HMS Bounty - Constructo 1:50 - door absolute modelbouw-noob :)

• Topicstarter Topicstarter Cirdan
  • Startdatum Startdatum
Ik gebruik houtlijm wanneer het kale delen betreft die je kan vastzetten of persen. Die supersnel drogende versie is een must.

Het verhaal klopt, UHU hart wordt vaak aanbevolen in modelbouwwinkels, is duurder en je hebt een berg tubes nodig.
Die supersnel drogende houtlijm zou ik maar laten, gewoon een goede witte Bison houtlijm op waterbasis gebruiken.
Snelheid is niet belang; 10 tot 15 min laten drogen en het zit redelijk vast, en geef het de tijd om uit te harden, en dat vraagt wat meer tijd.
De meeste bouwers willen vaak gewoon te snel vooruit; geef het tijd.

Ach...... laat maar zitten ook, lange halen, snel thuis.....:confused:

Het is géén eigenwijsheid van mij, maar op andere grote forums zijn daar al heftige discussies over gevoerd.
Het is daar waar ik die "wetenschap" vandaan haal, omdat de resultaten aantoonbaar beter zijn.
Hetzelfde geld voor het gebruik van spijkers en secondelijm; gewoon niet doen....
De ervaringen van elders zet ik hier neer, in de hoop dat men er iets mee kan.
Voor mij geldt dat in ieder geval wél, ik wil mijn vaardigheden verbeteren en met anderen delen.
Daarbij heb ik geen behoefte aan ladingen foto's van spijkerbakken en diverse soorten secondelijmen zoals dan weer gebeurd......

Als je dit bericht ongepast vind mag je het rustig wissen hoor.....en het is natuurlijk niet op jou gericht.

Laatst bewerkt:
De seconde lijm van Zapp gebruik ik alleen maar voor metaal op hout Klaas en die is echt perfect, dit kun je slecht met houtlijm doen.
Verder hout op hout of knopen in touwwerk altijd met witte houtlijm van Bison.

De Zapp lijm, daar is niks mis mee, heb zelf ook een potje.
De secondelijm waar vaak aan gerefereerd wordt is de Bison secondenlijm, en die geeft witte uitslag.
Ik ga de discussie niet opdrijven, maar ik bedoelde dat een SUPERSNEL drogende houtlijm eigenlijk geen goede optie is.
Een watergedragen witte houtlijm van Bison (D2) is meer dan goed genoeg, kun je goed corrigeren en droogt welliswaar wat langzamer, maar nog altijd snel genoeg.
Jan heeft ondertussen een lijm topic geopend in het andere deel.:D

Mooi schip. Ben benieuwd. En natuurlijk ook welkom. Dan ben ik ten minste niet de enige "rookie" hier ;)

Ik ga je project volgen. Goeie tips heb je al van ervaren bouwers gekregen. Ik heb ook heel veel info verkregen door het inlezen in andere bouwverslagen, dus die tip is misschien wel de belangrijkste.

Qua lijm ben ik het met Hans eens. Neem de tijd, dan wordt het geen haastklus.

Ik heb ook zo'n UHU tube en dat vind ik onhandig omdat je steeds de dop erop moet doen tegen lekken, meteen bij gebruik. Het droogt snel maar dat voegt weinig toe voor mij. Ik wil de tijd nemen en vaak heb je meerdere dingen die gelijmd moeten worden dus altijd iets anders te doen terwijl iets droogt.

Het is maar wat je wilt... Quick and dirty or nice, slow and proper ;)

Ik heb de Pattex witte houtlijm (D2) ik denk dat die vergelijkbaar is met die van Bizon??

Hoe dan ook... veel plezier!

Back