Hobby weer op pakken maar hoe ging dat ook alweer?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Chiel.Frensch, 26 apr 2020.

  1. Chiel.Frensch

    Chiel.Frensch

    Lid geworden:
    25 apr 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Steenbergen
    Goedemorgen beste forumleden :-D

    Als eerst leuk om weer online op dit forum te zijn! Na ruim 10 jaar wil ik de hobby weer terug oppakken.
    Maar... hoe ging dat ook alweer?

    Ik heb alles nog! Een spectrum DX8, een Logo 500 en een Protos 500.

    Enkele vragen waar ik mee zit:
    1. Mijn accues liggen dus alweer wat jaartjes stil. Als het goed is, zijn ze in safe mode opgeladen en opgeslagen. Kan ik deze nog gebruiken? (en anders, waren koop je nu het best nieuwe lipo's? ;-))
    2. Welke lipo meter zouden jullie adviseren? Ik had er 1 maar daarvan was het rubber plakkerig dus die heb ik weg gedaan.
    3. Welke webshops zijn op dit moment hot? Ik had vroeger iets van rc-heliguy. Maar kan eigenlijk niks bekends meer terug vinden. Vroeger was buitenland bestellingen in trek. Nog steeds?
    4. Ik heb een DX8 Spectrum zender. Daar zou Telemetry op moeten zitten voor snelheid toeren en accu spanning naar de zender te sturen. Weten jullie welke module ik hiervoor nodig heb?

    Er komen vast nog wat vragen in me op maar dit is voor nu denk ik de basis om te kunnen starten.

    Dank voor jullie reacties :-D

    Gr. Chiel
     
  2. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    er is genoeg veranderd in de tussentijd. Die accu's na 10 jaar... ik ben bang dat ze weinig meer waard zijn, maar probeer het gewoon.
    Hang ze aan de lader en kijk of (eventueel na een paar keer laden/ontladen) alle cellen ongeveer de zelfde spanning hebben. Zolang ze nog redelijk balanceren en ze nog een beetje power hebben kan je ze prima gebruiken.

    Bedoel je met een lipo meter zo'n tester om te kijken of ze vol zijn? Mijn ervaring is dat al die dingen allemaal even onnauwkeurig zijn, en ik gebruik ze dan ook alleen om te kijken of de lipos vol of leeg zijn. Bij de ene meter is hij '40% vol' terwijl de andere 15% aangeeft. Het beste kan je kijken naar de spanning van de individuele cellen. Voor 2 tientjes heb je zo'n ding, meer hoeft het niet te kosten. Als je nauwkeurig wilt meten kan je dat het beste aan je lader doen of met een multimeter bijvoorbeeld.

    Voor logo spullen ga ik standaard naar heligear.nl. Prima webshop.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Een lipo tester is handig om te weten of je pack wel of niet geladen is. Verder zegt het niets over de conditie van je pack. Na 10 jaar zal je Logo hooguit wat sprongetjes kunnen maken maar veel meer zal er niet inzitten.
     
  4. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Ik verwacht dat Lipo's na 10 jaar vrijwel onbruikbaar zijn geworden. Echter meten is weten.
    Ik zou ze opladen en uitproberen in de heli (met een lipo voltage alarm op de lipos).

    Ik gebruik een lipo alarm van een paar euro en heb het alarm gezet op 3.5V per cell.
    Het voordeel hiervan is dat de voltage wordt gemeten tijdens het vliegen.
    De voltage van een lipo onder belasting is heel wat anders als de voltage onbelast.
    Een slechte lipo kan op je werkbank een voltage van 4.2 per cell hebben, maar zodra die belast wordt (tijdens het vliegen) kan de voltage meteen omlaag gaan onder de 3.5V per cell.
    Die lipo's zou ik dan wegdoen.

    Voor telemetry moet je een TM1000 module hebben en bijbehorende sensoren.
    Tegenwoordig zijn er duurdere ontvangers met die module aan boord.
    Echter zou ik eerst beginnen met vliegen zonder telemetrie, maar wel met voltage pieper.
     
  5. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Dat kan wel mee vallen hoor, belangrijker dan de spanning en capaciteit is de interne weerstand van de cellen.
    Die moeten zo laag mogelijk zijn (blijven).
    Door veroudering zal deze steeds groter worden, maar door overmatig gebruik te lang/zwaar belasten kan de interne weerstand veel rapper oplopen.

    Ik heb originele Align 5200mAh 6s packs uit 2009 die qua performance nog erg goed zijn, cellen zijn tussen de 5 en 7 milliohm.

    Het gaat er helemaal om hoe je met je accu's omgaat.

    Ik laad ze altijd gewoon 1C op, op het veld soms 2C, maar thuis heb ik alle tijd,, waarom dan snelladen.
    Ik vlieg ze ook nooit leeg, Als ik een accu leeg kan vliegen in 8 minuten (heli), vlieg ik altijd 4 minuten, waarom zou ik het uiterste qua tijd moeten vliegen.
    Bij sleepkisten is het een andere verhaal, daar hou ik gewoon 40% aan.

    Bij koud weer doe ik mijn accu's voorverwarmen voordat ik ga vliegen. dat kan heel simpel in een electrische koelbox met een simpel thermostaatje.

    Als je al dit soort dingen in acht houdt kan je voor vele jaren plezier hebben van je accu's.

    Dan is ineens een goed kwaliteits pakket aanshaffen helemaal niet duur meer in verhouding.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2020
    pach1977 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina