HMS Diana - Caldercraft model

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard Renger, 11 mrt 2017.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Eduard, als dit slechts een oefening is, ,,,,,,,,, dan heb je goed geoefend. Mooi man. :beer:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  2. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    dank! tja je ziet er zometeen helemaal niets meer van, Dus vandaar een oefening, Als het was mislukt, was er geen man overboord.
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ziet er netjes uit hoor Eduard. De oneffenheden in de dek beplanking voorkom ik door de latjes eerst te schuren voor ik ze aanbreng, daardoor worden de latjes nagenoeg even dik en glad en zijn ook de breeuwnaden wat egaler en identiek.
    Ik denk als ik je foto's bekijk dat je misschien wat te kritisch bent voor jezelf, ziet er gewoon goed uit!
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  4. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Dank voor het compliment! Ik heb me vooraf inderdaad suf geschuurd op die plankjes om alle oneffenheden weg te halen. Nu ik er na een nachtje slapen nog eens naar kijk ben ik toch wel tevreden. :)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Hmm, vandaag verder met het dek en toch het anders aangepakt. Bij de eerste helft had ik eerst alle plankjes voorbereid en kanten zwart gemaakt en op maat gesneden. Daarna alles vastlijmen. Ook heb ik alles hermetisch tegen elkaar gedrukt en vastgeduwd. Daardoor waren de plankjes niet altijd even breed en heb ik de breeuwnaden praktisxh onzichtbaar gemaakt.
    Bij de tweede helft maak ik nu een latje lijm het heel voorzichtig vast zodat de breeuwnaad precies doorloopt en daardoor ook dikker wordt en dus beter zichtbaar. Dan snij ik het volgende plankje wat dus aan de lange lat aan het vorige plankje vastzat zodat ze altijd even breed zijn en de kopse kant ook altijd goed aansluit. Het resultaat is te zien op de foto: de onderste rijen zijn de nieuwe rijen de bovenste de oude.
    Nu ben ik wel echt tevreden en heb goede hoop dat het bovendek helemaal goed komt.

    IMG_6911.JPG
    IMG_6916.JPG
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2017
    Jaques, pietsan, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Heren, alhoewel het werk wel stil ligt gaat het denkproces gewoon door :)
    Dat geeft me de volgende vraag.
    De Diana had een koperbeslagen romp. Het Caldercraft model levert daarvoor ik dacht 2500 koperen plaatjes mee. Zonde om die niet te gebruiken natuurlijk. Ik vind ze alleen veel te veel glimmen. Nu bedacht ik het volgende om ze te voorzien van een mooie patina laag, maar heb geen idee of dat zal werken.
    Mijn idee was om de plaatjes gewoon in zout water te leggen en ze te laten liggen tot ik ze nodig heb. Dat kan zomaar nog een jaar of misschien wel twee duren.
    Zou dat kunnen werken denken jullie? Mijn gedachte was dat het het meest natuurgetrouwe proces is om de kleur van de origenele platen na te bootsen. Die lagen tenslotte ook gewoon in zout zeewater. Nu weet ik wel dat varen wat anders is dan stilliggen, maar toch...
    Iemand ervaring hiermee?
    Ik weet dat er allerlei vluggere methodes zijn om patina te kweken (gekookte eieren bijv...) maar ik dacht gewoon tijd te gebruiken.
    Ben benieuwd ....
    Groet,
    Eduard
     
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Gewoon eens met een paar plaatjes proberen.
    Je kunt ze ook buiten leggen en de natuur zelf het werk laten doen. Maar dat is misschien weer lastig gezien de grootte van de plaatjes...
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  8. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Roosendaal
    gewoon uit de verpakking aanbrengen (let wel dat er geen lijmresten zichtbaar blijven). daarna gewoon laten staan in de kamer en de plaatjes worden vanzelf dof.
    als je ze gaat behandelen wordt het mogelijk te onnatuurlijk op termijn.
    is bij mij zo ook goed gelukt met een doorsnede van de HMS Victory.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  9. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    hmm misschien dan toch maar niet doen of in ieder geval zoals Hans meldt eerst met een paar proberen. Dank voor de tips weer!!
     
  10. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Het geschutsdek is eindelijk af. De tweede helft is mooer geworden dan de eerste helft. Maar uiteindelijk zal dat niet meer te zien zijn.
    Bij het terugplaatsen van het dek brak het helaas toch over midden. Dus in het midden is hier en daar een iets grotere breeuwnaad ontstaan, maar ook dat verdwijnt gelukkig onder het bovendek ...
    ‘T was wel een klusje :)

    91C575AE-CE47-4DBC-9A60-AA8330CFCD1C.jpeg E05879F4-5D64-4E71-8EC3-6B7C1A135410.jpeg 52364215-9D7A-43C3-98F6-84497EFA390A.jpeg
     
    Stephan Kertész, Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Netjes hoor, wel een hoop werk waar straks niet veel meer van zichtbaar is. En een compleet beplankt dek tussen de spanten plaatsen zonder schade of breuk is nagenoeg onmogelijk. Daarom kun je beter je dek in tweeën snijden/zagen voor het beplanken, dan gaat het wel. Of gewoon beplanken op het schip. Maar buiten dat is het wel erg netjes beplankt!:worship:

    (wel een tikkie jammer dat er wat structuur en kleur verschil is tussen de twee helften)
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  12. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Piet dank voor compliment. Had dek inderdaad goeddeels overmidden gesneden alvorens het te plaatsten in de hoop dat het nog net aan elkaar zou blijven, maar helaas, net te diep gesneden denk ik.

    Structuur en kleurverschil is jammer inderdaad, maar ik gok erop dat het niet zo zichtbaar zal zijn. Voor het bovendek weet ik nu in ieder geval wat de juiste methode is.
     
    Jaques en pietsan vinden dit leuk.
  13. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Een beetje olie doet ook wonderen voor het structuur en kleurverschil.

    E6235A7D-46BA-4993-9D7A-59E999A46AD1.jpeg
     
    Jaques, TIMBERWOLF en *Hans* vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Inderdaad jammer van het kleurverschil, maar dit dek is heel mooi beplankt. :beer:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi opgelost!!
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    De laatste post van Eduard had ik nog niet in beeld toen ik wat schreef, maar dat is met recht wonder olie :thumbsup: nu is het dek prachtig.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er netjes uit Eduard.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    zeker mooi
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  19. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Mooie bouw!! Ik ga hem eens volgen en schuif een stoeltje aan.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  20. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Dank voor de complimenten! Zeer gewaardeerd!
    Nu bezig met binnenverschansing.
    Klein foutje gemaakt. Heb niet gelet op de lijn van de verschansing en er zit bij spant 13 een klein knikje... nou ja... nu niets meer aan te doen. En ik los het aan de buitenkant wel op.
    E19A0583-4FDB-4D8D-86A3-1825DBFE4FE3.jpeg
    8D2CFF39-C0CA-4F95-978E-354A0EA61676.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    TIMBERWOLF vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina