HMS Sovereign of the Seas by JosK

Is inderdaad een vlottere manier omkozijnen te plaatsen in de geschutpoorten, veel Victory bouwers doen het ook zo.
Met dit systeem moeten je poorten wel allemaal exact de zelfde maat hebben, dat vereist toch wel wat ervaring, anders moet je gaan opvullen met plamuur, of bij snijden. Zo heeft elke manier z,n voor- en nadelen.

Als ik het zo zie moet je eigenlijk eerst het kokertje maken, en de koker als mal gebruiken, dat moet je altijd goed zitten.
goed om te weten.

Piet, de koker (dus ook de kozijntjes) hebben exact de juiste maat. De poorten in de wand heb ik krap bemeten. Zo kan ik met wat bijvijlen de poorten op de juiste maat maken zodat het kozijn er strak inpast. Realiseer me nu wel dat ik de kozijntjes voor plaatsing beter kan schilderen (rood). Zo kom je gemakkelijk met de kwast overal bij en dan daarna vastlijmen. Laat tzt het resultaat wel zien.

Kozijntjes geschilderd en met wat bijschuurwerk in de openingen gelijmd. Zoveel mogelijk gelijk met de buitenwand. Daarna vlak geschuurd met de buitenwand. Moet nu nog bijschilderen en dan kan een begin worden gemaakt met de tweede beplanking.
DSC06420.JPG
DSC06421.JPG

hoi, ik had dit idee moeten weten 3 jaar geleden , had een hoop discussies gescheeld.

heeel mooi gemaaakt josk

Even een vraag. Wil met de tweede beplanking beginnen. D'Agostini geeft hiervoor de afmetingen, te meten vanaf de poorten. Nu constateer ik dat dit een gebogen lijn is waardoor de sapelli-latjes dus ook gebogen gelijmd moeten worden, blijkbaar. Is dit juist of moet ik toch een strakke lijn aanhouden zoals ik het touw heb gespannen(zie foto). Dan klopt er wel niets van de aangegeven maten van D'Agostini.
DSC06506.JPG

je kan best eerst met een berghout beginnen: het berghout onder de onderste poorten en van daaruit kan je naar onder en naar boven beplanken.

kijk goed op het plan hoe het berghout loopt vooral de afstand naar de poorten toe is hier erg belangrijk, 1 maal je 1 berghout geplaatst hebt is het verder gewoon voltassen

Wat Amazone zegt heeft hij gelijk in.
Agostini laat je dit doen als de tweede huidlaag erop zit, en ik vond dat niet makkelijk.
Als je nog een paar boekjes achter ligt, dan eerst de boekjes pakken die over de tweede huidlaag gaan, aan de hand daarvan komt er een rode band op het schip, dus dat boekje erbij pakken, en aan de hand van die rode band kun je de plaats van de berghouten bepalen. Kun je dat boekje erbij pakken
En de Sovereign heeft inderdaad een berghout die niet recht bij de waterlijn langs gaat, maar gebogen. Tenminste is dit bij Agostini het geval, niet bij alle modellenmakers is dit identiek, er zijn soms bijzondere verschillen te vinden in de diverse foto's van modellen.

De ronding die je in de tweede laag beplanking aanbrengt is de zeeg. 17e eeuwse schepen kregen een rondgebogen rompvorm, naar voor en naar achter oplopend, dit om het schip meer drijfvermogen te geven, en om de constructie van het geheel sterker te maken. Zoals DeA het aangeeft is het correct, en je moet de latjes dus inderdaad gekromd aanbrengen.

Soms - wanneer schepen het op zee zwaar te verduren kregen - wilde de zeeg er wel eens uit verdwijnen - de voor en achterkant zakten naar beneden en het schip kreeg een zogenaamde "kattenrug".

In de 18e eeuw en verder verbeterde de scheepsbouwtechniek steeds verder en werd het toepassen van een zeeg voor extra sterkte niet meer zo nodig. 18e eeuwse schepen zijn daarom veel rechter.

Nu een probleem:
Ik zie dat de onderste galerij niet aansluit op de huid, 3 mm opening. Kan ik deze zonder problemen opvullen?
Een volgend probleem betreft de aansluiting van de galerijen op de spiegel. De spiegel zit centraal; toch klopt links en rechts niet. Vraag: kan ik ongestraft de zijkanten van de spiegel gelijk schuren met de galerijen?

DSC06736.JPG
DSC06737.JPG
DSC06738.JPG
DSC06742.JPG

Je ontkomt er niet aan hier en daar eens wat weg te schuren en/of op te vullen. Ook het feit dat een spiegel niet 100% past is inherent aan houtbouw. Het perfecte model bestaat wat dat betreft niet. Het is ook niet zo als bij plastic bouw ( waar je twee helften exact op elkaar kan plakken).

Maar de spiegel smaller schuren kan later weer problemen geven met het passend krijgen van ornamenten etc. dus dat zou ik niet te snel doen...

Je ontkomt er niet aan hier en daar eens wat weg te schuren en/of op te vullen. Ook het feit dat een spiegel niet 100% past is inherent aan houtbouw. Het perfecte model bestaat wat dat betreft niet. Het is ook niet zo als bij plastic bouw ( waar je twee helften exact op elkaar kan plakken).

Maar de spiegel smaller schuren kan later weer problemen geven met het passend krijgen van ornamenten etc. dus dat zou ik niet te snel doen...

Dus opvullen die galerijen???

Je kunt ook het onderste latje van de galerij iets rond veilen aan de binnenkant zodat ze volledig tegen de romp aanligt. Dan hoef je niets op te vullen.

Je kunt ook het onderste latje van de galerij iets rond veilen aan de binnenkant zodat ze volledig tegen de romp aanligt. Dan hoef je niets op te vullen.

Hans, dat probleem is goed oplosbaar. Maar hoe los ik het verschil bij de spiegel van beide kanten op?

Wanneer je in jouw topic hierboven de tweede en derde foto bekijkt, dan zie je op de tweede foto aan bakboordzijde (links dus) dat het achterste plankje gelijk is met de delen A ervoor. Op de derde foto zie je dat aan de andere zijde de achterste plankjes iets breder zijn dan de galerijplankjes ervoor. Hier ontstaat dus al een verschil wat je eerst op moet lossen. Daarna zal de spiegelplank denk ik ook beter passen.

Back