HMS Diana - Caldercraft model

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard Renger, 11 mrt 2017.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    :beer:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  2. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Vandaag naar de plotter en borduurbeurs geweest :)Tja je moet wel goed voorbereid zijn tenslotte als je hout wilt snijplotten Nog nooit zoveel plotters en borduurmachines bij elkaar gezien. Niemand kon me vertellen of ik hout kon plotten. Gewoon maar proberen was het motto. Thuis gekomen bleek mijn hout te zijn gearriveerd dus direct maar met goede moed aan de slag.....
    Ik zeg, hopelijk komen m'n nieuwe hobbymesjes snel binnen, want dat snijplotten was geen succes. :frustie:Op zich snijdt dat ding prima door het hout, maar het oorspronkelijke plaatje komt niet echt lekker over. Vierkante hoekjes worden rond en tot overmaat van ramp bleek de boel achteraf een paar millimeter opgeschoven waardoor de inkepingen van de spanten niet allemaal goed liepen. Ook had dat ding een eigen inzicht in hoe rond de snede moest worden. Dat bleek iets minder dan ik had gehoopt. Zie hieronder het resultaat. Indien nodig, bruikbaar omdat alle puinhopen toch onder de verschansing komen, maar strak is anders
    Wel een hoop lol gehad en da's toch het belangrijkste:)
    IMG_6083.JPG
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Misschien is het snijmesje dan toch iets accurater :rolleyes:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik ben er ff uit geweest en zie dat je de margin plank op je model gaat maken, een knap stukje werk als je dit lukt. De Nederlandse benaming is waterwegplank en over het algemeen word als breedte anderhalf tot 2x de breedte van je dek planken aangehouden, rond de boeg en achterschip is deze plank zelfs nog iets breder. Petje af als je dit mooi voor elkaar krijgt, want de constructie van deze plank is alles behalve eenvoudig! Vooral bij de boeg, waar de kop-breedte die in de margin valt precies één derde van je plankbreedte moet zijn en het schuine gedeelte minstens de lengte moet hebben van één plankbreedte, dit mag wel iets langer zijn, maar dus niet korter. Ik zelf heb deze constructie slechts één maal toegepast op een model vanwege de hoge moeilijkheid graad. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

    Je hebt het ook nog over het "top and but" systeem, maar dit word alleen toegepast bij berghouten en niet als dek-beplanking. Sommige modelbouwers doen het wel als dek beplanking, maar dit is absoluut niet juist! En is dan ook geheel een eigen inbreng die niet historisch correct is.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  5. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Piet fijn dat je weer terug bent. Ik las dat de operatie goed ging en hoop dat het herstel voorspoedig zal verlopen.
    Dank weer voor al je adviezen. Ik begrijp dat het een hele uitdaging is. Daarom wil ik het eerst uitproberen op het geschutsdek. Om te oefenen. Dan zie je de imperfecties wat minder. Dan besluit ik later wel of ik het mooi genoeg vind.
    Het maken van de planken is al een hele klus, maar de eerste helften lijken aardig symmetrisch. Zoals je ziet laat ik ze aan de boeg zijde wat breder worden. Helemaal aan het eind loopt het helaas weer wat taps toe, maar dat gaat echt helemaal niemand nooit zien :)

    Hier nog wat foto's. Niks zit nog vast, want ik ga nog bedenken hoe ik de dekplanken zo krijg zoals je zegt. Overigens geef je aan dat de kopse kant een derde moet zijn van de breedte. Ik lees ook regelmatig dat ze de halve breedte moeten zijn. Ik ga nog wel even kijken wat het makkelijkste is. IMG_6149.JPG
    Best symmetrisch toch?
    IMG_6151.JPG En op het dek sluit het ook prima aan. Gelukkig dacht ik eraan niet de inkepingen van het valse dek te volgen, want die zijn te groot. Het latje geeft het verschil in breedte tussen de waterwegplank en de dekplank weer.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2017
    Pingu57 en pietsan vinden dit leuk.
  6. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Zo de waterwegplank is gereed. Hopelijk zaterdag een start maken met de dekbeplanking. Veel van geleerd. Nu hopen dat het 'jogglen' een beetje gaat lukken.
    Hier wat foto's IMG_6165.JPG Overzicht
    IMG_6162.JPG
    Over deze ben ik niet helemaal tevreden. Hij loopt wat schuin af. 0,6mm om precies te zijn.
    IMG_6164.JPG
    Over deze ben ik wel tevreden.
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ziet er goed uit Eduard. Ga je het top-dek ook zo doen, want hier zie je straks niet zoveel meer van?
     
  8. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Piet, dankjewel. Dit is inderdaad slechts een oefening voor het top-dek. De bedoeling is dat hoe zichtbaarder het dek, hoe mooier het wordt :)
    Is het overigens mogelijk dat jij een fotootje plaatst van het dek wat jij met een waterwegplank hebt uitgerust.
    Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar hoe symmetrisch beide kanten moeten zijn. En tot wanneer je moet jogglen en wanneer je gewoon de dekplank strak tegen de waterwegplank moet aanleggen.
    Mocht dat niet lukken geen probleem natuurlijk.
    Punt is dat ik op internet wel voorbeelden vind, maar ik weet nooit welke juist is en welke alleen maar een goede poging is van de bouwer, maar niet echt correct is uitgevoerd.
     
  9. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Eindelijk aan het dek begonnen. Eerst latjes op maat gemaakt en de breeuwnaden gemaakt. Daarna alvast met een mesje de bovenkant glad gemaakt en getest hoe de nerf liep. Elk plankje gemerkt zodat ik weet wat de voorkant is en zo alle plankjes met de nerf dezelfde kant opliggen. Dit zodat ik ze later niet beschadig als ik het dek nog een keer schraap.
    De eerste latjes inmiddels ook vastgelijmd. Morgen weer verder.
    Hier de foto's
    IMG_6193.JPG
    De breeuwnaad. Ik gebruik een op olie gebaseerd potlood. Werkt prima en wordt erg zwart.
    IMG_6187.JPG
    Voor het schrapen gebruik ik een vlijmscherp (nieuw) mesje. Daarmee test ik de nerf en maak het plankje alvast schoon en glad.
    IMG_6204.JPG
    Resultaat van de eerste plankjes op het dek. De waterwegplank zit nog met dubbelzijdig tape vast dus die kan ik nog gemakkelijk verwijderen. Ik gebruik een vierplanken systeem (of is dit een 3-plankensysteem omdat er drie planken tussen zitten....)
     
    Hans Groenenberg, Pingu57 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit noemen ze volgens mij een 4 plank systeem Eduard.
    Een mooi begin voor dit dek. :)
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2017
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Foto's heb ik helaas niet, omdat het al lang geleden is. Toen wist ik nog niet wat een modelbouwforum was. (model was; uss Constitution)
    Wat de symmetrie betreft, dat moet op het oog natuurlijk wel ong. gelijk zijn bak- en stuurboord. Maar 100% perfect is denk ik niet haalbaar, want de latjes waar je mee werkt zijn van nature ook niet allemaal 100% gelijk.

    In principe moet je gaan jogglen als de schuine kant van je lat die tegen de waterwegplank aan komt groter word als de breedte van je lat.
    Op pagina 95 van het boek; Historische Scheepsmodellen van Mondfeld staat het één en ander beschreven met tekening.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2017
  12. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Piet, dank.
    Ik volg inderdaad Mondfeld. Daar zie ik alleen ook niet tot waar je moet jogglen. Dus moet je op het middenschip helemaal door met jogglen of stopt het ergens omdat het schuine deel dan te lang wordt.
    Nou ja misschien ontdek ik het vanzelf zodra ik daar ben.
    Ik moet nu weer plankjes maken, want ze zijn al weer op. Ik heb er ruim 225 nodig voor het geschutsdek dus ik ben nog wel even zoet.
    Hier alvast het begin van het jogglen. IMG_6208.JPG Nog niet perfect, maar het is tenslotte maar een oefening. En oefening baart kunst :)
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Als je zo door gaat, dan wordt dat een heel mooi dek volgens mij. :beer:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  14. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Jij vind het niet perfect, maar het zit er in ieder geval héél dicht tegenaan. Voor mij is het in ieder geval wél perfect.
     
    Pingu57 en Eduard Renger vinden dit leuk.
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik sluit me bij Jan aan!
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  16. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Prachtig nauwkeurig werk, plezier om naar te kijken.....................
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  17. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Heren veel dank voor de complimenten!
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zo te zien is het helemaal goed hoor Eduard, word een prachtig dek op deze manier:thumbsup:

    Wat je vraag betreft; wanneer te stoppen met jogglen? Dat is inderdaad wanneer de schuine zijde van je plank te lang gaat worden. Dus alleen bij de boeg en soms ook bij het achterschip.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2017
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  19. kralendijk

    kralendijk

    Lid geworden:
    8 feb 2017
    Berichten:
    1
    Locatie:
    loon op zand
  20. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Na een lange pauze toch maar weer eens de boot erbij gepakt. Het mooie weer van de afgelopen tijd veroorzaakt dat de tuin groeit als kool en tja als je die z'n gang laat gaan is het snel een oerwoud. Dus dat ging toch voor :)
    Nu gelukkig een zaterdagje slecht weer .... Eindelijk de eerste helft van het geschutsdek af kunnen maken. Het blijft een oefening dus perfect is het niet. En er zit nog geen olie of lak ofzo op natuurlijk. Iets waar ik nog niet tevreden over ben zijn de breeuwnaden. Die zijn niet echt consistent. Alhoewel ik ze allemaal wel even zwart maak. Ook de oneffenheden op het dek krijg ik nog niet echt goed weg, maar dat wordt misschien beter als er lak of olie op zit.
    Hier de foto's:
    IMG_6887.jpg
    IMG_6891.jpg
    IMG_6890.jpg
    IMG_6889.jpg
    IMG_6888.jpg
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina