende gaat hoger, is beter, of pik ik wel thermiek en voor je het weet heb je het zweet op je voorhoofd en sta je zo een half uur te gooien.
    Voor de jeugd is het ook erg leuk. Voor mijn dochter heb ik ook eens een BUG gebouwd. Bouwkosten zijn rond de tien euro. We hebben gezamenlijk heel wat avonden op een sportveldje staan te gooien en vangen. Want zo'n zwever land je niet je vangt hem gewoon weer uit de lucht. All up last down is een erg leuk spelletje waar ze ook erg nauwkeurig van leren vliegen. Elk foutje wordt afgestraft in hoogteverlies en je wilt juist later landen dan die ander.

    Ik begin alweer door te draven denk ik. Kortom HLG/DLG is erg leuk voor jong en oud en is groeiende in Nederland en verdiend meer aandacht. Omdat velen zoals het bestaan er niet van weten hoop ik dat dit subforum aan de bekendheid een steentje bijdraagt. Gezien het aantal postings betreffende HLG/DLG modellen in het zweefvliegforum ben ik ervan overtuigd dat het een succes wordt.

    Aan mij zal het niet liggen :p
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
  9. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    zagi zonder motor (afgebroken) leent zich prima voor HLG.

    DLG echter kostte een kielvlak 8)

    :wink:
     

Deel Deze Pagina