HobbyKing 50A Boat regelaar koppelen met electro motor

Discussie in 'Model elektronica' gestart door appieh, 18 feb 2020.

  1. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    Goede dag,

    Ik heb een HobbyKing 50A Boat ESC 4A UBEC regelaar die ik wil gebruiken met een COMPACT 340 6 V Graupner 6519 GRAUPNER COMPACT BRUSHLESS motor voor in een boot.

    Als ik alles echter aansluit met een 6 volt NiMH accu en voor en achteruit in regel dan slaat de motor soms stotterend aan tot half gas en valt dan weer direct uit. Heb de regelaar al ingesteld op NiMH accu ipv standaard in stelling op Lipo. tevens heb ik de ontvanger via de Bec aangesloten. motor en regelaar zijn beide nieuw. Wie heeft ervaring hiermee en kan mij vertellen wat ik verkeerd doe ?

    Groet
    Albert


    HobbyKing 50A Boat ESC 4A UBEC
    specs:

    Constant Current: 50A
    Burst Current: 70A
    Batterij: 2-6S LiPoly
    BEC: 5.5V / 4A
    Motor Type: Sensorloze Brushless
    Koeling: Watercooled
    Afmetingen: 87 x 38 x 22mm
    Gewicht: 105g

    Programmering Functies:
    Running Mode: vooruit met rem / Vooruit en achteruit met rem / vooruit en achteruit
    Versnelling: 6% / 9% / 12%

    Low Voltage Protection: Geen / 2.6V / 2.8V / 3.0V / 3.2V / 3.4V
    Start Mode (Punch): niveau 1 / niveau 2 / Niveau 3 / Niveau 4 / Niveau 5 / Niveau 6 / Niveau 7 / Niveau 8 / Level 9
    Reverse Force: 25% / 50% / 75% / 100%
    Timing: 0 ° / 5 ° / 10 ° / 15 ° / 20 ° / 25 ° / 30 ° / Automatic



    Specificatie motor:
    COMPACT 340 6 V Graupner 6519 GRAUPNER COMPACT BRUSHLESS motors.
    Nominal voltage 6 V
    Operating voltage range 6 ... 9.6 V
    No-load speed 15,300
    Revolutions / Volt 2550
    No. of winds 10.5
    Current drain at max. efficiency* 25 ... 33 A
    Max. efficiency excluding gearbox 87 %
    Permissible directions of rotation R and L
    No. of poles 10
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Er zijn helaas vele mogelijkheden.
    Ten eerste, zit er nergens een losse aansluiting? Als één van de drie draden naar de motor slecht contact maakt kan je dit effect hebben. Controleer alle draden en vooral de solderingen! Slechte solderingen zijn een vaak voorkomend probleem. Er wordt heel vaak gedacht dat solderen niets voor stelt maar dat is bepaald niet waar. Denk er niet te makkelijk over!
    Ga maar eens zoeken op dit forum, er is al heel veel over solderen geschreven.

    Maar ook:
    Is de accu wel goed geladen? Heel belangrijk, een te ver lege accu kan soortgelijke problemen ook veroorzaken.
    Loopt de motor en de schroefas mooi soepel of loopt hij soms zwaar of zelfs vast?
    Heeft de regelaar de knuppelstanden goed "geleerd". Hoe dat moet zal in de gebruiksaanwijzing moeten staan.
    Je hebt de instelling van het accutype al naar NiMH veranderd maar heb je ook de afslagspanning goed ingesteld?
    De "versnelling" niet te hoog instellen. In het midden is meestal prima. Later kan je eventueel nog naar een hogere waarde gaan.
    Hetzelfde geldt voor de start mode (punch). Begin met een vrij lage waarde, niet hoger dan ongeveer halverwege.
    De reverse force kan je op 100% zetten dan kan je even snel achteruit als vooruit. Heeft verder geen invloed op de motorloop.
    De timing is ook belangrijk. Om te beginnen kan je het beste "Automatic" gebruiken dat is in veruit de meeste gevallen prima bruikbaar. Eventueel kan je later gaan experimenteren met andere instellingen van de timing om misschien toch net even meer "power" uit de motor te krijgen.
    Hiermee zou alles goed moeten werken.

    Iets heel anders, staat deze setup in een speedboot? Met een dergelijk hoog toerental zou je dat wel denken.
     
  3. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    Bedankt voor alle tips. Het is geen speedboot. Deze motoren, 2stuks met twee aparte regelaars zitten in een modelboot van ca. 120cm. Een snel varende patrol boot. De accu is wel vol geladen maar het lijkt er inderdaad wel op of de afslag spanning te hoog staat. De motor en schroefas loopt verder heel soepel dus zal me verder gaan verdiepen in de instellingen van de regelaars.
     

Deel Deze Pagina