HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Update 205
    De afgelopen dagen ben ik weer aan het naaien geweest.
    Op het quarterdeck vlak achter de grote mast zit de hoofdtrap naar het uppergundeck.
    Rond het trapgat ervan zit een leuning met een net erin gespannen.

    [​IMG]
    Foto: Trapgat met leuning op de Victory. Het blauwe bordje links is natuurlijk fout. Naar beneden kom je op het uppergundeck. De overkapping is tegen de regen en ik denk niet van 1805.

    [​IMG]
    Foto: Leuning in aanbouw.

    In de 4 pilaartjes uit de caldercraftkit heb ik een aantal gaatjes van 0,7 mm geboord en daar geverfde spelden in gelijmd.
    Rond stukjes tule normaal garen in genaaid en deze in de vier hoeken van de leuning opgespannen.

    (Dit intikken gaat sneller dan het naaien zelf)

    [​IMG]
    Foto: Het eindresultaat.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    SjorsZ, Marc w, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Mooi resultaat :thumbsup:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mee eens
     
  4. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Dat ziet er gelikt uit Jan! Als je het niet erg vindt aap ik het na.
    Mvrgr. Martin.
     
  5. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Martin, Je mag alles naapen, maar realiseer je dat sommige dingen best veel (priegel)werk is.
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Als gewoonlijk weer bijzonder fraai werk Jan, :rofl:
     
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Update 206
    Ik ben begonnen met de afscheiding van de kapiteinsruimte op het quarterdeck. Dit is een lastige omdat hier veel afhankelijkheden een rol spelen.
    1. De lokatie van de afscheiding heeft veel relaties met de rest van het schip.
    2. De grootte van de delen van de afscheiding wordt bepaald door de messing raamstijlen uit de beslagset van Caldercraft.
    Deze twee eisen bleken strijdig te zijn.
    Ik zal u een inkijkje geven hierin.

    [​IMG]
    Foto: Overzicht uit McGowan.

    [​IMG]
    Foto: Plattegrond uit McKay.

    [​IMG]
    Foto: Vroeger op de Victory. Het is nu geel geschilderd.

    [​IMG]
    Foto: Plattegrond met aantekeningen.

    De groene lijn geeft het onderwerp aan. De lange rode lijn is het uiteinde van het poopdeck en de rode rondjes op de verschansing geven aan waar de afscheiding de verschansing moet raken. Het rode rechthoekje is de trapopening naar het upperdeck en komt uit in de eetkamer van de admiraal. Het schot moet daar dus achter lopen. De dikke rode streep geeft dus de absolute lengte van de afscheiding aan, bepaald door de voorkant en de achterkant.
    Deze afscheiding bestaat uit drie schotten en een deur met aan weerszijden daarvan een pilaar.Zie ook de foto op de Victory.

    Op het model deze absolute lengte uitgemeten. Nu de afmetingen van de schotten en deur bepalen. Hiervoor een schets gemaakt.

    [​IMG]
    Foto: Schets met afmetingen in mm.

    Onder zoals de afscheiding moet worden en bovenaan de afmetingen van de deuren en schotten.
    Met drie schotten tussen de twee eindpilaren kom ik niet aan de nodige lengte. Er moet nog 6 mm bij. De schotten kunnen niet breder want dan klopt de verhouding van de ramen met de breedte niet. Opgelost door tussen de drie schotten nog 2 extra pilaren van 3 mm te plaatsen.

    Daarvoor onderstaande schets gemaakt.

    [​IMG]
    Foto: schets van afscheiding met twee extra pilaren tussen de schotten. Rechts de messing ramen uit de Caldercraft kit. Uit de foto op de Victory blijkt dat de ramen hoger zijn dan breed. De Caldercraft kit monteert ze horizontaal, dus breder dan hoog. Dit komt mij ook beter uit, geeft wat meer lengte. De deuren in het achterschot gaan bij McKay naar voren open, op de Victory zelf naar achteren. Ik heb voor dat laatste gekozen.

    [​IMG]
    Foto: Schets op model gelegd. De schotten passen zowel vóór als achter netjes t.o.v. de “omgeving”.

    En nu kunnen we de schotjes gaan maken. (11 stuks)
    Dat heb ik al een keer laten zien dus nu even snel:]

    [​IMG]
    Foto: Schotjes in verschillende stadia van afwerking.

    [​IMG]
    Foto: Vóór de schilderbeurt.

    [​IMG]
    Foto: Alle onderdelen voor het voorste schot.

    En nu even kijken naar het middelste schot.
    Ja, dat is dus wel even te laat.
    Wat is het probleem?

    [​IMG]
    Foto: Plattegrond op het model ter illustratie van het probleem.

    De groene lijn geeft de schotjes weer die al klaar zijn. (Zie vorige foto). De rode lijnen geven de schotjes aan die ik nu wil gaan maken. Maar …..... de linkse komt uit midden voor een geschutspoort en de rechtse op de rand ervan. (Poorten zitten niet exact tegenover elkaar) Dat kan dus niet. Maar het schot kan niet naar voren vanwege de groene lijn en het trapgat, en niet naar achteren tot voorbij de poort want dan is er geen ruimte meer voor het kanon dat daar langszij komt. En al zou die daar kunnen dan staat hij in een ruimte zonder poort.
    Ik heb mijn toevlucht moeten nemen tot een heel ongewenste oplossing door de zij schotten schuin te plaatsten volgens de gele lijn. Dat heeft dan de minste consequenties. Maar ik ben er absoluut niet blij mee.
    Ik hoor u zeggen: Hoe kan het dat het niet klopt? Alles precies uitlijnen tot op een mm over zes (losse !!!) dekken heen is niet te doen. En 1 mm verschil hier levert 2 mm verschil daar en voor je het weet heb je zo een verschil van een halve cm. Het is niet anders.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    Scheveninger, TIMBERWOLF, JanZMC en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Jan, weer een heel gepuzzel, maar jou kennende komt dat vast wel goed:):)
     
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Update 207
    Alle schotten zijn klaar en geverfd. Hier staan ze nog los op het dek, want eerst moeten de kanons op hun plaats staan.
    De vloerbedekking ligt er ook nog los in en de aansluiting voor de ledjes is links zichtbaar.
    Er is nog heel wat te doen:
    – kanons monteren en broekings maken
    – kanons met broekings plaatsen tegen de verschansing.
    – schotten erom heen plaatsten en dekbalken eroverheen.
    – enkele dekbalken voorzien van verlichting.
    – Stuurwiel monteren en plaatsen
    – Kompashuis maken met lantaarn en plaatsen.
    – Opletten dat de aansluiting met het kampagnedek goed gaat.
    etc.

    [​IMG]
    Foto: Afscheidingen van de kapiteinsruimte los geplaatst met deuren in openstaande positie. Het achterste middelste schot staat verkeerd om, deuren moeten naar voren opengaan.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    Rob2, Pingu57, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    De wanden die haaks op de scheepswand staan, waren die ook opklapbaar in gevechtssituatie Jan, of enkel de schotten achter de kanons??
     
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Update 207-1
    Pingu,
    In hoofdstukken over het klaar maken voor een gevecht wordt beschreven dat schotten worden “opgeklapt of verwijderd”.

    [​IMG]
    Foto: Hier (in de admiraalsdiningroom) is goed te zien hoe schotten worden opgeklapt.

    Op foto's zie ik dat langsscheepse schotten kunnen worden opgeklapt maar haakse niet. Dat wordt ook lastig want dan zouden ze over elkaar tegen het plafond moeten komen. Ik vermoed daarom dat de meeste haakse schotten worden verwijderd en elders opgeborgen.
    Sommige haakse schotten hebben echter toch ook scharnieren, maar het deel dat direct tegen de wand aankomt niet. Blijft de vraag of dat deel blijft staan of ook wordt weggehaald. Op onderstaande foto zit het wel heel dicht bij de poort en zou het enorm in de weg zitten. Dus ook weghalen.

    [​IMG]
    Foto: Bakboord zijschot tussen de admiraalseetzaal en dagverblijf. Boven het schilderij van Nelsons dochter zitten op het schot scharnieren daarnaast niet.
    Bij de ingang van de kapiteinskamer zitten aan de langsscheepse schotten scharnieren aan de haakse schotten niet. Toch zullen die waarschijnlijk ook wel weggehaald kunnen worden.

    [​IMG]
    Foto: Ingang naar de kapiteinsruimten. Dit zijn de schotten rechtsonder op de foto in de vorige post. Geel is de huidige kleur. Een paar jaar terug was het nog mooi bruin zoals op volgende foto.

    [​IMG]
    Foto: Ingang naar de kapiteinsruimte in de kleurstelling die ik gebruik.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor je uitgebreide antwoord Jan, dit was bijzonder verhelderend.
    De hoogste heren hadden trouwens best nog wel een hoop luxe aan boord destijds
     
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Update 208
    Om even te laten weten dat ik niet stil zit deze update foto.
    De 6 kanons op het quarterdeck zijn geplaatst en ook de binnacle (Kompashuis) mét verlichting en het stuurwiel.
    Ook de eerste ruimte aan bakboord is gemaakt en een kanon daarin langszij gebonden.
    Verder heb ik weer een artikel geschreven voor de Modelbouwer over de bouw van het middeldek. Maar daarover later meer.

    [​IMG]
    Foto: Kanons op quarterdeck geplaatst. Let ook op het opgerolde zeildoek onder de balk boven het kompashuis. Daarmee kon de ruimte van het stuurwiel afgeschermd worden voor slecht weer.

    Zicht had men toch al bijna niet bijv. door de blinde. Stuuraanwijzingen werden gegeven door de “uitkijk”.
    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    Jaques, hgb1967, Eduard Renger en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jan, je maakt hier weer een mooi dek van proficiat. :worship:
     
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Update 209
    De afgelopen tijd heb ik de kapiteinsruimten geplaatst. Hiervan enkele foto's:

    [​IMG]
    Foto: Schuin van voren

    [​IMG]
    Foto: Recht van boven.

    [​IMG]
    Foto: Met verlichting.

    Met die verlichting heb ik zitten knoeien. De twee meeste rechtse ledjes zitten niet zoals alle andere onder één balk De voorste zit in het kompashuis en de bedrading daarvoor loopt onder het dek door. Maar hij moet wel in serie met het ledje achter de mast. Dus de draden van het voorste ledje komen tussen de wand naast de stekkeraansluiting naar boven Ook de draden van de stekkeraansluiting komen daar naar boven en de draden voor de ringleiding beginnen daar. Kortom voldoende draden voor verwarring. En natuurlijk had ik niet de tot nu toe gebruikte kleuren en moest ik noodgedwongen andere kleuren gebruiken. Het heeft enige “knopen” gekost voor alles goed zat. Maar het is gelukt.

    Nu nog de diverse ruimten aankleden met wat meubilair. Dat komt later.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    SjorsZ, hgb1967, Rob2 en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik zie geen draden Jan! Netjes weggewerkt!
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is weer een heel mooi resultaat Jan.
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.280
    Locatie:
    Turnhout belgie
    opnieuw een prachtig resultaat dat zeker gezien mag worden.
     
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Update 210
    Al lange tijd zit ik tegen de bouw van de zijgalerijen aan te hikken. Nu moest het er toch van komen.
    De onderste ramen aan bakboord zaten er al in en nu die voor stuurboord gemaakt.

    [​IMG]
    Foto: Onderste ramen aan stuurboord los geplaatst.

    En nu naar de volgende laag. Ik wist dat daar problemen gaan komen, maar die wil ik nu aanpakken.
    In wezen zijn er twee problemen.
    1. De vloer van de middelste zijgallerij ligt ± 1m lager ofwel 7mm. onder de drempel van de deur. Dan komt die dus 7mm + vloerdikte onder de dekvloer uit. Maar in de demonstratie kist ligt het dek vlak op de lade. Hier kan en mag niets uitsteken. De oplossing is om in de lade een uitsparing te maken waarin de galerij vloer in kan zakken. Dat is dus op te lossen.
    Maar de vloer kan ik niet aan de scheepswand vastmaken want dat is de wand van het onderliggende dek. Ik moet hier dus een dubbele wand aanbrengen.

    2. Afmetingen van de ramen. t.o.v. de spijlenrij.

    [​IMG]
    Foto: Links de onderste ramen en spijlenrij van mij en rechts die op de Victory.

    De verschillen zijn duidelijk. De spijlenrij loopt in het echt tot voorbij de ramen, bij mij helemaal niet. De ruimte tussen mijn ramen is veel te groot. maar ook de ramen zelf (uit de Caldercraft kit) lijken me niet correct. In het echt zijn ze duidelijk hoger dan breed en van de kit niet. Maar daar kan ik niets aan doen. Ook de aansluiting met de buitenwand loopt niet lekker.
    Ik vind het verschil te groot om mee door te gaan. Dus dat wordt slopen en opnieuw proberen.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is weer jammer Jan, dat gaat weer een heel gepuzzel worden om dit goed te krijgen.
     

Deel Deze Pagina