HMS victory Mantua panart 1:78

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Reinierd, 6 jan 2019.

  1. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
    Ben pas begonnen met het bouwen van dit schip.
     
  2. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
  3. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
  4. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
    IMG_20190106_203140.jpg Update
     
  5. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
  6. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
    IMG_20190106_203206.jpg
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
    Ik heb het nu netjes gelijmd en geschuurd
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik wens je succes met het bouwen van dit prachtige schip.:thumbsup: Ik zie net dat je al verhuist bent naar het juiste topic.
     
  9. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
  10. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
    De laten geplaatst na het inweken en tijdelijk met tireps vast gezet.
    Na het drogen nog wat bijwerken want je ziet vooraan tussen de lat en schot een kiertje zitten.
     
  11. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
    IMG_20190108_162142.jpg achter sluit het netjes af.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    SjorsZ vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dit soort kiertjes zijn in principe geen probleem omdat je na het beplanken hier niets meer van ziet, als je de kiertjes vult met lijm, met bijv. een injectie spuitje dan komen ze nooit meer los. Want het is wel belangrijk om deze latten goed vast te zetten omdat je er nog in moet boren later en als ze los komen dan kom je er nooit meer bij. En met een goeie lijmklem gaat het kiertje er ook wel uit mocht je het storend vinden.
     
  13. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi pietsen
    Ik heb een zijde wat bij geveild en ziet er nu beter uit.
    klemmen gaat lastig Ivm de spanten wat afgeschuind is en heb dit met tireps opgelost
    Ja je zit er niet op te wachten als ik straks er gaatjes in ga boren ivm de kanonnen en zal straks wat extra lijm achter deze latjes doen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
  15. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
    Ik heb een paar vragen
    Dit is het verf wat bij dit schip hoort wat kleuren betreft dan,maar ik ben dit niet gewend van een puntige uiteinde ?.
    Ik weet wel van een kleine potje waar je normaal met een kwasje in kan dompelen.
    Moet je dit in een potje spuiten en of moet je dit verdunnen.
    Dit is voor mij nieuw.

    Als je het hout in water met ammoniak geweekt hebt en dit daarna laat drogen heeft dat nog invloed met het houtlijm?.

    Als ik de latjes eerst behandel met porienvuller en dan de kleur of blanke lak erop schilder is dat net zo als normaal eerst grondverf ivm de dekking en zuiging ?.

    Mvg Reinierd
     
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb een klein plankje hout waarop ik een beetje verf spuit uit het potje, en dan met een kwastje gewoon het object verf.
    Wel de potjes goed schudden.

    En poriënvuller werkt waarschijnlijk wel goed als basis. Kwestie van proberen lijkt me.
     
  17. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Hans
    Dit is. Voor mij nieuw deze plastick flesjes ,moet ik dit verdunnen of zo of in in iets spuiten want ik kan niet met een kwasje inkomen , ja het zal wel allemaal raar overkomen , maar ik ben wel potjes verf gewend met plastic modelbouw?!.
     
  18. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
    En dat over ammoniak?.
     
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Reinierd,

    De potjes verf voor plastic zijn vaak op terpentine basis en drogen niet zo snel.
    Vallejo is op waterbasis en droogt vrij snel (meestal wel binnen 30 minuten). Dus gewoon een beetje uit het potje spuiten op een plankje of iets dergelijks, en vanaf het plankje met het kwastje aan de slag. En als je verf op het plankje op is dan weer een nieuw beetje erop spuiten. Omdat het zo snel droogt zit het in dit soort speciale potjes.
    Het is overigens een kwalitatief zeer goede verf.

    Wanneer je planken soepel maakt met water en ammoniak zal je moeten wachten tot de plank helemaal droog is voordat je kunt gaan verlijmen. De ammoniak is dan meestal ook volledig verdampt.
    Witte houtlijm heb je in twee kwaliteiten: D2 en D3. D2 is de normale lijm, en die is niet watervast. Gelijmde planken kun je weer loskrijgen door ze nat te maken, waardoor de lijm oplost en uiteindelijk loslaat. Andersom kun je dan ook natte planken niet plakken, want de lijm wil niet "lijmen".
    D3 is watervaste kwaliteit. Deze komt niet meer los in water en zal dus bij nog enigszins vochtige planken beter kunnen werken. Ammoniak heeft hier niet zoveel invloed op.
    Maar ook hier is het een kwestie van proberen.

    In de houtbouw kun je globaal gesteld de drie volgende lijmsoorten toepassen:
    - witte houtlijm (D2 of D3) voor hout op hout.
    - constructielijm (b.v. UHU hart) voor kunststof op hout, of metaal op hout. Hout op hout werkt hier ook, maar je blijft de lijm wat meer zien
    - secondelijm of -gel. De "gewone" van bison bijvoorbeeld, maar je hebt ook speciale hobbylijmen van b.v. Zapp. Dit is om snel iets te lijmen (metaal op hout, kunstof op metaal etc.) maar pas op - je lijmt ook snel je vingers er onwrikbaar mee vast.
    Secondelijm is ook goed geschikt om draad aan het puntje hard te maken zodat je het (na scherp afgeknipt te hebben) makkelijk door blokjes etc. heen kunt steken.
     
  20. Reinierd

    Reinierd

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    212
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Hans
    Bedankt voor deze info.

    Ik gebruik over het algemeen watervaste (houtlijm).. De pro versie

    Grt Reinierd
     

Deel Deze Pagina