Hobby4Life / Pegasus sleepkist

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Binkey01, 3 jun 2022.

  1. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    213
    Gister hebben we in Enkhuizen de maiden gemaakt van de nieuwe Hobby4Life / Pegasus sleep kist. De kist heeft een interne sleeplijn en een reclame sleephaak aan de onderkant. Nu alleen nog de motorkap en de stickers ;-)

    Hier een foto van design tot uitwerking met dank aan onze meester bouwer Nico en uiteraard was het een team effort om deze kist in de lucht te krijgen.


    IMG_0988 2.JPG design.jpg
     
    Helikapoter, Berrie en Arnold 85 vinden dit leuk.
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Gefeliciteerd!
    Ik hoop em een keer te komen bewonderen!

    Wat zijn de specificaties?
    Vleugelprofiel?
    Is ie gebaseerd op een bestaand model?of echt ee eigen creatie?

    De staart is bewust zo gedaan voor de sleeplijn?

    Je komt er nie vanaf met een oppervlakkige mededeling Sven!
     
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Wat is de gedachte achter het dubbele kielvlak/richtingsroer?

    Erik
     
    serge pot en Arnold 85 vinden dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Over het algemeen dat het sleeptouw niet onder je stabili komt bij het strak rollen van je sleeptouw.
     
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Een gevolg is dat tijdens het slepen regelmatig één van beide richtingroeren wordt belast. Eenmaal op hoogte heb ik moeite met het inschatten van de onderlinge zijdelingse positie. De horizontale onderlinge positie kan ik langer (lees hoger) redelijk inschatten.
    Ergens ben ik een keer een sleper tegengekomen met een naar onderstekend kielvlak. Geen probleem met mechanische belasting van kielvlak en richtingroer door de sleeplijn. Wel mogelijk een probleem met de grondspeling van de prop. En evt. de mechanisch belasting op het kielvlak tijdens het landen.

    Onze nationale filosoof zei al: "Elk foordeel heb zijn nadeel."

    groet,
    Erik
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Nee die zei volgens mij het omgekeerde... hij was een optimist.
     
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Wat een prachtige sleepkist heren!

    Bij MVC Cumulus hebben we sinds aanvang van dit seizoen ook een clubsleper en het is echt een hele prettige aanvulling op het clubgebeuren.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  8. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Ik denk dat je de 'Plan B Schlepper' bedoelt.

    https://www.rc-network.de/threads/plan-b-schlepper-2-44-spannweite-3kw-unter-5-kilo.341891/

    [​IMG]
     
    Binkey01 vindt dit leuk.
  9. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Ja, die bedoel ik. Heb daar in het (recente) verleden wat over opgezocht, maar de naam vergeten. Ziet er lekker eigenwijs uit met boven genoemde voor- en nadelen.
    Ik hou wel van apart.
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hoe hebben jullie de interne sleeplijn gemaakt?

    Iets kant en klaars of zelfbouw?
     
  11. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    213
    Ik heb onze meester bouwer Nico even gevraagd om toelichting te teven over de technische details want daar heb ik geen verstand van ik weet alleen dat we nu 2 dagen gevlogen hebben en dat de kist super vliegt. Wat betreft de sleeplijn deze komt uit Zwitserland daar is iemand die deze maakt. In de lucht duurt het oprollen van de lijn ongeveer 10/15 seconden en deze kan je uiteraard ook aan de kant van de sleper losgooien in geval van een noodsituatie.

    A.s. zondag 12 juni is er de opendag bij Pegasus in Enkhuizen en is deze uiteraard aanwezig en kan iedereen de kist bewonderen.


    photo_2022-06-04 09.22.12.jpeg
     
    Ariel vindt dit leuk.
  12. King

    King

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Stedebroec
    Bij deze zal ik alle vragen die al voorbij gekomen in een keer proberen te beantwoorden
    Ik zal eerst uitleggen hoe we tot dit model zijn gekomen, Sven wilde graag een een grote sleepkist om ook grote zwevers van dienst te kunnen zijn
    hij had al eens een paar aankopen van sleepkisten via marktplaats gedaan die dat werk zeker zouden aan kunnen maar bleken niet goed te passen
    in zijn auto wat het vervoer er van toch wel lastig maakte.
    Het idee ontstond om dan iets deelbaars te maken en dit op een dusdanige wijze dat dit in een kleine compacte transportkist te vervoeren zou zijn.
    Na een avondje brainstormen bij Johannes in zijn hobbyruimte zijn we gekomen tot de grove schets die in de eerste post op een plaatje te zien is.
    Het dubbele kielvlak is meer een persoonlijke voorkeur van Sven en nog een paar jongens die bij deze brainstorm aanwezig waren, het geen keuze
    die voordelen voor de sleeplijn of wat dan ook zou geven, puur visueel dus om eens wat anders op het veld te hebben, dubbele kielvlakken zie je nu
    eenmaal niet zo veel op het veld en wordt eigenlijk meer gebruikt bij 2 motorige kisten
    Aanvankelijk leverde deze keuze voor meer hoofdbrekens omdat er geen ervaring bij ons aanwezig was of dit problemen zou kunnen geven bij het
    lossen van de lijn en deze niet zou blijven hangen tussen richtingroer en hoogteroer

    Hierbij zijn ook een aantal voorwaarden vastgesteld waaraan de kist moet voldoen voordat we aan de bouw gaan beginnen.
    Deze zijn;
    Moet achter in de auto van Sven passen
    Deelbare romp om het dus passend in de auto te krijgen
    Een transport kist om het toestel te beschermen bij transport
    Moet niet te ingewikkeld en tijdrovend zijn om het toestel op te bouwen en af te breken
    Wegens vastgestelde bovenstaande voorwaarden overeen gekomen dat het geen (semi) schaal kist zou worden
    Leidraad voor het model is de grove schets die hiervoor is gemaakt

    Blijkt dat we toch gaan vliegen vandaag, wordt vervolgd
     
  13. King

    King

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Stedebroec
    vervolg,
    Met deze gegevens aan de slag gegaan, eerste opzet op de tekentafel maar na enkele aanpassingen en een hoop uitgumwerk besloten dit op de computer te gaan doen en gaandeweg het Cad tekenen onder de knie zien te krijgen. Uiteindelijk is het tot een tekening gekomen waarin de jongens in de brainstormgroep zich konden vinden.
    Deze tekening kon dan ook weer gebruikt worden om er freesfiles van te maken zodat de onderdelen op een freesbank uitgefreesd konden worden, tegen de tijd dat dit was uitgewerkt stond ook de freesbank van clublid Stefaan wegens verhuizing weer in elkaar, dankzij zijn voorbereidend werk in de positie van de te frezen platen op de machine en de positionering hiervan in het freesfile was het voor mij eenvoudig deze freesfiles aan Stefaan aan te leveren.

    Half februari was het dan zover dat de onderdelen gefreesd in mijn hobbykamer lagen en het bouwen kon beginnen.
    Ik ga jullie niet vermoeien met een heel bouwverslag, mogelijk kan Sven nog wat foto’s plaatsen om een inkijkje te verschaffen
    In de bouw is heel wat tijd gaan zitten in een betrekkelijk korte bouwtijd, dit betekend dan ook dat het vaak lange bouwdagen waren, maar geen klagen, ik ben gepensioneerd en vond dit een hartstikke leuk project om te maken waarbij ik zelf ook weer veel bijgeleerd heb.


    Nog even wat technische gegevens;
    Spanwijdte, 2700mm
    Vleugelprofiel, NACA 2415
    Vleugelkoorde, 450mm
    Stabilo span. 900mm.
    Stabilo profiel, NACA 0010
    Stabilokoorde, 300mm
    Kielvlakken, NACA 0009
    Romp breedte, max. 180mm
    Romp hoogte, max. 200mm
    Romp lengte, (zonder motor) 1970mm
    Motor, Rotomax 50
    Propeller, Fiala elektrisch E3 26X10 - 26X12 (kan beide hebben)
    Totaal gewicht 13kg

    We zijn nu nog druk bezig om de puntjes op de i te krijgen, hierna zal er nog een motorkap volgen en gaan we proberen het geheel in een kist te krijgen van +/- 135x50x50cm
     
    Helikapoter, Arnold 85 en Binkey01 vinden dit leuk.
  14. King

    King

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Stedebroec
    Inmiddels hebben we ook wat gegevens over de trekkracht aan de grond gemeten via een elektronische unster
    De Fiala E3 26x10 levert 22kg trekkracht op
    De Fiala E3 26x12 levert 20kg trekkracht op
     
    serge pot en Arnold 85 vinden dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    De 20x 10 zal op sleepsnelheid minder trekkracht overhouden dan de 20x12
    Omdat de prop eenmaal op snelheid van het toestel minder trekt .
    Op de grond lijkt het heel wat ,maar dat is niet belangrijk .
    Van de 22 kg op de grond zul je in de lucht uiteindelijk een 5 overhouden .terwijl de 12 spoed dan nog 8kg trekt .hierdoor trek je vlotter een zwever door zijn eigen weerstand omhoog en zal deze niet zo snel op je inlopen .
     
  16. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Was hier niet iemand op het forum(bertus dacht ik) die 120 km/h als ideale spoedsnelheid had uitgedokterd?

    Doe er jullie voordeel mee!
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Een beetje Fox van 5 meter vliegt al standaard een 80 a 100 km h . Mijn snelheid is een 190 ,km/h . Met mijn vorige paf deed ik 211km h in horizontale vlucht .
     
  18. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    213
    met de 26x10 is de airspeed ongeveer 95km met de 26x12 lag deze iets hoger niet heel veel uit mijn hoofd 115 meen ik mij te herinneren maar zal nog even een test doen van de week.
     
  19. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    190 km/h lijkt me wel royaal om te slepen,
    Is dat de spoed snelheid of de werkelijke vliegsnelheid?
     
  20. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    213
    ik weet zeker dat onze sleper de 190 km/h airspeed niet gaat halen volgens mij lag de max die we gezien hebben met het testen van de verschillende props op 120 km/h airspeed dus niet ground speed.
     

Deel Deze Pagina