hobbybouwers

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo bouwers,

wat mij de laatste tijd een beetje steekt op het forum is dat er totaal niets nieuws bij komt. ik denk dat de oorzaak is dat er alleen maar dezelfde projecten te zien zijn en dat er voor elke boutje een foto geplaats moet worden. begrijp me niet verkeerd dat het niet mooi is maar voor de hobbybouwer gaat dit veel te ver. ik ben van mening dat er hobbybouwer zijn die er niets meer op durven te zetten! dat er profi mensen zijn die bouwen is goed maar het moet niet om die mensen draaien!!!!
eerst zag je nog veel jongere bouwers die blij waren met hun aankoop. ik hoop dat er meer mensen zijn die dit opvalt.

hoi pieter

ik merk dit ook wel een beetje.
de laatste tijd is het erg rustig op het truckersforum.
dit vind ik zelf ook erg jammer. ook veel modelbouwers zijn van het forum afgestapt,
erg jammer. ik denk dat er te weinig of niet gereageert wordt
op topics van de jongeren bouwers zoals ik ook.
dit merk ik ook wel een beetje.
ik hoop dat we er iets aan kunnen doen, dat het truckers forum er weel gezellig,
en druk bezocht uitziet.

grtjs

Hallo pieter

Ik ben ook een van die nieuwe jonge bouwers .
Wat je daar zegt kan ik wel inkomen en is mss wel zo .
Maar ik begrijp het wel van de andere kant .
dat er meerdere pro's zijn op het forum en hun topic's wel intersanter zijn ,
deze mensen zoeken elkaar op als ik het zo mag zeggen .
zij kennen er meer van en kunnen betere oplossingen geven en zo .
maar ergens is dat toch normaal wij als jonge nieuwe bouwers bouwen meestal toch maar standaard pakketten .
voor de ervaren bouwers is dit dan niet zo intersant , wat kunnen zij daar dan van zeggen mooi wagen , .... enz maar dat is het dan ook .
maar ik wil wel zeggen aan de pro's doe gerust jullie ding ik blijf de (betere) topics ook volgen en andere natuurlijk ook .
reageren doe ik meestal niet waarom zoals gezegd word er maar weinig respons op komt

Hoi Pieter

Ik voel mij heel sterk aangesproken door jouw bericht.Ik beschouw mezelf als 1 van de profi's waar jij over spreekt.Ik ben een vent van bijna 62 jaar en doe al sinds mijn dertiende aan modelbouw.Altijd is het mijn droom geweest om zelf een draaibankje en een freesbankje te hebben,maar nooit is het er van gekomen.Nu sinds vijf jaar heb ik deze machines in mijn bezit en weet ik er mee om te gaan.
Ik zit nu 44 jaar in de metaal en altijd heb ik mooie producten gemaakt maar altijd voor een klant.Nu heb ik besloten om mooie dingen voor mijzelf te gaan maken.
Modelbouw is een hobby die altijd anoniem is geweest.Al de jaren dat ik gebouwd heb was ik een eenling.Niemand in mijn omgeving deed zoiets.
Maar nu is er internet.Nu kunnen wij onze hobby delen met elkaar.Ik zet inderdaad heel veel foto's op het forum.Dat is niet bedoeld om de grote jongen uit te hangen maar om anderen te laten zien hoe ik mijn problemen aanpak en probeer op te lossen.Misschien dat een ander er zijn voordeel mee kan doen.Maar als er modelbouwers zijn die hierdoor niet meer durven dan ben ik gaarne bereid om een stap terug te doen.
Dan ga ik weer terug in de anonimiteit.Ik beleef toch wel mijn plezier aan mijn hobby en kunnen anderen (die nu niet durven) zich nu op dit forum gaan uitleven.

Mvg Opa Wil (vriend van Marcel)

hallo
nou plaats dan maar iets nieuws,
dan zal ik wel erop reageren,
opa Wil geen stap(je)terug aub!!!!!!!!!!!!!!!!
mvg markioo

Hier wens ik ook op te reageren, het is misschien zo dat de profi's meer plaatsen maar denk dat die mensen ook iets meer tijd hebben dan sommige jonge mensen zoals ikzelf, ik lees elke week het forum alle topics waar iets bijgekomen is om iets bij te leren maar daarnaast ben ik bezig met de ombouw van mijn volvo F12 (tegen een kruipsnelheid weliswaar) en zodra het de moeite is om er een topic over te starten zal ik dit ook doen.
Maar als vader van 2 jonge dochters is mijn hobbytijd beperkt tot af en toe een woensdag avond en mijn dagen in de club. En dan gebeurd het weleens dat je veel werk in iets steekt maar dat het naargelang niet vooruit gaat.

Zoals Opa Wil zegt ben ik ook aan het sparen voor een freesmachine en draaibankje en heb het er zelfs met piet al over gehad enkele maanden geleden denk ik zelfs. Dus er gaan nog bouwverslagen komen alleen tegen een lager tempo.

Ik zou vooral willen zeggen Jonge bouwers laat u niet doen door die profi's zij zijn ook ooit moeten beginnen, en zoals ik zelf al ondervonden heb zijn er veel heel bereidwillig om u bij te staan om een oplossing te vinden.

En de tijd dat iemand in zijn hobby steekt bepaald ook de vooruitgang zeker. En het blijft een hobby het mag geen last worden.

Dus blijven knutselen en blijven foto's plaatsen want daar houden we allen het meeste van.

Jikooko

Ik denk dat je veel modelbouwers een dolk in de rug steekt.

Dat sommige projecten veel terugkomen komt door de simpele reden dat deze mensen dus wel plaatsen.

Ook het onderscheid tussen hobby en profi vind ik ongepast, we zijn allemaal hobbyisten, want we doen iets als vrijetijdsbestedeing, en dus iets wat we leuk vinden.

Dat de een meer achtergrond heeft met mechanica of electronica als de ander maakt niets uit, ik leer hier alleen maar van.

Ik draai en frees alles zelf, maar vraag net zo makkelijk advies over electronica omdat ik hier niets van weet, en dan krijg ik graag antwoord van iemand die hier veel van af weet.

Er is op dit forum ook al gesproken over de sfeer die minder word, en daar draag jij nu dus ook aan bij.

En om het dan helemaal af te maken, je hebt dit bericht gepost in de bouwverslagen,

en daar hoort deze onzin dus niet thuis.

Pieter,

Voor iemand waar ik nog geen bouwverslag van heb kunnen vinden zijn dit wel vreemde woorden....

Het gaat hier op het forum echt de goeie kant op, GA ZO DOOR !!!!

Het is niet dat door mensen als Wil en Piet het forum niet leuk meer is, ( ik spreek even voor mijzelf ) ik geniet van hun topics... ik hoop ooit met net zoveel geduld en vakmanschap te kunnen bouwen.
Het is toch op een forum de bedoeling dat je dingen met elkaar deelt en zonodig elkaar helpt bij het vinden van oplossingen voor wat dan ook.

Verslagen die er op dit moment op het forum lopen zijn allemaal grotere projecten, dan is het niet gek dat er niet veel nieuwe projecten worden gestart.

Robert

iedereen een MAN tgx kopen :lol:...

dan krijgen we een 3de grote jongen naast Scania en Volvo.

ik denk dat de grote topics een aantal redenen hebben. Hier wordt echt nagenoeg vanaf 0 begonnen of dusdanig aan verbouwt. Uiteraard wekt dit meer interesse maar dat is nou eenmaal zo.

Ik vind de manier van schrijven die droopy'k bij de tanks toepast erg vermakelijk om te lezen. Een simpele update met wat fototjes en verder weinig toelichting geven.

Een foto kan een hoop vertellen maar korte toelichting helpt altijd mee.

*als reactie op wil zijn topic.

Hoi wil,

ik denk dat je het ook van de andere kant moet zien. Juist in dit soort verslagen kunnen de beginnende bouwers heel veel afleiden. Ze kunnen zien hoe ze het zouden kunnen doen. Inspiratie opdoen. Ik kijk ook veel rond voor mijn projecten en bij andere bouwers.

Ook beginners kunnen een hele andere blik werpen op problemen. Uiteindelijk zijn we met zijn allen slimmer dan ieder voor zich.

Ik ben absoluut niet van mening dat de grote jongens de kleine jongens weg drukken.Iedereen moest onderaan beginnen. Zowel op het werk maar ook hierin.

Juist de modelbouwer die graag door wilt groeien leert heel veel in dit soort topics.

En dat er minder aandacht is voor kleinere projecten. Soms moet dit ook groeien. Kijk naar mijn liebherr LTM1090. Dat heeft de laatste 2 maanden toen de bouw in een stroom versnelling terecht kwam ook een stroom versnelling in het aantal berichten geleid. Wat vooral belangrijk is, is om open te staan voor ideeen.

Ik zie helaas ook nog steeds veel beginners dezelfde fout maken. Wat belangrijk is voor een topic en voor advies, is dat jezelf ook onderzoek doet.

Neem niet alles gelijk aan, ook niet van de pro's.
Iedereen maakt fouten en ik mag dan zelf ooit tot de 8 beste wiskunde / logica leerlingen op het vmbo/havo/vwo gehoord hebben.

Logica is niet moeilijk, je moet alleen proberen dingen te redeneren.

waarom geeft iemand dit advies wat is de achterliggende gedachte. Wat zijn de punten waar ik hiermee winst op haal.

Een kort maar krachtig vragen lijstje voor beginners:
1. Wat wil ik? (eventueel benaming van iets)
2. Wat kan ik? (wat zijn je ervaringen of hoeveel ben je bereid om te investeren in het leren van... )
3. Is het eerder gedaan? (zo ja, hoe?)
4. Welke problemen kan ik verwachten?

Zorg dat je altijd voorbereid bent. Google is een machtig iets. gebruik (of misbruik) het. Het is vele malen wijser dan heel dit forum alleen bij elkaar.

Echter wees realistisch, en als je iets niet snapt durf het te vragen maar neem wel de tijd om het te beredeneren. Ik heb de bouw van de liebherr in het begin ook te soft ingeschat. Nu is er in de loop van de bouw het een en ander bijgesteld. En heb ik mij verdiept in het draaien van onderdelen en het maken ervan.

Dit heeft mij een hoop tijd gekost en de aanschaf van gereedschap. Dit is een investering waar je later veel profijt van kan krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back