hmav-Bounty, caldercraft kit

Voor mij een goede leerschool om jou zo bezig te zien, ook de volgorde van alle stappen lijkt weloverwogen, mooi om te zien!

Grt
Diederik

Ik kijk hier ook goed mee, zoals Diederik zegt, de volgorde is een goede handleiding.:cool:

want

Dank voor alle lof mannen. Het heeft mij ook veel jaren gekost om de tuigage zodanig aan te brengen zodat je jezelf niet in de weg zit en overal redelijk bij kan. Ik heb al vele bouwbeschrijvingen gezien en de volgorde is nagenoeg altijd hetzelfde, eerst het want, dan stagen en pardoens enz.
hoe dat komt weet ik natuurlijk niet, maar ik heb een andere weg gevonden die voor mij logischer werkt. Ik vind het leuk om te zien dat het ook bij andere mensen de aandacht trekt.

Het want van de bezaan is gereed alle mastworpjes (knoopjes weeflijnen)
full
worden nog aangetipt met zwarte verf hetgeen een reälistischer beeld geeft.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien is het handig Piet, om een lijst van volgorde van werkzaamheden te maken met betrekking tot het aanbrengen van de tuigage.
Ik denk dat daar wel behoefte aan is.
Jouw volgorde likt i.i.g. goed te werken.

Misschien is het handig Piet, om een lijst van volgorde van werkzaamheden te maken met betrekking tot het aanbrengen van de tuigage.
Ik denk dat daar wel behoefte aan is.
Jouw volgorde likt i.i.g. goed te werken.

Ik zal dat eens proberen Germt, er is wel verschil of je optuigd met of zonder zeilen. Want met name de stagzeilen die zet ik ook eerst voor ik het want maak, om maar een voorbeeld te noemen.
Ik ga proberen om dat op papier te zetten, lijkt me geen gemakkelijke opgave omdat ik een praktisch ingesteld mens ben maar ik wil wel een poging wagen. En ieder schip heeft ook haar eigen "karakter", maar ik zal proberen een algemeen beeld te maken van staand- en lopendtuig en de naar mijn inzien meest logische volgorde van optuigen. (hoop dat ik dat kan???)

maar ik zal proberen een algemeen beeld te maken van staand- en lopendtuig en de naar mijn inzien meest logische volgorde van optuigen. (hoop dat ik dat kan???)

Heeft geen haast hoor Piet, maar met het "gemak" waarmee jij het aanbrengt lijkt het zo makkelijk, maar we weten allemaal dat het een ingewikkelde werkzaamheid is.
En inderdaad zoals jij stelt is een algemene volgorde over het algemeen al heel behulpzaam.
Alvast mijn dank:cool:

want fokkemast

de hoofdtouwen van de fokkemast zitten erop.
full

rust met puttingijzers, worden nog zwart geschilderd. (De puttingijzers lijken verkeerd te staan, maar dat komt door de hoek van de camera, is een stukje van een grotere foto)
full

puttingwant fokkemast

full
vandaag bezig geweest met het aanbrengen van het puttingwant en de zwichting van de fokkemast.
full

fokkemast

Het want (compleet), dat is best wel aardig wat werk. Een foto is zo gemaakt, maar het werkelijke werk ben je toch uren mee zoet.
full

Hoi Piet,

Ik ben er even een 3/4 maanden tussen uit geweest vanwege mijn andere hobby maar ik zie dat jij ondertussen niet stil gezeten hebt.
Mijn complimenten, en ik begrijp nu dat je toentertijd de keuze gemaakt hebt voor de "Bounty", werkelijk een schitterend schip en in de Pietsan kwaliteit.
Ik ben weer aan "boord" dus we komen elkaar wel weer tegen op het forum.

gr. A3

ps. ik zag iets over een ontmoetingsmiddag ergens afgelopen 26 Sept. 2013.(ik zat toen op Kreta) is daar ook een verslag van gemaakt op het internet en zoja waar vind ik deze ?

Hoi Piet,

Ik ben er even een 3/4 maanden tussen uit geweest vanwege mijn andere hobby maar ik zie dat jij ondertussen niet stil gezeten hebt.
Mijn complimenten, en ik begrijp nu dat je toentertijd de keuze gemaakt hebt voor de "Bounty", werkelijk een schitterend schip en in de Pietsan kwaliteit.
Ik ben weer aan "boord" dus we komen elkaar wel weer tegen op het forum.

gr. A3

ps. ik zag iets over een ontmoetingsmiddag ergens afgelopen 26 Sept. 2013.(ik zat toen op Kreta) is daar ook een verslag van gemaakt op het internet en zoja waar vind ik deze ?

De ontmoetingsdag is nog niet geweest, dat is op 26 oktober a.s. in Barneveld in de winkel van de Kombuis.

Super mooi schip maak je ervan Piet, lekker snel bouwen en alles heel goed verzorgd.
Lijkt me prachtig om deze te zien op de ontmoetingsdag.

lantaarns

Om even wat anders te doen dan het tuigwerk, heb ik de bijde lantaarns gemaakt. Volgens de beschrijving moesten ze zwart worden waar ik wat scepties om was. Maar achteraf vind ik ze toch wel mooi bij het geheel passen. In de lantaarns zit een kleinstukje rondhout waar omheen ik geel transparant afplaktape heb gewikkelt hetgeen de verlichting suggereerd.
full

p.s. de lichte strepen bij de kanonstutten is geen schildersfout, maar reflectie van de flitser.

voorbramwant

Ik ben bezig met het bramwant van de fokkemast, hier is een mooi voorbeeld van het vantevoren plannen van de tuigage. Boven de nommer had het want moeten geknoopt, je ziet echter dat er al blokken zitten voor de toppenanten. Daar ik m'n knopen borg met secondelijm is het niet eenvoudig om de blokken te verwijderen. Ik heb daarom een gaatje geboord net onder het touw van de blokken en voer daar het want doorheen. Het is voor mij een acceptabele oplossing, maar als je "historisch correct" bouwt, dan is dit eigenlijk fout.
full

Als je de hele mast ziet (in dit geval boven de mars) dan valt het eigenlijk niet eens op hoe het want bovenaan vast zit. Straks komt daar het lopend tuig van de ra ook nog bij en zie je er niets meer van.
full

Het valt straks idd. niemand meer op Piet maar had je het touw niet om de mast kunnen binden net als de hoofdtouwen van het staande want.

Back