HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    HMS Victory, Binnenste buiten.
    Na de afronding van de HMS Victory, heb ik besloten nóg een Victory te maken. Maar dan anders. Iedereen die een model bekijkt probeert er zo veel mogelijk in te kijken. Men is nieuwsgierig hoe het er van binnen uitziet. De dwarsdoorsnede geeft al een redelijk inzicht, maar laat uiteraard niet alles zien.
    Ik wil nu een model maken waar je wél alles van binnen ziet, en niet alleen de buitenkant.
    Vandaar de naam van dit topic: “HMS Victory binnenste buiten”

    Helaas is er hiervoor geen kit beschikbaar dus wordt het een “scratch built”.
    Als bron hiervoor gebruik ik (in volgorde van belang):
    1. McKay: The 100-gun ship HMS Victory. (Anatomy of the ship)

    2. DeAgostini. Delen van het tijdschrift waar de Victory wordt beschreven.

    3. De bouw van de Victory door Alexandru op MSW. Zie http://modelshipworld.com/index.php?/topic/570-hms-victory-by-alexandru-scale-148-plank-on-frames/
    4 Foto's van de Victory. (De eerste week van juli bezoek ik de Victory voor de tweede keer. En ja, ik neem mijn camera mee !!! En een lijst waar ik de afmetingen van wil weten en waar een foto van moet worden gemaakt.)

    ik ga bouwen in de schaal van 1:72. Dezelfde schaal als de doorsnede van DeAgostini. Een aantal onderdelen kan ik dan daarvan kopiëren. Wel zo makkelijk.
    Maar hoe gaat het er dan uitzien?
    Weglaten van buiten beplanking geeft al iets inzicht. Maar een stukje van de Victory had ik al gemaakt zonder buitenkant, en het zicht op het binnenste is toch zeer beperkt. Dat wordt het niet.
    Een halve Victory dan, verticaal langsscheeps doormidden. Dan nog zie je niet alles. Dingen kunnen worden afgeschermd door bepaalde voorwerpen. Wat doe je met dingen in het midden? Kaapstanders bijvoorbeeld of de Brodie-oven? Een halve maken, of toch maar een hele, en dan iets naast het midden “doorzagen”?
    Nee, te weinig zicht op van alles.

    De enige manier om goed zicht op het inwendige te krijgen is van bovenaf. Als je dan ALLES wil laten zien moet je elk dek van bovenaf kunnen bekijken. De dekken moeten dus van elkaar af kunnen worden gehaald.
    Dat gaat het dus worden.

    In het scheepvaartmuseum (of Rijksmuseum?) staat het volgende model. Dit geeft een goed idee van hoe het moet worden.



    [​IMG]

    Ongetwijfeld zal ik tegen een aantal tegenstrijdigheden oplopen.
    Daarom heb ik voor mezelf een aantal uitgangspunten vastgesteld, die ik in voorkomende gevallen kan toepassen.

    1 Het laten zien hoe de Victory er van binnen uit ziet is het allerbelangrijkste. Grenzen hieraan zijn de mate van miniaturisering en mijn eigen kunnen. Ook mijn portemonnee heeft een bodem.
    2 Technische constructie. Wil ik zo veel mogelijk laten zien. Maar het model wordt geverfd en veel constructies zijn niet meer zichtbaar. Bijvoorbeeld alles tussen de binnen en buiten beplanking, maar ook de buitenbeplanking is onder het koper onzichtbaar.

    Dit heeft een aantal consequenties.
    1. Aan het voorbeeld is te zien dat de dekbalken aan de bovenkant veel van wat eronder zit aan het ook onttrekken. Dekbalken zijn nodig, maar ik zal die zoveel mogelijk beperken, op een klein stukje na.

    2. Verlichting is nog een punt van overweging. Er zijn veel lantaarns op de Victory. Elk kanon had er minstens één. In totaal zal het dan tegen de 200 lopen. Dat is wellicht wat overdone.

    3. Er staan 104 kanonnen op de Victory. Die kan je kopen, maar dan is mijn portemonnee leeg. Ik ga de lopen maken van kunsthars en de rolpaarden uitzagen uit triplex. Misschien zijn ze dan niet zo mooi als lasergesneden rolpaarden, het zij dan zo.

    4. Luiken voor de geschutopeningen komen er natuurlijk op. Het touw dat ze openhoudt wordt normaal door een gaatje in de wand gelijmd, en dat is het dan. Nu is ook de binnen kant zichtbaar en zie je het touwtje uit de wand steken. Dus ook de takels daaraan moeten nu aanwezig zijn. De schaal 1:72 is iets groter dan mijn eerste Victory en ik ga in ieder geval proberen de luiken beweegbaar te maken, zodat het takel daarvan ook echt werkt.

    5. Het ruim zal worden voorzien van alle mogelijke spullen die normaal gesproken ook aanwezig zijn. Zeilen, touwen, tonnen, kisten etc. Alles binnen uitgangspunt 1.
    Tijd om aan de gang te gaan.
    Veel tekeningen uit McKay heb ik gekopieerd, herschaald naar 1:72 en uitgeprint.



    [​IMG]

    De eerste stap is dus zagen.
    Hiervoor heb ik een figuurzaag aangeschaft (Proxxon DS 230)
    Als probeersel wat je ermee kan heb ik een stoel uitgezaagd uit beuken 5x5.

    [​IMG]

    Foto stoeltje.
    Hier staan er dus enkele tientallen van in de kapiteins en admiraalskamer. Dit is voor later.

    De eerste stap is de kiel uitzagen, en dan de 32 spanten.

    Als ik zover ben horen jullie meer.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2024 om 15:14
  2. Germt

    Germt Guest

    [​IMG]
    Hier voor heb ik niet genoeg aan zomaar een stoelte, gaat een comfortabel fauteuil moeten worden.
    Jan een héle grote, en interessante uitdaging.
    De details, en het complete interieur er in hebben we hier nog niet gezien.
    Succes Jan, en natuurlijk héél veel plezier:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Ben heel nieuwsgierig Jan ga dit zeker volgen.
    Succes met de bouw.
     
  4. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Wow...
    Hier heb ik ook aan zitten denken. Dus om het schip per dek te laten zien en dan met een perplex steun te laten schuiven. Om zo de dekken te kunnen zien.

    Ik ga je zeker volgen. Ben zelf ook met zo'n heftige hersenkraker bezig. Is alleen maar leuk... :p
     
  5. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Jan, echt een fantastische onderneming, ben onder de indruk van je plannen! :worship:
    Ben ervan overtuigd dat het een heel mooi schip gaat worden met jouw kennis en kunde :thumbsup:
    Succes en veel plezier, Diederik
     
  6. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik ben zeer benieuwd. Ik heb in het Muzeeum in Vlissingen ook zo'n model staan. Helaas was ik toen al betrapt op foto's nemen, wat blijkbaar niet mocht dus ik heb er geen beeldmateriaal van.
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi en ingewikkeld idee.

    grt timberwolf
     
  8. evo70

    evo70

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Gouda
    Dat wordt een hele uitdaging:yes:en flink wat
     
  9. evo70

    evo70

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Gouda
    Dat wordt een hele uitdaging:yes:en zal je aardig wat :hammer:opleveren.
    Knap dat je dit aandurft :worship::worship: ik ga je zeker volgen.
     
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Whoooo!!!
     
  11. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Prachtig deze blijf ik zeker volgen als sectie bouwer.
    Sorry een vraag over de eerste foto.
    Als je de steunen weg haalt wordt het dan een geheel het schip?
     
  12. Germt

    Germt Guest

    Ik verwacht wél véél up-dates hoor Jan, je hebt ons nú iets beloofd......:cool:
     
  13. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Jan woont bij mij in de buurt, dus als die een poosje geen up-date geeft dan ga ik wel eens bij hem kijken. Mooie uitdaging Jan... Succes
     
  14. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    oplever datum: scheepsmodelbouwdag 2015 Duizel ;)
     
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Behoorlijke uitdaging Jan, ik ben benieuwd.
     
  16. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Whow Jan zet het licht maar op :p Groen ;) Ik zit er klaar voor, Heel veel suc6 en bouwplezier.
     
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Nadere informatie.
    Bedankt iedereen voor de aanmoedigingen. Ik zal ze zeker nodig hebben. Ik doe mijn uiterste best om aan jullie verwachtingen (en de mijne) te voldoen.
    Uiteraard heb ik al geruime tijd nagedacht hoe dit uit te voeren, en oplossingen bedacht voor opkomende problemen. Gaandeweg zal dit wel steeds duidelijker worden.
    Nu eerst iets meer over hoe het er moet gaan uitzien. Daar zijn jullie, én Frankwin, vast wel nieuwsgierig naar.
    In het tijdschrift van DeAgostini is in enkele afleveringen aandacht besteed aan de inrichting van de zeven dekken. De afbeeldingen daarbij heb ik hieronder bij elkaar gezet.
    Als iemand hier meer over wil weten, moet hij me maar een PB-tje sturen, dan stuur ik hem die afleveringen met alle tekst. (als pdf).

    [​IMG]

    Ik ga dus al deze zeven dekken individueel, en als losstaand object maken. Maar wel zo dat wanneer ze op elkaar zijn gestapeld een kompleet schip opleveren. Natuurlijk zal je dan aan de buitenkant de naden nog zien. Dat is op het echte schip niet zo, maar dan treedt uitgangspunt één in werking. (Zie bericht 1). Daardoor zullen misschien ook de diverse huidgangen en berghouten niet de exact correcte loop krijgen.
    De masten zullen er als één geheel in staan. De dekken worden dus als het ware aan de masten geregen. Je zal dus ook bijv dek 4,5,6 en 7 omhoog kunnen schuiven om dek 3 goed te kunnen bekijken. Maar als je de masten eruit trekt, kan je ook de dekken allemaal naast elkaar leggen. Zoals op bovenstaande afbeelding ook wordt gesuggereerd.
    Dit houdt ook in dat de masten dezelfde helling gaan krijgen. Historisch correct? Ondergeschikt aan het doel.

    Tot zover over het uiterlijk.

    Hoe dat te realiseren?
    In grote lijnen denk ik dat als volgt aan te pakken. Details komen wel als ik eraan toe ben. Ik zal genoeg “beren op de weg” tegenkomen.
    Alexandru op MSW heeft iets vergelijkbaars gemaakt. Zie de link naar zijn verslag in bericht #1.
    In grote lijnen ga ik het ook zo aanpakken. Hij gaat echter voor de volledig juiste constructie methode en staat zichtbaarheid op de tweede plaats.

    Ik begin met de kiel en plaats daar alle spanten op. Dan krijg je zoiets als de 7-Provincien op de Bataviawerf er nu bij staat. Dan begin ik de bodem te beplanken, van binnen en van buiten. De opstaande spanten moeten dan allemaal worden gefixeerd door beplanking, behalve ter hoogte van het dek. Want er moet enige ruimte overblijven om de zaag erin te zetten.

    Het deel van het ruim wordt daardoor gescheiden van het bovenliggende deel. Het ruim wordt dan verder ingericht en de dekbalken erop gezet.
    Onder het los gezaagde bovenliggende deel lijm ik dan het dek, waardoor dat weer enige stijfheid krijgt. Bij voldoende stijfheid gaat er weer de zaag in, en wordt het eerste dek gescheiden van het dan wat kleinere bovenliggende deel.
    Etcetera.

    Even iets over detailering.
    Er komen 104 kanonnen op te staan.
    Per kanon en luik zijn er gemiddeld nodig:
    11 ringen
    26 oogbouten
    13 blokken
    2 haken.
    En dat dus x 100 !!
    Moet ik nog even niet al te veel aan denken. Het lijkt erop dat dit de grootste kostenpost gaat worden.

    Voorlopig tot zover.
    Ik moet ook nog wat gaan doen.!!

    Jan Zwart.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2024 om 15:18
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Jongens,

    Ik heb op marktplaats alvast naar makkelijke banken gezocht, zodat we hier op ons gemak kunnen zitten en genieten. Niet met de gebruikelijke klapstoeltjes dus.

    Bij de Makro kun je van die grote salamiworsten kopen, hoeven we niet iedere keer op te staan voor de snacks, en ik ga nog even opzoek naar een biertap en een frisdrankautomaat zoals je bij Ikea ziet.

    Het podium is al aardig vrijgemaakt, heeft iedereen straks goed zicht?

    Beginnen maar!
     
  19. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik ben er klaar voor.... Zou er trouwens niet aan moeten denken dat er echt 10 man op m'n vingers staat te kijken terwijl ik aan het bouwen ben.
     
  20. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik zat te denken aan een luxe skybox :cool:...minstens 50 fauteuils....
     

Deel Deze Pagina