HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

  1. Germt

    Germt Guest

    Ik ook:D
     
  2. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Paul, de zijgalerijen en spiegel heb je mooi gefixt :cool:. Dit deel van het schip blijft een blikvanger, dus je zult zeker geen spijt krijgen van de moeite die je er nu insteekt.
    Handig trucje trouwens met dat spiegelen van de foto.
    Grt
    Diederik
     
  3. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Even een korte vraag.
    Ik ben toe aan de tweede beplanking. Dit moet volgens de BB gedaan worden met walnoot 1x5mm latjes. Probleem is dat er daar maar 10 van in de kit zitten, en verder een dikke bundel 1x3mm.
    Historisch is 3mm niet breed genoeg. De planken waren in de tijd rond de 30cm breed, en bij deze schaal zouden de latjes 4mm moeten zijn.
    Voor het onderwaterschip maakt het niet uit, daar komt koper overheen, maar daarboven zou het wel uit kunnen maken.
    Hebben jullie dezelfde ervaring, en hoe zal ik het oplossen?

    - Mailtje naar Jotika (die trouwens een missend onderdeel netjes hebben nagezonden),
    - Alles met 3mm beplanken
    - Voor het deel boven de waterlijn 4mm latjes kopen (E7,50 per 10 latjes)

    Gr. Paul
     
  4. Sjors B

    Sjors B

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    750
    Locatie:
    Bleiswijk
    Mogge Paul,

    Als je bij Germt kijk zie je dat hij hetzelfde probleem had.
    Misschien hebben ze iets verwisseld.
    Ik zou gewoon weer een mailtje sturen naar Jotika en uitleggen wat er verkeerd zit in de kit.
    Als het goed is word het gewoon nagestuurd.
    Mobbsie heeft met Caldecraft gebeld voor Germt en hij kreeg als antwoord dat dit al de zoveelste was met hetzelfde probleem.
    Komt dus vaker voor.
     
  5. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Misschien vertekend het wat op de foto, maar het is net of de dorpels van de kozijnen in de galerijen wat zakken richting de spiegel in plaats van wat te stijgen zoals op de onderste foto. Alsof de spiegel op het model wat achterover hangt.

    Wat betreft de latjes. Als er meer in de kit horen te zitten dan zou ik ze in ieder geval vragen bij de leverancier. Mocht je dan toch voor de 4mm plankjes gaan, dan heb je altijd nog de 5mm op reserve voor een volgend project. Zelf probeer ik historisch correct te blijven, maar zou dan wel even controleren of dit geen problemen geeft rond de geschutspoorten, positie berghouten e.d. Misschien heeft de kitbouwer deze op de 5mm latjes afgestemd.

    Erik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Germt

    Germt Guest

    Wat je planken betreft voor de buitenlaag, ik had 120 stuks 3 mm planken i.p.v. 5 mm.
    Mailtje naar Caldercraft was voldoende om een nieuwe vracht hout te krijgen.
    Ik had ook even bij Henk nagevraagd, en het hoort gewoon 5 mm te zijn bij de Victory en de Agamemnon:)
     
  7. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Erik,

    Dank je voor je opmerking, het is iets waar ik ook al naar gekeken had.

    Het is me al eens opgevallen dat de schijnbare hoek van de galerijen heel erg afhangt van het camerastandpunt.

    Ter toelichting een voorbeeld:

    [​IMG]

    Dit is met een wat lager camerastandpunt. Dan lijkt het weer recht te lopen. De foto van de echte Victory lijkt ook vanuit een lage punt (de kade) genomen te zijn. Maar misschien is het ook wel een schoonheidsfoutje in de kit of van de bouwer.;).
    Het valt me wel op dat de galerijen van andere Victorybouwers ook wat naar achteren aflopen. Veel mogelijkheid om de spiegel omhoog of omlaag te schuiven is er eigenlijk niet.
    Ik laat het geloof ik maar zo.
    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Een belangrijk punt is volgens mij dat je probeert het verlengde van de dekken samen te laten vallen met de vloer in de galerijen. Bij mij komen ze midden voor de ramen uit.
    Niemand valt het op, maar ik weet het, en het stoort me. Maar er is niets meer aan te doen.
    Jan Zwart
     
  9. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
  10. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Dat scheelt inderdaad een hoop. Met deze foto en die van de victory zou het me niet opgevallen zijn.
     
  11. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Even een korte update: beplanking van het middle gun deck.

    [​IMG]
    Ik heb het 5-plank systeem gebruikt. Geprobeerd om met een potlood telkens aan 1 kant de plank zwart te maken, en direct iets af te schuinen (het hout is vrij zacht). Dat zag er wel aardig uit, totdat ik het hele dek geschuurd had (180-400-600-1000). Bijna alle potlood weer verdwenen. Zo maar gelaten, want je ziet vrijwel niets van dit dek, en zeker niet de details. Voor de andere dekken wat anders verzinnen.
    Ik heb, in navolging van Gill Middleton besloten geen aanduidingen van nagels of iets dergelijks, waar het dek mee vastzit, aan te brengen. Deze waren vaak van hout, en nauwelijks zichtbaar. Open voor discussie natuurlijk, maar het lijkt mij mooier zonder.
    Vervolgens 5x mat afgelakt met kleurloze binnenbeits op waterbasis.

    [​IMG]
    De mastvoet. Heel kwetsbare ringetjes van walnoot. De kleur is op de Victory hetzelfde oker geel als overal.
    Ook heb ik bij de hoofdingangen de deurposten aangebracht. Die blijven naturel noten. Wel aan de binnenkant verstevigd met een klosjes.

    [​IMG]
    De hele binnenzijde achter (of eigenlijk voor) de spiegel is witgeverfd (gewoon grondverf op waterbasis), behalve de balk die achter de raampjes loopt, die is zwart. Dat valt nu nogal op, maar als de ruiten en kozijnen erin zitten is het een stuk beter. Als je 'm wit laat valt 'ie pas echt op.

    [​IMG] En een overzichtje.

    Ik ben begonnen met de tweede beplanking. Minstens zoveel werk als de eerste, en ik moet wachten op de levering van de juiste maat latjes:(.

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    ziet er mooi uit paul.

    grt timberwolf
     
  13. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik had hetzelfde met het verdwijnen van het potlood. En mijn plankjes waren rondom gedaan. Ik heb tijdens het schuren alle naden nog een keer met een drukpotlood met zachte stiften afgetekend en nageschuurd. Kan je op het gundeck nog testen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Zoiets zat ik ook al te denken, Erik, en ik vind jouw dek er goed uitzien.
     
  15. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Hoewel ik over m'n eigen vooruitgang wat stil ben geweest, heb ik niet stil gezeten. De 2e beplanking kost meer tijd dan ik had gedacht, en is navenant saaier.

    Ik heb beplankt vanaf het bovenste berghout tot ongeveer de waterlijn. De geschutpoorten heb ik zoveel mogelijk vrijgelaten, er er zo min mogelijk overheen beplankt. Dat scheelde een heleboel met het uitvijlen. De planken zijn zo'n 4mm breed, overeenkomend met 30cm op schaal. Dat schijnt in die tijd de gemiddelde breedte te zijn geweest. De plankjes zijn gelijmd met secondelijm.

    [​IMG]
    Er zijn twee soorten walnoten latjes: die van de kit (bovenste) en een paar uit Barneveld (grijsbruin, onderste). Ik moest wachten op de 5mm latjes van Caldercraft, en wilde toch verder. De latjes uit Barneveld zijn:
    - een fractie breder en dikker dan 1x5mm
    - van superieur hout dat niet splintert en zich heel lekker laat slijpen.

    Vanwege de kosten toch maar verder gegaan met de Caldercraft latjes die redelijk snel (na 1 herinnering) opgestuurd werden.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ik vond het belangrijk dat de boeg echt symmetrisch was, hoewel dat grotendeels achter het galjoen verdwijnt. Dat lijkt redelijk gelukt,hoewel er nog iets van de onderkant van bakboord af kan.

    Dan het volgende: ik was niet echt tevreden over de breeuwnaden van het dek. Dit is mijn volgende poging: de naden heb ik opengesneden met een scalpel en daar 0,25mm nylondraad (bij de fourniturenwinkel; soort zwarte vislijn) ingelegd. Vervolgens met matte blanke lak geschilderd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Graag jullie mening: is dit een verbetering of niet. Omdat je heel weinig van dit dek ziet kan ik wat experimenteren. Ik vind het wel mooi en realistisch. Enig nadeel is dat het dek wat oneffen wordt. Teveel schuren en de draden breken. Overigens voel je dat alleen maar, je ziet het niet. In het echt zal het dek ook niet superglad geweest zijn.

    Verder met de 2e beplanking onder de waterlijn.

    Gr. Paul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Germt

    Germt Guest

    Ehhhh tja, ik heb even terug gekeken, en zag dat je eerst de planken met potlood had bewerkt, en daarna licht afgeschuurd.
    Het moet andersom, anders schuur je inderdaad het potlood weer weg!!

    Ik ben eerlijk hé, maar vindt het draad veel te dik, en ook niet echt mooi.
    Kijk nog eens naar het dek van Erik, is ook potlood;)

    Het probleem is bij heel veel modellen dat de breeuwnaden te grof zijn.
    Dat zie je vaak als er verf of stift gebruikt wordt, dat trekt er bijna altijd een beetje in.
    Maar dat is mijn persoonlijke mening hé.
    Als jij tevreden bent is het natuurlijk goed!!
     
  17. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ben blij met je opmerking. De naden zijn qua schaal te breed, maar, zeker in vergelijking met het potlood van Erik, vooral veel zwarter, waardoor ze veel meer opvallen. Ik ga er nog over nadenken, daar kan ik de hele 2e beplanking over doen:D.
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De breeuwnaden zijn inderdaad wel wat te dik. Als je met draad werkt (wat ik zelf nooit doe), dan zou ik geen 0,25 nemen maar 0,10 en zelfs dan kan het nog te dik uitvallen.
    De breeuwnaden met potlood suggereren geeft vaak een realistischer effect in verhouding tot je beplanking.
     
  19. Germt

    Germt Guest

    Inderdaad 0,10 is vaak nog net te dik.

    Een hehaalde foto van breeuwnaden met potlood[​IMG]

    De how-to dekbeplanking geeft een uitleg van de werkwijze als je er voor zou willen kiezen.
    Succes met het maken van de keuze Paul;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Paul,
    Hier zie je twee foto's van twee dekken van de Victory. Eén is nog origineel en de ander is gerenoveerd. Het verschil is duidelijk.
    Wat je op je eigen model wil laten zien is jouw keus, maar op het origineel zijn de breeuwnaden echt wel te zien, en prominenter aanwezig dan op het gerenoveerde dek.
    JanZwart
    [​IMG]
    Origineel dek

    [​IMG]
    Gerenoveerd dek.
     

Deel Deze Pagina