HMS Fly 1/64 Hybride

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Bitchin, 29 nov 2012.

  1. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Mijn eerste verslag hier en gelijk wordt het al een heel verhaal omdat ik al even bezig ben.

    Even ter voorwoord. Dit is een opwarmertje voor een full scratch admiraliteitsmodel. Of ik moet een kit op de kop kunnen tikken van oa Lumberyard.


    Goed we gaan lekker knippen en plakken en hopen dat het goed gaat en jullie er nog een touw aan vast kunnen knopen. Het is wel chronologisch, maar behelst een periode vanaf ongeveer begin augustus.

    Dame, heren

    (uhhh ik weet niet eens of er daadwerkelijk dames aanwezig zijn)

    Maar even een korte introductie van mijn nieuwe project.

    Ik wil de HMS FLy van Vctory gaan bouwen, maar om nu het hele pakket in 1 keer te kopen, dat ging de vrouw te ver.
    Beetje speuren op Internet kwam k wel verschillende zaken tegen, maar overal verwachten ze dat je een creditcard heb, niet dus.
    Uiteindelijk terecht gekomen bij de digitale winkel van de Kombuis in Putten. Daar kon ik de kittekeningen van de HMS Fly kopen en ik ben bezig om geld naar Engeland te krijgen voor de benodigde PE en casting onderdelen.
    Ik heb al wat hout besteld en binnen en dat ziet er al goed uit. De tekenngen zouden deze week binnenkomen.

    Nu zijn er wel wat topics te vinden over de MS Fly dus dat is een mooie leidraad voor het bouwen, en voor de rest, ach, niet dat ik goed ben, zeker niet, maar het is niet mijn eerste model.
    Het wordt wel het eerste model wat ik in kleur ga zetten, dus witte onderwaterschip en de kleuren aan buiten en binnenzijde (al twijfel ik tussen blauw of groen langs de verschansing)
    Nou ja eerst maar eens de romp maken en beplanken, dan ben k al een knappe jongen.

    Waarom de Fly? Tja, ik ben erg gecharmeerd van de lijnen van dit soort schepen, rank, snel en met een mooie tuigage, ik bouw hem dus zonder zeil, ik vind dat soms afbreuk doen aan de tuigage die dan voor een groot deel wordt afgedekt daardoor.

    Schaal is 1/64 en de totale lengte wordt een 81 cm, dus een aardig bootje.

    Ik zal eens een foto zoeken waar het model mooi te zien is



    [​IMG]

    foto's geleend vanaf MSW, model gebouwd door Belü

    .
    Ik heb dus maar een bouwplankje gemaakt. Eerst eens wa tinspiratie opgedaan op verschllende fora's en dan pas valt het op hoeveel types er zjn. De een gebruikt een paar laten, de andere een luxe en ingewikkelde stellage. ook een paar simpele hoeklijntjes gezien. Ik heb dus zelf maar wat gemaakt al is het totaal niet uniek

    Ik had nog hout even van de schuur en heb daar alles van gemaakt, netjes alles geschuurd, verlijmd etc
    Nou ja, de plaatjes zeggen bijna voldoende. 1 zijde is verstelbaar en aan die kant zitten de opstaande kiel en steven steunen aan de verstelbare lat vast, dus het geheel schuift mee. Aan 1 kant van de plank heb ik twee verstelbare steunen gemaakt zodat ik wat langer of korter kan werken afhankelijk van de lengte van de romp, het kan per cm versteld worden.
    Okee, het was even een paar uur werk, met name de verstelbare kant, maar het is toch een mooi plankie geworden. Eigenlijk hoort hier dan nog een spantsteun bij, maar dat gaan we wel doen met legoblokjes oid, tenzij ik morgen nog een brainwave krijg.
    Goed en nu eens kijken of ik die 5 foto's er in weet te proppen



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Maar eens gaan kijken bij de Kombuis. Veel auto's onderweg dat wel, maar het is wel een mooi winkeltje, niet zo groot als ik gedacht had, maar wel veel kleinspul. Gelijk maar even zachies geinformeerd naar de tekeningen, maar die waren nog onderweg vanuit Italië tje, en ik weet helaas uit ervaring dat die nu niet de meest zakelijke types zijn qua verzending, in ieder geval niet zoals wij dat gewend zijn.
    Nou ja, dan nog maar een paar dagen nagelbijten. maar............ik heb wel wat meegenomen. Er stond daar een tweedehands fguurzaag van Proxxon, okee, de simpele uitvoering, maar voor weinig geld kon ik die meenemen (uhhh zat eigenlijk naar een tussendoor kitje te kijken omdat ik altijd iets mee wil nemen zodat ik het gevoel heb dat ik er niet voor niets heen ben gereden. Maar ik zag dat ding staan en dacht eigenlijk dat het een demo model was en ik ken de prijs van een nieuwe. De vrouw zei, je kan beter zo'n ding meenemen dan alweer een kit, want daar puilt het huis ook van uit en zo'n zaag is toch een goede investering. Bleek het een tweedehands te zijn en voor een kwart van de prijs mocht ik hem hebben, nou aftikken en meenemen. Moet wel een frame maken zodat die vastgezet kan worden aan de werkbank en ook nog iets bedenken voor een wat betere geleiding dan het plasticdingetje wat er nu op zit.

    Maar goed, zaagmachientje heb ik dus nu ook. Ben een beetje aan het schetsen voor een soort draaibankje, gebaseerd op een accuschroeftol of boormachine. Het hoeft geen ding te worden waarmee ik kanonslopen kan draaien, maar voor het simpele houtdraai gebeuren is het wel practisch. IK heb een oude tegelsnijder en daa zie ik wel wat in om dit te kunnen verbouwen. Maar dat komt later wel.

    Hoewel ik nog niets binnen heb gekregen, werken de gedachtentandwieltjes wel.

    Ik kwam het volgende model tegen en dat inspireert toch wel een beetje

    [​IMG][​IMG]

    Het is de US Confederacy van Shipways en dit wordt als een soort admiraliteitsmodel neergezet. Nu is Micky met zijn Rattlesnake ook zoiets van plan en zijn idee had ik dus al een beetje in mijn achterhoofd opgeslagen. Misschien dat ik het iets anders doe, en dan meer een strook van ongeveer 15 cm van de HMS FLy die dan als een soort admiralitetsmodel wordt gemaakt. Inspiratie haal ik uit een site met de heel veel afbeeldingen van de Kingfisher
    en uit de postings van Remcoho op het MSW

    Ik moet dat eerst eens laten bezinken en wat uittekenen op de bouwtekeningen
     
  3. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    IK heb even wat in photoshop getoverd, al ben ik daar niet zo heel erg goed in.
    Ik heb een gedeelte opengewerkt zoals ik dat mooi vind, dezelfde strookbeedte wil ik dan ook op het dek aan 1 helft toepassen, mits dit uitkomt met de tuigage, dat kan ik pas zien als ik de tekeningen zie. IK wil het niet geheel authentiek maken, ik denk dat ik mijzelf dan een Mission Impossible opleg, maar ik wil toch net even iets meer dien dan alleen de kitvorm

    [​IMG]

    Als ik 1 kant helemaal open laat ben ik toch een soortement verplicht om ook de binnenzijde, dus de tussendekken, hutten, wapenkamer etc te maken, en dat was nu net niet de bedoeling. Ik kan wel in iedergeval een heel stel spanten maken en dan kijken hoe het uitkomt,

    Ik werk wel met een dubbele beplanking, die ik dan wel verder moet schuren dan in de volle romp, zodat je aan de overgang van romp naar open deel wel een beetje normale schaalovergang krijt en niet de volle dikte van 1e en 2e beplanking. Het zijn wilde plannen, laat ik eerst eens proberen om de spanten op papier te krijgen, toch?

    Jongens, heren, nou ja whatever

    Ik heb eens na zitten denken hoe ik dat met die frames ga aanpakken en ik heb wel een idee, maar dat wil ik eerst eens even aan jullie voorleggen, mss dat jullie een ander en beter idee hebben (nee ik ga geen compleet admiraliteitsding doen)

    Okee, eerst de basis maar even vaststellen

    Ik wil de HMS FLy dus gaan bouwen vanaf de tekening van Victory (die ik hopenlijk volgens week binnenkrijg)
    Nu wil ik alleen de boel iets gaan aanpassen en aan 1 zijde van de romp frames gaan maken zodat je een stuk van de romp opengewerkt ziet.

    Ik wil de frames gaan maken een beetje op basis van de afbeeldingen van de Kingfisher frame kit (en de tekeningen van de Raleigh van H.Hahn)

    Nu is het zien hoe ik de spanten ga doen.
    Ik heb even een schets gemaakt van wat ik wil doen en dat wil ik verduidelijken met eveneens een foto van de HMS Fly

    de foto
    [​IMG]
    mijn schets
    [​IMG]


    Op de foto is de triplex gunboard te zien die ik getekend heb. Dit is een kitonderdeel. Aan de binnenkant wil ik dan de bovenframehouder maken waarin ik de bovenzijde van de frames vastzet. De kiel wil ik dan een soortement maken zoals op de tekening van de Raleigh staat, dus een redelijk authentieke kielbalk en de nokken waarin de frames vallen.

    Ik vraag mij alleen af hoe dit gaat uitpakken met de andere kant van de kiel cq valse kiel. Ik kan mij ook nog niet direct voor de geest halen hoe dit gaat uitpakken want ik moet een stuk van de vlase kiel ofwel weghalen ofwel een stuk dunner maken en daar de kiel tegenaanplakken (dat heeft overigs wel mijn voorkeur.

    Ik hoop dat de lap tekst en de tekening voldoende idee geven aan jullie om mijn plannen uit te kunnen voeren.
     
  4. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Ben weer even bezig geweest om mijn gedachtenspinsels in tekening uit te werken en ik denk dat dit nog wel eens goed kon gaan werken

    [​IMG]

    Ik heb even een beetje de valse kiel nagetekend van de kit. Door nu op het lage middengedeelte de boel te verlagen wat te zien is aan de stippellijn krijg je een iets lager vals gebeuren. ( midden tekening)
    Aan de onderzijde haal ik de helft weg (triplex is 6 mm dik dus dat kan wel wat lijden) en daar kan ik een stuk inlijmen van een "echte kiel". ( middenonder op de tekening)

    Door de valse kiel donkerbruin of zwart te maken gaat dit mooi wegvallen optisch.

    Van de spanten haal ik aan de framekant het meeste weg, maar laat een strook zitten wat een dubbele functie heeft (linksonder op de tekening) , ten eerste geeft het stevigheid en verband aan het geheel, ten tweede kan het mooi een simulatie van een tussendek worden, althans van een aantal balken, de rest kan ik er in lijmen en verlijmen met een balkje wat door de kitspanten heen loopt. het is mss heel wat werk en hoogstwaarschijnlijk een dubbel op actie, maar de romp gaat in ieder geval niet echt kromtrekken denk ik.

    Tekening is nog steeds niet binnen, maar wel mijn spul uit Engeland, de PE en castingparts voor de zij en spiegelkant en boeg. De PE parts bestaan uit twee fretten van zo'n 20 cm lang en een cm of 8 breed en erg mooi ge-etst

    [​IMG]

    [​IMG]


    Lets the drawings come to me zoals de mexicanen dat zo mooi weten te vertellen :wink: :wink:

    Yess, als het goed is krijg ik mijn tekeningen morgen binnen, als het goed is.
    Ik ben de afgelopen week even bezig geweest om te kijken of de schetsen die ik jullie heb laten zien in de praktijk uit te voeren is.

    Nou dat lukt dus. Ik heb mijn Rattlesnakeproject als donor gebruikt en ik had nog wat afvalhout over waarmee ik aan de gang gegaan ben.
    Ik heb twee spanten gemaakt die je in een kit tegenkomt en die een beetje verbouwd, toen de valse kiel die ik aan de onderkant voor de helft heb verdunt en daar een kiel tegenaan geplakt waar de spanten op komen te liggen. Aan de bovenkant een soort kam gemaakt waarin de spanten dan weer vallen. Ik heb de "dichte kant " beplankt voor de beeldvorming, zo ook de zijkanten van de "openkant"

    Okee, eerst maar even een paar foto's plaatsen zodat jullie het wat beter kunnen voorstellen.

    Ik heb niet erg strak gewerkt omdat het puur een testmodel is, het heeft al wel een naam

    HSM FLY-LEG (het scheeps model Vliegen-Poot)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij foto 2 zie je onder de bovenligger van de open kant vand e spant de kam lopen waarin de spanten vallen



    Ik heb een paar dekbalken gemaakt, en ik wil aan de openkant het dek dan wel leggen en aan de dichte kant de dekbalken laten zien, mss niet geheel historisch verantwoord, maar het gaat om het idee.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2012
  5. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Nou, na een fiks aantal uren tekenen, zagen en passen toch al iets wat op een begin gaat lijken, ik heb de spanten, valse kiel en vals dek even in elkaar gestoken om te kijken wat er weg moet en kan. Mij viel alleen de grootte een beetje tegen raar genoeg, want ik heb de tekeningen dus ik had al goed moeten weten wat de afmetingen zouden worden.

    Nou ja, eerst de foto's maar
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ben vandaag aan het vechten geweest met de spanten, met die valse kiel kreeg ik de boel niet recht, mss als het gelaserde onderdelen waren wel, maar handgezaagd werkte het alleen maar tegen, nou ja, zonder gaat ook, het is alleen maar om de boel te kunnen richten volgens mij. Heb de spanten al wel gekort en de valse kiel alvast wat in gesneden, ik laat het nu eerst even drogen voor ik verder ga, kan die gebroken spant ook even goed uitharden

    Ik ben hooguit een paar uur per avond bezig en dan nog het meest met het bedenken en passen van de diverse mogelijkheden. Ben nu nogal bezig met het uitzoeken hoe dik mijn spanten moeten worden, ik kan weinig vinden op het wereldwijde web dus ik moet de maten gaan schatten aan de hand van enkele andere modellen. Ik neem daarvoor wel een redelijk vast punt. Ik wil ze 5 mm dik maken, dus dat omgerekend een cm of 32 zijn, ik weet eigenlijk niet of dat een beetje een normale maat is. Ik kan dus niet de nederlandse boeken er op naslaan omdat dit engelse bouw is en er werkelijk heel weinig over de Swan class te vinden is, of ik moet op de verkeerde plekken zoeken.
    Ik heb nu de spanten vast maar zal er weer twee los moeten halen omdat die wat verschoven zijn, ik laat nu eerst de boel even goed uitharden voordat ik ga breken. Verder zag ik dat ik toch nog een denkfoutje heb gemaakt voor wat betreft het maken van de dekbalken. Ik heb de valse spanten er wel staan, maar eigenlijk staan die dus nogal in de weg voor de balkenconstructie. Nou, eerst maar eens de boel een beetje vastzetten, dek er gedeeltelijk op zodat ik een wat stabielere doosvorm krijg, dan de spanten eens in model gaan schuren, die zien er nu nogal hakkerig uit, maar dat komt omdat ik ietwat ruim heb uitgezaagd , beter iets te veel schuren dan te kort komen. A is dat nog niet eens zo bezwaarlijk omdat je met stroken fineer de spanten kan uitvullen.

    ook moet ik de frames, althans de juiste vorm gaan bepalen en daar gaat dus ook een hoop teken en rekenwerk in zitten. Ach het houdt mij van de straat. de kielkam is wel klaar en kan tegen de valse kiel aangeplakt worden, ik heb de spanten iets verder uit elkaar gezet dan op de diverse Kingfisher en Pegasusmodellen te zien is, waarom? Omdat de rest een volromp is en wanneer ik de frames echt dicht op elkaar zet het effect teniet wordt gedaan wat ik eigenlijk wil bereiken. noem het een vorm van dichterlijke vrijheid. (ik heb ongeveer 6 frames minder)
     
  6. Germt

    Germt Guest

    Interessante bouwplank hoor:cool:
    Een admiraliteits model in de toekomst? Heb ik ook al naar zitten kijken; de US Conferacy van Shipways, maar is een beetje duur:confused:
    Voorlopig heb ik nog werk genoeg, maar ga deze zeker volgen, is inderdaad een mooi schip.

    Germt
     
  7. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Hier weer een paar foto's

    Als eerste de spantenzooi, Normaliter zit hier een vals dek voor het verband, maar gezien mijn ideeën moest het dus anders. Ik heb dus vulstukjes gebruikt, hierna het dek voorbereiden en vastzetten afgezien van het deel wat ik open wil houden.

    [​IMG]

    Omdat ik de spanten zelf ga maken gebruik ik de methode zoals bijv Harold Hahn dit gebruikt. Ik heb dus op de bouwtekening de boel maar eens afgetekend, tja, dat Erik dan een paar mooie plaatjes plaatst moet ik dus wss anders gaan denken. Dat wordt dus waarschijnlijk alles uitgummen en overnieuw tekenen.

    [​IMG]

    Ook heb ik de spantenkam gemaakt welke in de valse kiel wordt geplakt, en waar de spanten op terecht komen

    [​IMG]

    Is het normaal dat ik toch regelmatig weer wat anders wil gaan doen? Of is dat puur een kwestie van een slechte voorbereiding?

    Na het zien van andere schetsje, heb ik mijn oorspronkelijke idee wat ik had laten varen en zit nu weer te zoeken op het WWW naar andere ideeën.
    Moet toch maar eens mijn gummetje zoeken en de tekening schoonmaken.

    Nee, ik ga nog steeds de boel openbouwen, maar ben nu op zoek naar de manier om frames te bouwen die niet te moeilijk is, de grootste kans op slagen heeft en daarbij ook nog eens visueel aantrekkelijk is. Ik ben dus weer lekker aan het zoeken, tekenen, meten etc en doe geen klap aan het daadwerkelijke bouwen. Wat voor jullie misschien jammer is want ik kan jullie niet verwennen met visuele sushi HAHAHA

    Ach, ansich is het ook niet erg, ik leer weer het een en ander, ik vind weer het een en ander en ik ben lekker lief bezig zegt de vrouw, zonder dat de tafel volligt met hout, gereedschap zaagstof etc.
     
  8. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    ik heb inmiddels nu wel een redelijk idee hoe ik het gaat doen, dus weer even terug naar de tekentafel (lees salontafel) en even opnieuw de boel tekenen

    Ik heb nu een paar modellen kunnen nameten en mss lijkt het erg smal, maar ik maak de frames nu 4 mm met een tussenruimte van 2 mm. Elke 4e frame maak ik iets dikker en een andere vorm op de kiel (liggende timber) de tussenframes staan tegen de kiel. (ook bepaald aan de tekening
    Ok, dat is voor een 4 rate ship, dus mag ik iets dunner werken.

    Ik zag alleen dat de engelse tot ongeveer 1760 de frames dubbel maakte met de futtons los van elkaar, ik zet ze wel aan elkaar.

    Goed, vanochtend de delen voor de frames gezaagd, malletje gemaakt en ik kan nu de 1e 10 van de 30 gaan plakken

    [​IMG]


    Waar ben ik aan begonnen, is domweg uit de doos bouwen al niet moeilijk genoeg?

    Inmiddels ben ik alweer een stapje verder, ja, echt.

    Ik heb een tekening van een frame gemaakt waarvan ik denk dat het heel aardig lijkt (met een kitspant als basis) een aantal copietjes gedraaid (thanks baas) en na uitknippen opgeplakt, althans een paar. Toen zagen.............

    Nu leerde je vroeger dat je netjes binnen de lijntjes moest kleuren. Ik heb er nu een nieuwe dimensie bij gekregen en dat is netjes net buiten de lijntjes zagen en dat valt niet echt mee, Ik moet dus een beetje spelen met toerental van mijn, door stroom aangedreven, figuurzaagje. Misschien moet ik er een wat fijner getand blad infrommelen, of domweg iets meer geduld hebben. Jullie begrijpen het al, ik heb er nu twee gedaan en allebei mankeren ze wat. maar goed, eerst maar eens trachten ze allemaal uit te zagen, dan ze in een submontage vastzetten en dan afwerken, minste kans op breuk hoop ik dan.
    Maar zover is het nog niet. Ik moet allereerst een nette kielbalk en en nette bovenframehouder maken, dan de boel verlijmen met tussenstukjes ertussen, want dat zie ik op meerdere modellen. Dan kan het dek er op, dan de spanten schuren en dan de subgroep er bij en middels een lat de boel mooi vloeiend schuren, maar dan zitten we inmiddels wel aan de oliebollen ben ik bang

    Ok, na een hele lap tekst verwen ik jullie met 1 foto

    [​IMG]

    De drie stappen van een frame, het lijmen tel ik even niet mee

    Die vreemde inham in de bovenste deel (futtock) hoort er dus te zitten, hoop alleen dat het sterk genoeg is om de triplex basisstrook te kunnen houden.

    Ik ben ook nu aan het puzzelen hoe ik mijn dekbalken zou doen, niet zozeer hoe te maken, maar meer wanneer deze in te passen in het model zonder dat ik het mij erg moeilijk maak

    De frames zijn iets dunner dan de 1 voets die ik eerst wilde maken (4.6 mm) , het zijn nu meer 10 inches geworden, dus 4 mm dik
     
  9. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    zelfs met mijn ADHD zaag (kreng stuitert alle kanten op) blijft het nog zitten. IK echter wel een gaatje doorboren en een soortement duveltje er in jagen, puur ter extra stevigheid, want idd, je heb gewoon altijd het risico dat het breekt. Maar eenmaal de witte houtlijm goed uitgehard, is dat soms alleen met grof geweld los te wrikken

    Maar goed, ik heb ze nu alle 10 uitgezaagd en alvast een bovenligger op maat gezaagd.
    Gelijk maar even een paar beetje klem gezet voor een stukje onvermijdelijke beeldvorming.

    O ja even een kleine disclaimer, niets staat vast, niets is gelijmd en alle zichtbare fouten en onvolkomenheden zijn puur veroorzaakt door de camera.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja, ja, ik weet het, maar ik wilde toch wat zien

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Het eerste setje ging best lekker en ik heb nu een mooi pakketje geschuurd

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nou, dat ziet er best wel mooi uit, ik ben blij, dus het tweede setje ook maar aangepakt, ben ik bijna klaar tik ik 1 van de klemmen aan en breken de toppen er van af. Ik ben dus niet meer blij, want die moet ik nu apart schuren en ik moet er 1 opnieuw maken.

    Ach het kan ook niet altijd mee zitten want dan denk ik dat ik alles kan

    Het was een vroege zondag morgen en de rest vand e familie lag nog plat, volgens mij waren de kids weer eens erg laat, of erg vroeg thuis, dus die zou ik voor 1500 uur toch niet zien en de vrouw houdt het vaak tot een uur of 1 uit.
    Dus maar lekker met een bak koffie aan het aanrecht aan de klooi geweest.
    Ik had gister al even wat uitgeprobeerd en ben daar vandaag mee verder gegaan.
    Wat ik dus gister had was dit
    [​IMG]

    De tussenstukjes een aantal hoekjes uitgesneden voor de langsbalkjes en de hoofdbalken ook wat ingekeept voor de dwarsliggers. Maar wat een rotwerk is dat, blij dat ik niet een heel dek hoef te maken.

    Goed, dus lekker aan de gang en hieronder komen dan de diverse stadia van mijn bezigheidstherapie te staan

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mooi he, die foto's die naadloos overlopen
     
  11. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Maar er zijn er nog een paar


    [​IMG]
    [​IMG]

    Hoewel ik toch aardig strak heb nagemeten is de boel toch iets verschoven en zit er een lichte knik in, die wonderbaarlijk wegvalt als je het stuk inde romp inbouwt

    Nu kwam ik er achter dat ik toch wel weer een paar fouten heb gemaakt

    Ik ben dus de eindknieën vergeten mee te nemen in mijn plan en ik heb mij waarschijnlijk 2 cm te kort gemeten of afgelezen bij de schets, wat ik kom nog wel wat tekort.

    Op de laatste foto heb ik het stuk dek even in de romp gehangen, meer om te kijken wat de inkijk was naar het valse spant en kiel gedeelte, maar dat valt mee. Ik moet nu alles eerst maar eens netjes gaan schuren, dan toont het ook al wat strakker. IK heb doelbewust de liggers en zo wat langer gehouden, want het is simpeler om er wat van af te halen, dan bij te zetten.

    Ik moet maar weer eens goed gaan kijken naar de beelden van de Kingfisher om te zien hoe alles nu weer verder zit en dat dan weer gaan nabouwen en hopenlijk kijk ik nu eens een keer goed, want ik ben steeds bezig, verspil uren aan zaken die ik er weer af moet laten.

    Ach, opeens vallen alle puzzelstukjes in elkaar en heb ik een mooi model

    Heb niet zoveel heel veel spare time, maar zo af en toe kan ik effe wat doen.
    He het dek nu vastgelijmd en ben nu bezig met de basis van de frames te maken, dus een soort inschuifbare sectie.
    Ik zet eerst om de 4 frames 1 vast zodat ik straks de triplex basisvorm kan verlijmen, de top van de frames verdwijnen toch weer. Achteraf gezien had ik eventueel de hele sectie kunnen maken, dus frames en dekbalken, maar ja, dat is achteraf. Ik ga mijn plannen nu niet meer wijzigen welke ik in mijn hoofd heb

    Ok, maar weer eens een vrolijk plaatje

    [​IMG]

    De afstand bepaal ik met de schuifmaat. Stom dat ik eigenlijk nooit eerder aan dat ding heb gedacht tijdens de bouw van andere projecten. Ik zag ze regelmatig bij andere verslagen, maar er was nooit een "kloink, das handig"

    Ach en zo leren we dagelijks weer wat bij, toch
     
  12. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Omdat ik vanavond een ingelaste avonddienst heb (waarom kan ik ook geen nee zeggen) kan ik deze ochtend wat doen.

    Ik heb dus weer een paar frames in mijn sectie geplakt en ben bezig met het beplanken van het tussendek

    [​IMG]

    Uhh hoezo beplanken van en waarom zo amateuristisch?

    Uhh, ja, uuhh kijk, ik ben van het principe "De schijn van details is soms beter dan de details zelf" en als ik die dekbalkenconstructie er op hannes moet het wel een beetje geloofwaardig zijn wat je tussen de balken ziet, ja, een beetje zeg ik toch.

    Dus krijg je zoiets:

    [​IMG]

    Als je dan de latjes niet geheel strak tegen elkaar aanzet, krijg je een mooi effect als je naar binnenkijkt, moet trouwens wel even verder door beplanken hoor, naar stuurboordzijde, tis anders een heel groot diep gat.

    Als ik dan even de framesectie er in schuif wordt het best grappig..............let wel, moet alles nog netjes afwerken...............

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo ligt tie er een beetje naast

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ben weer een stapje verder, het dek is grotendeels beplankt, het achterek is nogal zwart vanwege het doorlekken van de stift, maar dat gedeelte is tcoh niet meer zichtbaar, vandaar dat ik het niet geheel doorgeplankt hebt, mss achteraf toch doen maar dat zie ik wel. Maar wel al aan het schrappen geweest, daarom dat scheermesje

    [​IMG]

    Ja, de gaten zien er lekker rafelig uit, maar dat gaat verbeteren

    Ben ook al bezig geweest met het eerste rooster, maar zoals iedereen het al ondervonden heeft, zijn die miniroosterbalkjes al erg breekbaar.
    Heb dus een rooster gemaakt wat half op de dekbalken komen te liggen. Hier dus een paar foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het rooster zat nog wat los, vandaar dat het een beetje omhoog staat.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2012
  13. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Ik ben weer een kabouterstapje verder, heb nu de roosters af en als ik zo kijk hadden ze wel wat fijner van graat mogen zijn, maar dat is mijn persoonlijke mening en gevoel,niet dat het misstaat, maar ja.........................hoe leg ik dat uit.
    nou ja, zo maar dan:

    [​IMG]

    Op de tekening was er een zeer simpele vorm van de lenspompcombinatie te zien, op internet kwam ik dus veel beter tegen, alleen dit was dus wel 1/48

    [​IMG]

    En ja, dit is ook tevens door een masterbuilder gebouwd.

    Mijn uitvoeringen zijn dus kleiner, 13 breed en 9 mm hoog en verre van perfect, maar wel stukken beter dan de kituitvoering is mijn bescheiden mening.
    Ach, ik plaats gewoon de plaatjes. Ze zijn nog niet geheel klaar, de dichte kant is belegd met latjes, de open pomp zou ik officieel met bussen moeten maken, maar daar noet ik nog even wat op gaan bedenken, want het is wel erg teer zo klein

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is alweer even geleden dat ik iets melde over de bouw van de Fly special edition :D Ik heb nu het balkengedeelte van het dek vastzitten, alleen aan de zijkanten aan laten sluiten op de kitspanten. Ben bezig geweest om het campanjedek te beplanken, de pompen komen op hun plaats inclusief de leidingen vanaf beneden. Ook heb ik er weer een 10 spanten bij gemaakt, maar op de een of andere manier gaat dat niet zo goed als ik dacht. Ze staan niet lekker in verband en ik heb best wel veel schuurwerk er an. Ook omdat je uiteraard niet elke spant op exact dezelfde wijze uitzaagt en ik de eerste ronde erg netjes en stom genoeg op de lijntjes had gezaagd.

    Ach, elke dag een uurtje bouwen geeft soms niet de voortgang die je zou willen, Ik betrap mij er op dat ik soms schijnbaar doelloos aan het staren ben terwijl in mijn hoofd diverse youtubeachtige filmpjes op slechte kwaliteit voorbijrazen met de gang van zaken en de diverse nog uit te voeren stappen.

    Maar goed, wie A zegt zal ook B zeggen dus ik moet maar gewoon doorgaan met wat ik aan het doen ben.
     
  14. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Goed, ik werk dus geheel zonder BB, en dan krijg je het volgende beeld. Ik had in mijn schriftelijke uodate al aangegeven dat ik de dekbalkconstructie had vast gelijmd aan het vaste dek, al even aan het schuren was geweest met de framesectie en dat ik het campanjedek had beplankt. Okee, hier dus het bewijs van de werkzaamheden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb het tussendek ook maar beplankt, was wel zo netjes. Wat tussenbalkjes er bij en nu alleen even wachten tot de 1e beplanking er opgaat voor de afwerking. Moet even kijken hoe ik dat ga oplossen, maar ik denk dat ik wat gaten maak waar een langsligger in komt waar de dekbalken opsteunen. Zo gebeurde het in het echie ook.

    De framesectie heb ik nu dicht, althans nog 1 denk ik richting boeg, nu nog nr 5 tot 9 schuren, die heb ik er net tussen tussen gezet en even kijken wat ik ga doen emt de afstandhouders. Deze zijn verlijmd omdat ik toch een stevige constructie wilde hebben voor ik ging schuren, maar ik moet nog even kijken wat ik er mee gaan doen. De bovenste rij ligt visueel en gemeten niet echt op 1 lijn, dus dat moet ik sowieso even aanpakken en mss maak ik ze ook wel smaller. Moet maar eens weer mijn referentie doorkijken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er zit nog een aardige deuk in het geheel, maar niets wat een vijl, schuurpapier en wat energie niet kan oplossen

    En als laatste even een foto van het achterdek er los op gepast, hier moet ik nog de balkenconstructie in het open deel voor gaan maken, maar je krijgt nu wel een aardig beeld hoe het uiteindelijk moet gaan worden (uhh volgens mij gebruik ik die zin wel heel regelmatig)


    [​IMG]

    Zo, ik ga niet veel meer doen aan de framesectie, heb nog een keer lekker geschuurd en besloten om geen vloeiende lijn te maken, maar wel wat frames iets aan te passen. Ook heb ik de bovenste rij afstandhouders weggehaald omdat deze ten eerste niet in lijn stonden en ten tweede gewoon niet mooi was. De onderste rij heb ik wel laten zitten, geeft gelijk een mooi beeld van het verloop van de frames aan. Heb wel wat balksimulaties en/of afstandhouders gemaakt. Nu eerst de rest en dan de sectie er inpassen

    [IMG]http://i52.photobucket.com/albums/g23/bitchin_photos/spantbouw19.jpg

    Ook ben ik bezig geweest met de balkconstructie voor campanjedek, toch handig als je scratchbouwt, dan kom je wel van al die stukjes hout af die anders maar rondslingeren. Dit is dus een stukje wat ik wel in de donkere beits ga zetten. De truck van de smalle latjes tegen de basisbalk aan zodat je mooie inkepingen kan maken heb ik van MSW, althans van de Kingfisherprojecten. Ideale manier om zo mooie inkepingen te kunnen maken zonder de te moeten steken etc, want je gaat tot de lijmlaag en dat steekt toch makkelijker weg dan op de nerf.

    De dikte heb ik maar een beetje gegokt, ik denk dat het toch heel aardig is.

    Goed ook hier heb ik wat plaatjes van geschoten

    Eerst maar eens op de onderzijde van het achterdek een schets gemaakt hoe ik het zou willen doen

    [​IMG]

    dan is het een zaak van de afmetingen overnemen, rekeninghoudend met dat je spiegelend gaat werken.

    en gaan meten snijden en plakken

    [​IMG]

    [​IMG]

    En uiteindelijk heb je dan zoiets

    [​IMG]

    Even het dek er op voor de beeldvorming

    [​IMG]

    Het is nogal ruim uitbemeten, maar liever er een stukje van af moeten zagen dan er aan te frommelen
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2012
  15. Germt

    Germt Guest

    Grote Goden zeg, hier wordt even een bouwverslag weggezet zeg.
    Hier moet ik even de tijd voor nemen, kan deze snelheid van posten niet bijhouden:cool: maar ga gerust door;)

    Germt
     
  16. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    ben ik vandaag begonnen met de kaapstanders, althans de bovenste, dus al een tijdje aan het zoeken op het wijde web, niets naar mijn zin. Heb ik een besluit genomen kom ik deze tutorial tegen, potdorie

    http://www.modelshipwrightsdatabase.com/Articles/CapstanTutorial.pdf

    Nou ja, nachie over slapen denk ik

    a, op zich zou ik een heel eind moeten komen. Ik zag ook nog een andere tutorial, met diverse uitvoeringen, maar ben erg gecharmeerd van de bouwwijze van David Aschertl . De schrijver van dit maakt wel een wat eenvoudiger en als ik zo de diverse uitvoeringen bekijk verbaas ik mij steeds over de toch wat slordige afwerking. Het wordt blijkbaar geaccepteerd, dus ik denk dat ik de lat met mijn eenvoudige kennis soms veels te hoog leg.

    Ik vraag mij toch enkele dingen af bij een kaapstander. In modelvorm zie je altijd dat er schijven gebruikt worden. Ik kan mij echter niet voorstellen dat dit in het echt ook gebeurde, want dan zou de bovenplaat van de Fly's kaapstander 1.08 meter doorsnee zijn. Ik geloof best dat er bomen zijn die zo dik zijn, maar of dit ook de constructiesterkte aankan.

    Ik zag op 1 uitvoering dat men eerst een aantal vierkante blokken tegen elkaar lijmde en daar de schijven uitdraaide (de bofkonten hebben een draaibank)) maar dat lijkt me een zeer aannemelijke manier op de bovenplaat te maken. Ik zelf heb gewoon latjes tegen elkaar gelijmd en daar een cirkel uit gezaagd, geschuurd en gevijld.

    Ik ga het voorbeeld wel zo goed mogelijk benaderen. maar het wordt in ieder gevaal geen 1 op 1 copie. Dan zou je echt de 1/48 moeten gaan bouwen zoals de modellen zijn


    Ow, die andere tuterial is deze

    http://www.modelshipwrightsdatabase.com/Articles/Capstans%20Articles.pdf

    Ach, het is een paar uurtjes knutselen, maar dan heb je ook wat. Er zijn diverse houtkleuren gebruikt en dedonkere versie komt in ieder geval op het campanjedek, de andere op onderdek. Maar of ik die beits of schilder weet ik nog niet, de bovenste in ieder geval niet

    Ik heb nog lang niet die perfectie die ik zou willen, maar vergeleken met de kituitvoering is het toch al aardig verbeterd. Misschien dat ik nog een paar kleine details aanpas, maar dat zie ik nog wel. Je kan het ook te mooi willen maken, laat ik nu eerst maar eens gewoon de andere zaken verder doen, dan komt goede raad vanzelf.

    Okee, na deze lange intro de foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ow, ik had er wel een lineaal bij mogen leggen, maar de bovenplaat is 17 mm, totale hoogte 50 mm en elke kaapstander is 19 mm hoog. De tussenas is nog los, omdat ik de boel wel moet kunnen monteren. Ik zal de volgende keer ook de kaapstanders op de respectievelijke dekken fotograveren
     
  17. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Dit was mijn voorbeeld. De kaapstander van de 1/48 Kingfischerkit gebouwd door Remcoho op MSW.

    Ik ken hem niet maar hij is wel 1 van mijn grote voorbeelden, juist vanwege de zeer nauwkeurige en nette bouwtechniek

    [​IMG]


    Ik heb dus nog wel wat te leren

    Het is toch al weer langer geleden dan ik dacht, maar ik heb nu ook niet erg veel tijd gehad om wat te doen, deels veel druk op werk en had tussendoor ook nog wat werk aan een ander projectje.

    En veel kijken en zoeken naar een nieuw project.............................wat? Ja, ik kan soms heel lang en intensief bezig zijn met het verzamelen van info.

    Maar de laatste paar dagen heb ik weer wat lopen rommelen aan mijn houtsnuiverij,

    Ik ben nu bezig om eht voor en achterdek te plaatsen, heb al wat zaken op het dek geplaatst, al het een en ander aan schuurwerk verricht, maar dan kan ik de romp gaan schuren, het zijn nu nog redelijke temperaturen buiten.

    Goed de foto's dan

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En ja, ik moet nog heel wat bijwerken en afwerken.

    O ja het achterdek ligt nog los
     
  18. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Het bedenken van, het uitvoeren van de spanten, het maken van de dekbalken gingen mij eigenlijk erg makkelijk af, maar de laatste 3 dagen voel ik mij echt een stumper, echt met mijn 2e model bezig. Ik ben de spanten aan het schuren, maar och och, ik krijg er geen mooi verloop in, controleer met latjes, plaats centers, ze gaan echt alle kanten op behalve de goede.

    Ik zit nu te overwegen om nog 1 dag door te gaan voor boeg en achtersteven, dan de 1e beplanking er op te rossen, in model schuren, bijwerken met plamuur (echt tegen mijn principe in) en dan de tweede laag er op.

    Dit is frustratie met een grote F, ik kan mij niet voorstellen dat ik hier zoveel moeite mee heb. Ik schuur met schuurpapier omdat de eerste pogingen met een vijl werkelijk op bevertandeneffect leken, dus te ver doorging

    Nou ja, morgen weer een dag, weer een poging en dan ram ik de boel domweg dicht en ga dan wel modeleren

    Ik ben ondertussen toch best wel een paar stapjes verder, de zijkanten van triplex er op gezet, de balken gebeitst en de voorsteven een begin aan gemaakt

    Allereerst de delen van de voorsteven al even netjes gemaakt. Nu nog verlijmen en op dikte schuren. Dit omdat het plaatje hout wat ik had 3 mm was en ik ongeveer 5 mm moet hebben, dus twee plaatjes maar op elkaar gelijmd. Ik had eerst een malletje van triplex gemaakt, en die op maat gemaakt en toen de delen op het plaatje verlijmd.

    [​IMG]

    Ook heb ik de triplexreling er op gezet, het toont direct anders, niet waar? Misschien had ik het netjes moeten beplanken, maar dit is er in plaats van de 1e beplanking.

    [​IMG]


    o ja, het zit nog niet verlijmd en ik moet bij de frames de boel even pas maken, dus geen paniek.


    Ik heb de dekbalken met licht eigen gebeitst en dat ziet er netjes en mooi uit, althans voor mijn smaak, ook de dekken zijn behandeld met olie. De spanten op het tussendek moeten nog verwijderd worden en ik moet er zeker wel op tijd aan denken dat ik de rolpaarden op achterdek eerst verlijm voordat ik de boel dicht maak, ook de afscheidingswand naar de vertrekken vand e kapitein moet er nog tussen gefriemeld worden

    [​IMG]
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Er gaat iets mis met sommige foto's. Bij deze bijvoorbeeld:

    [img width=303 height=680]http://i52.photobucket.com/albums/g23/bitchin_photos/kaapstander.jpg[/img]

    moet het rood gemaakte gedeelte weg, dan krijg je de foto wel te zien:

    [​IMG]

    Groet,

    Ad
     
  20. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Tja, en dan ben je zo gefixeerd op zaken dat je dus een klassieke beginners fout maakt. je leert altijd te wachten met het door beplanken van dekdelen totdat de verschansing, boarding of reling staat, omdat vaak de koppen van de valse spanten verwijderd moeten worden, nee, hoor, ik doe dat dus niet, ik ga dus eerst alles netjes beplanken en dan de koppen verwijderen, heb ik dus nu een paar mooie gaten in het dek. Nou ja, maar weer eens oplossen middels de dubbelwandige verschansing en een waterkeerlatje.

    En zo ben ik lief bezig met het alleen maar opknappen van foutjes

    Ik kan nog weken blijven staren en kloten, maar heb vandaag gewoon 1 kant van de verschansing gewoon vastgelijmd. Een man moet soms gewoon doen wat een man moet doen :lol:
    IK heb dus stuurboordzijde gedaan ivm de framesectie. Toch eens uitproberen hoe dat uitkomt

    Oke, toch even twee foto's gemaakt
    [​IMG]

    [​IMG]


    Wat een pokkeprogramma is dat Photobucket momenteel, niet normaal mee te werken. 1 troost ze veranderen om de paar maanden

    maar goed, op de foto's is te zien dat ik een slordige bouwer ben en af en toe best wel veel werk heb aan het weer netjes maken, nou ja, gaat lukken.
    Op de tweede foto is te zien, dat de verschansing aansluit op de spanten, over het triplex komt namelijk de 2e beplankingshoutsoort al
     

Deel Deze Pagina