hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 31 mei 2014.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    beplanken geschutsdek

    [​IMG]
    De eerste plankjes liggen er op!
    De kopse kanten worden er later op getekent, de breeuwnaden zijn met potlood aangebracht.
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    [​IMG]
    [​IMG]
    Detail opname voor- en achterschip.
     
  3. Stp

    Stp

    Lid geworden:
    28 mei 2013
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Vlaams Brabant, Lubbeek
    gewoon een vraagje : het zal vast de foto zijn maar het lijkt alsof de beplanking naar achter toe breder gaat dan in het midden op je laatste foto.
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De foto is genomen met een groothoeklens, daarom krijg je een iets vertekent beeld. De beplanking is overal even breed.
     
  5. Stp

    Stp

    Lid geworden:
    28 mei 2013
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Vlaams Brabant, Lubbeek
    Ik dacht het wel, kon bijna niet anders.
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    verder met beplanken geschutsdek

    [​IMG]
    Er liggen nu 23 planken op het dek die allemaal even lang zijn. Ik teken de breeuwnaden en kopse kanten er straks op als het beplanken klaar is. Dit dek is straks 'slechts' zichtbaar door de kuil, vandaar dat ik hier hele planken gebruik.
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ziet er zeer netjes uit. Zo te zien besteed je er net zoveel aandacht aan als aan de rest ongeacht het wel of niet te zien is als het schip gereed is.
     
  8. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Mooi model hoor,
    De HMS Diana heb hem zelf ook overwogen om te kopen, maar ben toen uiteindelijk toch voor de HMS Agamemnon gegaan. maar vind het toch nog steeds een geweldig schip, en denk haar in de toekomst toch nog wel te gaan kopen.
    Blijf je verslag zo wie zo volgen.

    all the best
    Boris279
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Klopt Erik, ondanks dat dit dek straks door de kuil zichtbaar is, word het wel zeer gedetailleerd. De kuil beslaat straks een lengte van 5 spanten, dus best wel groot. Tevens komt hier de oven, betings, kaapstander (spil), twee luiken met rooster en trapgat en niet te vergeten de 28 18-ponders. Dus dat maakt het wel nodig om het zo netjes mogelijk te doen.
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Leuk om een volger te hebben helemaal uit Willemstad. En de Agamemnon is ook een schitterend model!
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb één kant van het dek volledig beplankt en wou eigenlijk al weer een foto plaatsen, maar ik wacht tot het helemaal klaar is (het dek) anders lijken de foto,s teveel op elkaar.
    Ik ben wel een voorstander van zoveel mogelijk foto,s, want die zeggen vaak meer dan woorden. En je collega,s zien dan of je het goed hebt, of dat er een foutje in zit!
     
  12. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Helemaal mee eens Piet en evengoed zijn foto's altijd leuk.
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb een paar flinke blokken balsahout besteld om boeg en achterschip te vullen voor het beplanken. hopelijk is het binnen tegen de tijd dat ik er aan toe ben. Hetgeen niet zo lang meer duurd. Als het geschutsdek is beplankt en de binnenverschansing geplaatst kan ik gaan beplanken.
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    [​IMG]
    Niets kunnen doen vandaag en gisteren, dus toch maar een fotootje. Aan stuurboord moeten nog zo,n 11 planken, dan kan ik de breeuwnaden er op tekenen.

    [​IMG]
    Het hele dek word netjes afgewerkt ondanks de beperkte zichtbaarheid later.
    Ik vind zelf de 4 mm brede plankjes het wel goed doen op deze schaal. Straks als de breeuwnaden zichtbaar zijn is dat nog beter te zien.
     
  15. Sjors B

    Sjors B

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    750
    Locatie:
    Bleiswijk
    Piet,

    ik moet zeggen dat het hout van je dek planken van goede kwaliteit is !
    Ziet er netjes uit.
    Ben alleen benieuwd hoe je de breeuwnaden gaat maken.
    Ik gebruik zelf een artist pen van faber castel.
    Zijkanten en kopse kanten zwart maken en dan strak tegen elkaar aan leggen.
    Maar ben nooit te oud om iets te leren
     
  16. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Mooi dat je het detail werk nu al oppakt bij dit schip. Je bouwt met hoge kwaliteit en dat maakt het verschil. Leuk ook om te volgen.

    Toch misschien voor de volgende keer om de latjes toch in stukjes te snijden. Dit omdat je dan ook echt wel wat kleur accent en nerf verschil ziet als je er tussendoor kijkt. Dat is net weer dat ietsje meer.
     
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb hier hele latten gebruikt, omdat het dek straks alleen zichtbaar is door de kuil.
    Er komen wel breeuwnaden op en kopse kanten, in dit geval met potlood om de zelfde reden. Misschien even afwachten op het eind resultaat,want buiten het feit dat er niet zo gek veel van dit dek te zien is als het schip klaar is, komen er ook nog 3 of 4 bijboten (sloepen) op de kuil die ook nog een stukje zicht wegnemen. Vandaar dat ik hier voor heb gekozen. Als dit dek klaar is en ik leg het volgende dek er op is waarschijnlijk duidelijker wat ik bedoel en ook beter zichtbaar. m.a.w. Het heeft niet zo heel veel zin om hier een gedetailleerd dek neer te leggen van afzonderlijke plankjes omdat dit niet of nauwelijks te zien gaat zijn.
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De breeuwnaden worden er op getekent als het dek geschuurd is, zal later wel duidelijk worden.
    Normaal maak ik de zijkanten zwart met een watervaste merkstift, dus op de zelfde manier als jij, maar... (zie commentaar hierboven als reactie op Furioza)
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    [​IMG]

    Ik heb even ter verduidelijking van mijn commentaar het volgende dek er op gelegd. Nu is dus goed te zien hoeveel van het geschutsdek straks zichtbaar is. Alleen de kuil dus. Ik heb het hele dek beplankt onmdat er natuurlijk ook 28 geschutspoorten in komen 14 aan bijde kanten waardoor je "enigszinds" ook nog stukjes van het dek kan zien hetzij zeer beperkt.
    Maar om deze reden vind ik het dus niet nodig om nog meer werk van de beplanking van het gesch.dek te maken, behalve dan de naden en kopse kanten.
     
  20. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Het past allemaal wel heel mooi bij deze fabrikant moet je hier nu nog veel aan bijwerken?
     

Deel Deze Pagina