HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Heb je er een verslag van gemaakt? Foto's? Kan je foto's van haar laatste ligplaats laten zien?
     
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Nee, ik heb geen bouwverslag bijgehouden,
    Haar laatste rustplaats is een vitrine in de muur tussen de inkom en de leefruimte.
    Daardoor is ze van beide zijden zichtbaar, maar niet van recht vooraan of recht achteraan.
    Daarom heb ik ervoor gekozen om de stuurboordzijde te schilderen zoals het origineel, en de bakboordzijde in te vernissen.
    Als je dus binnenkomt zie je Victory, zoals je de Historic dockyard in Portsmouth betreedt, en in de living geniet je van de edele materialen waaruit ze is gebouwd.
    Even een selfie getrokken :)
    20200116_121614.jpg

    En de andere zijde, op de voorgrond zie je een model van de werksloep in schaal 1/16. De Victory wordt omringd door een aantal attributen die ik in de loop der jaren heb verzameld: sextant (helemaal links, achter het kompas, verrekijker, scheepsfluitje en enkele katrollen.

    20200116_173702.jpg
     
  3. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ziet er goed uit. Leuk die twee verschillende uitvoeringen per zijde. En in die vitrine met de diverse attributen komt ze goed tot haar recht.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::worship::worship:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is ook een bijzonder fraaie uitvoering Herby:rofl::rofl:
     
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Dat mag zo wel gezien worden Herby, zelfs van twee kanten :wave
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Dank allen voor de lovende woorden.
    Hopelijk kan ik met de opgedane ervaring Jan nog wat te hulp schieten wanneer het niet allemaal geheel op zijn plaats valt, want ik moet toegeven, dit galjoen in niet meteen het eenvoudigste deel van het schip om in elkaar te passen.
    Mijn voornaamste bron was het boek The anatomy of Nelson's ships van C. Napean Longridge, met een mooie tekening in bovenaanzicht op pagina 82, en een gedetailleerde beschrijving van pagina 78 tot 86, aangevuld met een uitgebreid foto-archief, deels zelf getrokken en deels op het internet bijeengesprokkeld.
     
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Dat is inderdaad een goede tekening. Had ik nog niet gezien.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    Hendrik mulder en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Je kan aan de rechter zijde mooi zien dat de "ekeing rail" de vorm van de boeg volgt tot ze samenvloeit met de "middle rail"
     
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Gaaf zeg!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 241
    We zijn weer wat verder.
    De steunen voor het rooster zien er uiteindelijk zo uit.

    [​IMG]
    Foto: Steunen voor het rooster.

    Dit is de uiteindelijke passende versie. De berg mislukte steunen zal ik maar niet laten zien.
    En hier zijn ze geplaatst. Ook de luiken zijn geplaatst en de kluisgaten opnieuw gepositioneerd.

    [​IMG]
    Foto: Steunen geplaatst,

    Nu ga ik eerst de boegspriet plaatsen vóór het plaatsen van de twee regelingen. Anders wordt het aanbrengen van de woelings rond de boegspriet wat lastiger. Nu kan ik er nog redelijk bij.
    Op foto's is te zien dat er op de boegspriet verdikkingen zijn aangebracht waar de woelings tussen liggen. Ik heb de boegspriet wat verdikt om de juiste plaats van de inkepingen vast te stellen. Met twee verticaal geplaatste latjes is te zien waar de verdikking op de boegspriet moet worden ingekeept voor de woelings.

    [​IMG]
    Maar nu realiseerde ik me dat ik ooit ergens heb gelezen dat bij een renovatie van de Victory de houten, waarschijnlijk verrotte, boegspriet is vervangen door een stalen buis. Die verder aan de buitenkant is vormgegeven als de oorspronkelijke boegspriet. Maar in een houten boegspriet kan je inkepingen maken voor de woelings. Dat gaat in een buis wat moeilijker. Ik vermoed dus dat er daarom eerst verdikkingen op zijn aangebracht om die te kunnen inkepen.
    Dit levert weer een dilemma op. Maken zoals het nú is of zoals het waarschijnlijk indertijd was?
    Na overleg met de “kapitein” is besloten de historische versie te maken. Dus geen verdikkingen maar inkepingen.

    Dus nu uitlijnen voor de inkepingen.

    [​IMG]
    Foto: Uitlijnen van de inkepingen.

    [​IMG]
    Foto: Boven de afgekeurde inkepingen in de verdikking, en onder de geaccepteerde inkepingen in de boegspriet zelf.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    :( De huidige boegspriet, net als de ondermasten, bestaat uit een holle metalen buis. Op detailfoto's kan je zelfs het inspectieluik zien. Die verdikking noemen de Engelsen het "zadel". Je neemt aan dat dit alleen geplaatst werd omdat je moeilijk een inkeping in de metalen buis kan maken zonder erdoor te branden, en dat dit dus historisch niet correct zou zijn. Een ketting is echter maar zo sterk als de zwakste schakel. Inkervingen in de boegspriet verminderen de diameter, en verzwakken dus deze mast. Het is dan ook onnodig boven het zadel terug op volle dikte te komen, want dat voegt geen stevigheid meer toe.
    Overwegende dat dit onderdeel een specifieke naam heeft, en een specifiek doel nastreeft, namelijk versteviging van de boegspriet op de plaats waar deze zeer grote krachten moet opvangen, zou ik ervan uitgaan dat dit zadel ook op de oorspronkelijke houten boegspriet werd toegepast. Tevens is het makkelijker het zadel te vervangen als dit door wrijving van de woelingen zou inslijten, dan een volledige boegspriet.

    Maar iedereen maakt zijn eigen unieke interpretatie natuurlijk.
     
    Hans Groenenberg, pietsan en Jaques vinden dit leuk.
  14. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Herby,
    Jouw redenering is natuurlijk helemaal correct wat betreft sterkte. Maar hoe was het nu?
    Het Victory model van DeAgostini hanteert inkepingen zoals ik nu heb. Maar ZuMondfelt laat op pag 219 klampen zie op de boegspriet. Dat lijkt er op dat een zadel, zoals je dat noemt, toch gebruikelijk was.
    Ook McKay laat verdikkingen zien.
    Dus ik was te snel met mijn conclusie in voorgaan de post.
    Dus terug naar mijn eerste oplossing.
     
  15. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Je kan de latjes voor het zadel gewoon over de gemaakte inkepingen leggen, een eerste laag over de volledige lengte van het zadel, en een 2e laag voor de dikste zones. geen mens die het zien na opschuren met fijn schuurpapier
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je maakt hier een bijzonder fraai boegdeel van Jan.:worship::worship:
     
  17. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Dag Jan,

    Kijk even in je inbox van je e-mail ;)
     
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ondertussen de boegspriet gerepareerd. Inkepingen opgevuld en nieuw zadel geplaatst.
    Ook staat hij nu vast op het model.
    Onderaan zit een koperen pennetje dat in de apostelen valt die daar naast de boegspriet komen te staan.
    Mijn helper had even een momentje op zijn "gemak"voor zichzelf nodig.
    [​IMG]
     
    Fred5, SjorsZ, Hoosterw en 9 anderen vinden dit leuk.
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 242
    De woelings voor de boegspriet zitten er op. Ook de gemakken naast de woelings zitten er op
    Naast de boegspriet staan twee apostelen, met een bosje touw om toch iets van tuigage te laten zien.

    [​IMG]
    De horizontale en verticale regelingen zijn ook gemonteerd.

    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit ziet er mooi uit Jan, ga je de Marines Walk hier ook nog op maken? of spreek ik nu voor mijn beurt:D:D
     

Deel Deze Pagina