HMAV Bounty 1:48 Artesania Latina

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Erik B, 5 okt 2021.

Tags:
  1. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Uden
    Goedemiddag

    Mijn eerste post en topic op een forum!

    Afgelopen zaterdag heb ik de moeite genomen om vanuit Brabant af te reizen naar Hillegom om de Ontmoetingsdag/Expo Historische Scheepsmodelbouw te bezoeken. Ik werd zeer aangenaam verrast door de vele mooie modellen! Wat me echter vooral bijgebleven is de manier waarop ik als relatieve buitenstaander ontvangen werd deze middag. De verbindende passie voor de scheepsbouw was aan alle kanten voelbaar! Door verschillende deelnemers ben ik aangemoedigd om lid te worden van dit forum. Deze middag heb ik een account aangemaakt.

    Graag stel ik me even voor. Ik ben Erik Baggen uit Uden. Al sinds meer dan 10 jaar ben ik bezig met historische scheepsmodelbouw. Hoewel dat al best een poos is, is de “netto bouwtijd” vanwege een drukke baan, andere hobby’s én twee jonge kinderen vrij beperkt gebleven. Toch heb ik inmiddels één model af weten te ronden: HMS Bellona (Corel). Hiervan zal ik aansluitend wat foto's delen.

    Sinds circa een half jaar ben ik bezig met een nieuw project. De HMAV Bounty van Artesania Latina. De meesten van jullie zullen dit model wel kennen aangezien dit volgens mij een van de meest verkochte kits is. Na een half jaar sta ik op het punt om de beplanking van de romp af te ronden. Alleen de huidgangen aan de achtersteven moeten nog worden aangebracht. In dit verslag zal ik de vorderingen vanaf dit punt met jullie delen aangezien zaterdag duidelijk werd dat op dit forum enorm veel ervering en expertise aanwezig is! Ik hoop hier zo nu en dan mijn voordeel mee te mogen doen. Daarnaast deel ik natuurlijk graag mijn enthousiasme voor deze mooie hobby met jullie!
     
    Avado, Edwin1966, *Hans* en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Uden
    Mijn eerste creatie: HMS Bellona 1:100 Corel. Excuus voor de wat onscherpe foto's
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 5 okt 2021
    Sjors Blomberg, Edwin1966, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Welkom Erik! Je hebt al absoluut een mooi project afgerond.
     
    Erik B vindt dit leuk.
  4. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Uden
    Dank je Hans!

    Ik heb zaterdag met bewondering naar jouw creaties gekeken. Helaas niet gelukt om even een praatje te maken.
     
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    Welkom op het forum .mooi schip en bouw ze met de bounty
     
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Welkom aan boord, succes met je bouw
     
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Welkom op het forum. Ik heb je zaterdag geloof ik niet gesproken. Maar evengoed welkom. Hopelijk kan je nog fotos laten zien van de Bounty. Daar ben ik heel benieuwd naar want ik bouw hem zelf ook, maar dan van DelPrado. Heb je mijn model zien staan? Bij binnenkomst direct links. Naast mijn koggen.
     
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Welkom bij de houtstofhappersclub Erik, en dat eerste scheepje van je mag best gezien worden hoor :thumbsup::thumbsup:
    En wat betreft de Bounty, ikzelf heb deze gebouwd van Amati, dus die ga ik zeker eens lekker volgen en laat je foto's maar doorkomen, daar houden we zo van...............
    Succes met de bouw,
    Gr Koos
     
    Erik B vindt dit leuk.
  9. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Uden
    Dank je Jan!

    Deze heb ik inderdaad gezien. Mooie modellen! Inderdaad niet gelukt om kennis te maken (los van de QR-check), maar complimenten voor de Expo.

    Ik zal vanavond een beeld geven van de status van de Bounty. Uiteraard met foto's .
     
    janzwart vindt dit leuk.
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Welkom op het forum.

    Dat ziet er alvast geen "gepruts" uit. :)
    Je hebt oog voor detail en een nette afwerking.
     
    Erik B vindt dit leuk.
  11. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Uden
    Omstreeks februari ben ik aan de slag gegaan met de Bounty. Na de betrekkelijk kleine schaal van de HMS Bellona (1:100) wilde ik eens een grotere schaal proberen (Bounty 1:48). Daarnaast wilde ik een model maken dat voorzien is van een zeilenset. Zodoende ben ik op de kit van Artesania uitgekomen.

    WIN_20211005_18_45_49_Pro.jpg
     
  12. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Uden
    Hoewel ik het een schitterend model vindt ben ik minder gecharmeerd van de "opengewerkte" romp aan bakboord. Daarom heb ik besloten om de romp aan beide zijden volledig te beplanken. Omdat de kit niet voorzien van is van voldoende hout heb ik noten laatjes bij Hans van Kolderstok besteld. Op dit moment heb ik het dek en het grootste deel van de romp beplankt. Alleen de beplanking aan de achtersteven zit nog niet dicht.

    WIN_20211005_13_12_18_Pro.jpg
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  13. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Uden
    Het beplanken van een romp met een stompe en bolle vorm zoals de Bounty bleeknogal wat anders als het beplanken van de romp van de Bellona! Zeker ook omdat hier gaat om een enkele beplanking. Ik ben begonnen met het gebruikelijke reken en meetwerk en het verjongen van de latjes. Toen ik ongeveer de helft van de huidgangen op de romp had zitten, moest ik het hout onnatuurlijk buigen en forceren om tegen de spanten en de valse kiel te krijgen. Na verloop van tijd begon het zogenaamde "clinker effect" duidelijk op te treden. Hier heb ik geen foto's van maar ik liep tegen onderstaande situatie aan.

    upload_2021-10-5_19-1-2.png
     
  14. Edwin1966

    Edwin1966

    Lid geworden:
    27 nov 2019
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Uden
    Hallo en welkom plaatsgenoot. De Bellona ziet er prachtig uit :thumbsup: Ik hoop dat ik met mijn eerste echte project net zo'n resultaat kan krijgen.
    De Bounty is ook een erg mooi schip en ik schuif graag een stoeltje bij om je te volgen.
     
  15. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Uden
    Uiteindelijk heb ik besloten alle huidgangen er weer af te halen en opnieuw te beginnen. Dus weer opnieuw hout besteld bij Hans van Kolderstok. Omdat door de bolling van de romp de onderste huidgangen verder naar boven willen buigen heb ik besloten om "verloren gangen" of "dropplanks" toe te passen. Hiermee maak je als het ware ruimte voor het natuurlijke buiggedrag van de onderste huidgangen. Hou minder planken de kiel bereiken, hoe meer plaats er immers overblijft om de navolgende gangen ophoog te laten buigen. Na wat rekenwerk heb ik 8 van de 24 huidgangen laten eindigen op 1 van de laatste spanten. Dat bleek wat (mij betreft) te werken. Zie foto's hieronder.

    WIN_20211005_19_15_54_Pro.jpg WIN_20211005_19_20_11_Pro.jpg
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Wow! Keurig!
     
    Erik B vindt dit leuk.
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Heel netjes. Laat je de spijkertjes zitten?
     
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Knap uitgevoerd hoor :thumbsup:
     
    Erik B vindt dit leuk.
  19. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Uden
    Verder vindt ik "doorleefde" en "oude" kleuren het mooiste zoals je ziet. Ik bouw graag een schip alsof al 15 jaar op zee heeft gevaren. Hans (Kolderstok) heeft me prima geholpen met passende beits. De romp is gemaakt van lindenlatjes (boven) en notenlatjes (onder) met daar op de midden eiken beits van Kolderstok. De kleur van het notenhout komt op de foto overigens roder over dan het in werkelijkheid is. Verder wederom excuses voor de beperkte kwaliteit van de foto's WIN_20211005_19_30_16_Pro.jpg

    WIN_20211005_19_30_46_Pro.jpg
     
  20. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Uden
    Dag Edwin! Bedankt voor de complimenten! Welk schip wordt er nog meer in Uden gebouwd?
     

Deel Deze Pagina