HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Germt, 17 dec 2013.

  1. Germt

    Germt Guest

    De keuze is eigenlijk al een hele tijd geleden gemaakt. Puur toevallig kwam ik haar tegen, en werd gegrepen door haar naam.
    Verder zoekend op die naam kwam ik heel veel info tegen.
    Het bleek het favoriete schip van Nelson te zijn geweest.
    Haar geschiedenis heeft op mij véél indruk gemaakt.
    Ze heeft met succes deelgenomen aan álle belangrijke zeeslagen uit die tijd,
    Omdat ik ook geinteresseerd ben in maritieme geschiedenis, heb ik het kort samen gevat en hier alvast weg gezet.
    Ze is nog niet in mijn bezit, maar dat gaat niet lang duren:cool:

    De afmetingen van het model:
    Lengte: 1300 mm
    Breedte: 485 mm
    Hoogte: 944 mm

    [​IMG]

    Ik heb, om mij verder te kunnen verdiepen in de schepen uit de "Nelson periode" heb ik een paar boeken aangeschaft.
    Het boek "Nelson's Favourite" beschrijft de complete geschiedenis van d HMS Agamemnon in 320 blz.
    [​IMG]

    Korte geschiedenis.
    De HMS Agamemnon was één van zeven schepen gebouwd met hetzelfde ontwerp, getekend door de dezelfde maritiem architect die de beroemde HMS Victory ontworpen had, Sir Thomas Slade. De HMS Agamemnon werd als derde schip gebouwd in die klasse, de eerste twee zijn HMS Ardent in 1762 en HMS Raisonnable, in 1763. De derde was de HMS Agamemnon, in 1777, gevolgd door HMS Belliqueux in 1778, HMS Stately in 1779, HMS Indefatigable in 1781 en ten slotte de HMS Nassau in 1783.

    Een linieschip zoals de HMS Agamemnon was een duur oorlogsschip om te bouwen. De bouw van de scheepsromp met ra’s en masten uitgerust kostte de Admiraliteit £20,579 (in termen van vandaag, ongeveer 12 miljoen pond), en dat zonder zeilen, touwwerk, koperen beplating, ankers, geschut e.d.
    De romp werd gebouwd in Buckler's Hard, en ze werd van masten, geschut e.d. voorzien in Plymouth.

    Gedurende drie van de meest cruciale decennia in de Britse maritieme geschiedenis leek de HMS Agamemnon altijd in het centrum van de actie present te zijn en werd met niet minder dan elf onderscheidingen vereerd.

    De HMS Agamemnon’s eerste reis was op 9 juli 1781 onder het commando van Captain Caldwell. Haar eerste betrokkenheid was bij de slag bij Ushant op 12 December 1781 waar de Britse vloot onder admiraal Kempenfelt de Franse vloot versloeg, inclusief het konvooi wat door de Fransen werd begeleidt, en werden gevangen genomen.
    De HMS Agamemnon’s volgende grote betrokkenheid was bij de slag van de Saints op 12 April 1782 waar Rodney en Lord Hood de Franse vloot van de Comte de Grasse versloeg.

    Op 7 januari 1793, werd Nelson door Lord Hood aangewezen om het bevel te voeren over zijn eerste schip van de lijn, de HMS Agamemnon. Hoewel aanvankelijk teleurgesteld dat hij niet het bevel over een schip met 74 stukken kreeg, werd Nelson snel dol op de HMS Agamemnon. Nelson schreef aan zijn vrouw, Fanny; Ze was, zei hij, "zonder uitzondering een van de mooiste en best zeilende schepen van de vloot. Hij schreef ook na twaalf dagen in een storm in het Middellandse-Zeegebied “Zware en woeste zeeën deren haar niet, het is géén straf om op de HMS Agamemnon te varen; Ze is het mooiste schip ik ooit zal zeilen, en al is ze geen schip met 74 stukken, ik zal er niets voor voelen om haar te verlaten zolang de oorlog duurt. Zelfs een Franse commandant, Admiraal Alemand was van mening dat de HMS Agamemnon één van de snelste schepen bij de Britse marine was. Die, in combinatie met Nelson, haar tot een zeer krachtige gevechtseenheid maakte.

    Nelson voerde het bevel over de HMS Agamemnon, of "eieren en spek" zoals haar bemanning haar liefdevol noemde, tot 10 juni 1796. In die tijd had Nelson blijk gegeven een groot tactisch commandant te zijn.

    Het was tijdens zijn commando op de HMS Agamemnon dat Nelson zijn rechteroog verloor. Bij het beleg van Calvi in 1794 tijdens de ochtend van 10 juli, werd Nelson in het gezicht en borst getroffen door splinters, stenen en zand dat werd opgegooid door een vijandelijke granaat tijdens een actie op de kust. Op 13 juni 1796, werd Nelson overgeplaatst naar het 74 stukken tellende fregat HMS Captain dat voor anker lag in de baai van San-Fiorenza. Hij keek de door strijd getekende HMS Agamemnon na wanneer ze vertrok naar Engeland voor de broodnodige herstel werkzaamheden.
    Ze werd van de kiel omhoog volledig hersteld op de rede van Chatham. Ze werd opnieuw in dienst gesteld in 1797 waar ze werd toegevoegd aan het eskader van admiraal Duncan uit Yarmouth, die de Nederlandse kust onder observatie hield. Ze raakte vrijwel onmiddellijk betrokken bij de vele muiterijen van dat jaar. HMS Agamemnon werd echter geacht onbetrouwbaar te zijn door Richard Parker de leider van de muiters en had de kanonnen van de muitende schepen gericht op de HMS Agamamnon om ervoor te zorgen dat zij er niet vandoor zou gaan. Uiteindelijk werd de muiterij de kop in gedrukt, en in de gerechtelijke procedure die volgde, kreeg de bemanning gratie, omdat zij de 13 raddraaiers hadden overmeesterd en in de boeien geslagen om later berecht te worden.
    De volgende grote betrokkenheid van de HMS Agamemnon was de slag van Kopenhagen op 21 April 1801. Helaas sloeg ze op een rif gedurende het grootste deel van de actie.
    Nelson won de slag en een wapenstilstand met Denemarken werd onderwerp van de onderhandelingen. Op 21 oktober 1805 nam de HMS Agamemnon deel aan de slag bij Trafalgar. Toen Nelson zijn favoriete schip HMS Agamemnon een week voor aanvang van het gevecht aan de horizon zag opdoemen, met Nelson’s oude vriend Sir Edward Berry als kapitein, was Nelson zéér verheugd en riep luid: "Daar heb je die verdomde idioot Berry! Nu kan het gevecht pas écht beginnen". Gedurende de slag bij Trafalgar versloegen de 27 Britse schepen de 33 schepen van de Frans-Spaanse vloot.
    Het was mede door het constante vuren van de stukken van de HMS Agamemnon dat de Spaanse Satisima Trinidad vast gepind zat en uiteindelijk zo beschadigd raakte dat deze grote 4 dekker uiteindelijk door de Engelse vloot op 22 oktober kon worden overmeesterd.
    Deze overwinning waarborgde de Britse suprematie op zee voor de komende 100 jaar. Later deed de HMS Agamemnon dienst in West-Indië, daar nam ze deel aan de strijd van Santo Domingo, en vervolgens verlegde ze werkterrein naar de Zuid-Amerikaanse wateren.
    De HMS Agamemnon verging uiteindelijk op 16 juni 1809 in de baai van Maldonado uit de kust van Uruguay.
    In die baai wilde ze schuilen voor een naderende zware storm uit zee.
    Vlak voor ze zou vastlopen op een zandbank die niet op de kaart stond liet men het anker vallen. Toen men vaststelde dat het schip op een bank lag was het te laat, het anker had een fors gat geslagen in haar niet meer ál te solide romp ver onder de waterlijn, ze was als het ware in haar eigen anker gevallen.
    Kapitein Rose werd door de krijgsraad, gehouden op de HMS Bedford, vrijgesproken van zijn schuld op het vergaan van de Agamemnon.
    De reden; de romp van het schip was zó slecht dat het verlies niet kon worden voorkomen.


    Duikers hebben onlangs de overblijfselen van HMS Agamemnon op de bodem van Maldonado Bay terug gevonden na een zes jaar durende zoektocht door marine archeologen. Haar rustplaats ligt bezaaid met honderden koperen rompplaten, evenals een loop van een 24 ponder kanon, delen van de pompen, alsmede een aanzienlijke hoeveelheid kanonskogels, bouten en koperen nagels. Ook ontdekte men een zilveren zegel, compleet met ketting. Op het zegel zit een doorschijnende steen met een stervormig embleem met daarin de naam 'Nelson' in spiegelbeeld ingesneden.
    [​IMG]
    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Stoel op de eerste rij check

    Popcorn en chips check

    Voldoende te drinken check

    Germt ik ga dit met veel plezier volgen succes met de bouw
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2013
  3. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Dat is een mooi schip Germt, succes met de bouw.

    Zet je het schip wel op een grote tafel ;)
     
  4. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Deze blijven zeker volgen,en toppie die de historische info.

    Groetjes,
    Houtworm der 1e klasse
     
  5. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Zo'n geschiedenis maakt het weer extra speciaal. Ook ik ben weer een trouwe volger. Veel bouwplezier ermee :)
     
  6. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    voor 1:64 is ze wel best groot. en ze ziet er ook mooi uit dus veel suc6 met het aanvangen van de bouw germt
     
  7. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Kijk..... de oude rot is weer verliefd geworden op een schip :rolleyes: :rolleyes: Vol lof over haar schoonheid, daden, enz. Nu maar gauw in je armen sluiten vriend.:cool:
     
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    dat zal een mooi en behoorlyk groot schip worden germt.

    1 m 30 lang by 48,5 cm breed

    grt timberwolf
     
  9. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Germt,

    Als Nelson net zo'n smaak voor vrouwen als schepen had zal Fanny wel een 'vamp' geweest zijn ;)
    Indrukwekkende staat van dienst. :worship: Ik kan me helemaal voorstellen hoe de relatief kleine, maar snelle Agamemnon de reus Santisima vastgepind had.

    Mag ik ook nog aanschuiven of zijn alle klapstoeltjes al bezet? In elk geval gezellig druk hier :D

    Nog veel lees- en bouwplezier :thumbsup:.

    Grt
    Diederik
     
  10. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Mooi schip, die heb ik volgens mij 2 weken geleden nog zien staan bij v/d Valk in Gilze Rijen.
     
  11. Germt

    Germt Guest

    Gaat snel gebeuren Henk;), en ja, ik was echt onder de indruk.
    Toen ik las hoe ze aan haar einde is gekomen, had ik zowaar een gevoel van oprecht medelijden:(
    Zo'n einde had ze natuurlijk niet verdiend.
     
  12. Germt

    Germt Guest

    Allen dank voor de reakties heren, ik heb nog even tijd om mij volledig in het schip te verdiepen, maar het voelt alsof ik haar ken:D
    Ik heb 2 bouwverslagen op Engelse fora doorgenomen, en die hebben alleen maar lof over de kit, en de inhoud.
    Duidelijke en uitgebreide tekeningen, een verademing:cool:
     
  13. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Een prachtig schip Germt Ik ga je net als vele anderen met belangstelling volgen Wens je dan ook veel bouw plezier gr Ton
     
  14. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Heel veel succes met de bouw van deze knaap Germt en ik ga je zeker volgen.
    Jou kennende gaat dit helemaal goed komen.
     
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik wacht met grote belangstelling op het vervolg van je stukje geschiedenis. Heb je de doos al aangeschaft? Ik voel me zelf altijd net weer een kleine jongen als je zo'n pakket openmaakt, de latjes, touwtjes en bijbehorende onderdelen bekijkt, en uren weg droomt bij de bouwbeschrijving.

    Of ben ik de enige die dat heeft?
     
  16. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Dat ziet eruit als een mooi project waar je weer heel wat uurtjes mee bezig zal zijn. Leuk stuk geschiedenis, brengt het schip echt tot leven.

    Succes met de bouw :D
     
  17. Germt

    Germt Guest

    Ik ben eigenlijk stiekum al een beetje beetje begonnen.
    Ik ben stratemaker op zee geworden;)
    Via een ander forum weet ik de afmetingen van het met stenen gemetselde vloertje onder de oven.
    Uit fineer zgn. "plavuizen" gesneden van 3 x 3 mm en op een plaatje triplex gelijmd.
    Dit weekend vast de voegen en stenen schilderen:cool:

    Moet zoiets worden:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Germt

    Germt Guest

    De HMS Agamemnon (Aggy) zo noemde Nelson himself haar vaak, is vandaag besteld en zal als alles volgens schema verloopt op 30 december afmeren op haar werf[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Hoop dat het waar is man, de delen 110-114 van mijn HMS Hood hebben er vanaf 11 december wel 9 dagen over gedaan om thuis te landen. Maar ik ben al blij en dankbaar dat ze aangekomen zijn!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven

    Ik zie jouw al door de kamer dansen op het moment dat de bestelling rond was ;)
    Mooi cadeautje voor de feestdagen. Veel plezier met de nieuwe uitdaging.

    grt
    Diederik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina