HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er deftig uit hoor :):)
     
  3. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Op de eerste plaats wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie reacties t.a.v. mijn berghouten. De conversaties tussen Jacques en Paul hebben mij heel erg geholpen tijdens dit proces.

    Inmiddels ben ik begonnen met de afwerking van de geschutspoorten. Voorlopig eerst die van het onderste en middelste kanonnendek, want de doorvoeringen van het bovenste kanonnendek en hoger kan pas op maat worden gemaakt nadat daar de binnenverschansing is aangebracht.
    In een eerder stadium, nadat de tweede beplanking was aangebracht waren de schietgaten al op maat gevijld. Na het aanbrengen van de berghouten moest dit nog weer opnieuw beginnen, met name aan de onderkant, waar stukjes uit de berghouten moesten worden gevijld.

    DSC_4261.JPG

    De bekleding van de schietgaten heb ik gemaakt van afvalstukjes noten van 1x10 mm, die ik in eerste instantie rondom een malletje heb gepotdekseld. Nadat de lijm uitgehard is, het overtollige materiaal aan de buitenkant weggeschuurd met de schotelschuurmachine.

    DSC_4260.JPG

    DSC_4264.JPG

    Daarna de bekleding van het schietgat weer terug op het malletje en ingevoerd in het uitgevijlde schietgat. Vervolgens de loop van de 2e bekleding hierop afgetekend en langs deze lijnen op maat geschuurd. Voor de juiste richting en helling gebruik ik een lijmklem, waartegen ik het malletje fixeer.

    DSC_4262.JPG

    Na het op maat schuren, de bekleding weer terug geplaatst op het malletje, aan de buitenzijde ingesmeerd met een beetje houtlijm en weer ingevoerd in het schietgat, op een zodanige wijze dat rondom een sponning ontstaat van 1x1mm. Dan het malletje weer gefixeerd tegen de lijm klem en aan de binnenzijde wat extra lijm aangebracht. Na uitharding het malletje verwijderd en klaar is Kees.

    DSC_4265.JPG

    Alleen, het zijn er zo’n honderd. Dit proces duurt dus wel even voor ik helemaal rond ben. Mooi stopwerkje dus tijdens de volgende projectonderdelen.

    Daarom denk ik dat ik me eerst maar eens ga storten op het bekleden van de dekken.
     
    Avado, Ronk, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Zeer netjes uitgevoerd, alleen had Victory geen bekleding aan de onderzijde van de openingen. je zou kunnen de onderlip laten uitsteken tot aan de huidrand, of ze weglaten, of, gewoon laten zoals je het nu doet. :)
    upload_2023-4-22_18-27-50.jpeg
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  5. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Deze week de bekleding van de geschutspoortenten van het middelste kanonnendek aan bakboord afgerond.

    @Herman, je tip over het doorlopen van de onderkant, zonder sponning heb ik ter harte genomen. Dank daarvoor. Ik heb dit opgelost door in de sponning, die in eerste instantie ontstaan is, een klein latje te lijmen. Goed vijlen en schuren moet straks voldoende zijn om hier niets meer van te zien. Deze methode van aanpak blijf ik verder doorvoeren, omdat het eenvoudiger is om later een latje in te lijmen, dan de onderkant van de bekleding door te laten lopen.

    DSC_4273.JPG

    Tussen de bedrijven door heb ik ook het dek van het middelste kanonnendek beplankt. In topic 145 heb ik melding gemaakt van een proef met een aantal verschillende manieren van aanpak van de breeuwnaden. Ik was toen niet tevreden over het resultaat, waarschijnlijk omdat het potlood van toen te zacht is geweest. Nu heb eerst de randen van de latten iets gebroken en toen met een timmermanspotlood de zijkanten gezwart.

    Na eerst de koningsplank aangebracht te hebben (1,5x de breedte van de andere latten) kon het beplanken beginnen. Direct hierna zag het er best aardig uit (foto met potlood). Na het uitharden van de lijm de vloer geschuurd met 240, waarna de naden een stuk minder aanwezig zijn (foto zonder potlood). Het gaf wel een mooi egaal en rustig beeld.

    DSC_4269.JPG

    DSC_4270.JPG

    Daarna door naar de andere helft van het dek en de stukken bij de zij-ingangen. Ik vraag me af of ik bij de zij-ingangen nog wat meer kopse naden moet aanbrengen, zodat dit patroon ook gewoon doorloopt. Qua planklengte zou dit echter overbodig zijn in de praktijk.

    DSC_4274.JPG

    Ook e.e.a. nog verder zwart geschilderd omdat, kijkend door de schietgaten en zij-ingangen nog veel kaal hout te zien zou zijn.

    Vraag 1: Wat is nu de beste manier van afwerking van deze vloer, vernis of toch olie? En moet ik nog iets doen aan de kleur?

    Vraag 2: Heeft iemand een idee hoe de binnenkant van de zij-ingangen moet worden afgewerkt? Ik bedoel (het kozijn rond de ingangen. De BB is hier erg vaag over en Longridge en McGowan geven geen helder beeld.
     
    Avado en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Voor de geplaatste lengtes niet, maar in werkelijkheid loopt dit dek door en zitten er geen gigantische spantdelen voor de lat van insteekkanonnen. Ik zou dus ook daar de kopse naden het vaste patroon laten volgen.

    Dat is persoonlijke voorkeur. Ik laat mijn dekken meestal naturel. Dat donkerbruine patina krijg je maar na een paar honderd jaar poetsen met een puimsteen blok ( bijbel) :)

    Ik ben even in mijn fotoarchief gedoken.
    Op onderstaande foto zie je een heel klein beetje van het kozijn: een houten paneel met cassettes.
    upload_2023-4-28_20-31-47.jpeg

    onderstaande foto is niet veel duidelijker, maar als je hem naar je PC kopieert en het lichter maakt zie je misschien wat meer contrast.
    upload_2023-4-28_20-34-30.jpeg

    En toen vond ik deze foto: rechts achter het deel van de originele mast zie je de ingang.
    upload_2023-4-28_20-37-47.jpeg

    En hier nog een goed zicht op een in het zonlicht badende ingangsopening.
    upload_2023-4-28_20-41-51.jpeg
     
    Avado, Pingu57, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Hier zie je het iets beter.
    [​IMG]
     
    Avado, Herby63, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Deze week de bekleding van de geschutspoorten van het onderste en middelste kanonnendek afgerond en een begin gemaakt met de buitentrap. Op de foto’s kun je zien dat er her en der nog wel wat krasjes zijn, die bijgewerkt moeten worden. Maar dat komt later, als ik ga schilderen. Ook zijn er een aantal naden in de berghouten misschien iets te grof uitgevallen, denk ik. Maar dat pakken we dan ook meteen aan.

    DSC_4279.JPG

    DSC_4280.JPG

    Ik heb ervoor gekozen om al het lijmwerk aan de buitenzijde te doen op kaal hout. Vandaar dat ik de buitentrap er in deze fase al op heb gemaakt. Dit geldt straks ook met het aanbrengen van de rusten. Maar dit kan pas gebeuren als het bovenste kanonnendek is aangebracht en de bijbehorende geschutspoorten zijn bekleed. Of ik met deze werkvolgorde een goede keuze heb gemaakt, zal later blijken, het is een gokje.

    DSC_4277.JPG

    Uit de afwerking van de zij-ingangen ben ik nog niet helemaal uit. De foto van Jan Zwart in het vorige topic geeft wel heel duidelijk aan wat de bedoeling is. Een mooi houtsnijprojectje, samen met de hardhouten lijsten rondom de deur. Weer een mooie uitdaging.
     
    Avado, Pingu57, Ronk en 8 anderen vinden dit leuk.
  9. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Tussen het bekleden van de geschutspoorten door het bovenste kanonnendek aangepakt. Omdat dit niet in zijn geheel in de romp kan worden geplaatst, heb ik het onderdek in het midden doorgezaagd en aan de onderkant voorzien van plakband, zodat dit scharnierend word.
    Zoals gezegd wil ik in dit en de volgende dekken het principe de waterwegplank toe gaan passen.
    In het kort heb ik hieronder dit proces uitgewerkt

    · Eerst een strook millimeterpapier aangebracht en de ronding van de binnenverschansing, die ik eerder had gemarkeerd overgenomen. Op deze wijze is goed te zien of ik links en rechts evenwijdig in de krommingen blijf. Later met deze mal de waterwegplank in vier delen overgenomen op een strook van het zelfde hout als de dekplanken, van 1mm dik. Ik meen dat dit Tanganyika hout is. Ik heb deze strook (de waterwegplank dus) 2x de breedte van de dekplanken gemaakt, in dit geval dus 8mm.

    DSC_4281.JPG

    DSC_4284.JPG



    · Vervolgens exact in het midden de koningsplank aangebracht. Deze is overigens slechts voor de helft gelijmd op één van de twee dekdelen, zodat de scharnierfunctie gehandhaafd blijft. Aan de buitenzijde tegen de waterloopplank een aantal stripjes gelijmd om de pasvorm van de plank te kunnen handhaven

    DSC_4287.JPG

    · Dan het beplanken van de rechte planken. In mijn geval zijn deze 95mm, zoals op het middelste kanonnendek toegepast. Het gebruikte verband is ook hier het vierplanksysteem.

    DSC_4290.JPG

    · Als alle complete planken zijn aangebracht kan het “jogglen” beginnen. De planken eindigen dan met 1/3 van de breedte in de waterlooplank. De afstand van het verloop moet minimaal 1,5 – 2 keer de plankbreedte zijn. Om beurten plank aftekenen, schuin afschuren en waterwegplank hiermee aftekenen. Als alle delen droog passen de laatste passtukken én de waterloopplank vastlijmen. Met al die lijm aan je vingers wordt het best een beetje een knoeiboel, maar bij het middelste kanonnendek had ik hiermee al wat ervaring opgedaan. Voor de breeuwnaden heb ik alle planken aan de zijkant zwart gemaakt met een timmermanspotlood.

    DSC_4292.JPG

    DSC_4293.JPG

    · Als alles uitgehard is, het geheel flink schuren en schrapen. En klaar is Kees.Tussen de schuuracties door heb ik de kopse naden met een dun HB potlood verduidelijkt. Deze naden zijn vooraf niet aan de zijkanten zwart gemaakt.

    DSC_4315.JPG

    DSC_4317.JPG

    Het resultaat vindt ik best acceptabel, zo voor de eerste keer. De naad langs de koningsplank kiert nog een beetje, maar dat komt omdat het dek iets naar boven toe krom is getrokken door het lijmen. Dit sluit later exact als het dek definitief wordt vastgelijmd.
    Wat ik me nog wel afvraag is of het verlopen naar 1/3 van de plankbreedte over een kortere afstand niet mooier is. Wellicht is dit nog een optie voor de volgende dekken.

    DSC_4303.JPG

    Na afloop heb ik even het dek in de romp gelegd en de binnen verschansing er aan stuur- en bakboord opgezet. Mijn bedoeling is om de binnen verschansing van het bovenste kanonnendek zo meteen eerst aan te brengen, zodat ik ook hier de geschutspoorten en de buitenant van de romp nog verder kan afwerken. Het bovenste kanonnendek kan ik hier later onderdoor schuiven. Maar ik wil ook mijn kantelconstructie zo lang mogelijk blijven gebruiken voor het afwerken van de buitenkant.
    Dit wordt nog een beetje een strijd welke fase eerst aan de beurt is. Misschien kan ik de hulpconstructie zelfs meenemen tot op het bovenste kanonnendek. Dit gaan we zien.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2023
    Avado, Pingu57, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Deze week alle geschutspoorten van de drie kanonnendekken afgerond. Met veel vijlen, snijden en schuren de grootste oneffenheden weggewerkt. Ook de buitentrappen zijn aan beide zijden van het schip compleet aangebracht, alhoewel ik de bovenste trede toch nog wel wat laag vind zitten. Misschien moet ik er nog een trede bij bedenken, dat wordt de opstap niet zo groot. Dit zie ik wel als ik het bovenste dek heb aangebracht.

    DSC_4320.JPG

    In het kale houtwerk ziet dat er allemaal redelijk uit, maar zodra je begint te schilderen, dan komen de echte oneffenheden naar voren. Omdat geel zo’n ontzettend slechte dekkende werking heeft, heb ik besloten om bij de grondlagen wat te gaan overdrijven. Iets te veel geel, zullen jullie zeggen, maar dat is in dit geval ook de bedoeling. Later aflakken in het okergeel gaat dan makkelijker. Dit geldt ook voor de zwarte kleur die waarschijnlijk in een keer zal dekken.

    DSC_4326.JPG

    Deze eerste grondlaag eerst heel goed uit laten harden en dan pas schuren en alle oneffenheden bijwerken voor de tweede grondlaag, is mijn idee.
     
    Avado, Pingu57, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Mooi gemaakt hoor die berghouten ziet er netjes uit, wat me nu wel opvalt naar het aanbrengen van je grondverf dat de kieren, ook de kunstmatige toch iets buiten proportie zijn, althans zo komt het op mij over als ik als referentie de sponningen van de geschutspoorten neem.

    puur mijn waarneming,

    voor de rest maak je er een mooi model van, kijk uit naar als ze haar kleur krijgt.
     
  12. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Boris, bedankt voor je reactie.
    Je hebt helemaal gelijk. Dat is dus ook wat ik bedoelde in mijn vorige topic. Ik had dit zelf ook al geconstateerd.
    De naden in de berghouten worden daarom in een later stadium nog "gereviseerd"
     
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    De zwarte banden komen grotendeels overeen met de berghouten.
    Je zal van die naden dus niet veel meer zien als de definitieve kleur aangebracht is.
    Nu valt het op door het contrast van de schaduw van het scheerlicht met de bleke verf.
    Ik zou dus niet proberen bij te werken voor je een eerste laagje zwart hebt aangebracht. Kans is dat je daarna veel meer tevreden bent over het bekomen resultaat.
     
  14. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Ik heb je een PB gestuurd
     
  15. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    €en vraagje aan @Hansa , als ik mag: hoe lang liggen de koperstrips er nu al op, en blinken ze nog even veel als toen je ze aanbracht?
     
  16. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Denk toch wel 2 jaar ongeveer, nog steeds heel erg vast en idd mooi glimmend :thumbsup:
     
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    TOP, als je dat mooi vindt.
    Persoonlijk vind ik de bruine patina mooier, en die krijg je bij echte koperen plaatjes vanzelf van het vet van je vingers. Ook denk ik dat individuele plaatjes beter toelaten het originele patroon te volgen, door hier en daar de rand een beetje bij te vijlen. Je moet er alleen aan denken om de achterzijde op te ruwen voor het verlijmen, of er vallen er honderden terug af (ervaringsdeskundige).
    upload_2023-5-29_12-48-19.jpeg
    Waar de romp het meest vastgenomen is, zie je de felste verkleuring, en het ontbrekende plaatje is later teruggeplaatst, maar geeft een idee van de grootte ervan.
    Het schip is op schaal 1/82 en er liggen op 1 kant ongeveer 1300 plaatjes van 12x6 mm. Meer foto's op Herby's HMS Victory 1805 - Fotoverslag | ModelbouwForum.nl

    Het is uiteindelijk uitsluitend aan Wil @Scheepshoorn om te beslissen aan welke uitstraling van de koperbeplating hij de voorkeur geeft.

    Veel modelbouwplezier,
     
  18. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Heel mooi, dit uitstapje tussendoor naar de koperplaatjes. Dit vraagstuk houdt mij de laatste weken steeds meer bezig. Het uur U begint namelijk te naderen dat ik afscheid moet gaan nemen van mijn kantelconstructie. Ik heb besloten dit systeem niet mee te nemen naar de bovenste dekken. Het grove werk aan de onderzijde zit er namelijk nagenoeg op en dan is het kunnen kantelen in allerlei standen niet echt meer nodig (denk ik). Het laatste project in deze setting zal daarom het aan brengen van de koperplaatjes worden.

    Eerst wacht echter nog een andere klus, het schilderwerk én met name het afwerken van de berghouten de geschutspoorten. De opmerkingen van Boris in Topic 191 hebben me immers dermate getriggerd dat ik de revisie van de naden in de berghouten maar meteen ter hand heb genomen. Onder het motto “problemen meteen aanpakken en niet uitstellen tot later”. Hierbij moest ik meteen concessies aan mezelf doen door de belofte om het schip te bouwen zonder plamuur. Helaas is dit niet helemaal gelukt.
    @herby, ik kon het ook niet opbrengen om je advies op te volgen tot na het aanbrengen van de zwarte verf.

    DSC_4331.JPG

    Na een tweede grondlaag is het resultaat al een stuk beter geworden, al zeg ik het zelf. Waar ik nog niet tevreden over ben is de afwerking van de geschutspoorten. Met name de sponningen zijn nog niet allemaal hetzelfde. Ik heb ook een eerste poging gedaan om de geschutspoorten in een ander kleur te schilderen, wat met een klein penseel voor de sponningen niet tegenviel.

    DSC_4337.JPG

    DSC_4338.JPG

    Tijdens het drogen van de verf heb ik ook een eerste begin gemaakt met het maken van de losse elementen van de dekinrichting van het bovenste kanonnendek. Op een paar trappen na zijn deze nu allemaal klaar en twee keer gebeitst met donker eiken. Straks nog aflakken met blanke lak, de kanonskogels erop en dan is dit project ook weer klaar en kunnen deze onderdelen tot de definitieve montage in het magazijn.

    DSC_4334.JPG

    Vraag: Ik vraag me nog wel even af wat ik met het tussenschot (met die rampjes) aan moet. Hoe moet dit geschilderd worden. Volgens mij zie je hier straks niets meer van.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2023
    Avado, Mees Ippel en Jaap Smith vinden dit leuk.
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Van het achterste deel zie je inderdaad niet veel meer, maar de voorzijde en eigenlijk ook de naar achter lopende wand van de master's cabin en de secretary's cabin zijn wel goed zichtbaar.
    Ik mis precies die naar achter lopende schotten, waarvan je een detailtekening kan vinden in The Anotomy of Nelson's Ships op plan 3 tussen pagina 52 en 53.
    Heb je dit schot gemaakt op basis van de instructies van Caldercraft? Wijkt toch wat af van de werkelijkheid.

    Wat de kleur betreft: ik heb zowel foto's waar dit gedeelte naturel gelakt is, (bemerk dat in het sluitstuk tot de romp geen raampjes zitten)
    upload_2023-5-30_14-10-2.jpeg
    als recente foto's waar ze in het crème geel geschilderd zijn.
    upload_2023-5-30_14-10-52.jpeg

    Aan jou de keuze dus :)
     
    Pingu57 en Avado vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina