HMS Pegasus 1:64

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Jerr, 10 feb 2013.

  1. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Dacht dat ik al wat geschreven had, Ha Jerr
    Goed om weer een Swanclass te zien.
    IK ben net iets verder, maar de vaart is er momenteel een beetje uit door allerlei andere zaken.
    MAAR, ik zag wel ergens dat je mooie tekeningen kan bestellen van de Fly of Kingfisher (de zusterschepen van de Pegasus), maar dan in admiraliteitsvorm en schaal

    Hebbuh, hebbuh, hebbuh
     
  2. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    Pfieuw, ik dacht al dat je met een hele ploeg het snelheidsrecord wou breken ☺☺
    Die manier van beplanken had ik nog nooit gezien, gaat wel lekker snel als het goed gaat.

    grts
    Johan
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Bij de Victory van Caldercraft gebruiken ze 3 stroken met uitgelaserde poorten, voor elk kanonsdek één. Ik vond dat heel prettig werken, en na de tweede beplanking zie je er echt niets meer van. Het goed stellen is het moeilijkste van het geheel.

    Groet,

    Ad
     
  4. Germt

    Germt Guest


    Klopt, is bij de WvH precies het zelfde systeem

    Germt
     
  5. Jerr

    Jerr

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ook al gaat het beplanken zo lekker snel, een volgende keer zal in die platen in de doos laten liggen. Het resultaat van traditioneel beplanken werk voor mij gevoel strakker. Dan maar de geschuts poorten uitmeten of de plaat later enkel als sjabloon te gebruiken.
     
  6. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Ben het helemaal met je eens Jerr en dan het liefst enkele beplanking.
     
  7. Jerr

    Jerr

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Apeldoorn
    Waarschijnlijk als het beplanken me beter af gaat dat ik me bij je aan sluit Dick, maar nu is een dubbele beplanking voor mij wat relaxer werken.

    In het verleden de Svedese gebouwd met enkele beplanking, maar ik was tijdens het beplanken wel wat benauwd.

    [​IMG]
    De Svedese
     
  8. Jerr

    Jerr

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoe verwijder ik deze??
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2013
  9. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Ik lees veel over dubbele beplanking, is dit nu makkelijker als enkele beplanking?

    Ik heb hier geen enkele ervaring mee.
     
  10. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Bij dubbele beplanking beplank je eerst de romp met een redelijk flexibele houtsoort bijvoorbeeld lindehout, vervolgens schuur je en plamuur je de romp tot hij mooi glad is (je werkt dus alle onvolkomenheden weg). Daarna beplank je de romp nogmaals maar nu met een hardere houtsoort bijvoorbeeld notenhout fineer. Omdat de rompvorm al goed is hoef je nu alleen maar aandacht te besteden aan de goede loop van de beplanking.
    Over algemeen zegt men dat een dubbele beplanking wat eenvoudiger is. Er zijn ook bouwers die zeggen dat een dubbele beplanking onnodig veel werk is als je nauwkeurig bouwt.

    Andy
     
  11. Jerr

    Jerr

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ben hier ook nog bezig met een kotter (Lancia Armata 1803) die zelfs een drie laags beplanking heeft. eerste laag moet je mooi leggen omdat deze aan de binnenzijde van de kotter te zien, de tweede laag is er echt voor de versteviging en de derde laag is dan de buitenzijde kotter.
    Als ik hier eerdaags weer mee door ga zal ik er een verlag van starten. .................
    Maar nu eerst de Pegasus. ;)
     
  12. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Dat heb ik niet geweten anders had ik denk ook voor dubbele beplanking gekozen, maar goed bij mijn schip zit de laag er best goed op vind ik zelf. Volgens de geleerden niet helemaal op de juiste manier aangebracht maar ja dat is voor het volgende bouwverslag om dat de specialisten nog een te vragen hoe het moet.:D
     
  13. Germt

    Germt Guest

    Mijn WvH heeft een enkele beplanking, mijn eerste met een enkele beplanking.
    Mijn ervaring is nu dat je met een enkele beplanking beter moet opletten dat het mooi aansluit en er geen bulten of deuken ontstaan.
    Persoonlijk denk ik dat het qua bouwtijd niet veel uitmaakt.
    Een enkele beplanking moet je dan dus nauwkeuriger opzetten:(

    Germt
     
  14. Jerr

    Jerr

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Apeldoorn
    De eerste beplankenig zit er op en eerste grove schuring is gedaan. In het midden een beetje moeten smokkelen maar dan mocht ik van mezelf. :wink:
    OP de foto lijkt er een deuk aan de onderkant te zitten maar dat is bedrog. Nu verder schuren en dan de locatie van het barkhout bepalen.

    [​IMG]
     
  15. Germt

    Germt Guest

    Mooi strak hoor, ik zie nu ineens 3x2 kleinere openingen naast de geschutspoorten, waar zijn die voor?

    Germt
     
  16. Jerr

    Jerr

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Apeldoorn
    Daar ben ik ook nog niet uit. Ik denk dat dit openingen waren voor het landvast. Iemand anders misschien een idee?
     
  17. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Twee x gokken:

    - Spuigaten? (kan als ze op dekhoogte zitten).
    - Touwdoorvoeren voor het lopend wand? (zou uit de tekeningen moeten blijken)

    Landvasten is volgens mij alleen logisch als er een beting in de directe omgeving staat. Daarnaast lagen deze schepen meestal voor anker en niet aan de kade.
    Andy

    Ps wie gokt beter?
     
  18. Jerr

    Jerr

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Apeldoorn
    Voor spuigaten zitten ze te hoog, en uit de tekening kan ik niets opmaken.
    Zal eens gaan speuren over het Wereld Wijde Web.
     
  19. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Ik heb het wel geweten, maar moet maar weer even zoeken waar het stond, het is niet voor de landvasten, volgens mij was dit voor het roeien bij windstilte.
     
  20. Germt

    Germt Guest

    Interessant, ik heb ook al gezocht, maar kan het niet vinden.
    Voor roeien bij windstilte lijken ze mij weer te dicht bij de geschutspoorten te zitten;)

    Germt
     

Deel Deze Pagina