HMS Bounty 1/50 van Constructo

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Velasque, 2 jan 2021.

  1. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Hallo allemaal,
    Op aanraden van wat forumleden ben ik begonnen met een bouwverslag van mijn tweede houtbouwschip. Dit verslag maak ik met terugwerkende kracht aangezien de eerste foto's uit 26 december stammen.
    In ieder opzichte voel ik mij nog als een echte beginner wat betreft houtbouw en wil graag nog veel leren. Schroom er dus niet voor om tips te geven, want die ontvang ik met harte!

    Ah fijn, laten we beginnen!

    Na mijn eerste (de Albatros 1840 van Constructo) heb ik gekozen voor de HMS Bounty aangezien de vorm van een dergelijk koopvaardij schip mij erg aansprak. Tevens wou ik een stapje groter qua formaat, maar wou het niveau niet te veel opschalen, Constructo scheen wel beginners gericht te zijn.

    Het pakket zag er mooi ingedeeld uit. Opvallend waren de voorgenaaide zeilen die ik bij mijn vorige model nog zelf moest naaien en de grote hoeveelheid houten planken.... Dit wordt nog wat! :hammer:

    [​IMG]

    Daarnaast heb ik een elektrische plankenbuiger gekocht. Ik weet dat niet iedereen daar even enthousiast over is, maar ik wil dit graag proberen. Als test heb ik wat overgebleven plankjes van mijn oude model gebruikt en dit leek positief als ik kijk naar het gemak van buigen.

    [​IMG]


    Uiteraard ben ik direct bezig gegaan met het plakken van de spanten op de valse kiel. Voor de zekerheid nummerde ik de spanten en de juiste positie op de valse kiel om verkeerde plaatsing te voorkomen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Mijn kit bevatte twee luiken waarin een stukje van het middendek zichtbaar is. Ik heb daarbij besloten om dit ook even te beplanken met wat latjes van mijn vorige kit.

    [​IMG]

    Het vele bijschuur werk moest nu toch maar eens beginnen. Tussen kerst en oud en nieuw heb ik me daarvoor af en toe even afgezonderd. We noemen het maar 'op rust komen'.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Om ervoor te zorgen dat ik de achterkant van het schip juist bijschuur heb ik alvast de ruitjes van de kapitein/officieren kajuit(?) gemaakt en geplakt. Hierdoor weet ik precies tot welk punt ik door mag schuren. Ik moet zeggen dat ik het maken en toevoegen van dit onderdeel echt een grote toevoeging vond aan het geheel. Het gaf mij wel het gevoel dat deze kit van een heel andere niveau was in vergelijking met mijn vorige.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het was nu tijd voor het meest gevreesde onderdeel voor mij: het beplanken. Bij het buigen merkte ik direct dat de plankjes van de kit aanzienlijk dikker waren dan de plankjes van mijn vorige boot. Dit zorgde ervoor dat ik een aantal plankjes had gebroken. Dit zorgde af en toe voor enige baal-momentjes, maar naar verloop van tijd kreeg ik het werken met de plankenbuiger ook door en werd het buigingsproces een stukje makkelijker (maar altijd spannend haha).

    [​IMG]
    [​IMG]

    Na de eerste paar plankjes ben ik ook begonnen met de eerste planken voor de reling te maken. Achteraf gezien was dit niet het meest intelligente idee aangezien ik beter eerst het dek had kunnen beplanken, nu moet ik dit op maat uitsnijden. Ach ja, het mag niet te makkelijk worden denk ik maar... :hammer:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Als leuke extra heb ik nog even mijn vorige model erbij gepakt om het verschil in maat te laten zien. De Albatros was 1/55 met schaal en de Bounty is 1/50. Op de foto's zie je het enorme verschil in formaat. Persoonlijk schrok ik van de breedte en hoogte van de romp. Na even een tijdje bezig te zijn met de Bounty was ik compleet vergeten hoe klein de Albatros eigenlijk was....!

    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier hou ik het voor nu bij. Er zullen meer berichten volgen met uiteraard nog veel meer foto's!
     
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Netjes Velasque,
    Als je op het dek een watergang wil aanbrengen, dat is een plank die rondom het dek ligt, is het nog zo gek niet dat je eerst de borstwering (gedeeltelijk) optrekt, dan kan je de watergang er netjes tegenaan leggen.
    Ik zie ook dat je veel nageltjes gebruikt om onderdelen vast te zetten. Het is meestal niet nodig deze er helemaal in te duwen, en makkelijker om terug te verwijderen.

    veel modelbouwplezier
     
    Velasque vindt dit leuk.
  3. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Hallo Herby,
    Bedankt voor de tips! Mijn neiging om veel nageltjes te gebruiken en die er ver in te duwen is wel een beetje gebaseerd op een (ongegronde) angst dat de beplanking ineens los zou schieten. Het zou inderdaad al heel handig zijn om niet ieder nagels tot ver aan de kop toe erin te duwen, scheelt weer zwaarder trekwerk om het eruit te krijgen (als ik mij kan inhouden).
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    Ik gebruik wel altyd soijkers op alle rompen die ik heb gebouwd .
    Mijn modellen hebben ook altyd 2 lagen .
    Spijkers laat de plank niet los en beplank je sneller
     
    Velasque vindt dit leuk.
  5. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Verwijderde je daarbij de spijkers van de eerste laag zodra je de tweede laag beplanking deed?
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Welkom op het forum! Het werken met een plankenbuiger moet je inderdaad onder de knie proberen te krijgen en hier heb je een hoop gemak van. Zelf pin ik de huidlatten wel vast met een punaise waarvan de kop de lat op haar plaats houd. Als je lat goed gebogen is dan hoeft dit maar voor een half uur en kan je om en om doorwerken. Ik zie wel dat je nu moet gaan verjongen bij de boeg. Wordt dit een enkellaags beplanking?
     
    Velasque vindt dit leuk.
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    De eerste huidlaag doe ik met spijkers door de latten, half er in gedrukt, de 2e laag deed ik vroeger met spijkers net onder de lat in het spant gedrukt, en over de lat gebogen, maar dat laat een heel kleine indruk op de zijkant van de plank na, dus recentelijk heb ik "pushpins" aangeschaft ( een soort luxe duimspijkers) die ik onder de plank in de spant duw, eventueel met een resthoutje ertussen om geen indruk achter te laten in de beplanking. De nageltjes van de eerste beplanking worden na een lat of 5 verwijderd en voor de volgende lat gebruikt.
    Kijk maar eens in mijn verslag van de Royal Caroline - kitbashing - werfregister, daar zie je foto's van deze systemen.
     
  8. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Mooie tip met de punaise. Dat wil ik op een volgend project ook wel eens proberen.

    De beplanking is inderdaad enkel laags. Als ik het goed bekijk is het bij dit model de bedoeling dat ik nu een plankje bevestig halverwege de valse kiel en de laatst bevestigde plank. Dit zou er dan voor zorgen dat de onderste beplanking een andere 'look' hebben dan de eerste planken onder het dek.

    Qua verjongen van planken ben ik nog wel echt een leek, vooral met deze vorm van romp. Is het de bedoeling dat de bovenkant van de latten afgeschuurd worden of de kielkant?
     
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Naamloos.png Je doet dit waar de gele streep staat dus aan de bovenzijde die tegen de vorige lat aansluit. De groene lijn is dus de niet gesneden kant. ( Deze afbeelding heb ik even gestolen uit het verslag van Arjen Spiek waar Hans deze afbeelding plaatste)
    Deze verjonging snij ik er altijd aan langs een liniaal en schuur de overgang nog wat bij. Kijk maar ook even in het verslag van de Willem Barentz van Pietsan. Hij heeft net een mooie uitleg geschreven. De laatse afbeelding is uit mijn verslag van de ZP met het vastzetten Bij een enkellaags beplanking komt er beslist geen spijker aan te pas:)
    20180907_194335.jpg
     
    Marcus Botanicus en Velasque vinden dit leuk.
  10. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Ik heb het bekeken en het zag er wel netjes, maar ook complex uit. Het idee bij verjongen is toch dat je de grootste spant opmeet en dit deelt door de lengte van de plankjes om vervolgens deze verhouding om te zetten bij de kleinere spanten?
     
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat klopt. Maar je bedoelt denk ik de breedte van de plankjes.
     
  12. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Breedte uiteraard. Verticaal beplanken lijkt mij ook geen slim plan! :)

    Ik zal vandaag of morgen even de overgebleven ruimte opmeten en streepjes zetten op de verschillende spanten en dan zet ik dat even online.
     
  13. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Na het opmeten (zie afbeelding) van de grootste spant kwam ik op 17,67 planken uit (106mm spant : 6mm plank). De kleinste spant voor is 60mm, dus dan kom je uit op 3,4 mm.

    Zou dit dan betekenen dat ieder lat gelijk gesneden móet worden op deze berekening?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Er zijn verschillende manieren om te verjongen.

    Dit is de moeilijkste.
    Kijk eens in het draadje Vaardigheden, tips en weetjes... | ModelbouwForum.nl hoe Pietsan het verjongen beschrijft, dat zal voor een 2e romp al moeilijk genoeg zijn.

    succes, en veel modelbouwplezier,
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2021
    Velasque vindt dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Op deze pagina vind wat Herby bedoeld, hoe en wanneer je moet gaan verjongen, succes. Vaardigheden, tips en weetjes... | Pagina 6 | ModelbouwForum.nl

    Het afmeten op de spanten is op zicht niet verkeerd, maar pakt over het algemeen toch anders uit in de praktijk door subtiele verschillen in breedtes van de latten. Dus je kan het beter per lat iedere keer opnieuw bekijken.
     
    Hans Groenenberg en Velasque vinden dit leuk.
  16. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Bedankt voor de link. Ik zat het toevallig net ook te bekijken.

    Je uitleg lijkt redelijk helder. Bij het verjongen zie ik niet dat je zozeer gebruik maakt van berekeningen. Mijn beeld van de methode is dat je het plankje vast klemt aan de spanten en meet tot waar de plank over de vorige plank zou vallen bij de kleinere spanten. Vervolgens wordt een streep gezet op het plankje om dit op maat te snijden. Is mijn gedachtegang correct of loop ik op een dwaalspoor?
     
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Volgens mij zit je zo aardig in de goede richting. Het is natuurlijk een kwestie van oefening en zal met de tijd steeds beter gaan, zolang je niets forceert en de latten de natuurlijke loop laat volgen moet het goed komen.
     
    Velasque vindt dit leuk.
  18. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Wel een belangrijk struikelpunt is het feit dat ik de plank bij de boeg niet kan meten voor het verjongen gezien het feit dat de buiging zo fors is (zie afbeelding).

    Moet ik in dat geval de plank al buigen met de plankenbuiger en daarna verjongen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Daarom zou ik toch zoals je het deed de berekening aanhouden als een richtlijn. Je zal inderdaad wat Piet aangeeft wel eens moeten herberekenen. Maar het aantal plankjes even uitzetten op de beoogde breedte bij de boeg zou ik zeker doen.
    Je zal wel voor het buigen moeten verjongen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je hoeft de plank niet helemaal rond de boeg te buigen om te zien waar je moet verjongen, als je de lat een klein beetje aan het einde naar de steven drukt zie je meteen waar hij over de vorige lat wil gaan. Dit staat ook in mijn tekst (zie link in post 15) dus of de buiging groot of klein is maakt niet zoveel uit. En Hans liet het al weten, wel verjongen voor het buigen omdat je een gebogen lat een heel stuk moeilijker kan bijsnijden.

    Je kan wel één lat in de vorm van de boeg buigen om te zien hoe ver je moet verjongen, die lat kun je dan een aantal keren gebruiken. Pas wel op dat je in principe nooit meer verjongt dan een halve plankbreedte aan het eind.
     

Deel Deze Pagina