hms Beagle uit 1820

Vandaag de onderdelen van de vorige update geschilderd en terwijl dat allemaal ligt/lag te drogen heb ik de uitsparingen voor de kraanbalken op maat gevijld en de kraanbalken van 4 x 4mm noten gezaagd en aan de onderkant waar ze op het dek komen afgeschuind. Ook de anker beschermplaat aan stuurboord gemaakt en op/aan het model gelijmd.

De kraanbalken zijn op lengte en afgeschuind, maar er moet nog wel het één en ander aan gebeuren, de afwerking komt later aan bod,
20220721_165857_bewerkt-1.jpg

De anker beschermplaat is gemaakt van een 2 x 4 mm noten waar 5 deeltjes van zijn gezaagd die onderling zijn verlijmd waarna de plaat een beetje schuin is geschuurd en uiteindelijk zo'n 15 mm breed is geworden (maat uit de bouwbeschrijving). Het bouwplan maakt de plaat gewoon recht, maar iets schuin naar achteren vind ik net ff mooier. Het berghout is ter plaatse aangepast, een stukje er tussen uit gesneden waarna de plaat is verlijmd. (op de foto vertonen de naden tussen de plankjes een stippellijn, maar dat ligt in dit geval aan de foto, zijn gewoon naden tussen de plankjes die ik wat geaccentueerd heb met een hobby mes om het planken motief te waarborgen).
De bouw beschrijving schildert de plaat wit, maar omdat dit een slijtplaat is komt er bij mij geen verf op, hooguit later een laagje D-oil zodat de plaat ietsie donkerder word...
20220721_165706_bewerkt-1.jpg

20220721_182107.jpg

Laatst bewerkt:
ziet er weer fantastisch uit.
wel klein vraagje, dat kleine stukje onder de uitbouw achteraan moet dat zwart blijven? Lijkt me onrealistisch met de witte lijn tussen de berghouten.
Maar smaak verschild en daar valt niet over te discuteren.

ziet er weer fantastisch uit.
wel klein vraagje, dat kleine stukje onder de uitbouw achteraan moet dat zwart blijven? Lijkt me onrealistisch met de witte lijn tussen de berghouten.
Maar smaak verschild en daar valt niet over te discuteren.
Ik heb het geschilderd naar het voorbeeld uit de bouwbeschrijving Marc en er verder niet over nagedacht. Zelf vind ik het contrast niet onaardig. Maar ik zeg het zelf zo vaak, over smaak valt inderdaad niet te twisten, de één vind dit mooi en de ander dat... Wel altijd leuk dat de mensen kritisch mee kijken :)

Hallo Piet, was een beetje schuin naar voor geen optie? dan volgt het een beetje het traject van het anker bij het ophalen of neerlaten.
Ik had het gister avond al gezien Herby, het moet inderdaad iets schuin naar voren :rolleyes:. Ik ga proberen het te veranderen, tenzij het niet meer zonder schade los komt, want dan laat ik het maar zo.
Eigenlijk moeten de planken ook horizontaal lopen, dus als ik de plaat kan verwijderen maak ik die helemaal opnieuw.

Ik heb de ankerplaat kunnen verwijderen, dat heeft wel een aantal zweetdruppeltjes extra gekost, maar is toch zonder al teveel schade gelukt. Behalve de 2 stukjes berghout aan weerskanten die ik moest vervangen was er verder geen schade :)

Ik heb de plaat nu dus op de juiste manier gemaakt, iets schuin naar voren en tevens de vorm wat aangepast zodat de plaat onder net iets breder is als boven naar een voorbeeld op het internet.
Ook heb ik de plankjes voorzien van gesuggereerde nageltjes, de latjes horizontaal gelegd en de plaat één dun laagje D-olie gegeven. Nu maar hopen dat het de kritische blikken van mijn collega bouwers doorstaat...
20220722_153258_bewerkt-1.jpg

20220722_153314_bewerkt-1.jpg

en als laatste vandaag de gegolfde ornamenten aan bakboord verlijmd op de verschansing,
20220722_153336_bewerkt-1.jpg

Het 2e berghout aan bakboord gemonteerd, deze keer heb ik het stukje waar de ankerplaat komt nog weggelaten omdat het achteraf makkelijker is om eerst de plaat te verlijmen en dan het berghout aan te passen aan de plaat. Ook de 2e zwarte baan geschilderd,
20220723_160619_bewerkt-1.jpg

Vandaag het 3e berghout voor de bakboord kant op maat gemaakt, voorzien van gaatjes voor de nageltjes en één kant geschilderd die tegen de zwarte baan komt. De kraanbalkjes voorzien van gaatjes voor de kattalie en de ankerplaat voor bakboord vast grof in model gemaakt;
20220724_155326_bewerkt-1.jpg

close-up van één van de kraanbalken,
20220724_161555_bewerkt-1.jpg

En alhoewel het bouwplan niet voorziet in een buitenboord trap heb ik gezien de ingang toch maar een aantal treden tussen de berghouten gezet van 1 x 1mm noten en 9 mm lang,
20220724_155902_bewerkt-1.jpg

Vandaag het 3e berghout voor de bakboord kant op maat gemaakt, voorzien van gaatjes voor de nageltjes en één kant geschilderd die tegen de zwarte baan komt. De kraanbalkjes voorzien van gaatjes voor de kattalie en de ankerplaat voor bakboord vast grof in model gemaakt;
Bekijk bijlage 503719
close-up van één van de kraanbalken,
Bekijk bijlage 503720

En alhoewel het bouwplan niet voorziet in een buitenboord trap heb ik gezien de ingang toch maar een aantal treden tussen de berghouten gezet van 1 x 1mm noten en 9 mm lang,
Bekijk bijlage 503721
Mooi om de eigen inbreng qua details te zien, Piet. Maakt haar uniek.
Gr. Peter

Eersteklas Piet. Ik stem saam - de slijtplaat volg nauw mooi de romplijn van de schip. De trapjes is een klein detail maar bring toch veel na de tafel. :)

Hoi Piet,

De trappetjes zijn mooi geworden en is zeker van meerwaarde. Schilder je deze mee met de kleuren erachter, dus deel zwart en deel wit wat gebruikelijk was?

Hoi Piet,

De trappetjes zijn mooi geworden en is zeker van meerwaarde. Schilder je deze mee met de kleuren erachter, dus deel zwart en deel wit wat gebruikelijk was?
De traptreetjes worden geschilderd zoals je schrijft, zie volgende update...

Back