Hobby terug opgepikt met SAB Goblin 500 Sport

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Vervaet, 8 mrt 2020.

  1. Vervaet

    Vervaet

    Lid geworden:
    9 okt 2015
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kaulille
    Na een hele tijd stilte rond het RC gebeuren heb ik de draad terug opgepikt met een mooie SAB Goblin 500.

    Vergeleken met m'n ouwe Trex 250 is de Goblin super stabiel maar ook enorm krachtig.
    Setup is als volgt:
    motor: Xnova 4020/2Y-1000kv
    cyclic servo's: Align DS530M
    tail servo: Align DS825
    ESC: Align RCE-BL100A
    FBL: MSH Brain V2
    RX: Graupner GR12L Hott
    TX: Graupner MZ-18
    Lipo: Gens Ace 6s 4400 45C

    Governor ingesteld in alle vliegmodi, dus throttle curve = vlakke lijn, behalve de eerste 10% in normal mode.
    Normal: 45% throttle - 1850 rpm
    Idle-up 1: 65% throttle - 2150 rpm
    Idle-up 2: 90% throttle - 2450 rpm

    De pitch curves zijn overal hetzelfde, -12° 0° +12° collective pitch, 10° cyclic pitch.

    Aangezien dit m'n eerste FBL heli is, zijn alle tips, tricks, do's & don'ts ivm afstellen meer dan welkom!

    20200229_153837.jpg
     
  2. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja, mooie machine is dat. Voor mij was het ook de eerste echt serieuze heli. 2450 RPM klinkt me wat veel, voor basisfiguren en lekker rondvliegen (en eventueel wat licht 3d) is 2100 rpm zat. Gezien je verhaal vermoed ik dat je (nog) geen 3d vliegt?
    Voor 3d werk komt hij inderdaad pas echt lekker tot leven vanaf 2300 rpm

    Afstelling is heel persoonlijk, dat voel je zelf het beste aan. FBL is gelukkig goed te tunen, van heel rustig tot zwaar 3d.
    Je basisinstelling lijkt me prima. Specifiekere vragen kan je gerust stellen. Ik heb weinig ervaring met de brain, maar alle FBL systemen doen ongeveer hetzelfde, al heten de instellingen soms anders
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2020
  3. Vervaet

    Vervaet

    Lid geworden:
    9 okt 2015
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kaulille
    Inderdaad, ik ben nog héél ver verwijderd van 3D vliegen. De eerste lipo's zijn ondertussen leeg gevlogen, lees gehooverd, en ik heb inderdaad ook het idee dat 2150 rpm een heel mooi toerental is waarop de heli goed reageert op de collective pitch, zonder overdreven brutaal te zijn. De Brain beschikt ook over instelbare flying styles, niet te verwarren met de idle-up standen. Beginner, sport, acro en 3D. Naargelang de gekozen flying style gaat de heli ook steeds feller reageren op cyclic input. Zoals je van veel naar 0% expo zou gaan zeg maar. Hoofdzaak is nu om de heli te leren kennen, in de sport stand en op idle-up 1 is ie voorlopig pittig genoeg voor mij!
     
    easy vindt dit leuk.
  4. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik zou inderdaad zorgen dat al je vliegstanden/idle up's gelijke instellingen hebben, en dat alleen het toerental verandert. Dus overal gelijke expo/cyclic rates e.d. Soms kan het handig zijn om wat meer/minder toeren te hebben, bijvoorbeeld met veel wind, maar dan is het wel fijn als de heli verder hetzelfde reageert
     
  5. Heli-habit

    Heli-habit

    Lid geworden:
    18 jun 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Den Haag
    Als tip zou ik je aanbevelen om een bluetooth module op je Brain2 aan te sluiten. Erg praktisch om op het veld je instellingen te kunnen veranderen en/of een diagnose te kunnen stellen. Succes met de herstart van je hobby!
     
  6. Vervaet

    Vervaet

    Lid geworden:
    9 okt 2015
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kaulille
    Thx, Heli-habit! De Brain heeft een extra USB hub, kan ik 'm in het veld eventueel via een kabeltje met de laptop verbinden. De FBL is een 2e versie van de Brain, geen Brain2. Geen idee of hier veel verschil in zit?
     
  7. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    En misschien nog algemene tips, die logisch klinken maar die ik toch vaak anders zie:
    Zorg dat je hoog genoeg zit om een fout te corrigeren, die heli's zijn erg snel beneden.
    En zorg dat je niet te snel gaat, zorg eerst dat je goed kan hoveren voordat je circuits gaat vliegen. Zorg dat je eerst side in kan hoveren voordat je naar links en rechts gaat vliegen. Etc.
    En als laatste: bedenk een escape als je iets nieuws gaat doen. Bijv bij side in hoveren stuur je de heli tail in op het moment dat het moeilijk wordt/je het niet meer weet. Zo heb je altijd een veilig uitgangspunt
     
  8. Vervaet

    Vervaet

    Lid geworden:
    9 okt 2015
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kaulille
    Bedankt voor de tips! Rustig aan en niets overhaasten is inderdaad de boodschap. Ik houd ook in m'n achterhoofd dat de Brain een rescue functie heeft. Mag natuurlijk geen vaste waarde worden, maar het geeft toch een goed gevoel te weten dat er een laatste redmiddel is.
     
  9. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    ook wat dat betreft, oefen er eens mee op veilige hoogte, zodat je niet voor verrassingen komt te staan mocht je hem in nood een keer nodig hebben.

    En maak voor jezelf een keuze: liever iets te vaak de rescue functie gebruiken, dan 1 keer te laat ermee zijn. Ik heb wel heli's geprakt zien worden omdat de piloot dacht "die kan ik nog wel redden"
     
  10. Heli-habit

    Heli-habit

    Lid geworden:
    18 jun 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Den Haag
    Dat bedoelde ik niet Velvaet. Alhoewel je op jouw manier ook in de Brain komt.
    Wat ik bedoelde is een BT module die je aansluit op de sys poort. Dat scheelt een laptop+ kabel sjouwen. Het enige dat je wel moet hebben is een (android) gsm met geïnstalleerde Brain app.

    @mr. mark, een goeie tip!
    Ter verduidelijking op Mark’s tip om erop te oefenen, TEST je rescue functe voordat je die ooit gebruikt. Je zou niet de eerste zijn die juist daardoor z’n heli prakt. Het is goed mogelijk dat door bijv. trillingen de rescue je in problemen brengt. Zoals gezegd op veilige hoogte met goed zicht op je heli. Als laatste zou ik deze test eerst uitvoeren met alleen “level” ingeschakeld. Dus zonder pitch up. Veel succes.
     
  11. Heli-habit

    Heli-habit

    Lid geworden:
    18 jun 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Den Haag
    P.s. Ook al wordt het inzetten van level/rescue wèl een vaste waarde, who cares¿! Er komt, hopelijk voor jou omdat je steeds beter wordt in het opvangen van fouten, een moment waarop het slechts een laatste redmiddel is. ;))

    Edit: Laat ik je deze nog even meegeven. Heb ik zelf héél veel aan gehad. From tail-in to all 8s and funnels in 6 months

    *uit mijn hoofd..het verschil tussen de Bain1 en Brain1 V2 is de polariteits beveiliging. Met die V2 ben ik zelf begonnen en ik heb per ongeluk weleens een stekker verkeerd om aangesloten. Een prettig idee dat dit geen probleem is.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2020
  12. Vervaet

    Vervaet

    Lid geworden:
    9 okt 2015
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kaulille
    Heren, deze mooie set Thunderbolt blades zat ook bij de Goblin. Het optische verschil tussen deze en de originele pallen is me duidelijk, maar wat is het verschil in vlieggedrag?

    Aangezien ze 3 mm breder uitlopen zou ik denken dat de reactie op de collective pitch veel feller gaat zijn, maar ook meer vermogen vragen van de motor? Is het nodig om het toerental aan te passen? Lengte tov de originele blades is nagenoeg identiek.
    20200314_090118.jpg
     
  13. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb ze niet zelf gevlogen, maar ik zou het gewoon testen en kijken welke beter bevallen. Je zou kunnen kijken waar het zwaartepunt zit van beide sets. Hoe verder naar buiten, hoe rustiger ze waarschijnlijk zijn.
    Er is ook geen goed of slecht. Veel is een kwestie van smaak
     
  14. Vervaet

    Vervaet

    Lid geworden:
    9 okt 2015
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kaulille
    Idd Mr. Mark, heb ik vanmiddag ook gedaan. Verschil is wel heel duidelijk, veel minder geluid van de rotor terwijl ik de toerentallen verhoogd heb, N = 1950 rpm, Idle-up 1 = 2200 rpm, Idle-up 2 = 2500 rpm. Idle-up 2 lijkt mss wat veel, maar hij doet het prima en haal ruim 7 minuten vliegtijd met een heel rustige vliegstijl natuurlijk. Oefening van vandaan: achtjes draaien en nose-in hooveren. Heb me zelfs met succes aan een autorotatie landing gewaagd. :yes:
     
    mr. mark en Thedo vinden dit leuk.
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    qua toerentallen:
    hou voor de grap bij ieder toerental een paar accu's achter elkaar eens bij hoeveel minuten je vliegt, en hoeveel ma er teruggeladen wordt in de accu.
    je zal zien dat het stroomverbruik bij 1950 en 2200 al een stuk uit elkaar ligt.
    maar ook dat 2500 extreem ver uit de buurt ligt.
    Als ik het niet weet, pak ik gewoon 5 minuten per vlucht. ff opschrijven welke accu's je gebruikt hebt in welke vliegstand.
    moet je wel heel de accu in 1 stand vliegen natuurlijk.

    dit vind ik zowieso de betere manier, kun je jezelf ook niet vergissen, is een stuk rustiger voor jezelf, en je kunt gewoon een timer per vliegstand instellen.
    anders kun je alleen maar van een alarm of telemetrie af gaan, en dat vind ik een wat minder goede methode.
    een alarm is voor afwijkende situaties, moet geen standaard zijn.
    vind ik
    slechte accu = problemen op die manier.

    dus probeer altijd op timer te vliegen.. timer per toerental afstellen.
    al zijn er genoeg die het anders doen, en dat mag natuurlijk :D

    bij een heli is het toerental de grootste stroomvreter.
    dat jij er mee vliegt en zo heeft veel minder invloed dan je zou denken.


    qua bladen (pallen)
    Bladen hebben extreem veel invloed op vlieggedrag.
    de stabilisatie vangt dit natuurlijk wel deels op. maar een set extreem actieve bladen (3d) zal zelden een heel gemoedelijke en rustige heli opleveren.
    al zijn de stabilisaties tegenwoordig toch goed genoeg om het niet meteen te laten merken.

    vaak kun je het zien aan zwaartepunt en gewicht.
    zeer lichte bladen, zwaartepunt redelijk richting het boutgat, zijn super agressief.
    zware bladen, zwaartepunt meer richting de tip van het blad, zijn juist erg rustig.
    in de handel zie je ook alles hiertussenin.

    het gaat hierbij onder andere om centrifugaalkracht.
    des te meer gewicht erin zit, des te meer centrifugaalkracht.
    zelfde als het zwaartepunt verder naar de tip zit.

    zo zie je veel prijsvechters die erg licht zijn. als je 3d doet, no problemo..
    maar ik heb nog wel eens mijn bladen uitgeleent aan mensen, om er achter te komen dat al hun problemen weg gingen na het wisselen naar mijn bladen.
    ik heb edge erop zitten. tegenwoordig bestaan ze niet meer.
    wat zwaardere bladen, zwaartepunt redelijk naar buiten. wild als moet, maar rustig in de tussentijd.
     

Deel Deze Pagina