hms Beagle uit 1820

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 24 mei 2022.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De hms Beagle was om verschillende redenen één van de meest beroemde schepen van haar tijd. De meest bekende was zonder twijfel haar reis voor naturalistisch onderzoek van 1831 tot 1836, aangevoerd door commandant Robert FitzRoy en met de jonge Darwin aan boord.
    Het schip werd op 11 mei 1820 in de Theems te water gelaten en is gebouwd voor de koninklijke marine door de scheepswerf van Woolwich Dockyard. In juli van dat jaar, als onderdeel van de viering van de kroning van George IV, was het het 1e schip dat onder de nieuwe London Bridge voer.
    In totaal heeft de Beagle 3 grote reizen gemaakt, waarvan de 2e reis met Charles Darwin aan boord. Van de bijna 5 jaar die de 2e expeditie duurde, was Darwin 3 jaar en 3 maanden aan land en 18 maanden op zee.

    Het model word gebouwd in de schaal 1:60, de totale lengte zal ongeveer 70 cm zijn, waarvan de romp zelf 43 cm bedraagt. De breedte word 23 cm en ze word ong. 48 cm hoog.
    Ze krijgt een dubbele beplanking met Limewood als 1e- en Afrikaans walnoot als 2e laag en zal getuigd worden met alle zeilen die voor-gestikt in de kit meegeleverd zijn.

    Een foto van het internet toont hoe het model er uit moet komen te zien, (de inzet is het model op de doos van Ocre;
    c8caf70971d725a7827a9453f64e0244_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2022
    P Voogt, Avado, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De 1e uurtjes heb ik besteed met het maken van de standaard, die word in de kit meegeleverd.

    De onderdelen zijn van een vrij zacht triplex en om alles wat steviger te maken heb ik ze met walnoot gefineerd. Op de foto zijn de onderdelen met de gele X al gefineerd,
    20220430_143134_bewerkt-1.jpg
    Na het fineren alles in elkaar gelijmd met een extra balkje waar de kiel op komt te rusten wat tevens nog wat extra stevigheid bied. En het geheel behandeld met Deense Olie,
    20220502_163118_bewerkt-1.jpg
    Of dit uiteindelijk ook de standaard blijft is nog niet helemaal zeker, maar in principe dekt hij de lading....
     
    P Voogt, Jaques, Avado en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    M'n eerste plastic bouwdoosje, zo'n 50 jaar geleden.
    Mooi model, succes!
     
    pietsan en Ptèr vinden dit leuk.
  4. jean41

    jean41

    Lid geworden:
    14 dec 2019
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Valthermond
    Mooi schip en met jou als bouwer gaat het een prachtexemplaar worden! Succes en blijf gezond!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een heel leuk schip zo te zien Piet, veel succes ermee.( en goed om je weer terug te zien )
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Hoi Piet,

    Een heel mooi scheepje. De Beagle heb ik ooit wel eens gebouwd van Revel, totaal andere kit dan deze natuurlijk maar ik heb wel wat met dit scheepje.
    Kortom, ik ga dit verslag dan ook weer volgen.

    Daarnaast heel veel sterkte met de onderzoeken bij de cardio en doe rustig aan.

    gr,
    Peter
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    veel succes met de bouw van de beagle piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Mooi zo. Ik volg uiteraard.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het 'geraamte' van het model; valse kiel, spanten en vulstukjes heb ik deze keer gevangen in één foto omdat dit nagenoeg altijd zo'n beetje de zelfde procedure is en in eerdere verslagen uitgebreid behandeld. Natuurlijk is wel alles goed nagekeken en daar waar nodig geschuurd en pas gemaakt.

    Omdat de spanten wat ruim in de valse kiel paste heb ik ze met behulp van legoblokjes en het valse dek in de spanten verlijmd, bij de pijl zijn 2 vulstukjes geplaatst tegen de voorsteven aan de valse kiel, ook de stukjes met de rode X zijn vulstukjes voor de latere beplanking en bij het achterschip heb ik de stukjes met de Z al enigszins wat in model geschuurd en daarna pas verlijmd.
    Ook zijn er drie masthouders geplaatst in de openingen voor de masten waarvan er één te zien is tussen spant 6 en 7. Het laatste spant (hek) aan de achtersteven heb ik gezekerd met 2 kleine blokjes hout omdat daar wat weinig lijmoppervlak voorradig was,
    20220504_163218_bewerkt-1.jpg

    Als laatste onderdeel van deze sessie heb het valse dek wat bijna perfect past op de spanten en valse kiel gelijmd,
    20220504_163429_bewerkt-1.jpg
     
    P Voogt, Jaques, walter10 en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar heb je weer een mooie start gemaakt Piet :rofl::rofl:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  11. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    838
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Schik eens in, kan ik ook nog op rij één meekijken?
    Netjes Piet.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Zeist
    Een nieuw verslag, ik sluit aan. Succes Piet!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  13. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    Volgstand weer aan.
    Succes met de bouw Piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De volgende stap is het zetten van de schotjes op het voor- en achterschip, waarna het dek beplankt dient te worden. De opdracht gever heeft mij gevraagd na het bewonderen van mijn laatste model, de Amphion, waar een donkere koningsplank centraal op alle dekken ligt, of dat voor dit model ook mogelijk was. En ondanks dat ik liet weten dat dit eigenlijk niet gebruikelijk is op een model als de Beagle heeft hij dan toch verzocht omdat hier ook zo te doen. Dus...vooruit dan maar, verder krijg ik alle vrijheid om het naar eigen inzicht te bouwen.

    Ik vind de planken die met de kit zijn meegeleverd eigenlijk iets te breed met 5 mm, maar omdat ik geen alternatief heb liggen gebruik ik dus de dekplankjes uit de kit die dus 5 mm breed en 0,6 mm dik zijn van Limewood. Ik breng de beplanking aan in wildverband met lengtes van 90 mm, met dus als 1e de donkere koningsplank van Afrikaans walnoot met de zelfde breedte en dikte,
    20220506_080057_bewerkt-2.jpg
    De rode letters X zijn de schotjes voor de opbouw van de hutten op het achterschip en de bak op het voorschip.

    Het compleet beplankte dek,
    20220514_081406_bewerkt-1.jpg

    De schotjes voor de cabine/hutten zijn beplankt met latten van 4 mm breed en 1 mm dik met latjes uit eigen voorraad omdat de beschrijving dit doet met de zelfde latten als de dek beplanking wat ik persoonlijk minder mooi vind. Deze latten gebruik ik rondom voor alle schotjes en verschansing. Tevens is het achterste dek verlijmd en zijn de schotten 'aangekleed' met raampjes en deurtjes uit de kit, die geschilderd zijn.
    Het materiaal is van messing en gezien de geringe afmetingen vind ik dit geen probleem. Noten latjes van 1 x 2 mm zijn op de hoeken gelijmd wat een strakke afwerking geeft,
    20220514_081446_bewerkt-1.jpg

    De foto hieronder toont het beplankte voorschot met op het dek een lat om het af te werken van 3 mm breed en in verstek gezaagd,
    20220517_162611_bewerkt-1.jpg
    Ook hier komen aan beide kante 2 kleine raampjes evenals aan de achterkant,
    De profieltjes zijn van messing en slechts 4 x 4 mm die ik bruin heb geschilderd met nr. 85 van Revell. De profieltjes lijm ik vervolgens op een stukje linden fineer waarna het fineer word pas gemaakt aan de profieltjes,
    20220517_164249_bewerkt-1.jpg

    20220517_165038_bewerkt-1.jpg
    en zo worden ze op de schotjes gelijmd. (de schotten voor en achter zij behandeld met transparante matte lak op waterbasis)
    20220517_165536_bewerkt-1.jpg

    Na het verlijmen van het bakdek en het beplanken van bak- en achterdek is ook deze sessie compleet,
    20220520_081823_bewerkt-1.jpg
    De dekken worden nog geschuurd, de naden licht aan gezet met potlood en eveneens gelakt met transparante lak op water basis.
     
    P Voogt, walter10, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Michiel fritz

    Michiel fritz

    Lid geworden:
    20 feb 2021
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Hoofddorp
    Het ziet er direct weer indrukwekkend uit.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    dit ziet als vanouds weer vreselijk netjes uit :rofl::rofl:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De dekken zijn geschuurd en hebben een dun laagje matte lak gekregen. De volgende stap is het aan brengen van de 2 triplex platen voor de verschansing.

    Helaas brak van één van de platen het voorste stukje wat rond de boeg komt tijdens het verwijderen uit de bouwplaat. Geen echt probleem, maar wel een tikkie jammer natuurlijk.
    Om de voorkant(en) om de boeg te krijgen moet dat deel gebogen worden, hetgeen ik doe met de plankenbuiger nadat de plaat zo'n 5 minuten tussen een natte doek heeft gelegen. Het is meestal geen goed idee om triplex in het water te leggen omdat dan de verschillende lagen van het triplex los kunnen laten. Het buigen en nat maken gebeurd daarom in een aantal stappen, nat maken buigen, weer nat maken, buigen enz.

    20220520_145555_bewerkt-1.jpg
    Op de foto boven, zijn de voorste spanten met name bij de rode strepen in vorm geschuurd, het dek zelf word nog wat bij geschuurd na het passen van de platen zodat er geen kieren ontstaan.
    Onder op de foto de beide platen in vorm gebogen en het gebroken stukje X.

    Nadat alles mooi pas is geschuurd heb ik de platen aan het model verlijmd en met behulp van kleine nagels met platte kop gezekerd omdat lijmklemmen hier geen optie waren, de breuk is zichtbaar bij het rode pijltje. Deze breuk valt later compleet weg na het beplanken aan binnen- en buitenkant
    20220521_145727_bewerkt-1.jpg

    Aan de buitenkant is de breuk uiteraard ook zichtbaar, maar verder geen probleem voor de verdere bouw. De galjoen scheg is tijdelijk geplaatst voor de positie en om te zien of er voldoende ruimte is voor de boegspriet. De nageltjes blijven gewoon zitten en worden voor het beplanken samen met de platen nog glad geschuurd;
    20220521_145905_bewerkt-1.jpg
     
    P Voogt, walter10, boris279 en 7 anderen vinden dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    In principe kan ik nu twee kanten op met de verdere bouw; de binnenkant van de verschansing beplanken of beginnen met de voorbereiding voor de huidbeplanking. En omdat de triplex platen een behoorlijk stukje steviger worden als ik de binnenkant eerst beplank heb ik besloten om dat eerst te doen. Ik ga de verschansing beplanken met de zelfde latjes als de schotjes van 1 x 4 mm zodat het een beetje een mooi geheel gaat vormen.
     
    boris279, Herby63, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Dit heb ik ook zo gedaan bij de bouw van Santa Maria en Cazador. Voor mij ook een prima methode en geeft gelijk meer stevigheid. :thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De binnenkant van de verschansing is beplankt, iets teveel uurtjes gemaakt misschien, dus morgen maar 'snipperen' :)

    Daar het allemaal redelijk mooi uitkwam tegen en rond de poorten viel het wel enigszins mee en schoot het lekker op,
    20220523_075308_bewerkt-1.jpg
    Bakboord was voor de middag al gereed. Tegen de verschansing op het dek ook weer de 3 mm lat geplaatst voor een nette afwerking,
    20220523_075409_bewerkt-1.jpg

    Stuurboord waar ik rond de boeg een lat opmaat heb gesneden (bakboord is het zelfde),
    20220524_142313_bewerkt-1.jpg
    20220524_142354_bewerkt-1.jpg
    20220524_142955_bewerkt-1.jpg

    ook hier de afwerking met de 3 mm lat aan dek
    20220524_144804_bewerkt-1.jpg

    En tenslotte alles gelijk geschuurd, poorten en bovenkant en afgelakt met transparante matte lak. (bij de inkepingen halverwege de verschansing aan beide kanten komt later de buitenboord trap) De foto in daglicht geef wat beter de juiste kleur weer,
    20220526_084215_bewerkt-1.jpg
     
    P Voogt, walter10, Pingu57 en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina