HMS Diana - Caldercraft model

Binnenverschansing zit erop.
Nu de buitenkanten nog instrijken met verdunde PVC lijm. Schijnt te helpen tegen splinteren bij het maken van de geschutspoorten.
AC504B70-4C93-49EA-8BA8-6B595E816917.jpeg

41FE4C08-8FC0-46B8-9B78-18FA47BC82A5.jpeg

708A96FA-2FBB-4967-83C8-13312449D8C8.jpeg

Oeps. Probleem. Ik probeerde het bovendek te plaatsen, maar zie nu dat de voorste plank van mijn hek compleet schuin is gaan staan.
Niet meer te herstellen vrees is. Kan ik zonder al teveel problemen de inkeping op het bovendek iets verplaatsen? Of krijg ik hier later ook nog last van?

8B4FE215-C58B-4076-9DEF-F1574AF447BB.jpeg
8E213D06-C5EB-47D5-8EE7-EC1A777B4E42.jpeg

Bovendek even vastgepind omdat eerste plank precies langs dek moet lopen.
Nu voor het eerst van m’n leven met Balsa hout aan de slag om de beplanking voor te bereiden.
Vind het overigens wel een beetje gek dat het dek aan de achterkant niet aansluit op de binnenverschansing. Bij nader inzien is dat denk ik niet correct. Maar goed. Dat ga je echt helemaal nooit meer zien. Dus voor nu maar even zo laten.
58BF6B2C-96F1-4051-9DC6-7BBB3B0F332E.jpeg

Eduard, de binnenverschansing kun je toch nog verhogen, gelijk met bovenzijde spanten, om het dek wel aan te laten sluiten?
Of zie ik dit verkeerd?
Ziet er overigens goed uit, succes verder.

Het is zeker wat, zo creëer je een hoop lijm oppervlak voor je beplanking. Je moet wel oppassen dat je balsa niet te diep ligt ten opzichte van de spanten. Hier en daar zie ik op je foto's de spanten een tikkie uitsteken, hierdoor kun je subtiele knikjes in je beplanking krijgen waar je rekening mee moet houden.

Piet dank voor de tip, ik zal er om denken. Ik denk dat het hier wel goed gaat omdat het alleen het randje is en de balsa verder wel gelijk loopt met het spant. Ik test steeds met een latje of er geen ruimte is en dat gaat goed.
Overigens zag ik gisterenavond laat nog dat de stuurboordkant nog een iets te dik buikje heeft. Daar mag nog een tikkie van af.

Dat wordt een mooie boot Eduard en prachtig gemaakt.. De vulstukken kan je de volgende keer beter pasmaken als je ze grofweg op de kiel hebt gelijmd en dan pas helemaal pasvijlen/ schuren.

Mensen, graag reactie op de boeglijn. Loopt hij voldoende rond? Ik heb geen idee hoe dit zodadelijk met beplanken gaat worden. Jullie hebben vast meer ervaring dus hopelijk kan iemand aangeven of het voldoende vloeiend is.

3AFD17CC-7FB2-40E2-8C72-9962DD0F7415.jpeg

Aan de foto is niet op te maken of de boeglijn goed is. Dat moet je zelf controleren met een lat......

Piet ik bedoel eigenlijk de onderkant. Zal wel niet de boeglijn zijn dan :)
Dus de lijn waar de boeg de kiel raakt.
Het ziet er goed uit, volgens mij kan het zo best wel. Maar het blijft een foto en op foto's zijn zulke dingen niet makkelijk te bepalen (vind ik). Wel goed dat je hier wat werk van maakt, des te beter gaan straks de plankjes er tegen:thumbsup:

Piet, is ook zo dat foto’s wat lastig zijn. Maar als het er helemaal naast zou zijn zou het vast zichtbaar zijn. Dus dank voor je reactie. Ik hou dit gewoon aan en probeer het te spiegelen aan de andere kant.
Ik vind dat balsahout wel leuk, dus ga er nog even mee door :-)

Back