HLG project [Eigen ontwerp]

• Topicstarter Topicstarter Nickv
  • Startdatum Startdatum
Nog eventjes een paar fotootjes omtrend de vorderingen van mn vleugels :wink:

http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10259/HLG Project02.JPG

http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10259/HLG Project08.JPG

http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10259/HLG Project09.JPG

Het begint al ergens op te lijken, en de constuctie voelt ook al goed aan :D Ik zat te denken aan een koolstofstip als achterlijst, en capstrips op de achter-ribben te monteren, weet iemand mischien waar ik deze spullen kan bemachtigen? Naya mocht iemand wat weten hoor ik het graag. Deze jongen houd het voor gezien voor vandaag (wat betreft het bouwen).

Greetz,

Nick

Ey nick, ziet er goed uit!
om je fotoos in dit topic te plaatsen kan je ze linken als:
url]

Dit doe je met het knopje "Img".
Project%20HLG.JPG

Voor een carbon buisligger kan je ook een skyshark taps toelopende buis nemen :D
Als je als achterlijst een carbon strip wil gaan gebruiken, dan zou ik ook ff het 1 en ander gaan vragen bij de vrijevlucht lui. Die bouwen ook zo.
succes :D

Bedankt sietse, ik zal morgenavond op club (Kottenpark Modelbouwclub) ff rondvragen.

Is het noodzakelijk om bij een goedvliegend HLD/DLG model ailerons te hebben? ik ben namelijk van plan alleen gebruik te maken van rudder/elevator. Ailerons zijn toch alleen handig om korte bochtjes te draaien (thermiek pakken)? :roll:

Ik heb een quickflick DLG van 1m20 spanwijdte. Die vliegt prima met alleen richting en hoogte. Het werkt meestal wel goed genoeg, als je maar voldoende V-stelling in de vleugels hebt.

Vanavond ff naar club geweest en zo ff het een en ander besproken :D zodoende werd ik verwezen naar deze site: http://www.dpp-pultrusion.com hier is van alles te vinden, en zo dus ook capstrips en een mooi tapse achterlijst voor de vleugel (en staartvlakken). Ik was bijzonder benieuwd naar het gewicht van mn 2 vleugelhelften, en gelukkig hebben ze op club wel een weegschaaltje, wat ik thuis jammergenoeg niet heb..

HLG%20Project11.JPG

HLG%20Project10.JPG

56,61 gram :thumbsup: niet slecht al zeg ik het zelf.. enneuh die scheve rib op de foto is alweer gefixt :D

Ik heb DPP (waarvan ik een link heb op www.f3k.nl) laatst gebeld of ik een bestelling kon doen. Helaas leveren ze niet aan particulieren. Wel liet hij doorschemeren dat in geval van..... er een grotere order geplaatst kon worden. Misschien maar eens een gezamenlijke bestelling plaatsen?

Theo zei:
Ik heb DPP (waarvan ik een link heb op www.f3k.nl) laatst gebeld of ik een bestelling kon doen. Helaas leveren ze niet aan particulieren. Wel liet hij doorschemeren dat in geval van..... er een grotere order geplaatst kon worden. Misschien maar eens een gezamenlijke bestelling plaatsen?

Ik moet je hier wel ongelijk in geven. Ik heb laatst wat materiaal besteld bij DPP. Het ging om iets van 2 of 3 meter achterlijst en ongeveer 15 meter strip materiaal. Dit wordt gewoon geleverd en ben wel particulier. Ik weet niet hoe het kan. Maar het is gewoon mogelijk kleine hoeveelheden te bestellen. Alleen de verzend kosten zijn voor je zelf.

Nadat ik mn bestelling bij 'Van Dijk' binnen had, vandaag toch maar eens begonnen met het monteren van de capstrips. Voordat ik hier mee kon beginnen moest natuurlijk de vleugelhelften ff netjes afwerken met behulp van een schuurblokje/schuurpapier en de benodigde secondenlijm aanschaffen, dit omdat ik hier normaal nooit mee werk... En terrecht! na enkele capstrips op de vleugelribben geplakt te hebben heb ik al verscheidende keren mn vingers vast gelijmd aan de constructie :mad: en dus ook mn vingerafdrukken letterlijk achtergelaten :lol:
Zodra ik klaar ben zal ik ff een paar fotootjes schieten om jullie te laten meegenieten van het behaalde resultaat tot nu toe :D

Na lange tijd druk geweest te zijn, dan eindelijk toch eens de draad weer opgepakt, aangezien ik toch wel erg graag mn eerste radiokist wil zien vliegen. Nog eventjes een paar fotootjes:

kielvlak.JPG

romp.JPG

rompvleugelkielvlak.JPG

Ik zit nu op een totaal van 105 gram, niet slecht al zeg ik het zelf :D
Zou een 4xAAA accupack te zwaar zijn??

Greetz,

Nick

Hey Nick!
Leuk je ook hier eens tegen te komen.
Ik had je al lang niet meer in een hal zien vliegen.
Roel en ik hebben Bernard nu aan het F1B virus geholpen en door naar de meeting te gaan op het Roosendaalse veld ben ik besmet met het F3K virus.
Ik had al ooit eens een RAOCELL vleugel in elkaar gesmeten met een romp erbij.
Dus nu dan toch maar eens een kielvlak en stabilo bouwn.
Ontvanger enzo had ik al (vast niet ven top kwaliteit, maar om eens te spelen....)

Maar eh even over je bouwvorderingen...
Ziet er allemaal strak uit!
En de ligger in je vleugel;is dat puur vurenhout? Da's wel overkill vrees ik.
Maar ja er komt straks wel een hoop geweld op.
Op de meeteing vlogen een paar kistjes van 1 meter (spanwijdte) en die hadden puur balsa (met gaten) vleugels en alleen versteviging rond de werpstift.

Ben benieuwd hoever (ex-) vrije vlucht lui er op de volgende meeting komen om mee te vliegen?

Grts,

Erik Crins

Heyy Erik,

Lang niet gesproken. Ik ben de laatste tijd inderdaad druk geweest met vanalles, studie, andere hobbies enz. Maarja als je dan zon mooie zonnige zomerdag ziet, komt het modelbouwgevoel (iets te vliegen hebben) weer helemaal naar boven, vandaar ook dit 'project'. Ik ben zelf ook niet in het bezit van een top kwaliteit zender/ontvanger, ik doe het nog steeds met een Skysport 4 van Robbe die ik ooit eens in mn jonge jaren aangeschaft heb :lol: De ligger is inderdaad puur vurenhout, ik had in eerste instantie gedacht dat er grotere krachten ontwikkeld zouden worden tijdens zon slingerworp, maar als ik zo naar andere kistjes kijk valt dat allemaal nog wel enigzins mee. Ben onderhand ook al begonnen met het bespannen met 'Oralight' dit is tevens de eerste keer dat ik met het spul werk, dus helemaal strak wil nog niet helemaal lukken blijf nog kleine plooitjes houden. Ik ga hier ook niet te veel aan klooien aangezien dit mn eerste DLG zal worden. Bij een volgende wil ik nog wel eens beter over vanalles nadenken en dan ook de volle spanwijdte die voor deze klasse geld te gaan gebruiken (ipv de 1 meter 35 van nu).

Ik ben benieuwd naar wat voorn model je gaat 'kiezen' als eerste DLG (iets op ribben of met glasmat aan de gang?) Ik ben zelf namelijk ook nog op zoek naar een leuk 2e model. Mischien zelf maar weer eens aan de tekentafel gaan zitten.

Naya ik hoor het graag van je.

Greetz,

Nick

ps. Ik heb helaas nog geen andere vrije vlucht gangers met dlg zien vliegen, athans bij ons op club. Maar wie weet, wat niet is kan nog komen:D

Zou een 4xAAA accupack te zwaar zijn??

Dat hangt er vanaf. Er zijn zat DLG's die zo'n accu hebben (meestal de 1,5 m modellen). Er zijn ook Micro DLG's (90 cm) die een lipootje hebben van enkele grammen.

Advies: bouw hem eerst af en bepaal het zwaartepunt. Dan kun je bepalen hoe zwaar je accu kan zijn. Bestel dan bij www.cheapbatterypacks.com (Custom Packs) een geschikte accu. Je kunt daar kiezen uit 1/1 AAA, 1/2 AAA en 1/3 AAA.

Mocht dat nog te zwaar zijn kun je een lipo nemen. Ik geloof dat www.aircraft-world.com goedkope heeft. Met één lipo kun je prima vliegen, ondanks de lagere spanning. sietse (ook op dit forum) heeft zo'n configuratie en is er Nederlands kampioen in de Micro klasse geworden!

Succes!

Leon

Nickv zei:
ps. Ik heb helaas nog geen andere vrije vlucht gangers met dlg zien vliegen, athans bij ons op club. Maar wie weet, wat niet is kan nog komen:D

Nick,

als ik mijn wakefield vleugels heb gereviseerd dan ga ik beginnen met mijn DLG heb al een 4 kanaals zender op de kop getikt.

Back