HMS Dreadnought 1 meter.

hoi allemaal.

na ''geinspireerd'' te zijn van de 2 andere oorlogsbodem's hier op het forum ga ik ook een oorlogfergat maaken en wel de HMS Dreadnought.

dit is een brits fergat uit 1906.

de bouw zal niet snel gaan i.v.m. een nieuwe opleiding het kan zo een jaartje gaan duren.

hier een foto van het orginele schip;
ik kreeg hem niet op het forum als plaatje dus dan maar als link.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/HMS_Dreadnought_1906_H61017.jpg

het spanten plan heb ik inmidels en ik zal z.s.m. een update geven.

alex

Laatst bewerkt:
@Alex,

Een moedig plan om de HMS Dreadnought uit 1906 te bouwen.
Maar verdiep je eerst wat meer in dit schip. Het was geen fregat maar het eerste slagschip dat de grote vernieuwing bracht zoals de turbines en eenheid van primaire kalibers. Het was het geesteskind van Fisher. Door dit schip werden alle andere pre-dreadnoughts (slagschepen) verouderd.

In ieder geval hoop ik dat je wat ervaring in bouwen hebt want dit is een gewaagd plan om tot een volledig eind te komen. Zelfs ervaren bouwers branden hun vingers aan zulke projecten.

Maar hoe dan ook wens ik je veel bouw plezier toe en volg ik je bouwverslag op de voet.

groeten Paul

aa daar is de aansteker ;)

ja dat weet ik wat jij net vertelde.
en over dat vingerbranden daar ben ik wel een beetje bang voor maar ik heb er alle vertrouwen in ;) en anders zijn er altijd clubleden of forumleden (vooral deze'n) die mij dan veder opweg kunnen helpen.

alex

@Alex,

In welke schaal bouw je dit schip eigenlijk? Als ik even reken kom ik uit een niet zo gaanbare schaal. Hoe wil je dat doen met het beslag? Of ga je alles met de hand maken. Wordt zij rc? Het wordt dan wel erg krap om er vier motoren in te zetten.

groeten Paul

daar ben ik ook al tegenaan gelopen maar ik kan niet langer dan een meter gaan ivm vervoer. ze word rc ja.
maar kan ik ook 2 rompdelen maaken van allebij 80 cm en in de miden vast zetten via 2 waterdichte schotten met 4 bouten en moeren?

dan word het rc schip 1.60m en dan is de schaal 1;100. de echte is 160 meter
dat lijkt mij makelijker ook voor het beslag of maak ik nu een denk foutje?

alex

@Alex,

Zou een optie kunnen zijn al ben ik zelf geen voorstander van een romp in delen. Ik weet niet wat voor auto je vader heeft maar als de achterbank plat kan zou ik haar uit 1 deel maken. 1.60 m kan wel in de meeste wagens.

Over de motoren, daar heb je aan twee genoeg als je dat zou willen.

groeten Paul

Alex ,

1/100 is de beste oplossing voor dit model , er bestaat een hele reeks beslagstukken , gaande van relingstandjes tot ankers , en nog meer zelfs ...

Paul heeft gelijk , doe de romp in een stuk , het geraakt nog gemakkelijk in een doorsnee wagen ...

de groetjes ,

Laurent

ja oke het past wel in de doorsnee auto maar ik kan hem dan nergens kwijt dus....
wat is dan wijsheid uit 1 romp en niet kwijtkunnen en uit 2 delen en wel kwijt kunnen??

en ik ga em inderdaat met 2 motoren uitrusten en een wat grooter roer dan de originele.

en het beplanken zal ik dat net 2 of 3 mm vuurenhout doen?
of hebben jullie een andere surgestie.??

mvg alex

@Alex,

Een groter roer zou ik niet doen, trouwens volgens mij had zij er twee. Wel zou ik de schroeven onafhankelijk laten draaien, hiermee kan je ook sturen.

De huidplanken zou ik op 2 mm. houden zeker als je vuren pakt. Dit is toch al taai hout en leg het eerst even in de amoniak dan buigt het makkelijker.

groeten Paul

Back