Hans Groenenberg
Forum veteraan
Op alle fronten veel beterschap Piet! Jammer dat je weer met je gezondheid moet tobben. Maar inderdaad wordt je gemist op het forum.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
+1!Ook namens mijPiet
En maar hopen dat het snel weer wat beter gaat met de gezondheid
Mooi vorderingen, Piet. Met 3mm blokjes en 0,10 en 0,20 wordt het fijntjes qua afwerking.De laatste update van het model was van 23 december, dus een goede 5 weken geleden. In die 5 weken heb ik wat kleinigheden gedaan zoals de mars- en de beide bramra's gemaakt, echter geen foto's gemaakt en/of gepost omdat daartoe de lust ontbrak. In tegenstelling tot wat ik dacht is het de bedoeling om het model af te bouwen zonder zeil omdat de opdrachtgever (die trouwens behoorlijk wat wist te vertellen van de oude zeilvaart) op die manier wat meer kan laten zien van de belijning van zo'n schip. Voor mij maakt het niet zo gek veel uit omdat de zeilen kant en klaar genaaid in de kit aanwezig zijn, maar die heb ik dus niet nodig.
Vorige week de ra's van de fokkemast afgehangen en voorzien van het nodige tuigwerk, op de brassen na is dat dus eigenlijk al gereed. De grote mast word op een zelfde manier getuigd, dus daar zal ik dan binnenkort mee beginnen en wat gedetailleerder in beeld brengen.
Bekijk bijlage 526497
De tuigage word subtiel aangebracht, zonder zeil dus en zonder de lijzeilspieren, dit alles is in overleg en op verzoek. Voornamelijk toppenanten, schoten (en halzen aan fok- en groot ra) en de brassen die op de foto's nog niet zijn gezet.
Daar het model klein is en 4 ra's per mast heeft, vind ik het idee zo gek nog niet, het oogt evengoed nog druk genoeg zo. De belijning voor het lopend want is 0,10 en 0,20 mm dik en de blokken zijn 3 mm;
Bekijk bijlage 526498
Tot slot een overzicht plaatje van het model;
Bekijk bijlage 526499