HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

  1. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Hallo,

    Ik zal me eerst even voorstellen op mijn eigen Topic. Mijn naam is Wil, ben 69 jaar en een aantal maanden helemaal in de ban van de Victory. Ruim 30 jaar geleden ben ik begonnen met modelbouw van schepen met als ultieme doel het bouwen van de Smit Rotterdam. Ik ben toen begonnen met de Nordkap en na voltooiing hiervan de stoute schoenen aangetrokken en een begin gemaakt met de Smit Rotterdam. Het casco van dit schip heeft vervolgens 30 jaar in de kast gestaan omdat mijn gezin en mijn werk alle aandacht opstreek. Inmiddels ben ik een aantal jaren met pensioen en toen in 2020 de corona epidemie uitbrak en alle klusjes rondom huis zo’n beetje afgerond waren heb ik de draad weer opgepakt. Om er weer in te komen koos ik voor de Elbjorn en na afronding hiervan in het najaar van 2021 is de Smit Rotterdam weer op de helling getrokken. Dit schip is dit voorjaar in de vaart genomen. Alle pakketten waren overigens van Billings. Hieronder een foto van de vloot, die inmiddels bij mij in de haven ligt.

    20220112_104815.jpg

    Tijdens het afbouwen van de Smit Rotterdam merkte ik dat ik nu voldoende rust én de tijd heb om na te gaan denken over een nieuwe uitdaging. Dit was ook zo’n beetje het moment dat ik in aanraking kwam met dit forum. Wat ik toen allemaal voorbij zal komen was om van te watertanden. Dit wil ik ook!

    Hoewel de geschiedenis van historische oorlogsschepen nooit echt mijn aandacht heeft getrokken, werd het bouwen van de Victory de door mij gezochte uitdaging. Al snel merkte ik dat dit schip een gewild onderwerp is op dit forum, maar ook dat er verschillende merken en bijbehorende kwaliteitsverschillen bestonden. De keus was echter niet moeilijk. Het werd de Victory van Caldercraft, schaal 1:72.

    Inmiddels is het pakket uit Engeland gearriveerd en na opening kreeg ik meteen de bevestiging dat mijn keuze de goede is geweest. Het hout is van de beste kwaliteit, de 18 tekeningen zijn gigantisch en de bouwbeschrijving is zeer uitgebreid. M.a.w. bouwen maar.

    P1280599.JPG P1280600.JPG P1280601.JPG P1280602.JPG P1280603.JPG P1280604.JPG P1280605.JPG

    De afgelopen maanden heb ik diverse bouwverslagen op dit forum doorgelezen. Het geeft een goede indruk van wat me allemaal te wachten staat. Maar bovenal spreekt mij de hulpvaardigheid aan van de diverse bouwers die dit forum volgen. Ik zal graag gebruik maken van jullie expertise en kritische noten.

    In mijn volgende topic zal ik beschrijven wat mijn persoonlijke doelstellingen en ideeën bij dit project zijn.

    Groetjes Wil
     
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2022
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Succes met de bouw van dit schitterende model.
    Ik kijk er naar uit je persoonlijke doelstelling te lezen, zodat eventueel advies hier op kan afgestemd worden.
     
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    Succes met debouw
     
  5. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Ben benieuwd, gezien je eerdere modellen zal dit ook geen probleem moeten zijn.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Wil,
    Leuk weer een Victory bouwer te hebben. Je hebt een prima keuze gemaakt met Caldercraft.
    Je weet dat de Victory nog bestaat als museumschip en ligt in de haven van Portsmouth? Als je in de gelegenheid ben om die te bezichtigen is dat een sterke aanrader. Ik zelf heb het twee keer gedaan en heb dus erg veel foto's ervan. Dus als je ergens problemen mee krijgt tijdens de bouw heb ik wel een foto die de werkelijkheid laat zien.
    Ik ga je volgen
    Succes
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Had ik dat geweten. :)

    Ikzelf heb ook de Victory 2 x bezocht, maar nog in het analoge tijdperk, dus het aantal foto's dat ik zelf getrokken heb is eerder beperkt.
    Wel heb ik een uitgebreide collectie verzameld van het internet.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heel veel plezier met dit mooie pakket Wil, dit ziet er goed uit hoor :rofl::rofl:
     
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    hallo welkom op het forum .
    zelf bouw ik sinds 2011 de hms victory van deagostini in tussen posses
     
  10. Martin Feenstra

    Martin Feenstra

    Lid geworden:
    5 apr 2013
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Oldekerk (Gr)
    Hallo Wil, welkom op dit forum. Net als Timberwolf ben ik zelf ook al sinds 2011 bezig met de Victory van DeA. Jouw verslag gaat mij vast stimuleren om (na de komende verhuizing) verder te gaan.
     
    TIMBERWOLF en Herby63 vinden dit leuk.
  11. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Hallo,

    Ik zou nog even terugkomen op mijn persoonlijk doelstellingen.

    Toen ik 30 jaar geleden met de Smit Rotterdam begon, was dat voor mijn gevoel zo’n beetje mijn limit qua modelbouwcapaciteiten. Dit zou 30 jaar zo blijven tot ik het casco weer uit de kast haalde en af ging bouwen. Inmiddels waren de tijden fors veranderd. Om een voorbeeld te noemen, toen waren de platen voorbedrukt en moest je alles zelf nog uitsnijden, nu is bijna alles lasergesneden. Een fors verschil voor een amateurtje.


    Na afronding van deze boot dit najaar wist ik met veel meer vrije tijd in het vooruitzicht dat ik mijn lat een stuk hoger wilde leggen. Tijdens een vakantie in Spanje kwam ik achter het bestaan van deze site. Naast een bouwverslag van iemand die de Victory van binnen en van buiten helemaal van tekening bouwt sprak met name het bouwverslag van Paul Borsboom mij bijzonder aan en ook al gauw kwam Jan Zwart in beeld. We raakten aan de praat via een aantal PB-tjes en toen was de keus snel gemaakt.


    Nu mijn doelstellingen:

    · Werken met het beste materiaal en bouwbeschrijving. Nou dit is met de kit van Caldercraft aardig gelukt;

    · Zo natuurgetrouw mogelijk bouwen, alhoewel dat een rekbaar begrip is, ben ik achter gekomen;

    · Onder de waterlijn één kant koper en de andere kant hout (gevernist, zodat het beplanken goed zichtbaar is);

    · T.z.t. veel werk maken van het touwwerk, hoewel ik vanwege de prijs nog een beetje huiverig ben van het aanschaffen van ander touw en andere blokken;

    · Last but not least: zo secuur mogelijk werken


    Inmiddels weet ik me gevolgd en gesteund door diverse collega’s op dit forum. Jullie adviezen, commentaar en kritische noten zijn van harte welkom.


    Ik ga ervoor.
     
    Bouke van der Voet vindt dit leuk.
  12. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Hallo,

    Kan iemand mij vertellen hoe ik foto's in mijn topics krijg?
    Ik heb mijn foto's op advies van Paul in Flickr staan.
    foto's plaatsen rechtstreeks vanaf mijn pc lukt niet, ik loop tegen een maximaal aantal foto's van 10 aan
     
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Nou, nou, ik dacht een uniek exemplaar van de Victory te hebben gebouwd, met 1 zijde geschilderd en bekoperd, en de andere zijde naturel, en nu komt er voorwaar een 2e bij. :)

    Tip 1: koop The Anatomy of Nelsons Ships van Longridge, geschreven door een modelbouwer voor modelbouwers, prachtige beschrijving van de bouw en onderdelen en vooral het optuigen.
    Tip 2: download een pdf van Anatomy of the Ship HMS Victory van John McKay. Vooral interessant zijn de tabellen achteraan met de touwdiktes en de benodigde blokken (en de sperenrekken rond de masten, want die komen niet voor in het eerste boek)
    Tip 3: controleer aan de hand van de plannen in voorgaande boeken of Caldercraft de verhouding tussen lengte, breedte en hoogte gerespecteerd heeft. Is dit niet het geval dan kan je in mijn verslag van de Royal Caroline zien wat je te wachten staat om dit te corrigeren. Bepaal de werkelijke schaal van het model aan de hand van de grootste controleerbare lengte (hoofddek).
    Tip 4:maak een exceltabel waarin je voeten en duimen kan omrekenen in een enkele formule naar millimeters volgens de schaal die je hiervoor bepaald hebt.
    Tip 5, na het samenstellen van het casco gooi je de plannen van Caldercraft weg, en gebruik je nog uitsluitend het boek van Longridge :) De bouwdoos van Caldercraft laat ongetwijfeld toe om out of the box een schitterend model te bouwen, maar zeker op het vlak van de verschansing van het bakdek gaan ze hopeloos de mist in. Het is belangrijk dat je je op 1 betrouwbare bron baseert, en enkel aanvullende info raadpleegt als deze bron in gebreke blijft. Dit om de samenhang van het bouwwerk te garanderen.

    Succes met de bouw :thumbsup:
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    10 per post, daarna maak je een nieuwe post en kan je er weer 10 plaatsen.
    Gebruik van Flicr of een andere host is niet zonder gevaar, als deze hun protocol wijzigen, kan je alles opnieuw gaan plaatsen want niets is nog zichtbaar.
     
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Onder in het gedeelte daar waar je je tekst ingeeft kan je upload bestand kiezen en je foto's (max. 10) aangeven die dan naar deze site geupload worden.
    1 a-1.jpg
    Daarna plaatst je de cursor daar waar je jouw foto in de tekst wil hebben. (Liefst een lege regel tussen de tekst en klikt dan onder op de gewenste foto op volledige afbeelding.

    In mijn geval heb ik tussen de woorden: "worden" en "Daarna" (beide dikgedrukt) een lege regel gevoegd en daar de cursor geplaatst voordat ik op volledige afbeelding geklikt heb.

    Je post kan je nog een paar dagen bewerken, door op "Bewerkt" onder je post te klikken. Je foto's kan je wijzigen in dat scherm door op "Meer opties..." te klikken.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2022
  16. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Dank jullie wel, ga ik morgen proberen.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Zelf touw maken is erg mooi. Je kan in mijn verslag kijken hoe dit eruit ziet. Hier is een topic met hoe je dit dan kan doen.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/zelf-touw-maken-op-een-touwslager.279184/
    Als je deze uitdaging wil aangaan kan ik je daar van dienst mee zijn.
    Blokken, persoonlijk vind ik de blokken die ikzelf nu gebruik erg mooi, dit zijn de blokken van Kolderstok. Je zou jouw eigen blokken als je ze niet mooi vind te koop kunnen zetten op marktplaats incl. Touw en voor dat geld anders kunnen aanschaffen. Maar daar zou ik dan mee wachten tot jouw schip klaar is. Hiermee druk je sommige kosten. Zo doe ik het ook soms.
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mijn foto s staan op mijn hd op de pc en via upload bestand en groote foto zet je de foto in je verslag
     
  19. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Succes Wil! Een prachtige kit!
     
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ha die Wil, ook namens mij alsnog van harte welkom hier op het forum en heel veel succes met de bouw van je Victory. Deze zal ik uiteraard met veel belangstelling gaan volgen daar ikzelf de Victory van deAgostini aan het bouwen ben zoals je misschien wel weet.
    Ik bouw deze in de kleuren zwart geel en heb de onderwaterlijn aan beide zijde bekoperd wat op zich een mooi resultaat geeft, maar zoals je hiervoor al kunt lezen smaken verschillen, dus de uiteindelijke keuze ligt bij jou als de kapitein zelf.
    In ieder geval heel veel succes met de bouw en schroom niet om tijdig je vragen hier op het forum aan ons voor te leggen, er is altijd wel iemand bereid om je vraag binnen enkele dagen te beantwoorden.
    Gr Koos
     

Deel Deze Pagina