Hallo allemaal,
Het is even geleden dat ik iets van mijn modelbouw voortgang heb getoont op het forum en daar moet verandering in komen. Helaas kan ik gewoon te weinig tijd vrijmaken voor modelbouw en heb ik mijn project WvH voorlopig opzij gelegd. Ik heb teveel uit te zoeken en wil eigenlijk mijn schaarse beschikbare tijd besteden aan bouwen i.p.v. researchen.
Zodoende ben ik een ander project gestart dit jaar en ben ik al een paar weken onderweg en kan dan ook wat voortgang tonen. Het voordeel van dit project is, dat ik weinig hoef na te denken of onderzoeken en gewoon kan bouwen out-of-the box. In mijn situatie kan ik dit project snel pakken en weer opruimen zonder mijn halve huis te hoeven verbouwen en maak ik snel progressie tijdens de bouw. Misschien een beetje saai voor mijn doen....
Het model
Het bereft een brik-sloep, een twee master uit de Diligence-klasse van de Britse koninklijke marine genaamd HMS Harpy. Het schip is gebouwd in 1796 en het betreft een model kit van Vanguard models.
Op bovenstaande illustratie is de tweemaster HMS Harpy op de voorgrond in het midden afgebeeld. Een afbeelding van het afgebeelde model is hieronder weergeven. Deze afbeelding is afkomstig van de website van Vanguard Models. https://vanguardmodels.co.uk/
Enkele specificaties van het model:
Jaartal - 1795 / 1796 (te water lating)
Schaal - 1/64
Lengte - 845mm (incl. boegspriet)
Breedte - 277mm
Hoogte - 580mm
Dit betreft het model met de koperen beplating en luxe blokken
De Dilligence-klasse
De Diligence-klasse was een serie van acht 18-kanons brik-sloepen die in de jaren 1790 voor de Britse Royal Navy werden gebouwd. Deze schepen werden ontworpen door John Henslow, een van de toenmalige Surveyors of the Navy, en de bouw werd goedgekeurd op 22 april 1795. De eerste vijf schepen werden besteld op 4 maart 1795, gevolgd door nog drie in juli 1795
Ontwerp en Bewapening
Oorspronkelijk was het plan om deze schepen uit te rusten met zestien 6-ponds kanonnen. Echter, op 22 april 1795 werd besloten om ze te bewapenen met zestien 32-ponds carronades, waarbij twee 6-ponders als boegkanonnen dienden, waardoor ze als 18-kanons sloepen werden geclassificeerd. In de praktijk bleek deze bewapening te zwaar, waardoor bij de meeste schepen de 32-ponds carronades werden vervangen door 24-ponds carronades.
HMS Harpy geschiedenis en enkele feiten
HMS Harpy was een Diligence-klasse brik-sloep van de Britse Royal Navy, te water gelaten in 1796 en verkocht in 1817. Ze was het langst in dienst zijnde schip van haar klasse en heeft uitgebreide reizen gemaakt. Gedurende haar diensttijd nam ze deel aan verschillende belangrijke operaties en zeeslagen.
Dienst tijdens de Franse Revolutionaire Oorlogen
HMS Harpy wordt herinnerd als een veelzijdig en effectief oorlogsschip dat deelnam aan belangrijke maritieme operaties aan het einde van de 18e en het begin van de 19e eeuw. Haar bemanning ontving onderscheidingen voor hun moed, waaronder gespen op de Naval General Service Medal voor acties zoals de verovering van het schip La Pallas en de Slag om Kopenhagen.
Voor meer gedetailleerde informatie en bronnen over de HMS Harpy kunt u terecht op de Wikipedia-pagina over HMS Harpy (1796).
Mijn keuze voor dit schip
Dit is een modern ontwikkelde bouwdoos waarbij veelal gebruik gemaakt wordt van pre-fab laser-gesneden delen. Dit zorgt voor heel veel detail in je model, zijn zaken heel precies vooraf ontwikkeld met zeer goede pasvorm maar de modelbouwer wordt minder uitgedaagd in het zelf fabriceren van onderdelen. De charme van deze bouwdoos is het deels open dek met zichtbare dekbalken, de hoge kwaliteit van materialen (perenhout) en 3d geprint beslag met heel veel details, carronades t.o.v. kanonnen en verfwerk.
Dit betekent vooral bouwen en niet te veel researchen of nadenken. Dit past precies in het plaatje wat ik op dit moment nodig heb en zoek. Daarnaast is het een mooi scheepje om te zien, met opengewerkte details en op het dek voornamelijk carronades i.p.v. kanonnen en is voor mij weer eens wat anders. Ook zit aan dit scheepje subtiele verfwerkzaamheden. Diegene die mij kennen, geniet mijn voorkeur om te verven met hout en natuurlijke materialen. Kortom, een leuke uitdaging.
Chris Watton is de ontwerper van deze kit en staat voor accuratesse en kwaliteit voor het werk dat hij maakt. Hij is ook de eigenaar van Vanguard Models. Hij heeft o.a. ook enkele bekende kits ontworpen van Caldercraft zoals Diana, Agamemnon en HMS Victory. Hetzelfde heeft hij gedaan voor Amati (de gehele Victory serie).
De doos en de inhoud
Het is niet zo'n groot schip en dus is de doos ook beknopt van formaat. Ongeveer 60cm lang en 20cm breed. Het grafisch ontwerp is van de hand van de zoon van Chris.
Bij het openen van de doos zit alles heel goed verpakt met bubbelplastic, doosjes en de houten platen vastgetaped zodat het niet kan schuiven in de doos. Het hout is van goede kwaliteit en ziet er prachtig uit.
De meegeleverde tekeningen en fotoboek / bouwinstructies om het model te bouwen zijn erg indrukwekkend! Hieraan kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen!
Het meegeleverde beslag is voornamelijk 3d geprint kunststof en Photo Edge (PE) messing. De blokken zijn van hout.
Zoals gezegd bestaat deze kit voornamelijk uit perenhout. Zowel latten voor de romp als ook voorgesneden platen vol onderdelen met de laser. Veel details, kwetsbare onderdelen en hoge kwaliteit.
De frame en spanten zijn gemaakt van een hoge kwaliteit MDF. Mijn ervaring hiermee t.o.v. vliegtuig multiplex deel ik verderop in het bouwverslag....
Tot zover de introductie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik onder de indruk ben van de kwaliteit en zorgvuldigheid waarmee deze bouwdoos is verpakt en kwaliteit van alle onderdelen, tekeningen en bouwinstructies. De bouw van het model is al een stukje gevorderd, dus de eerst volgende update waarbij de bouw gaat starten volgt snel.
tot snel,
Peter
Het is even geleden dat ik iets van mijn modelbouw voortgang heb getoont op het forum en daar moet verandering in komen. Helaas kan ik gewoon te weinig tijd vrijmaken voor modelbouw en heb ik mijn project WvH voorlopig opzij gelegd. Ik heb teveel uit te zoeken en wil eigenlijk mijn schaarse beschikbare tijd besteden aan bouwen i.p.v. researchen.
Zodoende ben ik een ander project gestart dit jaar en ben ik al een paar weken onderweg en kan dan ook wat voortgang tonen. Het voordeel van dit project is, dat ik weinig hoef na te denken of onderzoeken en gewoon kan bouwen out-of-the box. In mijn situatie kan ik dit project snel pakken en weer opruimen zonder mijn halve huis te hoeven verbouwen en maak ik snel progressie tijdens de bouw. Misschien een beetje saai voor mijn doen....

Het model
Het bereft een brik-sloep, een twee master uit de Diligence-klasse van de Britse koninklijke marine genaamd HMS Harpy. Het schip is gebouwd in 1796 en het betreft een model kit van Vanguard models.

Op bovenstaande illustratie is de tweemaster HMS Harpy op de voorgrond in het midden afgebeeld. Een afbeelding van het afgebeelde model is hieronder weergeven. Deze afbeelding is afkomstig van de website van Vanguard Models. https://vanguardmodels.co.uk/

Enkele specificaties van het model:
Jaartal - 1795 / 1796 (te water lating)
Schaal - 1/64
Lengte - 845mm (incl. boegspriet)
Breedte - 277mm
Hoogte - 580mm
Dit betreft het model met de koperen beplating en luxe blokken
De Dilligence-klasse
De Diligence-klasse was een serie van acht 18-kanons brik-sloepen die in de jaren 1790 voor de Britse Royal Navy werden gebouwd. Deze schepen werden ontworpen door John Henslow, een van de toenmalige Surveyors of the Navy, en de bouw werd goedgekeurd op 22 april 1795. De eerste vijf schepen werden besteld op 4 maart 1795, gevolgd door nog drie in juli 1795
Ontwerp en Bewapening
Oorspronkelijk was het plan om deze schepen uit te rusten met zestien 6-ponds kanonnen. Echter, op 22 april 1795 werd besloten om ze te bewapenen met zestien 32-ponds carronades, waarbij twee 6-ponders als boegkanonnen dienden, waardoor ze als 18-kanons sloepen werden geclassificeerd. In de praktijk bleek deze bewapening te zwaar, waardoor bij de meeste schepen de 32-ponds carronades werden vervangen door 24-ponds carronades.
HMS Harpy geschiedenis en enkele feiten
HMS Harpy was een Diligence-klasse brik-sloep van de Britse Royal Navy, te water gelaten in 1796 en verkocht in 1817. Ze was het langst in dienst zijnde schip van haar klasse en heeft uitgebreide reizen gemaakt. Gedurende haar diensttijd nam ze deel aan verschillende belangrijke operaties en zeeslagen.
Dienst tijdens de Franse Revolutionaire Oorlogen
- Ingebruikname en vroege successen (1796-1797): In april 1796 werd HMS Harpy onder bevel van Commander Henry Bazely in dienst genomen voor patrouilles in The Downs. Op 20 augustus maakte ze deel uit van een eskader dat het schip Augustic veroverde en de Nelly heroverde. Op 25 december 1796 veroverde de Harpy het schip Hoop, in samenwerking met de gehuurde gewapende cutter Hind. Begin februari 1797 onderschepte ze de Franse privéer Requin nabij Dungeness Point en heroverde kort daarna het schip Liberty van Newcastle.
- Verdere operaties en veroveringen (1797): In mei 1797 veroverde Harpy de Russische hoy Leyden en het schip Fourcoing, die goederen vervoerden van Rotterdam naar Rouen. Later die maand heroverde ze het schip Friendship, dat onderweg was van Southampton naar Leith. In juni 1797 nam Harpy de Franse privéer Espérance gevangen, een roeiboot bewapend met 10 draaibassen en bemand door 32 man.
- Expeditie naar Oostende (1798): In mei 1798 nam Harpy deel aan Sir Home Riggs Popham's expeditie naar Oostende, met als doel de sluizen van het Oostende-Brugge kanaal te vernietigen. Hoewel de sluizen succesvol werden vernietigd, dwongen ongunstige weersomstandigheden de troepen onder Generaal Coote zich over te geven.
- Zeeslag bij Saint-Malo (1800): Op 5 februari 1800, samen met de sloep Fairy, raakte Harpy betrokken bij een actie tegen het Franse fregat Pallas nabij Saint-Malo. Na een langdurige achtervolging en gevecht werd Pallas uiteindelijk veroverd door het Britse fregat Loire. HMS Harpy had in dit gevecht één dode en drie gewonden.
- Slag om Kopenhagen (1801): Op 2 april 1801 maakte Harpy deel uit van het eskader van Admiraal Lord Nelson tijdens de Slag om Kopenhagen. Hoewel ze aanwezig was, leed ze geen verliezen, wat suggereert dat haar rol beperkt was.
- Latere operaties en verkoop (1803-1817): Na een periode uit dienst te zijn geweest, werd Harpy in 1803 opnieuw in dienst genomen onder Commander Edmund Heywood voor operaties in de Noordzee. Ze nam deel aan verschillende acties tegen Franse konvooien en privéers. In 1811 voer ze naar de Kaap de Goede Hoop en nam deel aan de Britse invasie van Java. Na een lange en actieve diensttijd werd de HMS Harpy in 1817 verkocht voor £710.
HMS Harpy wordt herinnerd als een veelzijdig en effectief oorlogsschip dat deelnam aan belangrijke maritieme operaties aan het einde van de 18e en het begin van de 19e eeuw. Haar bemanning ontving onderscheidingen voor hun moed, waaronder gespen op de Naval General Service Medal voor acties zoals de verovering van het schip La Pallas en de Slag om Kopenhagen.
Voor meer gedetailleerde informatie en bronnen over de HMS Harpy kunt u terecht op de Wikipedia-pagina over HMS Harpy (1796).
Mijn keuze voor dit schip
Dit is een modern ontwikkelde bouwdoos waarbij veelal gebruik gemaakt wordt van pre-fab laser-gesneden delen. Dit zorgt voor heel veel detail in je model, zijn zaken heel precies vooraf ontwikkeld met zeer goede pasvorm maar de modelbouwer wordt minder uitgedaagd in het zelf fabriceren van onderdelen. De charme van deze bouwdoos is het deels open dek met zichtbare dekbalken, de hoge kwaliteit van materialen (perenhout) en 3d geprint beslag met heel veel details, carronades t.o.v. kanonnen en verfwerk.
Dit betekent vooral bouwen en niet te veel researchen of nadenken. Dit past precies in het plaatje wat ik op dit moment nodig heb en zoek. Daarnaast is het een mooi scheepje om te zien, met opengewerkte details en op het dek voornamelijk carronades i.p.v. kanonnen en is voor mij weer eens wat anders. Ook zit aan dit scheepje subtiele verfwerkzaamheden. Diegene die mij kennen, geniet mijn voorkeur om te verven met hout en natuurlijke materialen. Kortom, een leuke uitdaging.
Chris Watton is de ontwerper van deze kit en staat voor accuratesse en kwaliteit voor het werk dat hij maakt. Hij is ook de eigenaar van Vanguard Models. Hij heeft o.a. ook enkele bekende kits ontworpen van Caldercraft zoals Diana, Agamemnon en HMS Victory. Hetzelfde heeft hij gedaan voor Amati (de gehele Victory serie).
De doos en de inhoud
Het is niet zo'n groot schip en dus is de doos ook beknopt van formaat. Ongeveer 60cm lang en 20cm breed. Het grafisch ontwerp is van de hand van de zoon van Chris.
Bij het openen van de doos zit alles heel goed verpakt met bubbelplastic, doosjes en de houten platen vastgetaped zodat het niet kan schuiven in de doos. Het hout is van goede kwaliteit en ziet er prachtig uit.



De meegeleverde tekeningen en fotoboek / bouwinstructies om het model te bouwen zijn erg indrukwekkend! Hieraan kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen!



Het meegeleverde beslag is voornamelijk 3d geprint kunststof en Photo Edge (PE) messing. De blokken zijn van hout.



Zoals gezegd bestaat deze kit voornamelijk uit perenhout. Zowel latten voor de romp als ook voorgesneden platen vol onderdelen met de laser. Veel details, kwetsbare onderdelen en hoge kwaliteit.
De frame en spanten zijn gemaakt van een hoge kwaliteit MDF. Mijn ervaring hiermee t.o.v. vliegtuig multiplex deel ik verderop in het bouwverslag....


Tot zover de introductie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik onder de indruk ben van de kwaliteit en zorgvuldigheid waarmee deze bouwdoos is verpakt en kwaliteit van alle onderdelen, tekeningen en bouwinstructies. De bouw van het model is al een stukje gevorderd, dus de eerst volgende update waarbij de bouw gaat starten volgt snel.

tot snel,
Peter